Створити себе: як навчитися бути гнучким у новому році
Як тренувати навичку адаптивності
Здатність швидко адаптуватися до мінливого середовища наразі є однією з найцінніших навичок. Наступного року її значення лише збільшиться. Тому для досягнення успіху варто почати розвивати адаптивність уже зараз. Адаптивність допомагає стати більш конкурентоспроможним під час пошуку роботи та виконанні професійних обов’язків, вона приносить більше прибутку бізнесу й користі клієнтам. Крім того, адаптивність є запорукою щастя в житті, адже людина перестає боротися з хвилями, вона бере дошку та кайфує від підкорення хвилі. Але для того, щоб навчитися стояти на дошці, варто докласти зусиль. Як же розвинути навички адаптивності в новому році, розповіла Mind співзасновниця мережі шкіл повного дня КМДШ Лідія Білас.
Що таке адаптивність?
Адаптивністю називають здатність проявляти гнучкість і швидко пристосовуватися до нових викликів і мінливої дійсності. Особливої актуальності ця навичка набула в часи пандемії. Спеціалісти, які могли швидко адаптуватися до локдаунів і постанов уряду, врятували бізнес. Керівники та працівники, які застрягли в розгубленості, втратили бізнес і прибутки.
Якщо вам важко прийняти необхідність постійно адаптуватися, візьміть приклад із природи. Флора та фауна в нашій країні проявляє чудову адаптивність до мінливих сезонів. Щоб вижити тваринам довелося навчитися впадати в сплячку, нарощувати запаси жиру або наповнювати свої нірки запасами їжі. Птахи відлітають до теплих країв, листя опадає, оголюючи гілки дерев. Тож людині варто зрозуміти, що в зміні умов існування немає нічого трагічного або дивного.
Як поліпшити навички адаптації?
Lifelearning допоможе поліпшити компетенції та краще зрозуміти себе та світ
Поняття lifelearning включає в себе розширення компетенцій і світогляду, розвиток особистісних та професійних навичок протягом всього життя. До нього належить як навчання в межах університету, так і саморозвиток за допомогою онлайн-курсів, книжок, конференцій. Зростати важливо не лише у своїй спеціальності, а й збагачувати світогляд знаннями дотичних спеціальностей.
Видавець книжок має перейматися не лише ринком збуту та пошуком геніальних рукописів. На користь піде й розвиток естетичного смаку для розробки більш привабливих і сучасних обкладинок. У пригоді стануть знання з диджитал-маркетингу та вміння домовитися з магазинами про більш привабливі місця для продажу. При цьому необхідно добре розбиратися в людях, щоб наймати професіоналів, знаходити інвесторів і відчувати книжкові потреби суспільства. Тож видавець отримує десяток векторів розвитку.
Критерії визначення lifelearning:
- добровільне;
- вмотивоване інтересом;
- частіше неформальне, ніж формальне.
Тож складаючи плани на наступний рік, варто додати проходження онлайн-курсів, передплату цікавих журналів, вивчення мов. Під час пошуку роботи мрії перегляньте перелік soft skills та hard skills, які очікують від кандидата. Складіть перелік тих компетенції та навичок, які вам важливо поліпшити або здобути. Можливо, необхідно вивчити додаткову мову, або розвинути вміння спокійно реагувати на зауваження керівництва чи, навпаки, говорити «ні» та відстоювати кордони. Саморозвиток допомагає вирости професійно й особистісно, а отже, гарантує кар’єрне зростання та збільшує відчуття впевненості у своєму майбутньому.
Дизайн-мислення – змінюйте підходи
Поки Захід змінює підходи до роботи та навчання, в Україні продовжують використовувати метод системного аналізу. У школі та на роботі нам дають завдання, яке має одне правильне рішення.
Дизайн-мислення – підхід, що допомагає розглянути завдання з декількох ракурсів. Він містить у собі мозковий штурм, аналіз, обговорення, тестування. Такий метод є більш сучасним і гнучким, а також більш ефективним.
Найбільш розповсюдженою є стенфордська модель дизайн-мислення, що передбачає такі етапи:
- емпатія;
- фокусування;
- генерування ідей;
- прототипування;
- етап тестування.
Перший етап дає можливість краще відчути свою цільову аудиторію та глибше осягнути нагальні потреби. Може здатися, що постійний клієнт обирає кав’ярню через смак кави, тому необхідно інвестувати сотні тисяч гривень у те, щоб змінити меню, додати в нього мигдалеве та кокосове молоко, нові рецепти кавових напоїв. Але, створивши мапу емпатії, ви зрозумієте, що клієнт обирає кав’ярню через те, що там бажають гарного дня і пам’ятають про його кавові вподобання, реагують на зауваження та щиро посміхаються.
На етапі формування команда копає глибше й формує питання та можливі способи розв'язання проблеми. На третьому етапі відбувається відбір ідей, які зроблять клієнта максимально задоволеним і щасливим. На етапі прототипування необхідно провести експеримент і запропонувати кінцевому клієнту скористатися продуктом. Наприклад, якщо ваша команда розробляє годинники, варто зауважити, на що звертає увагу користувач – на циферблат або ремінець. Цей етап передбачає дослідження різних цільових груп – чи буде до вподоби годинник людині, яка погано бачить? На цьому етапі продукт доробляють.
Останній крок – тестування кінцевого продукту та збір зворотного зв’язку. Дизайн-мислення розвиває гнучкість мислення й допомагає подивитися на бізнес з іншого погляду.
Вміння працювати в команді та ефективна комунікація
Культура успіху й індивідуалізму має декілька вад. Людина починає вірити в те, що вона здатна досягти усього самостійно, і їй не потрібні партнери. Партнери-кохані можуть розбити серце та змусити довго відновлюватись. Партнери по бізнесу можуть вкрасти ідеї та ошукати. Делегуючи, можна стикнутися з непрофесійністю та безвідповідальністю. Здається, легше закритися від усього світу.
Однак останні дослідження свідчать про те, що дорослій людини спілкування, підтримка та емоційний зв'язок з іншими важливі так само, як для немовляти мамина турбота. Дослідження показують, що, відчуваючи підтримку любовного партнера, впевненість у ньому та надійність стосунків, людина легше переносить стрес і відчуває більшу радість життя. Людині потрібна людина. То ж варто розвивати в собі і комунікативні навички, щоб побудувати місток до серця іншої людини. Комунікативні навички допоможуть створити навколо себе доброзичливу атмосферу, у якій буде легше досягати мети, отримувати задоволення від спілкування та зростати.
Як розвинути вміння роботи в команді?
Емпатія допомагає зрозуміти іншу людину. Вдягніть на себе взуття іншого. Подумки пройдіть його шлях. Усвідомте унікальність людини та відчуйте, що всередині іншої людини зараз відбувається якась власна унікальна битва.
- Активно слухайте. Ми схильні підшуковувати власні відповіді на питання, поки говорить інша людина. Ми слухаємо, але не чуємо. Не розуміємо та не переймаємося. Варто навчитися слухати активно, уважно, бути в моменті та вимикати внутрішні діалоги, поки говорить інший.
- Відчувайте кордони. Ефективне спілкування та робота в команді передбачають те, що на роботі не існує пліток і великої кількості неформальних балачок. Комусь вони допомагають виговоритись, але інших можуть відволікати від виконання завдання та погіршувати продуктивність. Поважайте кордони інших і давайте зрозуміти, коли ваші кордони порушені.
- Задавайте питання. Ще одна схильність людини – робити висновки замість того, щоб перепитати. Чітко питайте про очікування від вас, як від спеціаліста. Чітко проговорюйте очікування від свого персоналу. Не варто додумувати, якщо можна прояснити причини поведінки, запитавши. Запитання також розширять ваші знання. Чому б не запитати в колеги, який демонструє успіхи, про його підтримуюче переконання та запозичити щось, що допомагає йому знаходити віру в себе? Чому б не запитати в людини, яка постійно вчить мови, про лайфхаки, сайти для перегляду фільмів, курси? Крім того, іноді запитання можуть допомогти отримати підвищення або більшу оплату праці. Чому б не запитати про те, коли в компанії відбувається перегляд заробітних плат або в клієнта про те, чи готовий він зробити знижку?
- Підтримуйте гарні відносини. Чому б не проявити уважність до бухгалтерки та не зробити їй щирий комплімент? Допомогти колезі з пошуком квартири для оренди? Познайомити адміністратора, яка шукає нового майстра, зі своїм перукарем? Маленькі прояви уваги й доброти обов’язково до вас повернуться.
Розвиток навичок комунікації та розуміння людей дозволить вам відчувати доречність миті для запитання, а також допоможе знайти підходи до різних людей.
Перший холод ми можемо сприймати негативно, як і необхідність змін. Але, оглядаючись назад, розуміємо, наскільки важливими були ці зміни. Іноді вони міняють життя кардинально, іноді поліпшують його маленькими кроками, іноді вберігають від негативного досвіду. Тож не варто воювати з великими хвилями, краще навчитися серфінгу та підкорювати одну хвилю за іншою, перетворюючи їх з ворога на друга.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.