Discuss Discuss
Школа Ілона Маска: як зробити освіту демократичною

Школа Ілона Маска: як зробити освіту демократичною

І як цей підхід адаптують в Україні

Школа Ілона Маска: як зробити освіту демократичною
Фото: depositphotos.com

2014 року американський мільярдер Ілон Маск заснував власну школу Ad Astra, розташовану в будівлі Space X. Метою школи є не отримання прибутку від батьків учнів, а впровадження нового освітнього процесу, в якому дітей не оцінюють за звичною шкалою знань, натомість дають повністю реалізувати свої ідеї на практиці. Це не перша школа у світі з подібним підходом. У Великобританії з 1921 року діє демократична школа Summer Hill, у США в 1968-му запрацювала Sudbury Valley School, в Ізраїлі в 1987-му Яків Хехт заснував Democratic School of Hadera.

Усі ці школи мають відмінності у підходах до навчання, але в основі  їхньої роботилежать однакові принципи – демократія, свобода, практичність та розвиток потенціалу своїх учнів.

У 2018 році три психологи заснували подібну школу в Україні. Маючи за плечима практичний досвід у викладанні, а також навчанні дорослих, засновники зібрали світову практику й адаптували її під сучасні українські реалії. На чому базуються освітні критерії та як вони спонукають учнів до повного розкриття свого потенціалу, спеціально для Mind розповідає Катя Калiнкiна, product manager школи ALTERRA.

ALTERRA – не просто демократична школа. Це територія «іншого навчання», де діти створюють, а дорослі змінюють правила гри.

Інноваційні методи навчання в школі Ілона Маска відрізняються від стандартних навчальних закладів. Для Ad Astra інженер застосував кілька нововведень:

  • відсутність оцінок;
  • значимість моралі та етики;
  • відсутність класів;
  • практика важливіша за теорію;
  • вища освіта – не мета;
  • застосування на практиці фізики та економіки.

У демократичній школі ALTERRA підтримують ці інновації та впроваджують власні. Кожен із пунктів, успішно застосованих у школі Ілона Маска, понад три роки доводять свою ефективність і тут.

Відсутність оцінок

Багатьом батькам і педагогам складно уявити школу без оцінок. Але мало хто думає, що насправді означають ці бали. Чи є вони показником інтелекту дитини та її здібностей? Однозначно ні. Чи створюють вони нездорову конкуренцію серед дітей і впливають на самооцінку молодого покоління? Точно так.

Навчання та оцінювання в державних школах досить стандартизований процес. Результатом такого підходу є виховання «конвеєрного» покоління з однаковим мисленням. У страху перед оцінками діти прагнуть не знань, а заповітних балів. І найчастіше не для себе, а щоб виправдати очікування батьків. Через це для багатьох дітей навчання перетворюється на зубріння та лідерство.

Завдання демократичної школи ALTERRA – зацікавити дітей навчанням. І першим кроком на цьому шляху, як і в школі Ілона Маска, стало скасування оцінок. Натомість після кожного заняття дитина отримує зворотний зв'язок за своїми досягненнями, з огляду на спостереження тьютора (викладача в демократичній школі). Такий підхід допомагає сфокусуватися не на балах, а на зонах зростання та розвитку таланту.

Але відсутності оцінок недостатньо, щоб зацікавити дітей навчанням. Створити середовище навчання, яке справді розвиває, фундаторам школи дозволяє комбінація інших підходів. 

Застосування знань на практицi

Як часто ви говорили своєму вчителю, що ці знання ніколи не знадобляться вам у житті? І мали рацію. Навчання в ALTERRA нерозривно пов'язане із застосуванням знань на практиці. У цьому допомагає комбінація академічних та проєктних студій.

На академічних студіях діти йдуть за програмою, рекомендованою Міністерством освіти України. Але навіть тут застосовується особистий підхід у викладанні – програма скорочена, щоб дати дітям лише важливі знання. Самі уроки проводяться за допомогою різних методик (ТРВЗ, SCRUM, інтелект-карти, гейміфікація) для кращого засвоєння матеріалу. Запам'ятати нову тему дітям допомагає практичне закріплення матеріалу.

«Немає сенсу просто навчати дітей академічним темам. Сенс навчання має полягати в застосуванні знань практично. Тобто замість того, щоб просто навчити дітей, де ставити коми, ми даємо компетенції, які будуть бустити дитину в майбутньому – писати власне резюме, навчить еристики та публічних виступів. Це все також мовна компетенція. І шкільна програма дає недостатньо для сучасного життя – адже воно набагато ширше та складніше», – вважає співзасновник Alterra School Святослав Вікторенко.

На проєктних студіях діти реалізують власні ідеї, освоюючи найважливіші навички ХXI століття – колаборацію, креативність, комунікацію та критичне мислення.

Життєві питання, яких немає у шкільній програмі

Важливим напрямом освітнього процесу в школі Ілона Маска є розвиток у дітей етики та моралі. Щось схоже є і в ALTERRA. Ранок учнів школи починається із соціокультурної студії. Тут підіймаються та обговорюються різні питання залежно від віку дітей – від визначення спектру почуттів та емоцій до тайм-менеджменту. Так діти готуються до життя як воно є. Адже не всі завдання є в підручниках, а з «правильними» відповідями і поготів.

Ще однією схожістю школи Ілона Маска та демократичної школи ALTERRA є те, що не кожна дитина може стати учнем такого закладу. У американського інженера акцент зроблено на наборі обдарованих дітей, а в ALTERRA – на збігу цінностей сім'ї та школи.

Засновники створюють не просто комфортний навчальний простір – вільний від оцінок і домашніх завдань, із практичним застосуванням знань та реальною моделлю життя. Вони також розуміють вплив школи на виховання цілого покоління нових українців. Тому так важливо, щоб дома та в школі дитину оточували однакові цінності.

У демократичній школі – це, звісно, ​​демократія. Усі ми хочемо, щоб діти росли вільними та впевненими в собі. Мали свою думку й не боялися її висловлювати. Вміли слухати себе та чути оточення. Для цього потрібно створювати та підтримувати безпечне середовище, у якому діти познайомляться та закріплять демократичні цінності: свободу, рівність, повагу. У такому середовищі діти усвідомлюють свої права та вчаться брати на себе відповідальність. Формуються як особистості, а також відчувають свою причетність до спільноти, яка має силу впливати на ключові питання, вносити зміни й бачити, як вони реалізуються.

Саме діти вирішують, яка музика грає на перерві замість шкільного дзвінка, які музеї відвідувати, які покарання застосовувати за порушення шкільних правил та які факультативи будуть у розкладі: йога чи айкідо, мультиплікація чи сексологія. 

Інновації – також невід'ємна частина Alterra School. Як і в школі Ілона Маска, тут дітей готують до професій, яких ще немає. Наприклад, біоінформатик або цифровий лінгвіст. Це можливо завдяки використанню STEM-підходу у викладанні. На заняттях (так званих студіях) діти вивчають не окремі предмети (історію та географію), а працюють на стику кількох дисциплін, об'єднаних у студію: мандри, робота з інформацією, мовна та багато інших.

Школа американського інженера та українських психологів – це місце, де дитина навчається, а не її вчать. Наша традиційна шкільна освіта, навіть у приватних укомплектованих найновішою технікою установах, спрямована на те, щоб тримати дитину за об'єкт. Об'єкт, який навчають, «виготовляють» як заводську деталь.

Завдання таких шкіл, як Ad Astra та ALTERRA – сформувати в дитини любов до знань від самих дітей. Не вчити, а супроводжувати розвиток, конструювати програму навчання з дитиною, зважаючи на її інтереси.

ALTERRA – школа іншого навчання. Вона вже діє в трьох містах України: Києві, Одесі та Дніпрі, а у новому навчальному році відкриє свої двері для майбутніх членів демократичного суспільства в Харкові та Львові.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA