У свою [електронну] чергу: як розвантажити дороги на дунайські порти

У свою [електронну] чергу: як розвантажити дороги на дунайські порти

І як оптимізувати процеси на зернових терміналах

У свою [електронну] чергу: як розвантажити дороги на дунайські порти
Фото: depositphotos.com

Напередодні балкер Brave Commander, зафрахтований Всесвітньою продовольчою програмою ООН, прибув до Африки. 23 000 тонн пшениці були завантажені в українському порту Південний і вирушили до Ефіопії 16 серпня. Загалом протягом 29 днів роботи зернового коридору з українських портів вийшло 56 суден, які вивезли більш ніж 1,3 млн тонн агропродукції до 18 країн світу. Разом із позитивною динамікою експорту українського збіжжя потрібно пам'ятати, що Стамбульська угода має часові межі, в які Україна повинна встигнути відвантажити максимальні обсяги агропродукції, адже чим більше ми продамо товару, тим більше отримаємо за нього. У таких умовах швидкість завантаження суден набуває особливого значення. Як же можна уникнути черг в українських портах і чим у цьому може допомогти розвиток інформаційних технологій, розповів Mind експерт з питань автоматизації ГК «Арт Софт» Олександр Тодуров.

Детальніше про результати відновлення експорту української агропродукції – у матеріалі Mind «Голод скасовується: як стабілізація продовольчої безпеки позначиться на підтримці України».

Навіть у ситуації, коли почали відкриватися порти Одеси, логістика зернових уже ніколи не повернеться на довоєнні схеми.

Дунайські порти – Рені, Ізмаїл, Кілія та західний кордон України, які зіграли вирішальну роль в експорті зерна в перші воєнні місяці, звичайно, трохи зменшать обсяг перевалки, але все одно матимуть велике значення на цьому ринку роль.

Так само змінилася логіка роботи з відвантаженням зерна. Якщо у морських портах заздалегідь накопичується судова партія в силосах, розташованих поруч із причалом, і потім відразу вся вантажиться на судно, то у дунайських портах під навантаження подаються невеликі баржі близько тисячі тонн.

У цьому форматі зерно підвозиться автотранспортом або вагонами і перевантажується найчастіше прямим варіантом – відразу на баржу. Тобто машини завжди повинні бути поруч, щоб швидко вантажити баржу, що підійшла.

Таким чином, до Рені та Ізмаїла прийшла нова проблема – величезні черги зерновозів, з якими раніше вони ще не стикалися.

Водночас для морських портів Одеси та Миколаєва ситуація із автомобільними заторами стара і зрозуміла. І для її вирішення є два підходи:

  • Створення накопичувачів (майданчиків відстою) поряд із міською межею та портами – цей підхід вже давно всіма використовується.
  • Використання електронної черги заїзду зерновозів до порту – війна не дала розгорнути його в морських портах, хоча багато хто вже розумів цю необхідність.

Але найкраще ці підходи працюють разом.

Як вирішити проблему заторів?

На сьогоднішній день усі міські та портові служби намагаються організувати і вирішити проблему з машинами, що вже приїхали. Але є варіант вирішувати її по-іншому – не з тими, хто вже приїхав, а з тими, хто тільки збирається їхати!

Необхідно зробити так, щоб машини приїжджали не всі одночасно, не тоді, коли захочуть, та створювали чергу, а тоді, коли точно знають, що термінал їх обслужить без тривалого очікування і вони одразу поїдуть додому. І тільки електронна черга заїзду машин на кожному терміналі, спільно з використанням накопичувачів, дозволить вирішити проблему зерновозів, що стоять вздовж трас, та їх великого скупчення в самих накопичувачах.

Якщо термінал, наприклад, обслуговує 100 машин на добу – ці 100 машин у будь-якому випадку приїдуть до нього. Але тільки ці 100 і рівномірно протягом доби, а не 300 машин усіх охочих влаштовуватимуть «товкучку» на під'їзді до міста, порту чи терміналу.

При електронній черзі кожен водій розумітиме, що коли він приїде в заздалегідь обумовлений час під ворота зернового терміналу, то без жодного тривалого очікування заїде, здасть зерно та спокійно поїде назад.

Так само і накопичувачі, вже створені терміналами та міською владою, виконуватимуть свою функцію набагато краще. Їх пропускної спроможності вистачить, щоб усі машини, що приїжджали, умістилися.

Як працює електронна черга?

З урахуванням воєнного часу хочеться відзначити ще один дуже важливий момент: велике скупчення важких вантажівок має військові ризики і таких скупчень необхідно всіляко намагатися уникати.

Під серйозним скупченням ми не маємо на увазі 10–20 машин, але коли на майданчику відстою або вздовж доріг скупчуватиметься хоча б кілька десятків машин – це вже багато. З урахуванням об'ємних паливних баків та горючого вантажу, це все може призвести до дуже важких наслідків.

Коротко логіку роботи електронної черги можна описати так:

  1. Водій перед поїздкою робить заявку на рейс та реєструється у черзі терміналу, в якому він хоче розвантажуватися.
  2. Термінал приймає його заявку та призначає час, у який його обслужать.
  3. Водій самостійно розраховує свою поїздку та під'їжджає до накопичувача, в якому реєстратор терміналу підтверджує факт його прибуття та переводить дані з його ТТН в електронний вигляд.
  4. У призначений час зерновоз заїжджає на термінал та розвантажується.

Програмний комплекс управління електронною чергою автомобілів складається з трьох компонентів.

1. Комплекс оператора черги

Співробітник терміналу відповідає за управління всією чергою. 

У свою [електронну] чергу: як розвантажити дороги на дунайські порти
Фото надані автором

Оператор черги контролює роботу програми із заявками, призначає час заїзду до терміналу (таймслоти) для них, стежить за прибуттям машин на майданчик відстою, викликом машин на КПП, у разі потреби пересуває слоти тощо.

2. Вебзастосунок для водіїв, що працює на мобільних телефонах

Він дає можливість водіям робити заявки оператору черги на постановку машини в чергу для заїзду до терміналу.

У свою [електронну] чергу: як розвантажити дороги на дунайські порти
Фото надані автором



3. Мобільний застосунок «Реєстратор зернового терміналу»

Застосунок призначений для співробітника терміналу, який працює на майданчику відстою та контролює реальне прибуття машини на майданчик, а також достовірність усіх даних з ТТН та введених водієм під час заповнення заявки. Також він працює з машинами, які прибули без жодного запису в чергу. У цьому випадку він самостійно записує в чергу і вносить в систему всі необхідні дані.

У свою [електронну] чергу: як розвантажити дороги на дунайські порти
Фото надані автором

Реєстратор може працювати як з мобільного телефона у спеціальному мобільному застосунку, так і на стаціонарному комп'ютері, якщо у накопичувачі обладнано стаціонарне місце реєстратора.

У свою [електронну] чергу: як розвантажити дороги на дунайські порти
Фото надані автором

Впровадження такого підходу дозволить:

  • Організувати плановість роботи портів та терміналів, які почнуть точно розуміти, хто, скільки і яких вантажів їм везе, і коли вони планують приїхати.
  • Різко зменшити кількість машин, які чекають уздовж доріг.
  • Для перевізників зменшується порожній простий машин у рейсах. Водночас термінали, що використовують електронну чергу, в очах перевізників отримують більшу перевагу, порівняно з іншими.
  • Зменшити розміри майданчиків відстою та, найголовніше, скупчення машин, щоб не наражати їх на ризик в умовах воєнного часу.
  • Зберегти час, гроші, паливо, нерви водіїв та перевізників.
  • Дати можливість поліції та міським службам займатися своїми прямими обов'язками, а не відволікатися на проблеми машин та водіїв, що стоять уздовж доріг.

На закінчення хочеться сказати, що аналогічна проблема сьогодні вимальовується і на терміналах західного кордону. В цьому напрямку також скупчується рекордна кількість машин і  з цим доведеться щось робити.

Впроваджувати цю систему чи працювати по-старому – кожен порт, стивідор, термінал вирішуватимуть самі.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло