Підприємницький фронт: як змінився бізнес через війну

Підприємницький фронт: як змінився бізнес через війну

І як режим виживання відкриває «друге дихання»

Підприємницький фронт: як змінився бізнес через війну
Фото: depositphotos.com

Майже всі бізнеси, окрім критично важливих, від початку повномасштабної війни тимчасово зупинили свою роботу. Наскільки затримається це «тимчасово», ніхто не знав, адже було важливо зберегти життя, евакуюватися на безпечніші території, допомогти тим, хто цього потребував, і пережити перший шок. Як вдалося витримати в нових реаліях та продовжувати діяльність, поділилася з Mind інфлюенсерка, власниця шоу-руму українських брендів ONE:ONE і двох G.bar у Львові Міла Бараєва.

Мій фізичний бізнес – у Львові. Реалії в різних частинах країни дуже відрізняються, у Львові навіть трохи ніяково говорити, що бізнесу теж було важко, але це дійсно так. Зараз я чітко розумію: розвиток навіть у такі складні часи – це і є виживання.

Читати також: Лайфхаки з виживання бізнесу за часів війни: кейси «Сінево», Kiddisvit, Nonpareil та «Сільпо»

Як змінилася стратегія?

Цей пункт від стабільно ситуативного став максимально ситуативним. Основна стратегія зараз – це прислухатися до себе й швидко реагувати на події в країні та світі. Проте це все одно не означає, що можна нехтувати розвитком чи планами й сподіватися, що все вирішиться саме собою, а бізнес раптово вийде на довоєнний рівень.

Зараз ми з командою керівників ухвалили ключове рішення зробити капітальний ремонт G.Bar Lviv у самісінькому центрі та перемістити його в сусіднє приміщення мого шоу-руму українських брендів ONE:ONE. Здавалося б, це далеко не найважливіше під час повномасштабної війни, але, якщо цього не зробити, проблем і втрат коштів буде ще більше.

G.Bar уже три з половиною роки, і він потребує реновації, а орендодавець не хоче розв'язувати проблему даху, який протікає. Що змінилося в моєму погляді на бізнес: гроші стали ціннішими, і я вже не хочу вкладати десятки тисяч доларів у ремонт даху в чужому приміщенні.

У такий спосіб я оптимізую витрати за оренду, адже приміщення шоу-руму у моїй власності, за комунальні в опалювальний сезон і збільшу клієнтський потік шоу-руму. Усі бізнеси у виграші, а я не вкладатимуся в чуже приміщення.

Як зберегли команду?

Ми не скорочували людей, і не тому, що для мене було важливо всіх втримати, а тому що в мене й раніше не було роздутих штатів. При цьому в когось може тимчасово скоротитися заробітна плата, і робота в людини залишиться.

Звільнення впливають на загальний дух команди не найкраще. Окрім того, що люди втрачають відчуття безпеки, на них ще й падають обов'язки колишніх колег. Навіть якщо така ситуація трапляється, співробітник має отримувати за це надбавку або підвищення.

До команди зараз варто мати більше розуміння та терпіння. Постійні повітряні тривоги, вибухи, перебої зі світлом чи іншими комунікаціями впливають на моральний стан. І ми в такому режимі вже дев'ять місяців. А в когось ще чоловік на фронті чи рідні в окупації. Уявіть собі, які вони всі молодці, їм треба за це дякувати, чути, розуміти.

Читати також: У меню – перемога: як українські ресторатори виживають, волонтерять і масштабують бізнес 

Як змінилися прибутки?

Якщо порівнювати рік до року, то за останні місяці наш виторг зріс десь на відсоток інфляції, вважаю це чудовим показником в умовах роботи в країні, де йде війна. Ми для цього робимо те, що й завжди, заходимо з оптимізації – з одного боку і з реінвестицій та розвитку – з іншого.

Якщо почати просто економити, це повільно підкошуватиме бізнес, а коли без оптимізації постійні вливати кошти, потужності можуть не впоратися з окупністю. Я вже проходила всі ці варіанти, ковід гарно підготував.

Не можна порівнювати нинішні прибутки від бізнесу з довоєнними. Наша реальність змінилася, варто це прийняти, якщо ви ще не встигли.

Як працюють реклама та маркетинг?

Дійсно важливим стало транслювати свідому позицію бізнесу. Звіти про донати, благодійні дропи, власні акції – це все важлива частина контент-плану. Тихо задонатити – нормально, але споживач частіше обирає бізнес, який допомагає країні, тому важливо це транслювати.

У шоу-румі ми зробили дроп з українським брендом одягу, допомогли нашій колишній працівниці зібрати товари українських виробників і відправити в Італію для благодійних ярмарків. У G.Bar створили ініціативу #hairforukraine, безкоштовно стрижемо довге волосся, продаємо, а виручені кошти віддаємо у фонд. За допомогою G.Support можна зробити донат на б'юті-послуги, якими потім скористаються вимушено переміщені особи.

Важливо не спекулювали на патріотичності, та щоб подібні ініціативи були ефективними (хоча й не існує маленьких донатів), чесними (з чеками, звітами та вказаними відсотками, які відправляються на благодійність). Комунікація повинна бути зі стандартами етики нового часу й зі стоп-словами на воєнну тематику.

Чи варто думати про розширення?

Український бізнес активно виходить на міжнародний ринок. Починаючи від «Нової пошти» та Львівських круасанів, закінчуючи брендами одягу. Хтось відкриває фізичні заклади, шоу-руми, а хтось підсилює PR-стратегію, орієнтовану на Європу чи Америку, робить доставку товару по всьому світу.

Добре, що наші підприємці побачили таку можливість попри складність обставин, у яких ми опинилися. Світ підтримує Україну, тому ті, хто наважилися на цей крок, молодці.

За кордоном інша реальність ведення бізнесу. Це стосується і податків, і офіційних дозволів, і ліцензій, і навіть вподобань споживачів. Перш ніж розширювати свій бізнес, потрібно провести чималий аналіз ринку та власних можливостей.

Як має змінитися комунікація?

Бути соціально відповідальним бізнесом раніше означало відповідну корпоративну культуру та здорові стосунки всередині компанії, дотримуватися власних цінностей та слідувати їм, захист прав людини, підтримка важливих в суспільстві ініціатив та участь у благодійності.

Зараз соціальний бізнес, як я вже казала раніше, донатить в фонди на підтримку армії і звітує про це. Ще варто додати пункт про мову. Я сама від народження російськомовна, та бізнес мій вже роками спілкується українською, а тепер і я.

Мова бізнесу та публічного контенту – це щонайменше законодавство. Дивно й зараз бачити магазини в інстаграм, які ведуть комунікацію російською мовою. Так само бізнес має обирати інфлюенсерів та амбасадорів бренду з огляду на соціально-політичну позицію. Це пункт, який більше не можна ігнорувати, він впливатиме на репутацію обох сторін.

Які головні відкриття важків часів?

  • Потрібно завжди більше генерувати бюджету, особливо зараз із нестабільним курсом. Ми постійно закуповуватимемо трішки дорожче, ніж минулого разу, і це треба прийняти.
  • Великі площі – це красиво, але дорого опалювати.
  • Найкращі рішення всередині тебе.

Після 24 лютого змінилося як життя кожного з нас, так і підхід до ведення бізнесу. Ми переживали різні стадії – від прийняття до гніву, але в такі важкі періоди дуже важливо продовжувати працювати заради майбутнього.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло