Залучення інвестицій в IT-бізнес: на що слід звернути увагу
Як зробити переговорний процес шивдшим та менш стресовим
Одним із найпопулярніших напрямів M&A зараз є інформаційні технології у секторі ІТ-послуги. Попри економічну невизначеність і геополітичну турбулентність, інвестори активно придивляються до компаній ІТ-галузі. Для тих, хто володіє та керує компанією, що надає ІТ-послуги, залежно від ніші, яку посідає компанія, зараз може бути чудовий час для пошуку інвесторів або покупців.
За даними IT Ukraine Association, у 2022 році експорт IT-послуг зріс на 5,8% порівняно з 2021 роком і досяг $7,35 млрд. Хоча в І кварталі 2023 року відчувалися негативні фактори, що впливають на IT-сферу, загалом очікується пожвавлення ринку в наступні місяці 2023 року.
Згідно з попередньою оцінкою KPMG в Україні, два роки поспіль, у 2021 та 2022 роках, угоди в IT-секторі посідали перше місце на ринку угод злиття та поглинань (M&A) України, як за вартістю, так і за кількістю угод (ця оцінка базується на угодах з вартістю понад $5 млн ). Експерти компанії очікують, що угоди в IT-секторі будуть посідати провідні позиції – і навіть не один рік.
Угоди в технологічному секторі в Україні мають певну специфіку, що обумовлена особливістю зростання IT-компаній. В умовах стрімкого розвитку й побудови бізнесу, керівництво менше уваги приділяє структуруванню компанії, а також допоміжним функціям і повсякденній рутині документального оформлення. Як правило, це ускладнює інвестиційні процеси.
Експерт KPMG з групи інвестицій та ринків капіталу, заступник директора Маким Тарасенко розповів Mind, як правильно підготувати IT-бізнес до залучення інвестицій, на які підводні камені можна наштовхнутися та як їх уникнути, щоб досягти кращої ефективності процесу M&A.
Непрозора або складна юридична структура
Ми часто отримуємо запити від інвесторів, котрі хочуть побачити просту й зрозумілу структуру компанії, яку можна легко інтегрувати в юридичну структуру інвестора. Часто IT-компанії змушені були проводити повну реорганізацію юридичної структури перед залученням інвестицій. У разі продажу компанії укладались угоди щодо купівлі активів компанії, так званий asset deal, якщо її реорганізація була неможливою.
До того ж неоптимальне структурування бізнесу може мати суттєві податкові наслідки для акціонера при повному або частковому продажі компанії.
Відсутність достовірних фінансових даних
Якщо керівництво компанії перед початком інвестиційного процесу не потурбувалося про проведення аудиту фінансової звітності та не підготувало якісну управлінську звітність, кінцева вартість компанії може неприємно здивувати власників.
Адже попередні дані, які компанія надає інвестору для оцінки бізнесу, можуть суттєво відрізнятися від фактичних даних або даних, підтверджених процесом передінвестиційного дослідження. Відповідно попередньо встановлена сума та сума, яку готовий заплатити інвестор, можуть суттєво відрізнятися. Цих проблем можна було б уникнути, якби на початковому етапі були надані достовірні дані.
Відсутність детального бюджету або прогнозу
Для успішного залучення інвестицій в компанію недостатньо просто створити якісний і затребований продукт. Важливо спланувати розвиток бізнесу.
Інвестори, оцінюючи перспективи угоди, очікують побачити фінансовий прогноз компанії та її стратегію, або коментарі щодо досягнення закладених цільових показників. Такі дані є надважливими при визначенні вартості компанії.
Податкові ризики, пов’язані з оформленням співробітників
Питання трудових відносин – камінь спотикання для багатьох IT-бізнесів, що шукають альтернативні формати працевлаштування співробітників. Інвестори можуть мати консервативні погляди щодо цього питання та не зацікавлені брати на себе високі податкові ризики, пов’язані з питаннями трудових відносин. У крайніх випадках інвестори виходили з процесу переговорів через суттєву суму податкових ризиків.
Відсутність розуміння процесу укладання угод M&A
Компанії, які не мали попереднього досвіду укладання угод M&A, не розуміють ключових етапів процесу – що від них вимагається на кожному етапі, а також очікування інвесторів. Це затягує процес і додає зайвого стресу для всіх учасників процесу.
Кількість персоналу та рівень його експертизи в питаннях M&A
Процес залучення інвестицій потребує багато часу з боку компанії. Цей час необхідний для підготовки інвестиційних матеріалів, розширених фінансових даних, відповідей і документів на вичерпні запити інвесторів (можуть включати запити щодо фінансів, податків, юридичних та комерційних даних та ін.), наповнення віртуальної кімнати даних, комунікації з потенційними інвесторами тощо.
Працівники змушені відволікатися від своїх повсякденних обов’язків, і компанія повинна це розуміти та мати план, як справлятися з додатковим навантаження без негативного впливу – як на звичайну операційну діяльність, так і на інвестиційний процес.
Окрім додаткового навантаження на персонал, важливим компонентом успішного проходження процесу M&A є рівень експертизи персоналу. Чим вищий рівень експертизи персоналу, тим менше часу необхідно на підготовку документів, тим менша кількість повторних запитів, вища довіра інвесторів до даних і швидший сам процес M&A.
Неякісна та несвоєчасна підготовка документів затягує весь процес угоди і в окремих випадках навіть може призвести до виходу інвестора з процесу переговорів.
Висновки та поради
Готуватися до залучення інвестицій в ідеалі варто з моменту старту бізнесу. Але, якщо правильно провести підготовчу роботу, проаналізувати список найпоширеніших помилок заздалегідь, до початку переговорів з інвестором, то на будь-якому етапі можна укласти взаємовигідну угоду.
Передпродажна підготовка має бути завчасною і може проводитись як виключно внутрішніми ресурсами, так і з залученням зовнішніх консультантів.
При виборі способу підготовки слід врахувати:
- наявність та кваліфікацію внутрішніх ресурсів;
- строки підготовки до потенційної угоди;
- кількість потенційних інвесторів (чим їх більше, тим простіше пройти процес M&A із залученням консультанта);
- додаткові фінансові витрати. Вони будуть в обох випадках: у вигляді премій/бонусів персоналу за додаткову роботу або вартості послуг консалтингу.
Тож, замислившись про продаж бізнесу, власникам доведеться знайти час для аналізу поточного стану справ і за потреби його вдосконалення. Наприклад, можна провести аудит фінансової звітності, підготувати якісну управлінську звітність із достатнім рівнем деталей, зробити звірку управлінської звітності з офіційною фінансовою звітністю, підготувати бізнес-план / якісний бюджет, провести податкову перевірку тощо.
Ретельна підготовка до залучення інвестицій дозволить виявити та виправити недоліки й навіть критичні проблеми, пришвидшить процес угоди та загалом зробить його більш плавним і менш стресовим, а також дозволить максимізувати вартість бізнесу.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.