Податкові перевірки: актуальна ситуація і очікування
Незабаром цю опцію включать для всіх - бізнесу варто підготуватись
Бізнес в очікуванні чергових змін до Податкового кодексу, якими уряд планує відновити перевірки всіх платників податків. З іншого боку, вже два місяці як податкові органи можуть перевіряти певні категорії підприємств, зокрема тих, що віднесено до ризикових. Тож, як ситуація із перевірками платників податків виглядає зараз, чого очікувати і як підготуватись розповів Mind старший юрист ESQUIRES, адвокат Владислав Головатюк.
Чи знали Ви, що із початку повномасштабного вторгнення країни-агресора редакція Податкового кодексу України змінювалася більше 40 разів?
Така кількість змін, у більшості випадків, була обумовлена необхідністю врегулювання правовідносин між платниками податків та контролюючих органів в умовах воєнного стану, особливостей оподаткування та подання звітності у цей період, а також ряду інших, необхідних, у тому числі, для підтримання обороноздатності України, змін та тимчасових особливостей.
При цьому, більшість змін сприймалося платниками податків позитивно та й справді мали цілком підтримуючий для бізнесу та громадян характер (згадайте лишень запровадження 2% єдиного податку та тимчасовий фактично мораторій на перевірки контролюючих органів).
Читайте також: Без 2% єдиного податку і з перевірками: бізнес «стимулюють» до розвитку
Проте, як кажуть, все хороше рано чи пізно закінчується, що стосується і мораторію на проведення перевірок контролюючих органів. Поступово, законопроект за законопроектом, вносили до Податкового кодексу України зміни, що дозволяли контролюючим органам потихеньку повертатися до контрольно-перевірочної діяльності.
Спочатку було дозволено проводити камеральні перевірки деяких декларацій та фактичні перевірки, а потім відповідний перелік все поповнювався та поповнювався.
Зараз перевіряють, але поки не всіх
Слід зазначити, що останнім законодавчим актом, що має значний вплив на правовідносини у сфері податкових перевірок став Закон України від 30 червня 2023 № 3219-IX (законопроект 8401).
Читайте також: Повноцінні податкові перевірки та штрафи: які зміни чекають на платників податків із 1 серпня
Зокрема, цим законом було встановлено, з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України документальні позапланові перевірки проводяться виключно на звернення платника податків та/або з підстав, визначених пп. 78.1.1, пп. 78.1.2, пп. 78.1.5, пп. 78.1.7, пп. 78.1.8, пп. 78.1.9, пп. 78.1.12 п. 78.1 ст. 78 ПК України, пп. 78.1.14-78.1.16 п. 78.1 ст. 78 ПК України пп. 78.1.21 та 78.1.22 п. 78.1 ст. 78 ПК України, а також документальні позапланові перевірки платників податків у разі порушення валютного законодавства.
При цьому право на проведення документальних та фактичних перевірок у працівників контролюючих органів можливо реалізувати за наявності безпечних умов для проведення перевірки (доступ до територій, приміщень; доступу, допуску до документів; проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки).
Окрім цього, вказаним законом було установлено можливість включення (із 1 серпня 2023) до плану-графіка проведення документальних планових перевірок виключно:
- платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;
- платників податків, які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);
- платників податків, які надають фінансові, платіжні послуги.
Тобто, фактично поновлено проведення документальних планових перевірок щодо певних категорії платників податків.
Таким чином, станом на сьогодні, контролюючі органи мають право проводити:
- усі камеральні перевірки;
- усі фактичні перевірки;
- документальні позапланові перевірки (в частині та із урахуванням особливостей) на звернення платника податків та/або з підстав визначених підпунктами 78.1.2, 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.12, 78.1.14-78.1.16, 78.1.21 та 78.1.22 пункту 78.1 ст. 78 ПК України, та у випадку порушення платниками податків валютного законодавства;
- документальні планові перевірки щодо платників податків, які здійснюють діяльність у сферах виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор, а також щодо платників податків, які надають фінансові, платіжні послуги.
Важливо! Окрім цього, слід пам’ятати, що із 1 жовтня 2023 року відновлюється відповідальність за порушення у сфері застосування РРО.
Читайте також: Податки та перевірки знову як раніше. Верховна Рада розгляне законопроєкт про повернення «довоєнного» оподаткування
Чого очікувати вже незабаром
Ні для кого уже не є секретом, що вказаний вище закон було ухвалено з метою виконання Україною зобов’язань перед МВФ в рамках Меморандуму про економічну та фінансову політику від 8 грудня 2022 року.
Разом із тим, як зазначив голова Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев, МВФ не зараховує прийняття законопроекту № 8401 як виконання структурного маяка. А невиконання умов МВФ – це неотримання фінансової допомоги від міжнародних партнерів.
Наразі у Верховній Раді зареєстровано законопроект № 10016 від 6 вересня 2023 та чотири альтернативних законопроекти. Документами пропонується залишити мораторій на податкові перевірки для певних категорій платників, тобто бізнес поки в режимі очікування, але враховуючи позицію МВФ – до повернення на «довоєнні» та «докарантинні» рейки у сфері податкових перевірок потрібно готуватися вже.
Готуватися до перевірок потрібно заздалегіть
Декілька порад тим платникам податків, що вже знайшли себе у плані-графіку чи кого у майбутньому буде включено до такого плану.
Щодо першочергових дій, то ми б радили встановити підстави правомірності включення підприємства до плану-графіку, адже саме це і є тією «відправною крапкою» із якої починається правомірність процедури перевірки.
Слід зауважити, що включення до плану-графіку відбувається відповідно до встановленого та затвердженого Порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, тож Вам слід:
- направити відповідні запити до контролюючих органів;
- проаналізувати отримані дані на предмет правомірності (обґрунтованості) включення до плану-графіку;
- у випадку ж неправомірності включення до плану-графіку – готувати відповідну стратегію із захисту компанії від надмірного податкового контролю та протиправних дій щодо підприємства.
Чому це важливо?
По-перше, існує можливість у судовому порядку оскаржити відповідну дію.
По-друге, у подальшому, при оскарженні рішень контролюючих органів прийнятих за наслідком проведення перевірок, посилатися на відповідні факти – адже процедурні порушення та надмірний податковий контроль у деяких випадках призводять до протиправності рішень прийнятих за результатами протиправних перевірок.
Так, якщо не було підстав для проведення перевірки та не була витримана відповідна процедура, то й ні про які штрафи не може бути й мови.
Слід зауважити, що відповідно до правової позиції Верховного Суду (постанова від 21 лютого 2020 року за справою № 826/17123/18) незалежно від прийнятого платником податків рішення про допуск (недопуск) посадових осіб до перевірки, оскаржуючи в подальшому наслідки проведеної контролюючим органом перевірки у вигляді податкових повідомлень-рішень та інших рішень, платник податків не позбавлений можливості посилатись на порушення контролюючим органом вимог законодавства щодо проведення такої перевірки, якщо вважає, що вони зумовлюють протиправність таких податкових повідомлень-рішень.
При цьому, таким підставам позову, за їх наявності, суди повинні надавати правову оцінку в першу чергу, а у разі, якщо вони не визнані судом такими, що тягнуть протиправність рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки, – переходити до перевірки підстав позову щодо наявності порушень податкового та/або іншого законодавства.
Тобто, якщо платник податків зможе довести суду очевидну протиправність призначення відповідної перевірки (відсутність підстав для проведення перевірки, грубі порушення процедури проведення перевірки тощо) – суд навіть не буде вивчати та аналізувати порушення виявлені ревізорами, що зафіксовані у акті, а скасує відповідні рішення контролюючих органів через наявність відповідних порушень.
Пам’ятайте, податкові перевірки несуть за собою велику кількість ризиків, зокрема:
- втрату гудвілу;
- значні донарахування із податків та застосування штрафних санкцій;
- ініціювання правоохоронними органами кримінальних проваджень та проведення слідчих дій стосовно посадових осіб підприємства та його контрагентів (обшуки, огляди, допити тощо).
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.