Держзакупівлі: правила гри для співпраці бізнесу й держави
Участь у закупівлях можуть брати і ФОП, і ТОВ, і інші юридичні особи
Протягом року, відтоді як в Україні почала діяти спеціальна процедура державних закупівель за правилам воєнного стану, частка публічних закупівель через Prozorro збільшилася до 80%. Водночас, відтоді як Україна стала на шлях євроінтеграції та підписала Угоду про асоціацію з ЄС, у країні почався період активних реформ, які не оминули й державні закупівлі. Так, щоб відповідати європейським стандартам, публічні закупівлі було переведено з «паперового» в «електронний» формат, що повністю змінило відносини між бізнесом і державою. Правилами гри, як працює бізнес із державою, поділилася з Mind Chief Product Officer «Держзакупівлі.онлайн» Анастасія Іллюстрова.
Читайте також: Генеральний директор Prozorro: «Не думаю, що «тендерна мафія» як явище існує в Україні на кшталт Cosa Nostra в Італії»
З провадженням електронної системи Prozorro проведення державних закупівель у системі стало обов’язковим. Це був справжній прорив, оскільки система зробила держзакупівлі повністю прозорими й відкритими, а це розширило можливості бізнесу в побудові бізнес-відносин із державою.
Лише протягом вересня публічні замовники оголосили 303 000 тендерів з очікуваною вартістю 96,5 млрд грн. Найчастіше закуповували матеріали для будівництва, харчові продукти, енергоносії, фармацевтичну продукцію та медичне обладнання.
Хто є гравцями на полі електронних публічних закупівель
Електронні публічні закупівлі є важливою частиною сучасного державного управління в Україні. Протягом року на Prozorro оголосили закупівлі на 589 млрд грн. Різниця в 40 млрд грн між очікуваною вартістю і фактичною сумою контрактів свідчить про ефективність і прозорість системи. А після повернення частини закупівель Міноборони в систему Prozorro вдалося заощадити майже 5 млрд грн державного бюджету. Це яскравий приклад того, як правильне регулювання та використання сучасних технологій можуть служити національним інтересам, гарантуючи ефективність, економію і прозорість у використанні публічних коштів.
Електронний світ публічних закупівель можна порівняти грою в шахи, яка є складною, але дуже захоплює. Тут кожен хід вирішальний, кожна фігура має свою вагу, а для того, щоб досягти успіху, недостатньо просто знати правила.
Замовник, який являє собою уряд або комунальний орган, ініціює гру, починаючи з потреби в конкретних товарах чи послугах. Це та фігура на дошці, яка робить перший хід, задаючи тон всьому подальшому процесу.
Майданчик – це центральна арена, де відбувається більшість дій, а учасник – представник бізнесу, який готовий вступити в гру, подавши свої пропозиції. Однак не кожен учасник може стати переможцем. Лише той, хто покаже найбільш конкурентну пропозицію, стане постачальником та укладе договір.
Варто пам'ятати про «суддів» цієї гри – органи контролю. Вони відіграють роль наглядової ради, гарантуючи чесність і прозорість кожного руху. А засоби масової інформації та активні громадяни допомагають підтримувати порядок і законність. Заключний акорд – правильно оформлений договір та електронний підпис є ключовими елементами успіху.
Читайте також: ProZorro залишається прозорим: що насправді змінилось в аукціонах
Ефективність і прозорість сучасних закупівель: як це працює?
В умовах сучасного ринку державні закупівлі стають усе більш складними, але одночасно прозорими та прогнозованими. Щоб розібратися в механізмі цього процесу, розглянемо основні етапи їх проведення.
Перший крок на шляху – реєстрація на акредитованій електронній платформі. Ця процедура є інтуїтивно зрозумілою, а підказки, розміщені поряд із полями для заповнення, полегшують навігацію та усунення можливих невизначеностей.
Багато ресурсів зараз надають покрокові інструкції, які допомагають зрозуміти всі нюанси взаємодії із системою – від реєстрації до оформлення договору після перемоги в закупівлях. Ці інструкції розроблені на основі дослідження потреб користувачів, тому їхня практична цінність не підлягає сумніву.
Проте кожен учасник мусить усвідомлювати, що реєстрація на майданчику ще не надає права для участі в закупівлі, оскільки має підтвердитися правильність заповненої інформації про компанію. Тобто учасник повинен пройти верифікацію.
Останнім, але не менш важливим кроком є підписання договору та отримання електронного підпису УЕП/КЕП. Для цього можна використовувати сервіс.
Початковий етап будь-якої закупівлі – оприлюднення оголошення замовником. Це своєрідний стартовий змах для усіх потенційних учасників, який дозволяє їм готуватися до подання своїх пропозицій. Наступним кроком є аукціон, де учасники змагаються за право стати постачальником, пропонуючи найкращу ціну. Після оцінки всіх пропозицій замовник вибирає найвигіднішу та укладає договір із переможцем.
Важливо зазначити, що існує спрощена процедура. Постачальники можуть безпосередньо продавати свої товари або послуги без проведення конкурентної закупівлі.
Звісно, щоб взяти участь у закупівлях, необхідно спочатку їх знайти. Сучасні платформи надають можливість швидко й ефективно знаходити потрібні, завдяки чіткій навігації та розширеному пошуку. Вибір можна здійснювати за різними параметрами, як-от: регіон, вид закупівлі, тип оплати та інші критерії.
Однією з ключових особливостей майданчика є можливість налаштувати підписку. Завдяки цьому користувачі можуть отримувати на пошту інформацію щодо нових закупівель, які відповідають заданим критеріям, що допоможе заощадити час і гроші.
Читайте також: Чи існує «пігулка» від корупції у публічних закупівлях?
Довіра та інновації
Сучасний бізнес-ландшафт в Україні переживає перетворення у сфері державних закупівель. Електронні платформи, такі, як Держзакупівлі.онлайн, надають можливість реформувати співпрацю між приватним сектором та урядом, враховуючи ключові принципи прозорості, справедливості та корупційної безпеки.
Сьогоднішні правила гри налагоджують відносини, які не лише мінімізують ризики, а й підвищують довіру бізнесу до системи. Велика вага надається вибору оптимальних платформ для співпраці: вони мають бути не лише інтуїтивно зрозумілими, а й актуальними, демонструючи реальні випадки успішної взаємодії.
Коли йдеться про можливості співпраці з державою, багато хто може подумати, що це привілей лише великих гравців. Однак правда далека від стереотипів.
Практично кожен громадянин України, який має на руках статус ФОП, ТОВ чи будь-яку іншу юридичну форму, може стати постачальником для держави. Якщо ви виробляєте товари або надаєте послуги, двері до взаємодії з державою відчинені. Особливо зараз, у часи, коли війна робить державу основним замовником.
Це не лише шанс для бізнесу вижити та зростати в складних умовах, а й можливість зробити внесок у розвиток країни, пропонуючи якісні товари та послуги.
Завдяки сучасним підходам і технологіям, підприємці та держава знаходять спільну мову, створюючи основу для ефективної, стійкої і довгострокової співпраці. Це сприяє зростанню економіки, розвитку бізнесу та зміцненню довіри громадян до державних інституцій.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.