Еволюція сервісних IT-компаній: від запуску до зрілості
Що потрібно компаніям на кожному з етапів, аби розвиватись і зростати
Віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки і технологій Михайло Федоров наголошує, що IT- галузь здатна на більші здобутки і має зростати та збільшувати генерацію цифрового ВВП. За його словами українській IT-галузі бракує 1 млн спеціалістів. Водночас компаніям у цій сфері від започаткування цього бізнесу й до успішного розвитку та зростання потрібно здійснити певний шлях. Як відбувається еволюція сервісних IT-компаній, розповів Mind Head of Operations, UST Ukraine і співзасновник ІТ-компаній Rademade, ITernal.Group Владислав Меляницький.
На початковому етапі IT-компанії часто характеризуються ентузіазмом та інноваційним підходом, але їм бракує структури, процесів і сильної команди. Перехід до зрілої компанії вимагає стратегічної зміни внутрішньої структури, зокрема розподілу ролей та впровадження системи управління ресурсами.
Серцем успішного бізнесу є люди. Вони – ключовий актив, відповідальний за залучення клієнтів, розробку та підтримку процесів, створення систем, що сприяють успіху. Бренд компанії визначається саме людьми, їхніми здібностями й енергією. Здатність приваблювати та розвивати талановитих і сильних спеціалістів становить основу успіху.
Інвестиції в розвиток співробітників, залучення сильних людей в комаyду є вирішальним фактором для сталого зростання компанії. Готуючи лідерів, здатних управляти поточними бізнес-процесами й вести компанію до масштабування, можна забезпечити створення потужного бізнесу. Такі команди працюють разом, втілюючи глобальну візію і місію, відіграючи ключову роль у розвитку та зростанні компанії.
Читайте також: Коди перемагають: чому новачки в IT обирають інжиніринг, а не менеджмент
Фаза запуску (1–20 співробітників, до $1 млн доходу)
На ранніх стадіях розвитку компанії, коли вона побудована переважно на ентузіазмі невеликої команди й обмеженому доході, ключовим є створення унікальної ціннісної пропозиції (УЦП) і залучення перших клієнтів. Основна компетенція часто зосереджена в руках засновників, перед ними стоїть завдання чітко визначити, який сервіс і проблему вирішуватиме компанія і як залучати первинних клієнтів.
Це може бути базова пропозиція, спрямована на малі компанії, зокрема стартапи, або фокусуванням на нішевих сегментах ринку, де висока кваліфікація експертів робить послуги ціннішими, але водночас складнішими для пошуку. Для масштабування бізнесу критично важливо залучити цих перших клієнтів, зазвичай цим займаються засновники, оскільки система продажів на цьому етапі не існує.
Компанії на цій стадії часто стикаються з викликами, такими, як нестабільний кешфлоу, постійна потреба в пошуку нових клієнтів і розв'язанні питань оплати, відсутність чіткої структури власності, а також проблеми із стабільними клієнтами. Нерідко фінанси компанії переплітаються з особистими фінансами власників, що додатково ускладнює управління.
Читайте також: Піти в ІТ, або Нові виклики – нова спеціальність під час війни
Фаза стабілізації (20–80 співробітників, $1–5 млн доходу)
Після залучення постійних клієнтів важливим стає впровадження стандартизованих процесів, систем управління проєктами. На цьому етапі основна увага зосереджується на підтриманні стабільного кешфлоу від наявих клієнтів. Команда розширюється, компанія набуває структури, а бізнес – більшої інертності, нові клієнти приходять за рекомендаціями. Якісна робота є запорукою збереження стабільності на цьому рівні.
Для переходу на наступний рівень і залучення більших клієнтів необхідно розвивати команди продажів і партнерські відносини. У цей період компанія, яка зазвичай обслуговує стартапи або малий бізнес, може стикнутися з фінансовими ризиками.
На цьому етапі з'являються ключові лідери та топменеджери. Компанія, що налічує 50–80 співробітників, ще знаходиться на рівні, де СЕО може контролювати бізнес безпосередньо, але для подальшого розвитку необхідна сильна команда й ефективні процеси. Наймання кваліфікованих фахівців на ключові позиції та впровадження автоматизації є вирішальними для стрибка на новий етап розвитку. Важливо оцінювати ресурси компанії і фокусуватися на її сильних сторонах.
Читайте також: Професії в IT: кого шукають найчастіше
Фаза розширення (80–200 співробітників, $5–10 млн доходу)
У фазі переходу до більш систематизованого підходу в бізнесі на перший план виходять важливість наявності добре організованої команди, автоматизація бізнес-процесів, чітке визначення КПІ та розробка бюджетного планування.
Необхідно відмовитися від співпраці зі стартапами та клієнтами, з якими неможливо зростати. Юридична складова набуває критичного значення, особливо у світлі ускладнення договірних угод із клієнтами та потреби управління фінансовими ризиками, зокрема через відстрочки платежів. Для забезпечення гнучкості операцій необхідний оборотний капітал.
Конкуренція загострюється, а ведення бізнесу без тендерних процесів стає неможливим, особливо при конфронтації з гравцями вищого рівня. Це вимагає залучення висококваліфікованих фахівців, вміння взаємодіяти із закупівельними відділами та розкриття сильних сторін компанії, включно з технологічною і вертикальною нішевою спеціалізацією.
У бізнесі найбільший відсоток росту приходить від уже наявних клієнтів. Саме тому важливою є гнучкість у пропозиціях, що допомагає не лише утримувати клієнтів, а й запобігати необхідності зниження цін. Робота з ключовими клієнтами – делегована команді, з увагою керівництва до найважливіших моментів.
Читайте також: Зберегти бюджет і бізнес: дев'ять порад із пошуку IT-аутсорсу в 2023 році
Фаза зрілості (200–500 співробітників, $10–50 млн доходу)
У цій стадії бізнесу основа – це ретельно спланований бюджетний процес, з орієнтацією на квартальні та річні цілі, замість щомісячного планування.
Топменеджмент зосереджений на стратегічних завданнях і знаходиться в майбутньому, тоді як організаційні функції сфокусовані на виконанні мети згідно із бюджетом. Тому важливими є крос-функціональні КПІ, де успіх одного відділу залежить від іншого, а увага до спрацьованості команди та її здатності ефективно взаємодіяти є вирішальною для досягнення стратегічної мети.
З огляду на те, що більшість клієнтів мають відстрочки платежів у середньому 60 днів, зростає потреба в оборотних коштах, які можна залучити або отримати через кредитування. Взаємодія з клієнтами базується на системі governance, зокрема регулярному репортингу й зустрічах, а також на стейкхолдер-мапінгу на різних рівнях взаємодії з клієнтом.
Компанія розробляє продуктові та сервісні готові рішення, які служать основою для конкурентних продажів, з чітко визначеними вертикальними й горизонтальними пропозиціями. Основу бізнесу становить також система навчання молодих талантів, яка є частиною стратегії і бюджетного процесу.
Фокус компанії зміщується на великих клієнтів. Це передбачає градацію клієнтів і систематичне звільнення менших клієнтів оптимізацією ресурсів.
Читайте також: Залучення інвестицій в IT-бізнес: на що слід звернути увагу
Виклики для аутсорсингового бізнесу
ІТ-галузь в Україні залишається ключовим гравцем економіки. Зорієнтована на експорт, на неї вже припадає практично 5% ВВП країни. З початку 2010 року галузь зросла у 18,2 раза, і сьогодні посідає друге місце серед інших експортноорієнтованих секторів. В останні декілька років панорама ІТ-аутсорсингу зазнала значних змін. Дедалі більша конкуренція, новітні технології, змінювані очікування клієнтів, повномасштабне вторгнення – усе це змушує аутсорсингові компанії адаптуватися та еволюціонувати.
Україна динамічно зміцнює свої позиції на карті світового ІТ-аутсорсингу, виокремлюючись як центр інженерного таланту й інновацій. Статистика підтверджує цей тренд: понад 2000 ІТ-компаній, які працюють на українському ринку, розділені на сервісні та продуктові компанії, кожна з яких робить свій унікальний внесок у галузь.
За останніми даними Мінцифри, ринок ІТ-сервісів демонструє перевагу малих компаній, які легко адаптуються до змінних потреб клієнтів і технологічних трендів. Така структура ринку сприяє гнучкості та інноваційній активності, що є важливими компонентами успіху у висококонкурентному світі технологій.
Попри впевнений розвиток та активне залучення міжнародних інвестицій і стабільне зростання у минулому, українські ІТ-підприємства стикаються з низкою викликів через скорочення бюджетів, високу вартість капіталу й обережність венчурних інвесторів.
Швидкий розвиток технологій штучного інтелекту поставив під загрозу традиційні бізнес-моделі в ІТ-індустрії. У цьому контексті українські ІТ-компанії, що спеціалізуються на аутсорсингу, мають зосередитися на підвищенні ефективності та вчитися бути гнучкими, коли це потрібно.
У сучасному динамічному світі успіх у технологічному лідерстві залежить від здатності швидко адаптуватися до передових інновацій, таких, як штучний інтелект, блокчейн та IoT. Ключ до виходу українського ІТ-сектору на світовий рівень полягає не просто в досягненні технологічних вершин, а в ефективності бізнесу та його підготовці до наступного етапу розвитку. Ефективність у використанні ресурсів, постійне вдосконалення процесів й інновації на кожному етапі розвитку є фундаментальними для адаптації до швидко змінних ринкових умов. Це сприяє створенню сильної корпоративної культури, яка підкріплює розвиток і зростання сектору, тим самим відкриваючи шлях новим гравцям, здатним змінити глобальний ІТ-ландшафт.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.