Справа в деталях: що потрібно для виробництва та ремонту дронів
І які рішення можуть допомогти налагодити ці процеси
Армія українських дронів поповнюється чи не щодня, адже саме завдяки безпілотникам наші захисники можуть виконувати безліч завдань на лінії фронту й не тільки. На цих «пташок» кожного дня відкривають все нові й нові збори, адже це один із необхідних інструментів на полі бою. Також зовсім незабаром у Збройних Силах України може з'явитися новий рід військ – Сили безпілотних систем. Однак потреби військових не обмежуються лише наявністю дронів, їх необхідно обслуговувати й ремонтувати. Які рішення потрібні для забезпечення ефективної роботи БПЛА й що означає «відремонтувати дрон», розповів Mind співзасновник компанії AirUnit Андрій Штепа.
Читайте також: Дрони фронту: стратегічні та цивільні безпілотники у справі
Тема безпілотників є дуже великою, тому часто в неї занурюються, так би мовити, з масштабом. Випустити мільйон дронів, використати нейромережі для наведення, створити підрозділи, що спеціалізуються на БпЛА, – це дійсно круто. Але насправді чи не найважливішими є деталі – у прямому сенсі. І з ними, на жаль, не все так просто.
У питанні деталей для безпілотників є кілька проблем, які неочевидні для необізнаної людини. Головна – це залежність українських виробників від іноземних компонентів, зокрема китайських. Мабуть, не здивую: всі наші компанії використовують до 90% імпортних деталей.
З одного боку, це нормально. Всі світові виробники тою чи іншою мірою беруть готові компоненти: від моторів до камер. І росіяни, до речі, не виняток. Наприклад, в Орланах стоять популярні модулі LoRa з далекобійним каналом зв’язку, який складно подавити РЕБ. Та ми й не могли б з нуля створити й почати масово випускати якісні дешеві деталі. Наприклад, в Україні є виробники плат на польотні контролери, але вони на 50% дорожче за аналоги…
Читайте також: Не дронами єдиними: нам можуть допомогти РЕР і РЕБ
Що потрібно для виробництва та ремонту?
З іншого ж боку, Китай ще восени обмежив експорт товарів подвійного призначення. А тому організувати великі постачання деталей для дронів усе складніше. Ці обмеження, запроваджені КНР, призводять і до другої проблеми з деталями – тими, які потрібні в ремонті дронів. І тут я напевно когось здивую: так, безпілотники відновлюють. Адже деякі з них використовуються не один раз.
Ремонт БпЛА потрібен нашим захисникам регулярно. Замінити мотор, що згорів, перепаяти плату, що глючить, полагодити проміні, які пошкоджено при невдалій посадці, перепрошити трофейний безпілотник – завдань чимало. Але обсяги постачань для оновлення техніки невеликі. А тому важче зацікавити постачальників іти на ризики санкцій з боку влади Китаю.
Для прикладу: нещодавно наш сервісний центр отримав партію запчастин на 30 000 євро. Це запас на два-три місяці. Але, якщо «міряти» цю суму дронами, вийде від 10 до 30 популярних DJI Mavic 3 (залежно від версії), які б розійшлися за кілька днів. Тобто це не ті обсяги, які спонукатимуть постачальників до співпраці.
Читайте також: Що таке FPV-дрон і як навчитися ним керувати
Які умови потрібно створити?
Але й це ще не все! Ремонт дронів сам по собі є проблемним у нашій країні – на рівні його організації.
У більшості підрозділів немає людей, які б розумілися на відновленні такого оснащення. Тому військові просто відсилають дрони поштою або самі, отримавши дозвіл від командування, везуть пошкоджену техніку до іншого міста й чекають декілька днів на повернення «здорового» дрона. Погодьтеся, це важко назвати адекватною системою.
Адже постійні втрати часу через нестачу техніки й особового складу – це постійні втрати на полі бою.
Як бути? Як і у випадку з подоланням дефіциту кадрів, треба діяти комплексно.
Читайте також: Мобілізація і працевлаштування: як правильно шукати людей до армії (і не тільки)
Ідей тут може бути багато, і ось лише кілька найбільш очевидних:
- Організовувати централізовані та системні закупівлі великих партій компонентів. Вони можуть стосуватися як деталей для виробництва БпЛА, так і їхнього ремонту. В цьому разі постачальники будуть значно охочіше видумувати хитрі схеми, які допоможуть уникати штрафів і розриву контрактів із виробниками.
- Виділяти важливе у виробництві. З одного боку, у нас уже якісно виконують прості завдання на кшталт поляризації антен і нарізки рам для дронів. З іншого – нащо витрачатися на другорядне? У тих же FPV важливі лише деталі, які відповідають за час і дальність польоту та стійкість сигналу. А інше можна брати й дешеве.
- Розвивати систему ремонту БпЛА на всіх рівнях. Починати варто з військових – у кожній частині чи підрозділі мають бути люди, які здатні провести базові роботи з відновлення техніки. Також можна створювати ремонтні бригади, які б постійно переміщувалися вздовж фронту й ремонтували дрони майже на місці.
- Впроваджувати державні системи підтримки виробників компонентів. Інвестиції у створення деталей для дронів мають бути достатніми й довготривалими – у вигляді, наприклад, безпроцентних кредитів. Це дозволить вкладатися в R&D та нарощувати виробництво, що допоможе знизити ціни й підвищити якість.
Звісно, це не настільки масштабно, як хотілося б. Але варто нагадати: у нас триває виснажлива війна ресурсів. А тому всі ми маємо дуже дбайливо ставитися до найменших дрібниць – зокрема, і деталей.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.