Освіта для команди: чому бізнесу важливо інвестувати в навчання працівників
Про можливості та виклики в налагодженні цього процесу

Дефіцит кваліфікованих кадрів у різних сферах ведення бізнесу набуває все більших масштабів. Головним чинником цих змін стала війна та мобілізація. Бізнес має відповісти на цей виклик і забезпечити подальшу діяльність. Один зі способів досягти цього – навчати власну команду й постійно підвищувати рівень кваліфікації спеціалістів. Чому інвестиції у навчання команди можуть бути важливим та актуальним для українського бізнесу зараз, розповіла Mind підприємиця, співзасновниця та CEO мережі студій манікюру Bunny nails і Bunny academy Антоніна Кроливець.
Читайте також: Навчити й навчатись: які знання шукає бізнес
Більше ніж пʼять років тому Джефф Безос, засновник Amazon, вирішив зробити експеримент – інвестувати в навчання співробітників компанії приблизно $700 млн. Ця ініціатива в межах корпоративного навчання дозволила компанії щорічно підвищувати рівень кваліфікації працівників і є однією зі складових, яка забезпечує її стійкість і сталий розвиток у довгостроковій перспективі. Зараз, у 2024 році, Amazon входить до п'яти найдорожчих компаній світу.
За результатами дослідження EBA ринку праці у 2024 році, більш ніж ¾ роботодавців в Україні (74%) відчувають значний дефіцит кваліфікованих кадрів.
Проти минулого року цей показник підвищився на 19%, зважаючи на дефіцит талантів, мобілізацію, втому та вигоряння працівників, безпекову та демографічну ситуацію в Україні. Уже зараз і в перспективі криза кадрів буде одним із головних викликів для багатьох українських компаній. У відповідь на це українські підприємці оновлюють бізнес-стратегії, впроваджуючи додаткові інструменти залучення та утримання спеціалістів. Зокрема, 39% роботодавців планують інвестувати у створення освітніх програм і навчання співробітників.
Як інвестиції у навчання команди можуть стати ефективним рішенням для бізнесу?
Глобальне дослідження Workplace Learning Report наводить низку ключових переваг:
- орієнтація навчальних програм на бізнес-цілі компанії та їх підсилення;
- підвищення кваліфікації співробітників;
- розвиток кар’єри команди всередині компанії;
- підвищення лояльності та залученості команди;
- формування культури lifelong learning всередині компанії;
- розвиток бренду роботодавця компанії.
Крім того, командне навчання є важливим елементом обʼєднання команди, а також формування спільної мети та вектору розвитку компанії. Так, 7 із 10 респондентів дослідження зазначили, що корпоративне навчання зміцнює їхній звʼязок із компанією, а для 8 із 10 респондентів спільне навчання додає цінності й усвідомлення загальної мети компанії.
Досвід таких міжнародних компаній, як Deloitte, Mastercard, Google, Apple та інших корпорацій, демонструє безліч різноманітних форматів та інструментів реалізації корпоративних навчальних програм, які можуть не лише підвищити рівень кваліфікації команди, а й забезпечити довгостроковий успіх бізнесу.
Наприклад, Deloitte, одна з найбільших міжнародних консалтингових компаній, створила корпоративний університет для своїх працівників, який став важливою частиною стратегії професійного та карʼєрного розвитку спеціалістів. Іншим прикладом успішного кейсу є досвід Mastercard у створенні власних МВА-програм, орієнтованих на розвиток лідерських якостей і стратегічного мислення спеціалістів.
Освітні ініціативи, зазвичай орієнтовані на бізнес-цілі компанії, допомагають команді бути більш ефективними в розв'язанні тактичних завдань і прийнятті стратегічних рішень. Крім того, працівники, які мають доступ до внутрішніх навчальних програм, є більш лояльними до компанії, що у свою чергу знижує рівень плинності кадрів і зміцнює бренд роботодавця компанії. У підсумку це веде до загального успіху бізнесу та його конкурентоспроможності на ринку.
Ці приклади надихають і демонструють, як великі системні бізнеси можуть мати переваги від інвестицій у навчання своїх команд.
Читайте також: Працюємо з персоналом: як нівелювати вплив кадрового дефіциту на компанію
Головні виклики в започаткуванні процесу навчання працівників
Інвестиції в навчання команди є важливим кроком для будь-якого бізнесу, який прагне залишатися конкурентоспроможним, підтримувати високий рівень продуктивності та сервісу. Проте на цьому шляху можуть виникнути різноманітні виклики та бар'єри, з якими він може стикнутися:
- Фінансові можливості. Якісне навчання та розвиток команди вимагають від бізнесу значних фінансових вкладень. Уже на етапі планування важливо врахувати витрати на оплату праці викладачів і методологів, оренду приміщень для проведення занять та придбання необхідних матеріалів й обладнання. Ці витрати можуть суттєво вплинути на бюджет компанії, оскільки кошти, які могли б приносити безпосередній дохід, використовуються для навчання. Це стає серйозним бар'єром для багатьох компаній, особливо для тих, які мають обмежені фінансові ресурси.
- Знецінення навчання. Навчання для команди не може бути повністю безплатним, оскільки існує ризик його знецінення. Наш досвід показує, що безплатні освітні програми часто не сприймаються працівниками з належною відповідальністю. Щоб запобігти цьому, ми впровадили систему обов'язкового відпрацювання навчання шляхом практичних завдань. Тільки після успішного виконання цих завдань навчання стає безплатним для працівника. Такий підхід сприяє підтримці високого рівня мотивації та залученості співробітників.
- Організація команди викладачів. Створення команди викладачів є ще одним суттєвим бар'єром для бізнесу, який планує інвестувати в навчання. Коли навчання проводить один викладач, процес узгодження навчальних програм і методологій є досить простим і прямолінійним. Проте з розширенням бізнесу виникає потреба в команді викладачів, що вимагає додаткових зусиль для її організації. Потрібно налагоджувати відносини й комунікацію між членами команди, забезпечувати їхню мотивацію та ефективну співпрацю. Фактично це створення ще однієї команди всередині компанії, яка потребує окремого управління та координації.
Навчання в дорослому віці також має низку психологічних перепон та обмежень, зумовлених віком людини. Для більш ефективного навчального процесу варто орієнтуватися на принципи андрагогіки, автором яких є Малкольм Ноулз. Все життя він вивчав стратегії ефективного навчання дорослих, і в результаті вивів чотири ключових принципи:
- Залучення – наприклад, до планування та оцінки результативності навчання, а також безпосередньо до самого процесу.
- Орієнтація на досвід – фокус на практичні завдання та роботу над помилками.
- Релевантність – найбільш ефективними є ті знання, які можна втілити на практиці.
- Орієнтація на завдання – а не на вивчення певного обсягу інформації.
Читайте також: Штучний інтелект для бізнесу: які завдання здатен вирішувати та в яких галузях допомагає
Як подолати бар'єри в навчанні дорослих?
Для подолання всі цих барʼєрів і викликів важливо сформувати чітке бачення й покроковий план дій, який допоможе синхронізувати бізнес-цілі та інвестиції в навчання команди. Незамінною в цьому є стратегія навчання, яка має враховувати актуальні тренди ринку й галузі, а також забезпечуватиме систематичний підхід до розвитку співробітників, що безпосередньо впливає на продуктивність і конкурентоспроможність компанії.
Створення ефективної стратегії навчання команди вимагає ретельного планування та врахування багатьох аспектів:
- Аналіз внутрішнього запиту. Оцінюйте потреби співробітників у навчанні за допомогою опитувань та інтерв'ю. Це допомагає зрозуміти, які навички потребують вдосконалення.
- Розробка навчальних програм. На основі аналізу потреб розробіть навчальні програми, які відповідають специфіці вашого бізнесу. Використовуйте різноманітні формати – від онлайн-курсів до практичних тренінгів.
- Моніторинг і оцінка результатів. Аналізуйте ефективність навчальних програм. Збирайте відгуки та показники результативності, щоб вчасно вносити корективи у програми навчання.
Інвестиції бізнесу в навчання забезпечують не лише професійний розвиток своїх співробітників, а й стійкий успіх ринку праці в довгостроковій перспективі. Крім того, криза людського капіталу в Україні внаслідок мобілізації, а також міграції спеціалістів і молодих талантів за кордон у підсумку може бути великим ризиком для економічної стійкості країни та її відновлення в майбутньому. Тому інвестиції в навчання команди стають для українського бізнесу критично важливими для країни та суспільства загалом.
Саме тому ми віримо в силу командного навчання, яке є важливим аспектом нашої внутрішньої корпоративної культури. Навчаючись разом, ми допомагаємо команді швидше зростати та досягати як професійних, так і особистих цілей.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.