Скільки витратили українці у 2017 році на закордонний онлайн-шопінг
І чому законодавчі бар'єри не зупинять зростання покупок на іноземних маркетплейсах

За 10 місяців 2017 року кількість посилок із зарубіжних інтернет-магазинів збільшилася більш ніж на 50% порівняно з аналогічним періодом 2016-го. Такі дані повідомили Mind в «Укрпошті», що займає близько 70% ринку міжнародної доставки. Mind з'ясовував, чому українці так активно захопилися іноземним шопінгом.
На яку загальну суму українці замовили товарів в іноземних онлайн-маркетах? Згідно з підрахунками Української асоціації директ маркетингу (УАДМ), у 2016 році наші співвітчизники витратили близько $35–40 млн на покупки в зарубіжних інтернет-магазинах, тобто на 15–20% більше, ніж у 2015 році. Дослідження за підсумками 2017-го УАДМ поки не проводила.
Логістичні оператори повідомляють про істотне зростання обсягу відправлень. «Загальна вартість замовлених в Україну товарів за всіма імпортними напрямками, звідки їх доставила «Нова пошта Інтернешнл» за 11 місяців 2017 року, склала $20,5 млн. Це вдесятеро більше за показник 2016 року», – розповіла прес-секретар «Нової пошти» Тетяна Потапова. З огляду на те, що цьому оператору належить 15–20% ринку міжнародної доставки, орієнтовно можна підрахувати загальний обсяг замовлень. Імовірно, за 2017 рік він перевищить $100 млн.
Тільки за один день Global Shopping Festival, який відбувся 11 листопада, українські клієнти ПриватБанку зробили понад 517 000 покупок на маркетплейсі AliExpress. Загальна сума замовлень досягла $9 млн. Порівняно з торішнім розпродажем на AliExpress зафіксовано 20-кратне зростання оплат картами, повідомили Mind в банку.
Який середній чек українських замовлень у 2017 році? Цей показник істотно різниться залежно від регіонів поставки. «За оцінками самих майданчиків, понад 70% відправлень з Китаю – товари до $5», – розповіли нам у прес-службі «Укрпошти». Аналогічні дані надала «Нова пошта»: «Середня вартість по інвойсу посилок з Китаю залишилася незмінною – $4–6». Тоді як середній чек замовлень з Європи і США, за даними Nova Poshta Shopping, на порядок вище – $60–65.
Що купують українці за кордоном? За даними «Нової пошти», в загальному обсязі замовлень 50% складають одяг і взуття, 20% – електроніка і техніка (телефони, ноутбуки, аксесуари), 10% – дитячі товари, іграшки, 10% – товари для дому, інструменти, автотовари, 5% – косметика, і ще 5% – інше.
Які чинники стимулюють зростання замовлень на іноземних майданчиках? «Зараз динаміку в міжнародному шопінгу визначають наявність широкого асортименту, зокрема товарів, що через різні причини недоступні на локальному ринку, і привабливі ціни, включаючи знижки і розпродажі», – розповідає Тетяна Потапова. За її словами, для частини клієнтів додатковою мотивацією спробувати онлайн-шопінг за кордоном є отримання нового корисного і цікавого досвіду.
На яких іноземних майданчиках більше купують? Безумовні лідери за кількістю замовлень – магазини китайського холдингу Alibaba. «У 2016 році «Нова пошта» опрацювала понад 1 млн замовлень з Китаю, а за січень – листопад 2017-го – більше 5 млн. Близько 70% від загального обсягу становить техніка, запчастини та аксесуари до них, 16% – годинники і аксесуари, 8% – одяг», – зазначила Потапова.
За її словами, зростає кількість доставок замовлень і у світового лідера з продажу товарів для краси і здоров'я Iherb.com. Також позитивна динаміка (20–30% на місяць) спостерігається в рамках сервісу Nova Poshta Shopping (форвардинг замовлень з американських і європейських інтернет-магазинів). «Однозначне лідерство утримують інтернет-майданчики США, зокрема eBay, Amazon, 6PM, zappos тощо. Після них йде Європа – нещодавно відкриті напрямки Великобританії, Італії та Польщі», – пояснює Потапова.
За даними Factum Group, за останній рік кількість унікальних користувачів з України, які відвідують AliExpress, істотно зросла. Тоді як трафік на Аmazon і eBay, навпаки, просів.
Динаміка відвідуваності іноземних маркетплейсів українцями
Джерело: Factum Group
Mind направив запити в ці маркетплейси з проханням розповісти про динаміку відвідуваності, кількість та загальну суму замовлень за останні три роки з України. Поки відповіли тільки співробітники американського Аmazon, повідомивши, що, на жаль, не можуть допомогти, бо не сегментують свої дані за країнами.
За рахунок чого китайський гігант перегнав Аmazon і eBay в уподобаннях українців? «У першу чергу вплинула ціна. AliExpress – це більш дешеві товари, тому кількість замовлень на аналогічну суму більше. Також відіграє роль прогнозована, зрозуміла та безкоштовна для клієнта доставка з AliExpress. Водночас з Аmazon і eBay доставляють лише певні продавці, і не всі товари», – пояснюють у прес-службі «Укрпошти».
Раніше гендиректор «Укрпошти» Ігор Смілянський розповідав Mind, що компанія веде переговори з поштою США, вирішує операційні питання з українською податковою і митною службами. «Я сподіваюся, що до кінця року в наших громадян з'явиться зручна доставка з Аmazon, щоб була можливість порадувати себе подарунками під Новий рік», – повідомив Смілянський.
Які чинники можуть знизити кількість іноземних замовлень? Спікери вважають, що обсяг транскордонних покупок тільки зростатиме. «Обсяг доставок з-за кордону може знизитися лише за умови, що на українському ринку з'явиться адекватна пропозиція з більш вигідними умовами, ніж ті, які надають закордонні онлайн-майданчики», – впевнена Тетяна Потапова.
До того ж і норми нещодавно прийнятого Верховною Радою законопроекту №6776-д загрожують устромити палиці в колеса пересічним шопоголікам. Нагадаємо, 7 грудня парламент підтримав безмитний ліміт, що дозволяє фізичним особам отримувати тільки три посилки протягом одного календарного місяця сумарною вартістю до 150 євро. Починаючи з четвертого замовлення, відправлення оподатковуватимуться. Скандальну правку до другого читання вніс народний депутат від «Блоку Петра Порошенка» Вадим Денисенко.
Поштові оператори вважають, що українці знайдуть десятки способів обійти цей бар'єр. Разом з тим впровадження законодавчих обмежень буде неефективним і витратним як для держави, так і для «білих» гравців ринку.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].