mind
Жорстка посадка: що насправді заважає будівництву цементних доріг в Україні

Жорстка посадка: що насправді заважає будівництву цементних доріг в Україні

А також що правда, а що – ні серед розповсюджених міфів про них

Цей матеріал також доступний російською
Жорстка посадка: що насправді заважає будівництву цементних доріг в Україні
Фото Shutterstock

У Міністерстві інфраструктури оголосили «еру цементобетонних доріг» (ЦБД) для України. За словами міністра Володимира Омеляна, уже в березні відомство прийме рішення про те, за якими стандартами будуватимуть такі дороги в Україні – американськими або європейськими. Наразі вивчаються обидва варіанти. Нові пріоритети МІУ в дорожньому будівництві викликали жваву дискусію в суспільстві про те, наскільки потрібні такі дороги для України.

В Українському інституті майбутнього презентували дослідження, присвячене перспективам та ризикам будівництва таких доріг для України. Mind записав найцікавіші дані, які озвучили автори доповідей – частково вони спростовують думку про те, що будувати такі дороги в країні невигідно. Але є й проблеми, з якими неодмінно доведеться зіткнутися під час будівництва ЦБД.

Дорого будувати. Це не так. За даними ДП «Державний дорожній НДІ», що входить в структуру «Укравтодору», вартість 1 кв. м покриття з цементобетону майже така сама, як і покриття з асфальтобетону – 1422 і 1466 грн. Але це середній показник для всіх категорій доріг в Україні. Наприклад, «одягати» у тверде покриття дороги I категорії набагато дешевше, ніж в асфальтобетон – економія, за даними будівельної корпорації «Альтіс», може досягати 30%.

Дорого обслуговувати. Відповідно до прийнятих нормативів, дорозі з асфальтобетонним покриттям необхідний поточний ремонт через шість років, через 12 – середній поточний ремонт, і на 15-му році – капітальний. За даними ДерждорНДІ, мінімальний міжремонтний термін для доріг з цементобетонним покриттям складає дев’ять років.

На обслуговування і будівництво кілометра дороги з твердим покриттям витрачається на 5% менше матеріалів, ніж на обслуговування кілометра дороги з м'яким покриттям. Однак трудовитрати на будівництво й обслуговування кілометра ЦБД майже втричі вищі, ніж для доріг з асфальтобетону. Проте у загальній структурі вартості трудовитрати все одно невеликі – менше 1,5%.

Складно будувати. Базова технологія будівництва може не особливо відрізнятися, але є нюанс – термін застигання в цементобетону набагато довший, ніж у асфальтобетону – до 28 днів.

«Якщо ми почнемо масово зводити такі дороги, нам доведеться пускати машини в об'їзд, через населені пункти. А для цього в Україні недостатньо висока щільність доріг, до того ж це не сподобається людям із населених пунктів, через які поїдуть автомобілі – у нас вже були прецеденти, коли мешканці перекривали проїзд фур, бо вони руйнували їм дороги», – нагадує Артем Безуглий, заступник директора з наукової роботи ДерждорНДІ.

Складно ремонтувати. Експерти кажуть, що все залежить від того, де проходить така дорога. «ЦБД складно ремонтувати, якщо під нею є каналізація, люки – тому такі дороги намагаються не будувати у населених пунктах. Бо тоді доводиться часто перекривати всю дорогу», – пояснює Безуглий.

Поза населеними пунктами при ремонті дороги повністю перекривати її потрібно не завжди. «Все залежить від ширини дороги. Якщо, наприклад, це буде чотирисмугова дорога, то можна ремонтувати одну ділянку, і на цей період, наприклад, організувати рух двома смугами. А якщо це дорога 3-ї або 4-ї категорії (таких у загальному кілометражу доріг України майже 70%. – Mind), то її доведеться перекрити всю», – зазначає Безуглий.

Крім того, є технологія, коли на цементобетон наносять тонкий шар асфальтобетону – це підвищує зносостійкість дороги і полегшує її ремонт.

Вище аварійність. Навпаки, дороги з цементобетонного покриття вважаються більш безпечними для водія. «Асфальт поглинає світло, дорогу з цементобетону краще видно у нічний час доби. Крім цього, у такого покриття краще зчеплення з гумою, тому гальмівний шлях у автомобіля коротше», – зазначає Володимир Шульмейстер, екс-заступник міністра інфраструктури.

ЦБД – шумні. «Шум можна зробити більше або менше, або максимально мінімізувати. Зараз все залежить від побажання замовника – сучасні технології дозволяють підібрати будь-який варіант», – каже Шульмейстер.

Потрібен спеціальний цемент. Для дорожнього будівництва використовують цемент М400. «Це цемент з міцністю 40 Мпа. Але всі великі виробники в Україні давно випускають такий цемент. І навіть якщо в Україні почнуть щороку будувати по 3000 км ЦБД, заводи зможуть забезпечити будівельників сировиною», – впевнена Людмила Кріпка, керівник Департаменту науково-технічної інформації асоціації «Укрцемент».

За минулий рік сім заводів, що входять в «Укрцемент», виготовили 9,3 млн тонн цементу. Резерв потужностей підприємств на 30% не задіяний.

Нікому проектувати. За даними ДерждорНДІ, в Україні близько 15 великих компаній (разом із приватними), які займаються проектуванням, і біля 200 сертифікованих проектантів у сфері дорожнього будівництва. «Для масштабного будівництва – 2000–3000 км на рік – цього недостатньо. І з цим проблема: фахівцем за п'ять років не стати. Потрібно підвищувати престиж професії, але хто захоче йти на зарплату 6000–8000 грн?» – розмірковує Артем Безуглий. Одна з причин такої ситуації – низька оцінка проектних робіт. «У всьому світі такі роботи оцінюються в 5–8% від кошторисної вартості проекту, а у нас – менше 1%», – розповідає він.

Відсутня техніка. Техніки для масштабного будівництва ЦБД – недостатньо. У ДерждорНДІ говорять, що зараз в Україні є лише один сучасний бетоноукладальний комплекс, а щоб хоча б почати будувати такі дороги, потрібно декілька. Коштує таке обладнання близько $1,5 млн.

У залучення іноземних компаній зі спеціалізованою технікою в «Укравтодорі» не надто вірять – через нестабільне фінансування і відсутність довгострокових спеціалізованих програм компанії з-за кордону в Україну йти не бажають.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті