Жорстка посадка: що насправді заважає будівництву цементних доріг в Україні
А також що правда, а що – ні серед розповсюджених міфів про них

У Міністерстві інфраструктури оголосили «еру цементобетонних доріг» (ЦБД) для України. За словами міністра Володимира Омеляна, уже в березні відомство прийме рішення про те, за якими стандартами будуватимуть такі дороги в Україні – американськими або європейськими. Наразі вивчаються обидва варіанти. Нові пріоритети МІУ в дорожньому будівництві викликали жваву дискусію в суспільстві про те, наскільки потрібні такі дороги для України.
В Українському інституті майбутнього презентували дослідження, присвячене перспективам та ризикам будівництва таких доріг для України. Mind записав найцікавіші дані, які озвучили автори доповідей – частково вони спростовують думку про те, що будувати такі дороги в країні невигідно. Але є й проблеми, з якими неодмінно доведеться зіткнутися під час будівництва ЦБД.
Дорого будувати. Це не так. За даними ДП «Державний дорожній НДІ», що входить в структуру «Укравтодору», вартість 1 кв. м покриття з цементобетону майже така сама, як і покриття з асфальтобетону – 1422 і 1466 грн. Але це середній показник для всіх категорій доріг в Україні. Наприклад, «одягати» у тверде покриття дороги I категорії набагато дешевше, ніж в асфальтобетон – економія, за даними будівельної корпорації «Альтіс», може досягати 30%.
Дорого обслуговувати. Відповідно до прийнятих нормативів, дорозі з асфальтобетонним покриттям необхідний поточний ремонт через шість років, через 12 – середній поточний ремонт, і на 15-му році – капітальний. За даними ДерждорНДІ, мінімальний міжремонтний термін для доріг з цементобетонним покриттям складає дев’ять років.
На обслуговування і будівництво кілометра дороги з твердим покриттям витрачається на 5% менше матеріалів, ніж на обслуговування кілометра дороги з м'яким покриттям. Однак трудовитрати на будівництво й обслуговування кілометра ЦБД майже втричі вищі, ніж для доріг з асфальтобетону. Проте у загальній структурі вартості трудовитрати все одно невеликі – менше 1,5%.
Складно будувати. Базова технологія будівництва може не особливо відрізнятися, але є нюанс – термін застигання в цементобетону набагато довший, ніж у асфальтобетону – до 28 днів.
«Якщо ми почнемо масово зводити такі дороги, нам доведеться пускати машини в об'їзд, через населені пункти. А для цього в Україні недостатньо висока щільність доріг, до того ж це не сподобається людям із населених пунктів, через які поїдуть автомобілі – у нас вже були прецеденти, коли мешканці перекривали проїзд фур, бо вони руйнували їм дороги», – нагадує Артем Безуглий, заступник директора з наукової роботи ДерждорНДІ.
Складно ремонтувати. Експерти кажуть, що все залежить від того, де проходить така дорога. «ЦБД складно ремонтувати, якщо під нею є каналізація, люки – тому такі дороги намагаються не будувати у населених пунктах. Бо тоді доводиться часто перекривати всю дорогу», – пояснює Безуглий.
Поза населеними пунктами при ремонті дороги повністю перекривати її потрібно не завжди. «Все залежить від ширини дороги. Якщо, наприклад, це буде чотирисмугова дорога, то можна ремонтувати одну ділянку, і на цей період, наприклад, організувати рух двома смугами. А якщо це дорога 3-ї або 4-ї категорії (таких у загальному кілометражу доріг України майже 70%. – Mind), то її доведеться перекрити всю», – зазначає Безуглий.
Крім того, є технологія, коли на цементобетон наносять тонкий шар асфальтобетону – це підвищує зносостійкість дороги і полегшує її ремонт.
Вище аварійність. Навпаки, дороги з цементобетонного покриття вважаються більш безпечними для водія. «Асфальт поглинає світло, дорогу з цементобетону краще видно у нічний час доби. Крім цього, у такого покриття краще зчеплення з гумою, тому гальмівний шлях у автомобіля коротше», – зазначає Володимир Шульмейстер, екс-заступник міністра інфраструктури.
ЦБД – шумні. «Шум можна зробити більше або менше, або максимально мінімізувати. Зараз все залежить від побажання замовника – сучасні технології дозволяють підібрати будь-який варіант», – каже Шульмейстер.
Потрібен спеціальний цемент. Для дорожнього будівництва використовують цемент М400. «Це цемент з міцністю 40 Мпа. Але всі великі виробники в Україні давно випускають такий цемент. І навіть якщо в Україні почнуть щороку будувати по 3000 км ЦБД, заводи зможуть забезпечити будівельників сировиною», – впевнена Людмила Кріпка, керівник Департаменту науково-технічної інформації асоціації «Укрцемент».
За минулий рік сім заводів, що входять в «Укрцемент», виготовили 9,3 млн тонн цементу. Резерв потужностей підприємств на 30% не задіяний.
Нікому проектувати. За даними ДерждорНДІ, в Україні близько 15 великих компаній (разом із приватними), які займаються проектуванням, і біля 200 сертифікованих проектантів у сфері дорожнього будівництва. «Для масштабного будівництва – 2000–3000 км на рік – цього недостатньо. І з цим проблема: фахівцем за п'ять років не стати. Потрібно підвищувати престиж професії, але хто захоче йти на зарплату 6000–8000 грн?» – розмірковує Артем Безуглий. Одна з причин такої ситуації – низька оцінка проектних робіт. «У всьому світі такі роботи оцінюються в 5–8% від кошторисної вартості проекту, а у нас – менше 1%», – розповідає він.
Відсутня техніка. Техніки для масштабного будівництва ЦБД – недостатньо. У ДерждорНДІ говорять, що зараз в Україні є лише один сучасний бетоноукладальний комплекс, а щоб хоча б почати будувати такі дороги, потрібно декілька. Коштує таке обладнання близько $1,5 млн.
У залучення іноземних компаній зі спеціалізованою технікою в «Укравтодорі» не надто вірять – через нестабільне фінансування і відсутність довгострокових спеціалізованих програм компанії з-за кордону в Україну йти не бажають.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми запрошуємо вас стати частиною Mind Club. Для цього потрібно оформити підписку за $7 на місяць.
Нам дуже важлива ваша підтримка!
Чому ми впроваджуємо платну підписку?
Справжня якісна та незалежна журналістика потребує багато часу, зусиль та витрат, це дійсно недешево. Але ми віримо в перспективи ділової журналістики в Україні, тому що віримо в перспективу України.
Саме тому ми створюємо можливість платної щомісячної підписки – Mind Club.
Якщо ви читаєте нас, якщо вам подобається та ви цінуєте те, що ми робимо, – пропонуємо вам вступити до спільноти Mind.
Ми плануємо розвивати Mind Club: обсяг матеріалів і доступних сервісів і проектів. Уже сьогодні всі члени клубу:
- Допомагають створювати та розвивати якісну незалежну ділову журналістику. Ми зможемо і надалі розвиватись та підвищувати якість наших матеріалів.
- Отримують вільний від банерної реклами сайт.
- Отримують доступ до «закритих» матеріалів Mind (до щомісячного випуску, в якому ми досліджуємо та аналізуємо, як працюють цілі галузі; до щотижневих аналітичних підсумків).
- Вільний доступ до івентів Mind для підписників та спеціальні умови на інші події Mind.
- Smart Power. Власники бізнесу, що стануть підписниками Mind, отримають доступ до агрегатора системних порушень від аналітиків Mind та партнерів «Cкажи.uа». Якщо у вашого бізнесу виникли проблеми з непорядними чиновниками чи конкурентами – ми проаналізуємо, чи є їхня поведінка системною, і разом зможемо вирішити цю проблему.
- Ми і надалі розвиватимемо Mind та додаватимемо корисні журналістські рубрики і сервіси для вашого бізнесу.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності. Підтримайте нас за 196 грн на місяць.
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.
... термін застигання в цементобетону набагато довший, ніж у асфальтобетону – до 28 днів.
а як прискорювачі для бетону? І всі матеріали вітчизняні на відміну від асфальту з нафти.
Так, згоден! Наприклад препарат "Екосфальт" відмінно піднімає марку бетону і пришвидшує набирання міцності!
Нихотят строить потому что потом украсть несчего будет ближайших 15 лет ,,,єсть дороги из бетона которие строились еще при Хрущеве и досих пор в неплохом состоянии учитесь в американцев там все автобами из бетона
Траса Ковель Киев из бетона в отличном состоянии стоит уже 5 лет ни одной ямки а когда едиш по етой трасе збоку на поле стоит и ржавеет бетонний завод