mind
Романси про фінанси: як мобільні оператори намагаються потіснити банки

Романси про фінанси: як мобільні оператори намагаються потіснити банки

Якими послугами та смаколиками заманюють абонентів

Цей матеріал також доступний російською
Романси про фінанси: як мобільні оператори намагаються потіснити банки
Фото: pixabay.com

Після запуску 4G мобільні оператори почали набагато активніше освоювати суміжну нішу – просувати свої фінансові сервіси. Технологічно платформи вже готові надавати послуги. Головний стримуючий фактор – недовіра користувачів. Періодичні скандали на тему «оператор Х краде мої гроші» насторожують абонентів. Як гравці долатимуть цей бар'єр? Які гарантії збереження коштів надають? Хто несе відповідальність у разі надзвичайної ситуації? На ці та інші питання знайшов відповіді Mind.

Проба «пера». Мобільні оператори спробували опанувати фінансову нішу ще близько десяти років тому. У 2008 році спільно з банками вони запустили систему мобільних платежів Bank-o-Phone. Починання безславно провалилося: користувачам потрібно було робити зайві рухи – відкривати рахунок в одному з банків – учасників системи і оформляти спеціальну sim-карту. До того ж користуватися мобільним банкінгом з кнопкових телефонів було не зовсім зручно.

Оператори врахували гіркий досвід і почали розвивати простіші сервіси. У 2013 році «Київстар» запустив послугу «Мобільні гроші», абонентам запропонували з їхнього мобільного рахунку оплачувати інтернет, комунальні платежі, ігри тощо. У компанії вважають перший самостійний досвід успішним.

«На наш погляд, сервіс став популярним серед абонентів «Київстар». За 4,5 року з моменту запуску ним скористалося близько 1 млн користувачів. Тільки за 2017 рік кількість транзакцій зросла на 62%. Весь цей час сервіс надавався на тестовій платформі, ми не вкладали ані копійки у його просування», – згадує начальник департаменту мобільно-фінансових послуг «Київстар» Тарас Горкун.

Vodafone Pay від «Vodafone Україна» стартував у червні минулого року. «Ми не ставили завдання максимально популяризувати сервіс з моменту його «народження» – початковий етап дуже важливий для того, щоб з урахуванням клієнтського досвіду довести до досконалості послугу, зробити функціонал максимально зручним. Поки ми ні копійки не вклали в рекламу Vodafone Pay, разом з цим сервісом вже скористалися понад 100 000 клієнтів», – пояснює керівник напрямку фінансових сервісів «Vodafone Україна» Дмитро Коваль, відповідаючи на питання, чому сервіс не став дуже популярним.

У lifecell вважають, що головним ступором фінансових сервісів була законодавча норма про відрахування до Пенсійного фонду 7,5% від вартості всіх послуг, що надаються мобільними операторами. У минулому році гравцям дозволили не враховувати цей «розкішний податок», якщо абонент зі свого мобільного рахунку оплачує не основні послуги оператора.

«У lifecell з 2014 по 2016 рік був сервіс мобільних платежів, оплати в якому можна було здійснювати, використовуючи баланс рахунку мобільного номера. До суми платежу додавалися відрахування до Пенсійного фонду як до телекомунікаційних послуг. Таке рішення не було вигідним та цікавим абонентам, оскільки при оплаті з мобільного рахунку вони переплачували 7,5% додаткового податку», – пояснюють у прес-службі lifecell.

У лютому цього року оператор провів перезапуск сервісу, створивши зручний і безпечний інструмент для оплати послуг, комунальних рахунків та товарів. Тепер абоненти lifecell використовують сервіс без додаткових зовнішніх комісій.

Якими послугами наразі заманюють абонентів? Перед стартом 4G оператори стали розширювати функціонал своїх мобільних гаманців. У «Київстар» повідомили, що зараз користувачам доступні близько 3000 сервісів.

«За допомогою «Смарт-гроші» можна поповнити мобільний рахунок, рахунки в онлайн-іграх, перевести гроші з мобільного рахунку, оплатити комунальні послуги і багато іншого. Нещодавно були додані функції оплати за допомогою QR-кодів і грошових перекази з картки на картку. В найближчому майбутньому з'явиться оплата за допомогою банківських карт і ще ряд оновлень. Також працюємо над тим, щоб надавати ще більш захищений сервіс, щоб всі операції проводилися на нашій власній платформі, зараз запускаємо власний процесинг», – перераховує Тарас Горкун.

Джерело: «Київстар»

У «Vodafone Україна» розповідають, що зараз в Vodafone Pay – більше 300 сервісів. Є можливість перевести кошти з картки на картку, оплатити різні послуги і товари, в тому числі комунальні платежі, а також купувати й відправляти подарунки. Послуги можна оплачувати як картами, так і з балансу мобільного рахунку.

«Активно працюємо над розширенням можливостей для розрахунків у точках прийому платежів – як онлайн, так і офлайн, розширюємо й надалі плануємо збільшувати число інструментів для безготівкових платежів. Наприклад, недавно запустили оплату QR-кодом на базі платформи цифрових гаманців Masterpass», – зазначає Дмитро Коваль.

За його словами, зараз таким чином можна розрахуватися у всіх інтернет-магазинах, де є оплата через Liqpay. Дуже скоро цим же способом можна буде розрахуватися в офлайн-роздробі. Наприклад, на Atlas Weekend за підтримки Ощадбанку і iPay абоненти могли оплачувати покупки через QR-коди на всій території фестивалю.

«Це готове рішення безпечного і зручного прийому платежів для малого й середнього бізнесу. Розрахуватися на ринку за овочі за допомогою QR-коду, купити дитині іграшку на вході в парк, розплатившись телефоном – це зручно. Мобільний телефон українців може бути повноцінним гаманцем – ми робимо все, щоб cashless economy стала реальністю для України», – підкреслює керівник напрямку фінансових сервісів «Vodafone Україна».

Джерело: «Vodafone Україна»

У lifecell відзначають, що залучили близько 2000 партнерських платформ, послуги яких можна оплатити за допомогою «Мобільного платіжного сервісу» оператора: від рахунків за комунальні послуги до поповнення акаунтів в онлайн-іграх і оплати фінансових послуг (страхування, погашення кредитів тощо). «Надалі плануємо активно розширювати портфоліо послуг», – розповідають у прес-службі оператора.

Джерело: lifecell

Як абоненту почати користуватися послугами? Оператори запевняють, що все вкрай просто. «Потрібно завантажити застосунок «Смарт-гроші» або зайти на сайт. Сервіс не вимагає ніяких додаткових активацій», – розповідає Тарас Горкун.

«Особлива інструкція не потрібна. Досить завантажити з магазину застосунків Vodafone Pay і один раз додати дані платіжних карт будь-яких банків і платіжних систем. Інформація про картки буде надійно зберігатися на платформі, гарантом безпеки якої є Mastercard», – запевняє Дмитро Коваль. У застосунку можна переглянути історію платежів, відправити запит іншому користувачеві з проханням перевести гроші і сканувати QR-коди.

«Щоб скористатися сервісом, слід зайти на сайт, вибрати контрагента, на якого абонент планує здійснити оплату, внести необхідні реквізити, вказати суму і зробити оплату», – пояснюють в lifecell.

Сервіси «Київстар» і lifecell поки доступні тільки для препейд-абонентів. Надалі компанії планують відкрити доступ і контрактникам.

Користувач може напряму оплачувати послуги своїми банківськими картами, не користуючись фінансовими сервісами операторів. Який сенс йому використовувати мобільні гаманці?

Стимули для абонента. «У першу чергу абонент користується засобами зі свого мобільного рахунку, мобільними грошима. Не потрібно відкривати будь-який рахунок або підв'язувати карти. У нашому застосунку сума комісії при транзакціях, як правило, нижче середнього за пропозицію», – запевняє Тарас Горкун з «Київстар».

За його словами, легкість у використанні мобільних грошей полягає і в тому, що поповнити рахунок можна у будь-якому з 40 000 терміналів, розташованих по всій країні, а також за допомогою звичайної скретч-карти для поповнення. Крім цього, «Київстар» планує давати додаткові бонуси на свої продукти за використання сервісу.

У «Vodafone Україна» запевняють, що переваги їхнього мобільного гаманця – в універсальності сервісу. «У користувача може бути кілька карт різних банків – всі вони «уживаються» в нашому гаманці. Vodafone Pay доступний для абонентів інших мобільних операторів, власників iPhone і смартфонів на базі Android», – розповідає Дмитро Коваль.

Додаткові переваги – грошові перекази з карти на карту або з карти на мобільний з низькими тарифами (0,5% + 2,5 грн), поповнення без комісії мобільного рахунку абонента, незалежно від банку – емітента картки, та хороший функціонал послуги. Наприклад, сервісу замовлення і доставки подарунків немає в жодному українському «гаманці», наголошує Коваль.

У lifecell вважають, що їхній «Мобільний платіжний сервіс» зручний для користувача, коли йому необхідно здійснити платіж на невелику суму (50-200 грн). «Набагато простіше заплатити зі свого мобільного рахунку, ніж вводити банківські реквізити карти. Також на регулярній основі проходять акції та вигідні пропозиції по партнерським послугам. lifecell проводить кампанії серед користувачів «Мобільного платіжного сервісу» та надає безкоштовні ГБ інтернету», – підкреслюють в прес-службі оператора.

Як оператори монетизують фінсервіси? «Київстар» зареєстрував фінансову компанію «Стармані» ще  у серпні 2014 року. Через два роки підприємство отримало ліцензію НБУ на переказ коштів у національній валюті, а в листопаді 2017 року – статус оператора послуг платіжної інфраструктури. Статутний капітал «Стармані» – 95 млн грн. 2017 рік підприємство закінчило з чистим прибутком в 2,35 млн грн, 2016-й – 2,09 млн грн, 2015-й – 117 000 грн. 

Відповідаючи на запитання щодо джерел доходів, начальник департаменту мобільно-фінансових послуг «Київстар» відзначив, що на даному етапі перед ними не стоїть мета монетизації сервісу: «Смарт-гроші» – це інструмент лояльності наших абонентів».

Оператор lifecell створив фінансову компанію Paycell LLC у травні 2017 року. Статутний капітал – 1 млн грн. За даними Turkcell, у Paycell інвестовано $2 млн. Минулий рік Paycell завершив зі збитком в 1,05 млн грн. «На даний момент послуга «Мобільний платіжний сервіс» монетизується лише за рахунок внутрішньої комісії від партнерів послуг, що надаються», – розповіли у прес-службі оператора.

У «Vodafone Україна» наразі йдуть іншим шляхом. Раніше генеральний директор «Vodafone Україна» Ольга Устинова розповідала Mind, що мобільний гаманець Vodafone Pay запущений у партнерстві з Mastercard.

«Поки отримуємо перший досвід, і аналізуємо, як краще масштабно вийти на фінансовий ринок: купити компанію або ж створити свою. Наші конкуренти вже визначилися. Ми – на стадії прийняття рішення», – відзначала Ольга Устинова. У прес-службі компанії уточнили, що поки продовжують працювати з партнерами. А доходи надходять за рахунок комісії.

«Робота» зі скандалами. Один з ключових бар'єрів для розвитку фінсервісів мобільними операторами – недовіра користувачів. Періодичні скандали на тему «оператор Х краде мої гроші» відштовхують абонентів. Як правило, трабли виникають при автоматичному підключенні розважальних послуг партнерів мобільних операторів. У мережі найбільше скарг на Українську мобільну групу (UMG).

Які ж гарантії збереження коштів при користуванні фінсервісом надають мобільні оператори і хто несе відповідальність «у разі чого»?

У «Київстар» нагадують, що закон зобов'язує операторів вести правильний облік обсягу та вартості наданих послуг, і забезпечити його достовірність. «Ми надаємо кожному абонентові повну й прозору інформацію щодо всіх операцій по його рахунку в системі «Мій Київстар», тобто кожен абонент самостійно контролює рух коштів на своєму рахунку і має можливість підключати, замовляти послуги самостійно. Скарги при підключенні розважального контенту жодним чином не пов'язані з послугою «Смарт-гроші», – запевняють у прес-службі оператора.

І пояснюють: аби підключити розважальну послугу, абонент повинен натиснути на банер. При цьому йому приходить на телефон sms, де є інформація про контент послуги, її вартість та способи відключення. «Імовірність випадкового підключення максимально знижена. Якщо абонент наполягає, що випадково підключив послугу, не знав про неї, помилився тощо – компанії, які надають контент, повинні врегулювати спірну ситуацію. Як правило, клієнту повертаються кошти», – заявляють в «Київстар».

«Спільно з дослідницькими агенціями ми регулярно проводимо опитування серед абонентів. Зокрема, вони підтверджують той факт, що наші користувачі лояльні та позитивно ставляться до бренду «Київстар» у контексті сприйняття компанії як нефінансової організації, що готова надавати парабанківські сервіси», – додає Тарас Горкун.

У «Vodafone Україна» також запевняють, що не нав'язують розважальні послуги. «В останні три роки ці скандали точно не про нас. З приходом Vodafone (ребрендингу «МТС Україна». – Mind) ситуація істотно змінилася. Один з пріоритетів компанії – відсутність будь-яких «токсичних» продуктів, будь-то приховані платежі або нав'язані послуги. Як правило, це основні причини подібних історій. Ми вже дуже активно попрацювали з цим бар'єром. Сьогодні середній чек оплати через Vodafone Pay – більше 300 грн. А середня сума платежів з мобільного рахунку вище, ніж з банківської карти. Ці факти вже говорять про довіру до нас», – вважає Дмитро Коваль.

У lifecell розповідають, що застосовують санкції до партнерів, які надають розважальні послуги. У договорах прописано безліч кейсів, що описують «в разі чого» (у тому числі негативні відгуки в соціальних мережах, журналістські розслідування тощо) і штрафні санкції, які оператор може застосувати до контент-провайдеру. Розмір штрафу залежить від виявленого порушення.

«Фінансовим партнером «Мобільного платіжного сервісу» є Укргазбанк спільно із платіжним агрегатором Easy Pay. Користувачі системи можуть виконувати оплати, знаючи, що безпека транзакцій забезпечується протоколами інформаційної безпеки в мережі інтернет та одноразовими паролями підтвердження транзакції», – резюмують у прес-службі lifecell.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті