To be or not to be: як «цегляний» ритейл відстоює свої позиції у битві з e-commerce
Чому діджиталізація повертає покупців у традиційні магазини

«Традиційний ритейл помре в майбутньому», – з такими провокаційними заявами виступали представники е-сommerce на конференції Retail & Development Business Summit 2018. Спікери посилалися на світові тренди. Їхні конкуренти з «цегляної» ніші та девелопери запевняли в протилежному: міжнародні тенденції і «крива розвитку» вітчизняного ринку – різні речі. А сухі дані досліджень продемонстрували, що вперше за останні роки трафік більшості онлайн-магазинів припинив зростати.
Mind вибрав цікаві дані досліджень і думки спікерів конференції.

Андрій Перевезій, CIO Асоціації ритейлерів України:
– Ми провели дослідження «Ринок e-commerce під мікроскопом». Проаналізували дані на сервісах Similarweb і Alexa з 1.11.2017 по 31.10.2018 і порівняли їх з нашим минулорічним звітом. Виявили кілька нестандартних тенденцій. Перша: за минулий рік свою відвідуваність наростили тільки універсальні інтернет-магазини типу «Розетки», які пропонують численні групи товарів. Трафік інших е-маркетів просів або залишився на рівні минулого року. Думаю, така динаміка пов'язана з тим, що покупцеві зручніше зайти в один магазин і там купити все, що йому потрібно.

Друга тенденція, яка здивувала нас: скорочення відвідуваності сайтів з мобільних пристроїв. Незважаючи на те, що в Україні запустили 4G, частка мобільних користувачів впала з 66,28% у 2017-му до 54,33% у 2018 році. Зниження пов'язую з двома речами: те, що в аналітиці не враховувався трафік з мобільних застосунків, і з незручністю для користувачів низки мобільних версій ресурсів.

Третя: лідером за динамікою зростання глибини перегляду стали fashion-ритейлери. Якщо в 2017 році користувачі переглядали в середньому 8,7 сторінки їхніх ресурсів, то у 2018 – вже 11.

Ще один факт, що мене здивував: досі 10,48% трафіку інтернет-магазинам приносить соціальна мережа «ВКонтакте».
Наталія Логвин, PR-директор Kasta (раніше modnaKasta):
– «У майбутньому залишаться два типи компаній: ті, що пішли в інтернет, і ті, хто закрилися», – колись сказав Білл Гейтс. Традиційний ритейл помре в майбутньому. Відомий блогер Хітеш Суреш у 2017 році написав з Шеньчженя, що в місті закриті практично всі «цегляні» магазини. Залишилися лише концепт-стори, з яких покупці забирають замовлення, зроблені онлайн.
Підтверджує цю тенденцію і битва гігантів: Walmart vs Amazon. У 2013 році Walmart зріс на 12%, наступні 10 років набирав по 2%, у 2016 році – на 4%. Amazon у І кварталі 2017 року піднявся на 43%. Цього року він планує показати близько 50% зростання. Я не знаю компаній з традиційного ритейлу, які біжать такими ж темпами.
Асортимент онлайн-маркетів у десятки разів більше, ніж у цегляних магазинах. Зараз на сайті Alibaba лежить близько 1,5 млрд SKU. На території найбільшого «Епіцентру» Києва – близько 150 000 артикулів. Цю мережу ми вважаємо своїм конкурентом в деяких категоріях. На даний момент у Kasta – понад 700 000 SKU.
У 2017 році ми отримали близько 6 млн замовлень. У «чорну п'ятницю» обробляли 203 замовлення на хвилину.
Володимир Кальцев, голова правління, засновник групи компаній «Олександр» (ТРЦ Alexander Plaza):
– Небезпека e-commerce для традиційного ритейлу перебільшена. Зараз світ стрімко діджиталізується, але в цифровому світі потреба користувачів у отриманні емоцій і спілкуванні залишається незадоволеною. Тому покупці повертаються в торгово-розважальні центри. Частка e-commerce у загальному обсязі роздрібної торгівлі мала не лише в Україні, де вона становить 3%. У США вона досягає 12%, у країнах Європи – 13–19%.
Олександр Філка, керуючий партнер Retail & Development Advisor:
– В Україні дуже великий дефіцит професійних торгових площ. Зараз кілька міжнародних компаній бігають ринком у пошуку і не можуть знайти потрібні їм пропозиції. Наприклад, у Польщі торгових центрів у 3,5 раза більше, ніж в Україні. Вже настає час зменшувати цей дефіцит: купівельна спроможність поступово зростає.
Максим Гаврюшин, комерційний директор Budhouse group:
– Ми провели дослідження «Хто і як купує в українських ТЦ?». В алгоритми машинного навчання завантажили понад 4000 опитувань відвідувачів наших ТЦ за останні 2–3 роки. Машина проаналізувала весь цей масив інформації за 40 загальними ознаками і видала шість кластерів – груп людей, які схожі за своїми поведінковими характеристиками.
Найбільше доходів (38,6%) торговим центрам приносять представники групи, яку ми назвали «Модники», оскільки вони витрачають багато грошей на fashion. Ці люди складають 29% від усіх відвідувачів ТЦ.
Цікаво, що на другому місці за доходами (26,2%) – представники найнечисленнішої групи (4% від усіх відвідувачів). Її ми назвали «ITшники», оскільки ці люди люблять гаджети, цифрову техніку. 80% групи – люди до 40 років із середнім рівнем доходу.
А найменше доходів (4,1%) надходить від найчисленнішої групи (32%) – «Скептиків». Вони відвідують ТЦ до шести разів на місяць, проводять там мало часу, не беруть участі в івентах.
«Місцеві» (люди проживають поблизу ТЦ) складають 16% від усіх відвідувачів. Ці люди приходять до ТЦ 15–20 разів за місяць і приносять 13,2% від доходу.
У «Гурманів», що в основному відвідують ресторани і кафе в ТЦ, – 7%-ва частка в обороті та стільки ж – за чисельністю групи.
«Тусовщики» – молоді люди до 25 років, які натовпом гуляють ТЦ і часом тікають від охорони, займають 10% по доходах і 12% за чисельністю. Вони багато витрачають на розваги в ТЦ і проводять там тривалий час.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].