To be or not to be: як «цегляний» ритейл відстоює свої позиції у битві з e-commerce

To be or not to be: як «цегляний» ритейл відстоює свої позиції у битві з e-commerce

Чому діджиталізація повертає покупців у традиційні магазини

Этот текст также доступен на русском
To be or not to be: як «цегляний» ритейл відстоює свої позиції у битві з e-commerce
Фото: pixabay

«Традиційний ритейл помре в майбутньому», – з такими провокаційними заявами виступали представники е-сommerce на конференції Retail & Development Business Summit 2018. Спікери посилалися на світові тренди. Їхні конкуренти з «цегляної» ніші та девелопери запевняли в протилежному: міжнародні тенденції і «крива розвитку» вітчизняного ринку – різні речі. А сухі дані досліджень продемонстрували, що вперше за останні роки трафік більшості онлайн-магазинів припинив зростати.

Mind вибрав цікаві дані досліджень і думки спікерів конференції.

To be or not to be: за рахунок чого «цегляний» ритейл відстоює свої позиції в битві з e-commerce

Андрій Перевезій, CIO Асоціації ритейлерів України:

– Ми провели дослідження «Ринок e-commerce під мікроскопом». Проаналізували дані на сервісах Similarweb і Alexa з 1.11.2017 по 31.10.2018 і порівняли їх з нашим минулорічним звітом. Виявили кілька нестандартних тенденцій. Перша: за минулий рік свою відвідуваність наростили тільки універсальні інтернет-магазини типу «Розетки», які пропонують численні групи товарів. Трафік інших е-маркетів просів або залишився на рівні минулого року. Думаю, така динаміка пов'язана з тим, що покупцеві зручніше зайти в один магазин і там купити все, що йому потрібно.

To be or not to be: за рахунок чого «цегляний» ритейл відстоює свої позиції в битві з e-commerce

Друга тенденція, яка здивувала нас: скорочення відвідуваності сайтів з мобільних пристроїв. Незважаючи на те, що в Україні запустили 4G, частка мобільних користувачів впала з 66,28% у 2017-му до 54,33% у 2018 році. Зниження пов'язую з двома речами: те, що в аналітиці не враховувався трафік з мобільних застосунків, і з незручністю для користувачів низки мобільних версій ресурсів.

To be or not to be: за рахунок чого «цегляний» ритейл відстоює свої позиції в битві з e-commerce

Третя: лідером за динамікою зростання глибини перегляду стали fashion-ритейлери. Якщо в 2017 році користувачі переглядали в середньому 8,7 сторінки їхніх ресурсів, то у 2018 – вже 11.

To be or not to be: за рахунок чого «цегляний» ритейл відстоює свої позиції в битві з e-commerce

Ще один факт, що мене здивував: досі 10,48% трафіку інтернет-магазинам приносить соціальна мережа «ВКонтакте».

Наталія Логвин, PR-директор Kasta (раніше modnaKasta):

– «У майбутньому залишаться два типи компаній: ті, що пішли в інтернет, і ті, хто закрилися», – колись сказав Білл Гейтс. Традиційний ритейл помре в майбутньому. Відомий блогер Хітеш Суреш у 2017 році написав з Шеньчженя, що в місті закриті практично всі «цегляні» магазини. Залишилися лише концепт-стори, з яких покупці забирають замовлення, зроблені онлайн.

Підтверджує цю тенденцію і битва гігантів: Walmart vs Amazon. У 2013 році Walmart зріс на 12%, наступні 10 років набирав по 2%, у 2016 році – на 4%. Amazon у І кварталі 2017 року піднявся на 43%. Цього року він планує показати близько 50% зростання. Я не знаю компаній з традиційного ритейлу, які біжать такими ж темпами.

Асортимент онлайн-маркетів у десятки разів більше, ніж у цегляних магазинах. Зараз на сайті Alibaba лежить близько 1,5 млрд SKU. На території найбільшого «Епіцентру» Києва – близько 150 000 артикулів. Цю мережу ми вважаємо своїм конкурентом в деяких категоріях. На даний момент у Kasta – понад 700 000 SKU.

У 2017 році ми отримали близько 6 млн замовлень. У «чорну п'ятницю» обробляли 203 замовлення на хвилину.

Володимир Кальцев, голова правління, засновник групи компаній «Олександр» (ТРЦ Alexander Plaza):

– Небезпека e-commerce для традиційного ритейлу перебільшена. Зараз світ стрімко діджиталізується, але в цифровому світі потреба користувачів у отриманні емоцій і спілкуванні залишається незадоволеною. Тому покупці повертаються в торгово-розважальні центри. Частка e-commerce у загальному обсязі роздрібної торгівлі мала не лише в Україні, де вона становить 3%. У США вона досягає 12%, у країнах Європи – 13–19%.

Олександр Філка, керуючий партнер Retail & Development Advisor:

– В Україні дуже великий дефіцит професійних торгових площ. Зараз кілька міжнародних компаній бігають ринком у пошуку і не можуть знайти потрібні їм пропозиції. Наприклад, у Польщі торгових центрів у 3,5 раза більше, ніж в Україні. Вже настає час зменшувати цей дефіцит: купівельна спроможність поступово зростає.

Максим Гаврюшин, комерційний директор Budhouse group:

– Ми провели дослідження «Хто і як купує в українських ТЦ?». В алгоритми машинного навчання завантажили понад 4000 опитувань відвідувачів наших ТЦ за останні 2–3 роки. Машина проаналізувала весь цей масив інформації за 40 загальними ознаками і видала шість кластерів – груп людей, які схожі за своїми поведінковими характеристиками.

Найбільше доходів (38,6%) торговим центрам приносять представники групи, яку ми назвали «Модники», оскільки вони витрачають багато грошей на fashion. Ці люди складають 29% від усіх відвідувачів ТЦ.

Цікаво, що на другому місці за доходами (26,2%) – представники найнечисленнішої групи (4% від усіх відвідувачів). Її ми назвали «ITшники», оскільки ці люди люблять гаджети, цифрову техніку. 80% групи – люди до 40 років із середнім рівнем доходу.

А найменше доходів (4,1%) надходить від найчисленнішої групи (32%) – «Скептиків». Вони відвідують ТЦ до шести разів на місяць, проводять там мало часу, не беруть участі в івентах.

«Місцеві» (люди проживають поблизу ТЦ) складають 16% від усіх відвідувачів. Ці люди приходять до ТЦ 15–20 разів за місяць і приносять 13,2% від доходу.

У «Гурманів», що в основному відвідують ресторани і кафе в ТЦ, – 7%-ва частка в обороті та стільки ж – за чисельністю групи.

«Тусовщики» – молоді люди до 25 років, які натовпом гуляють ТЦ і часом тікають від охорони, займають 10% по доходах і 12% за чисельністю. Вони багато витрачають на розваги в ТЦ і проводять там тривалий час.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло