Рейтинг страхових компаній – 2019
Лідерами рейтингу стали міжнародні «AXA Страхування», УСГ, «Княжа», «Універсальна», «Уніка» й українські «Інго Україна» та «Арсенал Страхування»

Mind склав третій рейтинг страхових компаній, в якому проаналізував діяльність 34 найбільших учасників ринку за 2018 рік, бізнес-модель яких має ознаки «ринкової діяльності». Аналіз проводився за дев'ятьма ключовими індикаторами: боргове навантаження, рівень виплат, динаміка зібраних премій і капіталу, фінансова стійкість компанії, власники і приналежність до ФПГ, рівень кептивності/схемності, ефект масштабу і оцінка МТСБУ (так званий світлофор).
Максимальні п'ять «зірок» за підсумками рейтингу не отримала жодна з компаній. Проте 27 з 34 оцінених страховиків мають рейтинг в три і більше «зірки», що в принципі є нормальним показником і свідчить про задовільну платоспроможність.
Лідером рейтингу стала «AXA Страхування», яку минулого року придбав канадський фінансовий холдинг Fair Fax. Разом з AXA високий рейтинг – 4,5 «зірки» – отримали ще чотирі компанії, що входять в міжнародні фінансові групи – УСГ, «Княжа», «Універсальна», «Уніка» та дві українські – «Інго Україна» й «Арсенал Страхування».
Також хороший рейтинг – 4 «зірки» – отримали «Просто страхування», «СГ ТАС» Сергія Тігіпка, «Колоннейд Україна», PZU, «Європейське туристичне страхування», «Вусо» і «Перша».
Ці компанії Mind рекомендує при виборі страховика для вашого нерухомого майна, транспорту, бізнесу або здоров'я.
У середині рейтингу розташувалися ще 13 СК, до яких є певні питання, однак в цілому співпраця з ними не пов'язана з високими ризиками. Можливо, ви стикнетеся з пропозиціями «зрізати» компенсацію або іншими спробами відстрочити/зменшити виплату.
Водночас сім компаній не дотягли до рейтингу в 3 «зірки». На думку Mind, співпраця з цими компаніями пов'язана з високими ризиками. Замикають рейтингову таблицю компанії з найнижчою оцінкою – 2 «зірки» – її отримали «Ю.Ес.Ай» і «Теком».
Більш детальний аналіз «бізнес-моделі» страхової компанії і ключових показників можна знайти в профайлах компаній.
Загалом український страховий ринок завершив 2018 рік на підйомі. За даними Національної комісії з регулювання ринків фінансових послуг, сумарний обсяг валових страхових премій за 2018 рік становив 49,4 млрд грн, що на 13,7% більше, ніж у 2017-му.
Чисті страхові премії (без урахування перестрахування) зросли майже на 21%. При цьому питома вага чистих страхових премій у валових преміях досягла у 2018 році 69,7%, що на 4,1 в. п. більше, ніж роком раніше.
Якщо в торішньому оновленні рейтингу ключовим лейтмотивом була «збитковість» більшості страхових компаній, то за 2018-й багато лідерів ринку навчилися заробляти. Проблемними залишаються ОСЦПВ (ОСАГО), де частка андеррайтингу (вартість продажу поліса і/або брокерська комісія) може досягати 40%, і ДМС, яка сама собою залишається збитковим продуктом для більшості компаній.
Водночас збори премій росли практично за всіма ключовими видами страхування. З автострахування (КАСКО, ОСЦПВ, договорами «Зеленої карти») страховики зібрали у 2018 році чистих премій на 18,9% більше, зі страхування майна – на 25% більше, зі страхування від вогневих ризиків та ризиків стихійних явищ – на 21,5 % більше, ніж у 2017 році.
За медстрахування чисті премії зросли на 21,3%, страхування медичних витрат – на 31,9%, а страхування від нещасних випадків – на 32,5%.
10 найбільших компанії на ринку ДМС
СК |
Страхові платежі, млн грн |
Приріст за 2018 рік, % |
Рівень виплат, % |
---|---|---|---|
Провідна |
400,1 |
11,5 |
69,2 |
Уніка |
387,2 |
71 |
76,5 |
Нафтогазстрах |
249 |
-1,34 |
71,3 |
AXA Страхування |
224,7 |
9,35 |
71,7 |
ІНГО Україна |
187,1 |
40,47 |
71,7 |
Альфа Страхування |
177,9 |
42,74 |
101,0 |
УСГ |
131,8 |
37,3 |
81,6 |
PZU Україна |
131,5 |
-15 |
55,8 |
Країна |
125,6 |
-4,3 |
70,0 |
СГ ТАС |
85,3 |
46,62 |
74,6 |
Дані: Insurance TOP
Розрахунки: Mind
Скоротилися премії зі страхування вантажів та багажу, зі страхування фінризиків і страхування відповідальності перед третіми особами.
5 найбільших компаній на ринку страхування вантажів
|
Страхові платежі, млн грн |
Приріст за 2018 рік, % |
Рівень виплат, % |
---|---|---|---|
Арсенал Страхування |
100,9 |
22,3 |
0,0 |
Альянс |
96,2 |
56,3 |
0,0 |
Мегаполіс СО |
76,4 |
13,3 |
2,9 |
Аска |
45,5 |
1741,6 |
0,1 |
Уніка |
42,2 |
23,6 |
6,1 |
Дані: Insurance TOP
Розрахунки: Mind
Зростає і обсяг виплат страхувальникам. Обсяг валових відшкодувань у 2018-м проти 2017-го збільшився на 22,1%, чистих виплат – на 21,2%. Найбільший приріст чистих виплат зафіксовано зі страхування вантажів і багажу (+86,7%), від вогневих ризиків та ризиків стихійних явищ (+51,2%), медстрахування (+25,3%), з автострахування (+17,1%) і особливо зі страхування майна (учетверо).
5 найбільших компаній на ринку страхування майна
|
Страхові платежі, млн грн |
Приріст за 2018 рік, % |
Рівень виплат, % |
---|---|---|---|
Уніка |
264,6 |
-13,32 |
309,8 |
AXA Страхування |
264 |
20,12 |
37,9 |
Арсенал Страхування |
260,1 |
-9,43 |
19,9 |
Альянс |
198,7 |
-10,37 |
0,2 |
Аска |
179,8 |
-1,07 |
78,0 |
Дані: Insurance TOP
Розрахунки: Mind
Середній рівень чистих виплат у 2018 році склав 36%, що лише на 0,1 в. п. більше, ніж у 2017-му. Серед класичних видів страхування найвищий рівень виплат – з медстрахування (64,6%), за КАСКО (51,5%), «автоцивілкою» (48,5%) і страхування майна (43,8%).
10 найбільших компаній на ринку КАСКО
|
Страхові платежі, млн грн |
Приріст за 2018 рік, % |
Рівень виплат, % |
|
---|---|---|---|---|
AXA Страхування |
1131 |
12,3 |
48,7 |
|
Уніка |
740,6 |
23,6 |
59,0 |
|
Арсенал Страхування |
638,7 |
41,48 |
48,6 |
|
УСГ |
535,5 |
9,9 |
58,7 |
|
ІНГО Україна |
385 |
17,2 |
70,5 |
|
PZU Україна |
338,4 |
21,1 |
63,6 |
|
Універсальна |
299,6 |
44,6 |
41,9 |
|
СГ ТАС |
255 |
51,2 |
60,4 |
|
Експрес Страхування |
234,5 |
40,9 |
36,6 |
|
ВУСО |
183,6 |
53,2 |
48,8 |
|
Дані: Insurance TOP
Розрахунки: Mind
Також страховики за минулий рік істотно наростили активи і резерви: на 10,7 і 18% відповідно. Що цікаво: за 2018 рік на 2,1% скоротився обсяг премій, відданих у перестрахування, хоча у 2017-му обсяг вихідного перестрахування, навпаки, виріс майже на 45%.
Український страховий ринок, як і раніше, неоднорідний. Топ-10 найбільших страхових компаній у 2018 році згенерували понад 39% страхових премій, топ-20 страховиків – 62% страхових премій і топ-50 страховиків зібрали понад 88% премій. При цьому загальна кількість ризикових страхових компаній в Україні до початку 2019 року перевищувала 280.
«Укрупнення бізнесу залишається глобальною тенденцією ринку страхування в Україні. Уже зараз простежується своєрідна відповідність принципу Парето: перші 20 гравців акумулюють більшу частину страхового ринку», – говорить Олексій Алексашин, директор департаменту прямих продажів СК «Арсенал Страхування».
У структурі портфелів страховиків теж є «перекоси» у бік деяких видів страхування. За даними Нацкомфінпослуг, на ринку переважають КАСКО, ОСЦПВ і «Зелена карта», медстрахування і страхування майна.
10 найбільших компаній на ринку ОСЦПВ
|
Страхові платежі, млн грн |
Приріст за 2018 рік, % |
Рівень виплат, % |
|
---|---|---|---|---|
СГ ТАС |
481,2 |
65,7 |
52,1 |
|
Оранта |
477,7 |
40,6 |
46,5 |
|
UPSK |
289,9 |
52,9 |
40,1 |
|
Ю. Ес. Ай |
240,3 |
1228,1 |
19,9 |
|
Княжа |
207,4 |
9,9 |
60,8 |
|
PZU Україна |
203,8 |
18,6 |
67,7 |
|
Провідна |
185,1 |
-30,9 |
65,4 |
|
Уніка |
181,3 |
11,6 |
62,1 |
|
ВУСО |
159,4 |
32,6 |
43,7 |
|
Арсенал Страхування |
147,2 |
24,8 |
59,5 |
|
Дані: Insurance TOP
Розрахунки: Mind
«Моторні» види продовжують рухати ринок. Вони посідають відчутне місце в портфелях практично всіх провідних компаній, бо ОСЦПВ клієнти купують через його обов'язковість, а КАСКО їм продають «причепом». Зростає і медстрахування. Але ДМС складно зробити прибутковим, і заробляють на ньому небагато», – розповідає Святослав Ярошевич, генеральний директор страхової компанії «Колоннейд Україна».
За прогнозами експертів і страховиків, у 2019 році страховий ринок втримається в «плюсі». Сегменту КАСКО обіцяють зростання до 15–20%, ОСЦПВ – до 30–40%, а ДМС, за різними оцінками, може зрости в півтора рази. «Лише за І квартал 2019 року ринок добровільного медичного страхування виріс на 54%», – наводить приклад Ірина Гевель, голова правління СК «Альфа Страхування».
Учасники забувають додати, що основною причиною таких показників зростання поки залишається низька база: у попередні п’ять років страхування скоротилося до мінімуму.
5 найбільших страховиків в аграрній галузі
|
Страхові платежі, млн грн |
Приріст за 2018 рік, % |
Рівень виплат, % |
---|---|---|---|
PZU Україна |
94 |
128,1 |
47,5 |
Універсальна |
66,1 |
-49,1 |
0,2 |
ІНГО Україна |
22,3 |
7,7 |
2,3 |
Аска |
17,5 |
89,8 |
0,0 |
AXA Страхування |
15,9 |
85,8 |
13,7 |
Дані: Insurance TOP
Розрахунки: Mind
5 найбільших страхувальників туризму
PZU Україна |
157,8 |
42,4 |
34,7 |
---|---|---|---|
Європейське туристичне страхування |
147,7 |
34,4 |
51,4 |
ВУСО |
116,6 |
0,4 |
20,4 |
СГ ТАС |
79 |
59,6 |
27,1 |
Укрфінстрах |
49,2 |
12,2 |
68,1 |
Дані: Insurance TOP
Розрахунки: Mind
Великим викликом для страховиків у найближчі рік-два стане боротьба за лояльність клієнтів. І це не тільки цінова конкуренція, але і підвищення якості сервісу, спрощення і прискорення процедур врегулювання збитків, а також персоналізація страхових продуктів. Іншими словами, страховики будуть готові закривати все більш вузькі потреби клієнтів, пропонуючи програми під їхні запити.
«Ми побачимо нові види страхування, які раніше не мали достатньої актуальності. До них можна віднести страхування автомобілів від поломки, як аналог продовженої гарантії. Поштовхом для появи такого страхового продукту є те, що сучасні автомобілі стають все більш технологічними, а значить, схильними до ризику поломки. І все це відбувається на тлі загального старіння автопарку», – пояснює Олексій Алексашин.
Ще один тренд – діджиталізація. Страхові послуги та сервіси все активніше мігруватимуть в інтернет. Для клієнта це зручність, для страхової компанії – можливість знизити витрати і охопити ширше коло страхувальників. Перш за все тих, хто вважає за краще робити покупки онлайн. Як приклад «оцифровування» – ОСЦПВ. «Буквально через рік після запуску електронного поліса вже близько 10% полісів «автоцивілки» оформляються в електронному вигляді», – каже Андрій Перетяжко, голова правління «AXA Страхування».
ТОП-10 СК, що продають електронні поліси ОСЦПВ
|
Кількість проданих полісів |
Середня ціна, грн |
---|---|---|
ВУСО |
34363 |
709 |
PZU Україна |
33720 |
848 |
Княжа |
14106 |
604 |
Провідна |
13955 |
599 |
СГ ТАС |
6763 |
562 |
Оранта |
6562 |
705 |
АСКО Донбас Північний |
4009 |
591 |
AXA Страхування |
3944 |
973 |
Альфа Страхування |
3647 |
810 |
Юнівес |
3316 |
458 |
Дані: Insurance TOP
Розрахунки: Mind
А ось глобальне «очищення» страхового ринку в найближчому майбутньому навряд чи станеться. Хоча Нацкомфінпослуг і робить кроки в цьому напрямку. «Набуло чинності нове положення комісії, яке посилило вимоги до платоспроможності, нормативів достатності капіталу, якості активів і ліквідності страховиків. Це реально дуже важлива зміна, але тепер вкрай потрібно, щоб воно працювало і щоб регулятор активно виводив з ринку ті страхові компанії, які не виконують ці вимоги», – міркує Андрій Перетяжко.
Утім, для масштабного перезавантаження ринку необхідні й серйозні законодавчі зміни. По-перше, прийняття нової редакції закону «Про страхування», опрацювання та обговорення якого триває вже понад 10 років. По-друге, прийняття закону про «спліт», який передасть Національному банку повноваження з регулювання страхового ринку від Нацкомфінпослуг.
«У меморандумі з МВФ однією з вимог було прийняття закону про «спліт» до кінця березня 2019 року. Як ми бачимо, руки у Верховної Ради до нього не доходять. І очікувати, що зараз, в умовах парламентських виборів, ми побачимо прогрес у цьому питанні, не доводиться», – вважає Ірина Гевель. Тому не виключено, що розглядом життєво важливих для страхового ринку законопроектів займатиметься вже новий склад парламенту.
Показники компаній
Загальна проблема в компаній практично однакова: більшість з них так і не навчилися заробляти на класичних страхових продуктах. Через високі витрати на андеррайтинг і комісійні агентам (від 30 до 50%) збитковість страхування ОСЦПВ досягає 120–150%. Схожа проблема і за іншими видами страхування.
Заробляти у великих компаній виходить на КАСКО, якщо вони мають стабільну базу клієнтів і не демпінгують – за такою моделлю вдається розвиватися «Арсенал Страхуванню», АХА і УСГ. А також у деяких нішевих компаній, таких як БУСІН – на ринку авіастрахування або «Перша» на ринку відповідальності вантажоперевізників.
5 найбільших компанії на ринку страхування цивільної авіації
|
Страхові платежі, млн грн |
Приріст за 2018 рік, % |
Рівень виплат, % |
---|---|---|---|
Арсенал Страхування |
281,6 |
9,4 |
0,0 |
БУСИН |
152,4 |
7,5 |
19,8 |
Універсальна |
96 |
17,6 |
0,0 |
PZU Україна |
83 |
-14 |
0,0 |
Альянс |
64,3 |
16828,2 |
0,0 |
Дані: Insurance TOP
Розрахунки: Mind
Не все гаразд і з фінансовою стійкістю. У поточному випуску рейтингу цей індикатор замінив «ліквідність», розрахунок якої не відображає повною мірою здатність страховика покрити зобов'язання тими засобами, які знаходяться в його розпорядженні. Фінансова стійкість в рейтингу розраховується як співвідношення високоліквідних активів (кошти на рахунку, ОВДП в портфелі і т. д.) до чистих страхових премій.
Відповідно, чим ближче співвідношення до 100% – тим краще. Але істотний запас фінансової стійкості мають лише страхові компанії «Княжа», «Просто», «Колоннейд», «Експрес Страхування». Стурбованість викликають «Аска», «Провідна», UTICO та «Оранта», у яких значення коефіцієнта нижче за 30%.
Варто врахувати, що компанії можуть «малювати» фінансові показники – такі як обсяг активів, грошових коштів, обсяг виплат, хоча, якщо вірити опитаним Mind учасникам ринку, в останні два роки СК значно менше стали зловживати некоректним відображенням своїх фінансових показників.
Рівень виплат також далеко не завжди корелює з реальним станом справ у компанії і безпосередньо залежить від структури її портфеля. Чим вище частка високозбиткових видів страхування, таких як КАСКО, ОСЦПВ, ДМС, тим рівень виплат буде вище. Якщо ж робота страховика сконцентрована у вузькому сегменті, то, враховуючи специфіку його діяльності, і 5–10% може бути нормальним показником. Наприклад, як у компанії БУСІН, що займається суто авіаційним страхуванням.
Для роздрібної компанії з відносно однорідним портфелем нормальним рівнем виплат вважається діапазон від 50 до 70%. Але окремі учасники рейтингу ніяк не вписуються в цей коридор. Однак не завжди низький рівень виплат говорить негативно про компанію. Як, наприклад, 5%-вий рівень виплат у СК «Allianz Україна», яка страхує майно.
Динаміка премій в учасників рейтингу більш-менш однорідна, усі лідери рейтингу значно наростили свої портфелі – від 20 до 40%. Більш ніж на 60% приросли премії і у СК «Глобус», «Еталон» і «Євроінс Україна», які використовували агресивні маркетингові стратегії. Минулорічний лідер «Експрес Страхування» (страхує авто, придбані в дилерській мережі корпорації «УкрАвто») також зберегла добру динаміку – її портфель, що складається на 84% з КАСКО, виріс на 33%.
У 19 учасників рейтингу негативна або нульова динаміка капіталу. В принципі коливання і навіть короткочасне зниження капіталізації допустимі. Але якщо на цьому тлі у компанії зростає боргове навантаження і падає ліквідність – є привід для занепокоєння. Наприклад, як у СК «Універсальна», «СГ ТАС», «Перша», «Провідна» і «Укрфінстрах».
Також загальний рейтинг страховикам трохи зіпсував «світлофор» МТСБУ, що відображає їхню діяльність на ринку ОСЦПВ, зокрема й платіжну дисципліну. У третини учасників рейтингу «світлофор» знаходиться в «жовтій» зоні. Це говорить про те, що у них є проблеми з якістю врегулювання збитків за договорами «автоцивілки», або про наявність скарг з боку клієнтів. У першій десятці рейтингу це стосується «Княжої», «Уніки» і «Колоннейд Україна». Але варто відзначити, що у порівнянні з минулим роком показник МТСБУ значно покращився.
Методика рейтингу страхових компаній Mind
Рейтинг страхових компаній – інформаційний проект, спрямований на комплексне оцінювання страхових компаній, найбільших за обсягом страхових зборів в Україні. Рейтинг враховує найважливіші фактори фінансової стійкості і ділової активності страхових компаній, які можна розрахувати на основі публічної інформації.
Об'єкт рейтингу – страхові компанії, сума валових зборів яких за 2017 рік перевищує або дорівнює 150 млн грн та які займаються класичною страховою діяльністю.
Предмет рейтингу – привабливість страхових компаній для власників рухомого і нерухомого майна, визначається кількісно як загальна сума балів факторів привабливості – від 1 до 4, зважених на важливість кожного фактора – коефіцієнт у діапазоні від 0 до 1.
Якісно привабливість страхових компаній виражається «зірковим рейтингом» страхової компанії – від 0,5 до 5 «зірок», залежить від суми загального заліку. І головне значення має «зірковий рейтинг» страхової компанії, а не її порядковий номер у таблиці.
Періодичність рейтингування: щорічно після публікації компаніями річної фінансової звітності.
Джерела даних: окремі показники фінансової звітності страхових компаній, відображені у формах фінансової звітності (Ф) і розділах звітності, підготовленої відповідно до Розпорядження Держфінпослуг №39 від 03.02.2004 (Р), анкетування страхових компаній, що беруть участь у рейтингу, а також інформація з сайту forinsurer.com.
Для визначення фактора «Рівень іноземної підтримки» використовується офіційна інформація АРІФРУ про власників істотної участі СК, дані інформаційних агентств УНІАН, «Українські новини», «Інтерфакс-Україна», дані Mind, а також офіційна інформація компаній.
Обґрунтування вибору факторів привабливості страхових компаній для клієнтів
Під час підготовки методики рейтингу до уваги беруться наступні фактори, що визначають привабливість страхових компаній з точки зору клієнтів:
1. Боргове навантаження.
2. Ліквідність (фінансова стійкість) страхової компанії.
3. Рівень виплат.
4. Приріст страхових премій.
5. Приріст власного капіталу страхової компанії.
6. Входження СК до міжнародної фінансової групи (міжнародну страхову компанію).
7. Рівень кептивності компанії.
8. «Світлофори МТСБУ» за факторами «Якість врегулювання ризиків» і «Рівень скарг клієнтів»
9. Ефект масштабу СК.
Mind визначив рівень важливості кожного із запропонованих факторів через присвоєння ваг-множників, сума яких дорівнює одиниці.
При наявному рівні прозорості страхового ринку представлена нижче методика розрахунку факторів максимально адекватно відображає комплексну привабливість страхових компаній для клієнтів.
Фактори та формули розрахунку
Розрахунок значень рейтингових факторів
№ | Фактор | Показник | Формула* | Вага фактора | |
1 | Боргове навантаження | Співвідношення зобов’язань до капіталу | (Зобов’язання/КАП) *100% |
0% – 75% 4б 75% – 150% 3б 150% – 250% 2б >250% 1б |
0,05 |
2 | Ліквідність (фінансова стійкість) | Співвідношення високоліквідних активів до чистих страхових премій | (Високоліквідні активи/ЧСП)*100% |
>70% 4б 50% – 70% 3б 30% – 50% 2б <30% 1б |
0,15 |
3 | Рівень виплат |
Співвідношення виплат у звітному періоді до середнього валових премій попереднього та поточного періодів Виплати за КАСКО Виплати за добровільним медичним страхуванням |
(Виплати(t) /( П(t-1)+П(t))/2) *100% |
45% – 60% 4б 30% – 45% 3б 20% – 30% або 60% – 70% 2б 5% – 20% або 70% – 80% 1б <5% або >80% 0б |
0,15 |
4 | Приріст страхових премій | Співвідношення приросту премій у звітному періоді до премій попереднього періоду |
((П – П (t-1) ) / П (t-1) )*100% |
>20% 4б 0% – 20% 3б (-20%) – 0% 2б < (-20%) 1б |
0,1 |
5 | Приріст капіталу | Співвідношення приросту капіталу у звітному періоді до капіталу попереднього періоду |
((КАП – КАП (t-1) ) / КАП (t-1) )*100% |
>20% 4б 0% – 20% 3б (-20%) – 0% 2б < (-20%) 1б |
0,05 |
6 | Входження до міжнародної фінансової групи | Власники: іноземна корпоративна структура; фізична особа-нерезидент; резиденти України | – |
– входить до міжнародної фінансової групи, головний офіс – у розвиненій країні, іноз. власники володіють контрольним пакетом 4б – входить до міжнародної фінансової групи, іноз. власники володіють міноритарним пакетом 3б – входить до міжнародної фінансової групи, головний офіс – у країні, що розвивається 2б – не має іноземних власників 1б |
0,15 |
7 | Рівень кептивності | Якщо страхова компанія є непрофільним бізнесу, цей фактор оцінює залежність бізнес-моделі компанії від основного бізнесу | ПереСтр(t) / П) *100% |
повністю ринкова компанія – 4 б частину портфеля формує за рахунок основного бізнесу акціонерів – 3 б більшу частину портфеля формує за рахунок основного бізнесу акціонерів – 2 б портфель повністю сформований за рахунок основного бізнесу акціонерів – 1 б |
0,1 |
8 | Оцінка МТСБУ | Значення «світлофорів» «Якість врегулювання ризиків» та «рівень скарг» |
2 зелених – 4 б 1 зелений, 1 жовтий – 3 б 2 жовтих – 2 б будь-який червоний – 1б |
0,15 | |
9 | Ефект масштабу | Обсяг зібраних премій |
до 150 млн грн – 1 б до 400 млн грн – 2 б до 1млрд грн – 3 б більше 1 млрд грн – 4 б |
0,1 | |
Загальний залік | Сума балів факторів, зважених на відповідні ваги | ЗагЗал = | 1,00 |
* – умовні позначення, використані у формулах, означають:
Зобов’язання – сума поточних і довгострокових зобов’язань страхової компанії;
КАП – підсумок балансу активів без балансової вартості компанії й без зобов’язань;
КАП (t-1) – підсумок балансу активів без балансової вартості компанії й без зобов’язань за попередній звітний період;
ЧСП – чисті страхові премії
Високоліквідні активи – гроші, депозити, ОВДП та їх еквіваленти;
Виплати (t) – страхові виплати компанії за звітний період;
П (t-1) – зібрані страхові премії за попередній до звітного період;
П – зібрані страхові премії за звітний період;
ПереСтр (t) – частка премій, переданих у перестрахування за звітний період;
Власн. КАП – власний капітал;
ПАСИВ – підсумок балансу пасивів компанії.
Кожному фактору, перед тим як зважити на його важливість, присвоюється бал від 1 до 4. Бали залежать від діапазону, у який потрапляє значення показника, що відображає кількісний вміст фактора.
Наприклад, якщо фактор «Ліквідність» перевищує 70%, то такій страховій компанії присвоюється найбільший бал за цей фактор – 4.
Якщо ж він лежить у діапазоні від 50 до 70% – 3 бали.
Якщо значення показника перебуває в діапазоні від 30 до 50% – 2 бали.
Якщо рівень показника становить менше 30%, страхова компанія отримує 1 бал.
Згодом отриманий бал множиться на вагу фактора. Для фактора «Ліквідність (фінансова стійкість)», наприклад, вага фактора становить 0,15.
Сума загального заліку для кожної страхової компанії розраховується через додавання чисел, отриманих від множення балів на вагу кожного фактора. Чим більше значення загального заліку, тим привабливішою є страхова компанія для клієнтів.
Визначення рейтингової категорії
Рейтингова таблиця будується за допомогою ранжування страхових компаній, що беруть участь у рейтингу, у порядку спадання суми їхнього загального заліку – ЗагЗал.
Після цього, залежно від діапазону, у який потрапляє кожна страхова компанія, їй присвоюється «зірковий рейтинг» від 0,5 до 5 «зірок».
Критерії присвоєння рейтингових категорій
Значення суми загального заліку – ЗагЗал | «Зірковий рейтинг» | Зміст категорії |
від 3,6 до 4,00 | 5 | Високий рівень привабливості для клієнтів |
від 2,9 до 3,59 | 4 | Стабільний рівень привабливості для клієнтів |
від 2,3 до 2,89 | 3 | Задовільний рівень привабливості для клієнтів |
від 1,7 до 2,29 | 2 | Низький рівень привабливості для клієнтів |
від 1,2 до 1,69 | 1 | Катастрофічний рівень привабливості для клієнтів |
Методика рейтингу в майбутньому може бути частково змінена у розрахунковій частині чи доповнена новими факторами з урахуванням динаміки показників діяльності страхового ринку, а також внаслідок підвищення рівня розкриття фінансової інформації страховими компаніями України. Тому кожен новий рейтинг повинен супроводжуватися критичним переглядом методики рейтингування автостраховиків, яка в разі виявлення невідповідностей новим реаліям повинна адекватно коригуватися.
Від редакції
Головне значення має «зірковий рейтинг» страхової компанії – від 0,5 до 5, а не її порядковий номер у таблиці. Редакція і автори рейтингу не відповідають за рішення третіх осіб, прийняті винятково на основі цього рейтингу.
Рейтинг має виключно інформаційний характер. Він відображає лише думку редакції щодо рівня привабливості страхових компаній на основі фінансової звітності. Рейтинг не можна розглядати як єдину рекомендацію для вибору страхових продуктів.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].