Інвестиції у блокчейн: коли варто розпочинати
Як запустити прибуткову блокчейн-компанію

Все більше компаній розробляють свої повноцінні продукти на базі блокчейну, йдеться у даних дослідження венчурної фірми Outlier Ventures, яке було оприлюднено в ЗМІ на початку липня. Наприклад, JP Morgan і Target за минулі шість місяців вже виклали коди своїх проектів у відкритий доступ.
Загалом у першому півріччі 2019 року блокчейн-стартапи отримали інвестицій на загальну суму $822 млн. Вказана сума була отримана від 279 угод за участю венчурного капіталу, з яких 159 угод були пов'язані з наданням початкового фінансування.
Про те, чи варто інвестувати у блокчейн и коли буде найсприятливіший час для цього, Mind пропонує дізнатись із колонки маркетингового директора компанії Myia Health Алекса Ґолда, опублікованій на Entrepreneur. Матеріал підготовлено в партнерстві з бюро перекладів «Профпереклад».
Трохи більше ніж два роки тому я був на урочистому обіді, який давала моя компанія, і тоді єдиною темою розмови був космічний ривок криптовалют, як-от біткойн, етеріум та усі інші, значно менш відомі, але із ще більш кумедними назвами (наприклад, Putincoin).
На той час вартість біткойна перевищила $20 000, а світ ще й накрила штормова хвиля гри Crypto Kitties; відбувалося щось доленосне, і ми всі хотіли взяти в цьому участь. Проте технічний директор моєї компанії поклав край нашому ентузіазмові, попередивши про наближення різкого спаду. Ось які аргументи він навів: потенційне застосування блокчейн-технологій – платформ, на яких створюються криптовалюти – для рішення реальних задач із глибоко продуманими сценаріями використання ще не реалізовано.
«Зібрати $10 млн від індивідуальних інвесторів, список яких складає дві сторінки, ще недостатньо», – сказав наш технічний директор.
Він таки мав рацію! Невдовзі потому відбувся масштабний спад, внаслідок якого біткойн втратив понад 80% вартості, і Комісія з цінних паперів та бірж швидко поклала край спекуляціями на первинних розміщеннях нових криптомонет.
Утім, за кілька тижнів потому я був присутній на демонстраційному дні, що проводився акселераційною програмою для стартапів у галузі блокчейну Binance Labs – і я відчув, що наш запал частково повернувся.
Зокрема, я був вражений зосередженістю й дисципліною цих підприємців з програми Binance Labs, венчурного підрозділу Binance. Замість того щоб випустити «білу книгу» – повний і детальний опис проекту для інвесторів – та намагатися здобути фінансування під самі лише ідеї й теорії, ці люди вже повністю створили свій продукт, продумали сценарії використання для практичного застосування і забезпечили сильний позитивний відгук серед ранніх споживачів продукту.
Що ще більш важливо, збираючи фінансування в традиційний спосіб, вони зосередилися на тому, щоб залучити до управління досвідчених у цьому питанні інвесторів, таких, що вкладають не лише капітал.
Це примусило мене задуматися. Чи не зараз саме час заснувати компанію, орієнтовану на блокчейн, або інвестувати в неї? На які фактори слід зважати підприємцям та інвесторам у цій сфері?
Цитуючи вислів першого редактора видання Wired Кевіна Келлі, можна сказати, що зараз (так, саме зараз) і є кращий час для того, щоб щось розпочати (і не зважайте, що він написав це у 2014-му). Такий погляд, на мою думку, надзвичайно добре підходить для блокчейн-технології, яка, по мірі розвитку, надає все більше можливостей для створення нових рішень. Щоб скористатися цими тенденціями, підприємці та інвестори повинні вишукувати можливості, які представляють готові до застосування технології реалізації практичних завдань і зацікавлення споживачів.
І ці інвестори повинні мати не лише капітал, а й додаткові ресурси; колеги, яких вони залучають, повинні бути зацікавленими в довгостроковому впливі технології.
Має значення відповідність продукту стартапу практичним потребам
На демонстраційному дні в акселераторі Binance майже всі компанії, що представляли свої проекти, вже мали в своєму активі схвалення й зацікавленість ранніх споживачів. Чи то була торгова марка, що підписалася на тестову експлуатацію нової розподіленої платформи для програм лояльності споживачів, чи торговий майданчик, що інтенсивно працює над зростанням обсягів пропозиції, – перемагали вже реалізовані сценарії практичного застосування. Багато підприємців зазначали, що, оскільки блокчейн-рішення повільно здобувають визнання серед пересічних споживачів, єдиним прийнятним способом прискорити його впровадження буде демонстрування придатності технології для вирішення реальних завдань.
Доречний приклад з реального життя: Cerebellum Network – розподілена версія відомої системи CRM. Замість того щоб випускати «білу книгу», засновники розробили й протестували продукт, досягши схвальних відгуків у ранніх клієнтів як-от компанія Benefit Cosmetics. Завдяки цьому засновники Cerebellum змогли забезпечити значні обсяги фінансування на ранніх етапах від таких інвесторів, як Arrington XRP Capital та інші.
Ви започатковуєте блокчейн-компанію чи інвестуєте в неї? Якщо так, то ось перше питання, яке ви маєте собі поставити: які реальні проблеми ви вирішуєте для ваших клієнтів? Наприклад, один мій друг-підприємець планує започаткувати розроблення платформи наступного покоління для оренди житла туристами, яка дозволить користувачам переїздити з будинку до будинку у найпривабливіших місцевостях усього світу.
Хоча вся база даних, білінгова система та компоненти персональної ідентифікації створюються на основі блокчейн-технологій, це не те, чим надихається засновник. Натомість його захоплює ідея виведення на ринок продукту, який бажають мати люди. У цьому випадку технологія блокчейну виступає лише як механізм реалізації.
Шукайте інвесторів, що дають не лише капітал
У розпал «криптоманії» нерідко можна було побачити, як первинні розміщення нових криптовалют пропонувалися індивідуальним інвесторам за вільним курсом, і вартість криптомонет злітала за хмари за лічені години, якщо не за хвилини. Ці криптовалюти були неймовірно ефективним способом одержання капіталу для масштабування бізнесу.
Однак цьому процесу бракує одного важливого елементу: на ранніх етапах створення компаній консультації й допомога інвесторів часто є важливішими за гроші. Так, це стосується блокчейн-компаній також. Інвестори, що вкладають кошти на ранніх етапах розвитку компаній, дають значно більше, ніж просто капітал.
Вони пропонують контакти з талановитими фахівцями, клієнтами, готовими першими випробовувати нові продукти, та з новими інвесторами. Дехто з них, наприклад, співзасновник Match.com Вілл Банкер, використовує допомогу як форму комплексної передінвестиційної перевірки. Навіть якщо він не інвестує в якусь перспективну компанію, Банкер докладе усіх можливих зусиль, щоб надати допомогу й рекомендації, бо знає: саме це важливо для компаній на початковому етапі.
Отже, якщо ви починаєте власний бізнес, шукайте інвесторів, які пропонують ресурси, допомогу й рекомендації, навіть якщо цей шлях може вам коштувати дещо більше, ніж звернення до інших каналів залучення коштів. Хоча, можливо, ви й заплатите трохи більше, пізніше це допоможе вам максимізувати вартість вашого бізнесу.
Розшукуйте колег, готових працювати на довгостроковий результат
Одного вечора, зібравшись у мого приятеля, ми обговорювали криптовалюти, і я був вражений тим, наскільки обмеженим у часі було мислення багатьох присутніх. Замість того щоб думати про розроблення програмного забезпечення, яке дозволяло б надовго забезпечити вирішення реальних завдань, мої друзі більше цікавилися створенням нових валют і викачуванням із них легких коштів, ніж довготерміновим потенціалом трансформації, який несе в собі їхній продукт.
Звісно, я розумію, що будь-яке нове поле діяльності породжує багато ажіотажу, збудження і проявів СУВ, або синдрому упущеної вигоди. Як метелики на полум'я, люди часто юрбами кидаються на «гарячі» теми, замість того щоб займатися проектами, які обіцяють вигоду у довготривалій перспективі.

Однак такі інстинкти на враховують основоположної суті криптовалют і блокчейну: революції і трансформації технологій у довгостроковій перспективі. Не можна недооцінювати потенціал криптовалюти до фундаментальних змін у глобальній економіці, торгових маршрутів, фінансових систем і мереж постачання. За словами інвестора Лу Кернера, блокчейн – «найвидатніша подія в історії людства». Гаразд, може, це й трохи занадто, однак услід за цією заявою Кернер попереджає, що підготовка цієї революції триватиме довгий час.
Природно, що засновникам належить шукати колег, партнерів і навіть інвесторів, які розуміють довгострокову природу розвитку цієї сфери і готові вкладати час, капітал і – так – терпіння, необхідні для того, щоб реалізувати щось практичне.
Кращий час починати – саме зараз
Зараз, коли ціни на криптовалюту відновили, хоч і не надто стрімке, зростання, на ринку, що відкривається для нових гравців та програмних додатків, можливо, настав найкращий час для заснування компанії, в основі якої лежать блокчейн-технології. Хоча ця технологія і пропонує необмежені можливості, однак, починаючи новий бізнес, засновники не повинні ігнорувати ключові моменти. А саме: створюйте продукт, який бажають люди; шукайте інвесторів, які є справжніми консультантами й партнерами; наймайте співробітників, готових працювати на довгострокову перспективу.
Переклад підготовлений в партнерстві з бюро перекладів «Профпереклад».
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].