Лопаті віялом: чому США проти продажу «Мотор Січі» китайцям

Лопаті віялом: чому США проти продажу «Мотор Січі» китайцям

І чи вдасться американцям зупинити цю угоду

Цей матеріал також доступний російською
Лопаті віялом: чому США проти продажу «Мотор Січі» китайцям
Фото УНІАН

28–29 серпня в Києві «гостював» радник Національної безпеки США і один з найвпливовіших людей з оточення американського президента Дональда Трампа – Джон Болтон. Візит готували терміново – Болтон приїхав в Україну після того, як стало відомо, що запорізьке підприємство «Мотор Січ» продають китайському холдингу Beijing Skyrizon Aviation. За даними Mind, це питання обговорювалося на зустрічі з президентом України Володимиром Зеленським.

Візит Болтона знаковий – ветеран американської зовнішньої політики має репутацію прихильника жорстких методів вирішення міжнародних проблем. Зокрема, він готував вторгнення в Ірак і повалення режиму Саддама Хусейна у 2003 році, він виступає і за посилення політики щодо Росії та Північної Кореї. Саме йому Дональд Трамп довіряє візити в найскладніші з точки зору міжнародної політики країни світу.

Чим обернуться переговори для «Мотор Січі» і що взагалі США до того, хто купує український завод?

Історія питання

У 2016 році В'ячеслав Богуслаєв, беззмінний керівник заводу «Мотор Січ» і основний його власник, продав понад 50% акцій підприємства шести офшорним компаніям, розподіливши між ними приблизно рівні частки. У 2017 році таких компаній стало вісім, більшість офшорів пов'язували з китайським Beijing Skyrizon Aviation.

У квітні 2018 році СБУ відкрила кримінальну справу і наклала арешт на проданий пакет акцій. Того ж місяця РНБО прийняла документ про захист національних інтересів в авіаційній галузі та ініціювала створення договору про співпрацю з китайським інвестором. Планувалося, що держава в особі «Укроборонпрому» отримає понад 25% акцій заводу «Мотор Січ», а інвестор надає галузі грантове фінансування в розмірі $100 млн. 

За словами Богуслаєва, китайська сторона вже перерахувала українській стороні гроші. Але угоду, зазначають у «Мотор Січі», ще має затвердити АМКУ. Проте невідомо, про яку саме угоду йдеться – про передачу 25% акцій «Укроборопрому» чи про дозвіл на концентрацію 50% акцій заводу у руках концерну Beijing Skyrizon Aviation.

Особливості виробництва

ВАТ «Мотор Січ» – одне з найбільших у світі підприємств з розробки, виробництва, ремонту та сервісного обслуговування авіаційних газотурбінних двигунів для вертольотів і літаків. До 2014 року завод входив у десятку найбільших платників податків України. Близько 40% продукції та сервісних послуг підприємство орієнтувало на російський ринок. Але після погіршення політичних і економічних відносин між країнами російські замовлення поступово зійшли нанівець.

У 2018 році завод узагалі нічого не продавав росіянам. У «Мотор Січ» розраховували, що зможуть замінити втрату російського ринку новими замовленнями з Європи. Але багато проектів лишилися нереалізованими – і вийти на докризові показники підприємству не вдалося. Якщо за підсумками 2013 року чистий прибуток заводу склав $150 млн, то минулого року – лише $45 млн.

Для чого китайцям «Мотор Січ»?

Китайські промисловці давно цікавляться українським авіапромом. Вони вели переговори з продажу ліцензій на будівництво українських літаків. Так, у 2016 році представники КНР обговорювали з ДП «Антонов» можливість добудови другого Ан-225 «Мрія» і налагодження серійного виробництва транспортно-вантажних ПС за ліцензією. Втім, далі рамкових домовленостей не пішло – передавати китайцям права власності на технології будівництва в ДП «Антонов» не захотіли.

Про що саме домовлявся із китайцями В'ячеслав Богуслаєв та до чого дійшов український уряд у перемовинах із Beijing Skyrizon Aviation – невідомо.  Поки повідомляється, що інвестор обіцяє оновити виробництво, зберегти робочий колектив і виконати всі взяті соціальні зобов'язання перед співробітниками.

«Запорізький завод цікавить китайців як майданчик з готовою лінійкою виробництва двигунів для вертольотів. У Китаї більше ніж десять років активно розвивають авіаційну галузь і у них є технологічні проблеми з продукуванням двигунів – придбання «Мотор Січі» це питання вирішить», – зазначає транспортний експерт Олександр Кава.

Чому США проти?

Риторика Болтона, пов'язана з можливим продажем українського заводу, побудована на побоюваннях з приводу того, що Китай намагається впливати на національну безпеку інших країн і для цього скуповує підприємства, що мають пряме відношення до військових технологій. «Йдеться про питання, що важливе як для України, так і для США, Європи, Японії, Австралії, Канади та інших країн», – прокоментував Болтон питання журналістів радіо «Свобода» щодо продажу підприємства китайцям.

Але швидше за все йдеться не про безпеку, а про посилення важелів впливу на Китай – політичне і економічне протистояння між США і КНР не слабшає.

Що в підсумку?

30 серпня посол КНР в Україні Ду Вей заявив про те, що китайський уряд не має наміру втручатися в комерційні відносини між підприємством «Мотор Січ» і китайською компанією Beijing Skyrizon Aviation. Однак підкреслив, що угода повинна відбуватися на ринкових умовах, і права кожної з компаній мають бути належним чином захищені.

«Усе залежатиме від ефективності відносин між Україною та США. Поки Дональд Трамп на зустріч до Зеленського не надто поспішає», – говорить Олександр Кава.

Джерела Mind відзначають, що на Банковій ще не ухвалили остаточного рішення за підсумками візиту Болтона. «Позиція Зеленського наступна: якщо США приєднуються до «нормандського формату», то завод китайцям не продаємо», – говорить на правах анонімності високопосадовець, що відповідає за міжнародні відносини в одному з українських міністерств.

Скоріш за все, йдеться не про продаж – формально китайці вже володіють частиною акцій заводу. Єдине, на що здатен вплинути гарант – на рішення АМКУ, який може не погодити концентрацію 50% акцій українського заводу у китайської Beijing Skyrizon Aviation.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті