Лопаті віялом: чому США проти продажу «Мотор Січі» китайцям
І чи вдасться американцям зупинити цю угоду

28–29 серпня в Києві «гостював» радник Національної безпеки США і один з найвпливовіших людей з оточення американського президента Дональда Трампа – Джон Болтон. Візит готували терміново – Болтон приїхав в Україну після того, як стало відомо, що запорізьке підприємство «Мотор Січ» продають китайському холдингу Beijing Skyrizon Aviation. За даними Mind, це питання обговорювалося на зустрічі з президентом України Володимиром Зеленським.
Візит Болтона знаковий – ветеран американської зовнішньої політики має репутацію прихильника жорстких методів вирішення міжнародних проблем. Зокрема, він готував вторгнення в Ірак і повалення режиму Саддама Хусейна у 2003 році, він виступає і за посилення політики щодо Росії та Північної Кореї. Саме йому Дональд Трамп довіряє візити в найскладніші з точки зору міжнародної політики країни світу.
Чим обернуться переговори для «Мотор Січі» і що взагалі США до того, хто купує український завод?
Історія питання
У 2016 році В'ячеслав Богуслаєв, беззмінний керівник заводу «Мотор Січ» і основний його власник, продав понад 50% акцій підприємства шести офшорним компаніям, розподіливши між ними приблизно рівні частки. У 2017 році таких компаній стало вісім, більшість офшорів пов'язували з китайським Beijing Skyrizon Aviation.
У квітні 2018 році СБУ відкрила кримінальну справу і наклала арешт на проданий пакет акцій. Того ж місяця РНБО прийняла документ про захист національних інтересів в авіаційній галузі та ініціювала створення договору про співпрацю з китайським інвестором. Планувалося, що держава в особі «Укроборонпрому» отримає понад 25% акцій заводу «Мотор Січ», а інвестор надає галузі грантове фінансування в розмірі $100 млн.
За словами Богуслаєва, китайська сторона вже перерахувала українській стороні гроші. Але угоду, зазначають у «Мотор Січі», ще має затвердити АМКУ. Проте невідомо, про яку саме угоду йдеться – про передачу 25% акцій «Укроборопрому» чи про дозвіл на концентрацію 50% акцій заводу у руках концерну Beijing Skyrizon Aviation.
Особливості виробництва
ВАТ «Мотор Січ» – одне з найбільших у світі підприємств з розробки, виробництва, ремонту та сервісного обслуговування авіаційних газотурбінних двигунів для вертольотів і літаків. До 2014 року завод входив у десятку найбільших платників податків України. Близько 40% продукції та сервісних послуг підприємство орієнтувало на російський ринок. Але після погіршення політичних і економічних відносин між країнами російські замовлення поступово зійшли нанівець.
У 2018 році завод узагалі нічого не продавав росіянам. У «Мотор Січ» розраховували, що зможуть замінити втрату російського ринку новими замовленнями з Європи. Але багато проектів лишилися нереалізованими – і вийти на докризові показники підприємству не вдалося. Якщо за підсумками 2013 року чистий прибуток заводу склав $150 млн, то минулого року – лише $45 млн.
Для чого китайцям «Мотор Січ»?
Китайські промисловці давно цікавляться українським авіапромом. Вони вели переговори з продажу ліцензій на будівництво українських літаків. Так, у 2016 році представники КНР обговорювали з ДП «Антонов» можливість добудови другого Ан-225 «Мрія» і налагодження серійного виробництва транспортно-вантажних ПС за ліцензією. Втім, далі рамкових домовленостей не пішло – передавати китайцям права власності на технології будівництва в ДП «Антонов» не захотіли.
Про що саме домовлявся із китайцями В'ячеслав Богуслаєв та до чого дійшов український уряд у перемовинах із Beijing Skyrizon Aviation – невідомо. Поки повідомляється, що інвестор обіцяє оновити виробництво, зберегти робочий колектив і виконати всі взяті соціальні зобов'язання перед співробітниками.
«Запорізький завод цікавить китайців як майданчик з готовою лінійкою виробництва двигунів для вертольотів. У Китаї більше ніж десять років активно розвивають авіаційну галузь і у них є технологічні проблеми з продукуванням двигунів – придбання «Мотор Січі» це питання вирішить», – зазначає транспортний експерт Олександр Кава.
Чому США проти?
Риторика Болтона, пов'язана з можливим продажем українського заводу, побудована на побоюваннях з приводу того, що Китай намагається впливати на національну безпеку інших країн і для цього скуповує підприємства, що мають пряме відношення до військових технологій. «Йдеться про питання, що важливе як для України, так і для США, Європи, Японії, Австралії, Канади та інших країн», – прокоментував Болтон питання журналістів радіо «Свобода» щодо продажу підприємства китайцям.
Але швидше за все йдеться не про безпеку, а про посилення важелів впливу на Китай – політичне і економічне протистояння між США і КНР не слабшає.
Що в підсумку?
30 серпня посол КНР в Україні Ду Вей заявив про те, що китайський уряд не має наміру втручатися в комерційні відносини між підприємством «Мотор Січ» і китайською компанією Beijing Skyrizon Aviation. Однак підкреслив, що угода повинна відбуватися на ринкових умовах, і права кожної з компаній мають бути належним чином захищені.
«Усе залежатиме від ефективності відносин між Україною та США. Поки Дональд Трамп на зустріч до Зеленського не надто поспішає», – говорить Олександр Кава.
Джерела Mind відзначають, що на Банковій ще не ухвалили остаточного рішення за підсумками візиту Болтона. «Позиція Зеленського наступна: якщо США приєднуються до «нормандського формату», то завод китайцям не продаємо», – говорить на правах анонімності високопосадовець, що відповідає за міжнародні відносини в одному з українських міністерств.
Скоріш за все, йдеться не про продаж – формально китайці вже володіють частиною акцій заводу. Єдине, на що здатен вплинути гарант – на рішення АМКУ, який може не погодити концентрацію 50% акцій українського заводу у китайської Beijing Skyrizon Aviation.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].