Мистецтво бачити: як навчитись ходити музеями й отримувати від цього задоволення

Мистецтво бачити: як навчитись ходити музеями й отримувати від цього задоволення

Чому варто прочитати книжку артпромоутера Йохана Ідеми «Як ходити до музею»

Цей матеріал також доступний російською
Мистецтво бачити: як навчитись ходити музеями й отримувати від цього задоволення

Бекґраунд. Протягом останніх десятиліть світ мистецтва постав перед серйозним викликом: музеї, філармонії та театри зіткнулися з потребою знайти нові шляхи, щоб достукатися до широкої аудиторії. Зацікавити всі покоління (від дітей до пенсіонерів) в умовах діджиталізацїї і надлишку інформації, а особливо – розважального контенту, стало важко.

Саме тому ХХІ століття – це час, коли на арену культурного поля прийшли маркетологи, промоутери і спеціалісти з комунікацій у артсфері. Їхнє завдання полягає в пошуку нових, нетрадиційних способів сприйняття мистецтва через інституції.

Йохан Ідема – саме такий спеціаліст. Нідерландець за походженням, він здобув ступінь магістра з інноваційного менеджменту в Delft University та з питань управління мистецтвом у New York University. Ідема спеціалізується на розробці креативних концепцій, бізнес-плануванні, стратегічному та інноваційному управлінні, а також зборі коштів у сфері мистецтва.

Серед його клієнтів – такі голландські культурні установи, як Королівський театр Карре, Музей Ван Гога, Академія дизайну Ейндховена та інші.

Ідема зізнається, що його місія – доносити мистецтво до людей завдяки впровадженню культурних інновацій та перетворенню їх на успішні бізнес-плани. А також постійно ділитися успішним досвідом через свої книги, одна з яких – «Як ходити до музею».

Оригінальна назва: How to Visit an Art Museum

Видавництво: «Фабула»

Наклад: 2000 примірників

Сюжет. Здавалося б, що спеціаліст з промоції культури з таким великим стажем має ділитися знаннями і досвідом із професійною аудиторією. Проте ні: книжка «Як ходити до музею» розрахована на глядача, що лише знайомиться з мистецтвом у музеях або ж прагне зробити це знайомство більш цікавим і продуктивним.

Саме тому книга написана у доволі легкому стилі та складається з 32 порад для тих, хто наважився опинитися «віч-на-віч із твором мистецтва». Ці поради не вибудувані за чіткою логікою, навпаки, автор наголошує на свободі читача прокладати індивідуальний маршрут книгою. Можна почати з першої, останньої чи з будь-якої поради.

Так Ідема одразу налаштовує нас на відповідний лад: заходячи в музей, треба видихнути і відчути свободу робити те, що хочеться і що цікаво. Звичайно, не порушуючи правила установи. Ну, може, трошки.

Якщо спробувати систематизувати поради нідерландського промоутера мистецтва, то отримаємо такі категорії:

Ідема невпинно доводить, що музей – це простір для комунікації. Саме тому низка порад стосується того, з ким в музеях можна і потрібно… говорити! Доглядачі залів, персонал (від гардеробника до касира), гіди, екскурсоводи, інші відвідувачі – це потенційні співрозмовники. Адже обмін думками, враженнями, спостереженнями з кожним із них нададуть вам більше знань і вражень щодо того чи іншого твору, а також емоційного забарвлення від його перегляду.

Правила поведінки в музеях – річ мінлива. І те, що було заборонене вчора, сьогодні може бути дозволене, особливо якщо команда музею прагне зацікавити відвідувачів і звільнитися від анахронічних табу.

Автор пояснює, чому в художніх галереях більш ніж доречно: торкатися експонатів, фотографувати, приходити із власним стільцем та приводити дітей будь-якого віку.

Тобто все, що допоможе отримати яскравий, глибокий та емоційний досвід, який залишиться з вами надовго.

У музеї має бути комфортно і приємно. Саме тому низка порад присвячена неважливим, на перший погляд, речам:

  • у якому темпі зручніше рухатися від твору до твору;
  • яку музику слухати під час їх перегляду;
  • чому слід заглянути у музейні вікна;
  • і не обділити увагою музейні кав’ярню та крамницю.

Просто всі ці речі мають на меті позбавити вас думки про музей як про місце, де насолодитися мистецтвом можна, лише страждаючи від болю в ногах і почуття голоду.

Врешті-решт, Ідема не забуває вкласти і освітній елемент у свої поради. Зокрема, автор нагадує:

  • чому частіше за все ми зустрічаємо портрети, пейзажі і натюрморти;
  • навіщо в картин є рами;
  • а в скульптур – постаменти;
  • як знайти свій особистий шедевр;
  • і чому провокативне мистецтво – це не страшно.

Адже головне – спробувати зануритись у власні переживання від побаченого й осмислити їх.

Важливою деталлю є добірка музеїв наприкінці книжки, які, за Ідемою, відмовилися від старих заборон, порушили власні правила і тим самим зробили успішний крок назустріч аудиторії.

В Україні ці поради будуть напрочуд корисними не лише для глядачів, але й для співробітників картинних галерей, адже майбутнє українських музеїв базується, зокрема, на взаємному бажанні професіоналів і відвідувачів комунікувати один з одним.

Вам сподобається, якщо: у вас є бажання прокачати своє креативне мислення для професійного розвитку або ж урізноманітнити дозвілля, але похід до музею досі асоціюється з нудними шкільними екскурсіями.

Вам не сподобається, якщо: у вас алергія на мистецтво, і в музей вас батогом не заженеш. Хоча чому б у такому разі не почати боротися з фобією, відвідавши невеличку виставку в приватній галереї?

Головна причина прочитати: книжка, насичена ілюстраціями та конкретними прикладами, показує художній музей «із людським обличчям», куди варто ходити не просто, щоб долучитися до прекрасного-доброго-вічного, але, перш за все, для того, щоб гарно – і продуктивно! – провести час.

І ще три книжки для тих, хто наважився відкрити для себе неймовірний світ мистецтва:

Ґрейсон Перрі. «Не бійтесь галерей»

Ця книжка написана одним із найбільш відомих та успішних сучасних британських художників. Епатажний та іронічний Ґрейсон Перрі вирішив розповісти не лише про те, як у наш час створювати мистецтво, але й як його сприймати та оцінювати.

У центрі уваги митця – суперечливості сучасного мистецтва, його спроможність шокувати, викликати відразу, або ж, навпаки, повний захват. І головне – як добре мистецтво відрізнити від поганого. Свої тексти Перрі супроводжує авторськими ілюстраціями.


Вілл Ґомперц. «Що це взагалі таке? 150 років сучасного мистецтва в одній пілюлі»

Про тонкощі розуміння сучасного мистецтво розповість колишній директор Tate в Лондоні та редактор відділу мистецтв ВВС Вілл Ґомперц.

Складно знайти людину, що була б більш глибоко знайома з «внутрішньою кухнею» сучасного мистецтва. Із знанням справи автор розкриє, яке мистецтво варте опинитися в колекціях кращих музеїв світу і як виокремлюються нові напрями та стилі.

Основні наболілі питання щодо вартості та цінності сучасного мистецтва крізь призму останніх 150 років розкриє справжній професіонал.


Марк Ґетлейн, Аннабель Говард. «Арт-візіонери»

Щедро проілюстрована книжка дозволить запам’ятати та розібратися в головних іменах художників ХХ століття – тих, хто сформував базис для сучасного мистецтва з його численними стилями та напрямами.

Автори – відомі історики мистецтва – спромоглися чітко та інформативно викласти основні риси життя і творчості художників ХХ століття, вдало вписуючи яскраві цитати митців і мисткинь у свій текст.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті