Закони пандемії: чи захищає страховка від коронавірусу
І чому страховий поліс – не панацея

В Україні зростає кількість офіційно підтверджених випадків коронавірусу COVID-19 (він же – вірус SARS-CoV-2). Один з «результатів» – на страховиків посипався шквал запитань від наявних і потенційних клієнтів. Mind спробував знайти відповіді на два основних: який поліс покриває ризики інфікування цим вірусом і як отримати відшкодування, якщо захворювання буде діагностовано?
Страхування виїжджаючих за кордон. Що робить громадянин України, якщо він у розпал пандемії опинився за межами країни і у нього є всі ознаки згаданого захворювання? Зрозуміло, турист із ймовірністю 99,9% скористається договором страхування подорожуючих і звернеться до місцевої клініки по допомогу. Але ось чи зможе пацієнт отримати цю допомогу або ж компенсацію медичних послуг у рамках туристичного поліса, за які він вирішить заплатити зі своєї кишені, – залежить від страховика.
Здебільшого страхові компанії ще буквально тиждень-два тому відмовляли в допомозі українським громадянам, що виїхали за кордон. Страховики посилалися на те, що Міністерство охорони здоров'я включило коронавірус до переліку особливо небезпечних захворювань (наказ МОЗ №521 від 25 лютого 2020 року). І, відповідно, діагностування такого захворювання у туриста є приводом для відмови у виплаті.
Але з огляду на ускладнення епідеміологічної ситуації страхові стали переглядати умови договорів на користь клієнтів.
Наприклад, начальник відділу продукт-менеджменту і методології Департаменту особистого страхування страхової компанії ARX Андрій Басараб повідомив Mind, що компанія як виняток покриває лікування невідкладних станів, викликаних коронавірусом, у рамках полісів туристичного страхування. «Клієнт отримує невідкладну медичну допомогу (амбулаторну, стаціонарну). Також є опція покриття продовженого перебування в стаціонарі протягом 10 днів», – пояснює він.
Страхова компанія «Європейське туристичне страхування» наприкінці лютого попередила клієнтів: якщо влада країни, в якій перебуває турист, оголошує особливі умови в зв'язку зі зростанням захворюваності на COVID-19, страховик має право відмовити в наданні допомоги при виявленні коронавірусу. Але вже 16 березня ЄТС оприлюднила на своєму сайті заяву про те, що компанія все ж таки компенсуватиме витрати застрахованих осіб у разі їхнього зараження. При цьому страховик залишає за собою право переглянути умови страхування залежно від масштабів поширення вірусу.
Як розповіли Mind у СК «Альфа Страхування», коли застрахована особа перебуває за кордоном і звертається до асистуючої компанії з підозрою на коронавірус, асистанс направляє такого клієнта відразу до медичного закладу відповідного профілю.
Якщо підсумувати, то українські туристи, які застрягли десь в Євросоюзі та мають при собі договір страхування виїжджаючих за кордон, потенційно можуть розраховувати на медичну допомогу. Водночас потрібно бути готовим до того, що страховик може і відмовити, аргументуючи своє рішення тим, що в країні, де знаходиться турист, різко погіршилася епідеміологічна ситуація.
Добровільне медстрахування. Поліси ДМС за замовчуванням не покривають лікування критичних і особливо небезпечних інфекційних захворювань. До них належать гепатит, туберкульоз, холера, ВІЛ/СНІД, онкологічні захворювання тощо. З кінця лютого до списку таких захворювань включено і коронавірус. Тому договір добровільного медстрахування в цьому випадку, на жаль, майже ні до чого.
Чому «майже»? Тому що все-таки на первинну допомогу володар поліса може претендувати. Тобто пацієнт звертається на гарячу лінію страхової компанії і отримує попередню консультацію лікаря. Якщо виникає підозра на коронавірус, страхова організовує виклик невідкладної допомоги та госпіталізацію застрахованого.
Причому страховики попереджають: у разі виявлення симптомів COVID-19 послуги з медичного обслуговування та лікування надаються лише державними лікувальними установами згідно з нормативами МОЗ. Приватні клініки, навіть за всі гроші світу, такого пацієнта не приймуть.
Після госпіталізації застрахованої особи до державної медустанови страховик забезпечує всі необхідні послуги і медикаменти аж до встановлення остаточного діагнозу. «До моменту офіційного оголошення епідемії в Україні компанія несе зобов'язання щодо забезпечення медикаментами та лікувальними процедурами відповідно до призначень лікаря в амбулаторних і стаціонарних випадках, а також у разі госпіталізації», – йдеться в офіційному повідомленні страхової компанії «УНІКА».
Якщо ж підозра на коронавірус зрештою підтверджується – подальше лікування поліс ДМС, на жаль, не покриває.
«Іншими словами, страхова компанія буде організовувати своїм клієнтам весь спектр медичної допомоги, необхідної і відповідної обраній програмі страхування, до моменту, поки не буде діагностований COVID-19», – каже заступник голови правління СК «ІНГО Україна» Сергій Майстренко.
Поліс страхування життя. Покрити витрати на лікування коронавірусу і його наслідків може поліс страхування життя. Є програми, що передбачають виплати при діагностуванні важких і критичних захворювань, а також компенсацію витрат на перебування в стаціонарі.
Суть таких продуктів наступна. Якщо застрахована особа має діагноз, який вимагає госпіталізації, страхова компанія покриває стаціонарне лікування. Зокрема, й у відділенні інтенсивної терапії. Максимальний термін госпіталізації, який оплатить страховик, може досягати 365 днів протягом року.
«Жодних особливих обмежень на випадок зараження вірусом SARS-CoV-2 або будь-якими іншими вірусами нашою компанією не встановлено. Страхове покриття діє в межах і на умовах програм страхування, які були обрані клієнтом при укладенні договору. Наприклад, за однією з наших стандартних програм – це виплата в розмірі 1000 грн за кожен день перебування в лікарні», – розповідає Mind Інна Бєлянська, член правління MetLife Україна.
І додає: при лікуванні в реанімації або в палаті інтенсивної терапії застрахований отримає подвійну виплату – 2000 грн на добу. Якщо ж його госпіталізували в клініку транспортом «швидкої допомоги», то буде ще одна додаткова виплата – в даному випадку це 3000 грн.
Щоправда, у разі обсервації, тобто перебування на карантині людини, яка не має симптомів зараження вірусом COVID-19, але контактувала із зараженими особами, поліс не діє і виплати страховик не здійснюватиме.
«Медична страховка, або поліс ДМС, навряд чи буде корисною на випадок лікування COVID-19 у період епідемії, – коментує ситуацію Світлана Виноходова, керівник агентства iМark і незалежний страховий експерт. – Адже при всьому бажанні страхові компанії не зможуть забезпечити своїм клієнтам «пріоритетний» доступ до екстреної медичної допомоги в умовах перевантаженості медичної системи. А ось програми life-страхування, коли клієнт отримує грошову виплату за сам факт лікування в стаціонарі клініки, дозволять застрахованим хоча б отримати фінансову підтримку на період хвороби та реабілітації».
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.