Захворіло у світі
20,092,855
Померло у світі
736,254
Вилікувалось у світі
12,350,879
Захворіло в Україні
83,115
Померло в Україні
1,951
Вилікувалось в Україні
44,934
Можна не переплачувати: чи знизять мобільні оператори свої тарифи

Можна не переплачувати: чи знизять мобільні оператори свої тарифи

Чому «велика трійка» знову ледь не вийшла на стежку війни

Цей матеріал також доступний російською
Можна не переплачувати: чи знизять мобільні оператори свої тарифи
Фото: pixabay

19 травня телеком-регулятор ухвалив рішення про зниження національної ставки інтерконекту на 33% з 1 січня 2021 року. Цей крок може стати стимулом для падіння тарифів і зростання обсягу дзвінків між мережами операторів. У теорії. Mind з'ясовував, що буде на практиці.

До чого тут ставка інтерконекту (взаємоз'єднання між мережами різних операторів, або MTR)? Від неї залежить вартість дзвінків на інші мережі. За кожну вихідну в іншу мережу хвилину розмови оператор платить своїм колегам по ринку суму, яка дорівнює MTR. Зменшення ставки знижує витрати операторів.

В Україні ставку інтерконекту поетапно почали знижувати з 2015 року. Тоді вона становила 0,36 грн за хвилину. На останньому засіданні НКРЗІ прийнято рішення зменшити MTR з 0,12 до 0,08 грн з 1 січня 2021 року. Представники телеком-регулятора запевняють, що «політика поступового зниження такси має позитивний ефект для споживачів у вигляді зниження вартості дзвінків на інші мережі та збільшення обсягу мережевого трафіку в 1,5 раза». Частка мережевого трафіку в середньому зросла до 16%, у деяких операторів до 30% від загального обсягу.

Підводні камені або конфлікт інтересів. Але не все так просто: при зниженні MTR зменшуються не тільки витрати, але й доходи. Їх оператори отримують від вхідних дзвінків з мереж-конкурентів.

Історично склалося, що найбільший обсяг доходів отримували «Київстар» і «Vodafоne Україна», а найбільші витрати ніс lifecell.

Також висока ставка інтерконекту не дозволяла «жовтому» оператору нарощувати абонбазу. Абонентам «Київстар» і «Vodafоne Україна» було вигідніше не міняти оператора і дзвонити всередині мережі. Тому не дивно, що з 2015 року ініціатором зниження MTR періодично виступав lifecell, противниками ідеї – «Київстар» і «Vodafоne Україна». Не став винятком і цей раз.

Дебати сторін. Нинішнє засідання НКРЗІ нагадало бійцівський клуб. Учасники – представники регулятора й операторів – умовно поділилися на два табори та давили один одного аргументами, часом маніпулятивними.

Спочатку представник НКРЗІ пояснив, що оператори заздалегідь обговорили проєкт рішення. «Київстар» і «Vodafоne Україна» раніше усно й письмово висловили своє «фе». «Ключові аргументи були такими. Перший: «В Україні найнижча такса у всій Європі». Але й ARPU в нашій країні теж найнижчий. А рівень собівартості інтерконекту в три-чотири рази нижче ставки. Другий: «Зниження такси призведе до падіння доходів операторів, відповідно, зменшення інвестицій і відрахувань податків до бюджету». Але не враховується одночасне зниження витрат, можливість знизити тарифи для споживачів, збільшити обсяг надаваних послуг і, відповідно, наростити доходи», – перераховував зауваження й відповідав на них представник регулятора.

У відповідь юристи «синього» й «червоного» операторів запропонували компроміс: відкласти прийняття рішення до ще одного (декількох) детальних обговорень за участю Мінфіну, профільних асоціацій тощо.

Керівниця відділу проєктно-аналітичної роботи «Vodafоne Україна» Людмила Цейтліна доповнила, що зниження ставки «зіграє на руку» операторам фіксованого зв'язку. «Вважаємо, що впровадження асиметрії (різних розрахункових такс для мобільних і фіксованих операторів) є безпідставним і дискримінаційним для мобільних операторів і створює необґрунтовані конкурентні переваги для операторів фіксованого телефонного зв'язку. Зокрема, для ВАТ «Укртелеком», який є найбільшим в Україні фіксованим оператором, що здійснює, зокрема, й терминацию на власних мережах на міжміському рівні і матиме відповідно найбільші економічні вигоди від впровадження зазначеного рішення», – вважає Людмила Цейтліна.

Вже після публікації матеріалу на цей меседж відреагували в «Укртелекомі». За підрахунками компанії, на мережах фіксованого зв’язку, собівартість послуг пропуску значно вища, ніж для мобільних операторів, і ніж встановлена НКРЗІ ставка. «Отже, обґрунтовані підстави для зниження цієї ставки на мережах фіксованого зв’язку – відсутні. До того ж, важливо розуміти, що фіксований і мобільний зв'язок – це два окремих ринки. Тож твердження, що зміна ставки створює необґрунтовані конкурентні переваги для операторів фіксованого телефонного зв’язку, не має під собою жодних підстав», – підкреслив у коментарі для Mind речник ПАТ «Укртелеком» Михайло Шуранов.

Директор з регуляторного забезпечення «Київстар» Олександр Когут заявив, що зменшення MTR не в інтересах абонентів, ринку й бюджету. «Фактично зниження ставки призведе до перерозподілу доходів від «Київстар»  і«Vodafone Україна» до lifecell. Ми вважаємо, що розрахунки lifecell є маніпулятивними, і припускаємо, що оператор передав нацкомісії неперевірені дані. Ми готові до подальшої дискусії, щоб не підставити членів нацкомісії на неправильне рішення, яке базується на неправильних розрахунках», – спробував натиснути на членів НКРЗІ Когут.

Менеджер з регуляторної стратегії lifecell Гнат Сергута утримався від симетричних звинувачень конкурента. Він пояснив, що їхні дані ґрунтувалися на методиці розрахунку собівартості, затвердженої відповідним органом: «В Європі ставка інтерконекту знижена до собівартості ефективного оператора. Ми ж за п'ять років так і не досягли собівартості».

Точки над «ї» розставив глава НКРЗІ Олександр Животовський, скориставшись можливістю трохи потроліти операторів: «Хочу нагадати, що одна з найболючіших проблем на телеком-ринку – доступ до інфраструктури. Телеком-індустрія вимагає від інших галузей (енергетики, житлово-комунального господарства тощо) справедливих тарифів на доступ до інфраструктури. Справедливий тариф базується на двох принципах. Перший: такса має бути близька до собівартості. Другий: не має бути дискримінації. Саме тому ми вважаємо, що національна ставка інтерконекту має бути близькою до собівартості. А собівартість зараз на рівні 0,03–0,06 грн. Ці дані ми не придумали, а отримали від вас – мобільних операторів».Також Животовський «пройшовся» по аргументу про зниження доходів і інвестицій (перед засіданням регулятора «Київстар» направив листа декільком комітетам ВР і міністерствам, у ньому стверджується: через зниження такси мобільні оператори сумарно втратять близько 1,6 млрг грн доходу в найближчі два роки. Зменшення доходів призведе до неможливості побудувати додаткові 2000 базових станцій 4G. Держбюджет недоотримає 32 млн грн податків у перспективі чотирьох років. – Mind).

«Основний бізнес кожного мобільного оператора – сервіс для кінцевих споживачів. «Vodafone Україна» нещодавно заявила про підвищення тарифів на 20%. «Київстар» також підвищує роздрібні тарифи. Тому вважаю дивними посили про зниження рівня капітальних інвестицій. Я гордий тим, що разом із вами, операторами, ми багато чого досягли. Телеком-індустрія – одна з небагатьох галузей, які демонструють стабільно високий рівень капітальних інвестицій і оплати податків. А ставка інтерконекту – це метод регулювання конкуренції. Не більше й не менше», – вважає глава телеком-регулятора.

Після такого обміну люб'язностями члени НКРЗІ одноголосно підтримали рішення про зниження MTR.

Так чи будуть у підсумку «смаколики» для споживачів? Mind направив запити «великій трійці» з проханням розповісти, чи мають вони намір знизити роздрібні тарифи з 1 січня 2021 року. Оператори обтічно дали зрозуміти: навряд чи.

«Київстар» піклується про те, щоб абоненти отримували високу якість зв'язку та адекватні цінові пропозиції, які відповідають мінливим потребам. Абоненти зараз активно орієнтуються на цифрові послуги зв'язку – не випадково ринок говорить про необхідність розвивати 4G. У тарифних планах мобільних операторів вже багато хвилин як на інші мережі, так і всередині мережі. Тому немає підстав очікувати, що абоненти стануть дзвонити більше. Згідно з чинним законодавством, кожна компанія самостійно встановлює вартість своїх послуг з урахуванням ринкової ситуації, активного попиту та інших економічних чинників», – відповіли в пресслужбі «синього» оператора.

І уточнили, що, на їхню думку, зниження ставки національного інтерконекту не вплине на кінцеву вартість продукту: «З огляду на те, що при високій якості зв'язку в Україні один із найнижчих у світі ARPU, підстав для зниження тарифів немає. Зниження ставки інтерконекту може мати негативний наслідок для ринку, оскільки мобільним операторам треба буде шукати додаткові джерела для компенсації втрачених доходів».

У «Vodafоne Україна» озвучили схожу позицію: зниження граничних такс погіршить умови ведення бізнесу для українських операторів мобільного зв'язку, знизить інвестиційну привабливість ринку, неминуче спричинить суттєве зменшення податків на прибуток і зростання тарифів для кінцевих споживачів.

«Ставка інтерконекту та роздрібні тарифи операторів – не зв'язані речі. Це помилкове твердження. Тарифи формуються на підставі трьох компонентів: попит, інвестиції в мережу і конкурентне середовище. Зараз ринок характеризується значною ефективною й розвиненою конкуренцією. За останні 5 років ми інвестували в розвиток мереж швидкісного інтернету понад 25,4 млрд грн, забезпечили більш ніж 71% 4G-покриття населення та 86% 3G-покриття. У найближчі два роки нас чекає масштабне будівництво в діапазоні 900 МГц», – зазначила Людмила Цейтліна.

За її словами, зараз основний потік трафіку йде в інтернет, швидкості 3G і 4G дозволяють менше використовувати голосовий зв'язок. «Оператори, і ми зокрема, йдемо від різної вартості хвилин всередині нашої мережі й на інші мережі. Зараз у самих популярних тарифах «Vodafone Україна» встановлюється any-net, тобто вартість певного обсягу хвилин на всі мережі (у тому числі і всередині мережі)», – пояснила керівниця відділу проєктно-аналітичної роботи «Vodafоne Україна».

У пресслужбі lifecell не дали прямої відповіді на питання: чергове зниження ставки інтерконекту – ще один крок до конкурентного ринку, якісних послуг і свободи вибору абонента. Зниження ставки має сприяти усуненню диференціації onnet/offnet, коли для абонента не має значення, на яку мережу він дзвонить. Це дасть можливість споживачеві вільно обирати оператора за якістю послуг, а не з огляду на те, яким оператором користується коло його контактів. Інакше кажучи, зниження ставки інтерконекту дає можливість пропонувати абонентам тарифні плани, що включають у себе не «дзвінки всередині мережі» та «дзвінки на інших операторів», а просто «дзвінки».

«Наприклад, під час карантину, коли ми побачили, що люди стали більше дзвонити один одному, запустили спеціальну акцію «квітневий безліміт», яка дозволяє всім, хто оплачує тарифний план вартістю від 100 грн і вище, користуватися безлімітними дзвінками на всі мережі. Але ми не змогли зробити це для наших абонентів, які користуються дешевими тарифними планами саме тому, що ставка інтерконекту на ринку була досить висока», – пояснили в lifecell.

І доповнили: знижена ставка інтерконекту надає оператору можливість дати більше свободи абонентам, щоб формувати для них такі пропозиції, що дозволять їм менше думати про те, абоненту якого оператора вони дзвонять.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті