Навіщо бізнес інвестує у «зелені» технології?
I як харківська фабрика бере на себе відповідальність за спільне «завтра»
Міленіали виросли. Вони вже серед топменеджерів і керівників. А до 2025 року, за даними Deloitte, становитимуть 75% корпоративних співробітників і основних споживачів продукції в усьому світі. Однак гроші для них – не мотиватор. Це покоління з великими амбіціями та очікуваннями. Вони хочуть бути причетними до глобальних процесів, поліпшувати світ, працюючи в інноваційних організаціях.
Ще кілька десятиліть тому проблеми переробки відходів або зниження енергоспоживання шляхом використання альтернативних джерел здавалися такими, що неможливо розв'язати, а інвестиції в ефективність вважалися безглуздими й дорогими. Нині рентабельність таких вкладень питань не викликає. Занепокоєні зміною клімату компанії, міста й країни все частіше дотримуються цілей сталого розвитку ООН. Перш за все – це перехід до безвуглецевої економіки.
Про наміри до 2050 року стати вуглецево-нейтральними заявили більш ніж 110 країн, серед яких США, Великобританія, Японія й Південна Корея. Єврокомісія планує зробити Європу першим кліматично нейтральним континентом. Швеція серед лідерів, які всіляко цьому сприяють. Шведи отримують енергію навіть зі сміття – утилізують 99% побутових відходів, майже половина переробляється вторинно, друга половина «перетворюється» на теплову й електричну енергію. До 2040 року країна планує відмовитися від викопного палива, а до 2045-го – стати вуглецево-нейтральною.
Доречно згадати шведську компанію IKEA, одну з найбільших торгових мереж з продажу меблів і товарів для дому. Торік інвестиції IKEA у відновлювальні джерела енергії, відродження та управління лісами склали 200 млн євро. За останнє десятиліття компанія вклала $2,8 млрд у сонячні батареї. IKEA припинила продаж лужних батарейок, відкрила перший у світі «секонд-хенд» меблів, запустила сервіс із передачі старих меблів на благодійність. До 2030 року компанія має намір «видалити» з атмосфери більше парникових газів, ніж генерує, повністю перейти на альтернативні джерела енергії й виробляти товари винятково з відновлювальних чи переробних матеріалів.
На безвуглецеву енергію до 2030 року планує перейти й Google. У світового технологічного лідера вже є вагоме досягнення: Google – перша у світі компанія, яка повністю нейтралізувала свій вуглецевий слід, що залишила за 22 роки роботи.
Одна з найбільших тютюнових корпорацій світу – Philip Morris International (PMI) – теж дотримується сталих принципів і адаптує їх у бізнес-стратегії. Так, альтернативна енергетика покриває 72% енергії, яка необхідна заводам компанії. До 2025 року PMI має намір повністю перейти на «зелену» енергетику, а до 2030 року – фабрики мають вийти на нульовий показник викидів вуглекислого газу.
У соціально відповідальних компаніях визнають, що свідомий підхід до ведення бізнесу є більш затратним, ніж опортуністичний. Але «розумність» таких капіталовкладень очевидна – це довгострокова інвестиція не тільки в репутацію, а й у стале майбутнє кожного з нас.
На харківській фабриці «Філіп Морріс Україна» працюють понад 600 людей. Троє співробітників розповіли Mind, що є головним у їхній роботі, які можливості відкривають інновації та якого значення набуває «сталий розвиток» для сучасного бізнесу.
Дар’я Задніпровська
Посада: Operations Transformation Lead OPEN+
Спеціаліст відділу ефективного виробництва
У компанії 8 років. Пройшла шлях від учасниці кар’єрної програми для студентів на виробництві до фахівця внутрішніх комунікацій і трансформації.
Мотиватори: комунікації, командна робота та 100%-віддача процесу.
«Комунікації – це діалог. У структурі такої великої фабрики двостороннє спілкування означає, що менеджмент прислухається до співробітників».
Сергій Сидоренко
Посада: Maintenance Lead
Фахівець зі стандартизації обслуговування обладнання
За 19 років у «Філіп Морріс Україна» пройшов шлях від слюсаря планово-попереджувального ремонту до керівника служби технічного обслуговування.
Мотиватори: розвиток, самореалізація, високі технології, участь у трансформації.
«Яким би сучасним і високотехнологічним не було обладнання, без знань і навичок професіоналів воно навряд чи зможе стабільно та якісно працювати».
Сергій Руссо
Посада: Manager Environment, Health & Safety
Начальник відділу охорони праці та навколишнього середовища
У компанії 20 років, шлях до керівника виробництва починав з оператора виробничого обладнання.
Мотиватори: цінність співробітника, інновації, сталий розвиток.
«Зробити своє місто чистішим, стати лідерами індустрії, позбавити суспільство великої проблеми – ось ті прості істини, які важливі не менше, ніж фінансові результати».
Зберегти обличчя
Початок 1990-х років в Україні для тютюнової галузі був непростим: імпорт сигарет завдав відчутного удару по українських виробниках, які не могли скласти конкуренцію відомим на весь світ брендам. Галузь потребувала реконструкції. Харківська фабрика не виняток: підприємство працювало на зношеному обладнанні за застарілими технологіями. У 1992 році виробництво сигарет впало на 60%.
Наступного року фабрика, на якій тоді працювали 240 людей, вже готувалася до приватизації, і у 1994 році «Філіп Морріс Україна» придбала підприємство. Перші $6 млн було вкладено в модернізацію тютюнового цеху, поліпшення якості продукції та благоустрій будівлі й території. У 1996 році ПрАТ «Філіп Морріс Україна» інвестувала ще $16 млн, які пішли на модернізацію сигаретного цеху, встановлення нових ліній і придбання пакувальних машин, а також на стажування персоналу – штат фабрики збільшився до 400 людей.
Того ж року на фабриці вперше в Україні почали випускати міжнародні бренди. За рік було виготовлено близько 4 млрд штук сигарет – удвічі більше, ніж тоді, коли фабрика була держпідприємством. А вже у 2002 році потужність підприємства перевищувала 19 млрд штук.
У 2003 році компанія почала будувати під Харковом нову фабрику загальною площею 32 га. Сучасний виробничий Greenfield-комплекс, сертифікований системою якості ISO 9001, відкрився у 2006 році. Обсяг інвестицій у фабрику з проєктною потужністю 30 млрд штук сигарет на рік перевищив $100 млн.
Розкривши потенціал
Сьогодні потужності ПрАТ «Філіп Морріс Україна» вважаються одними з кращих серед 38 фабрик Philip Morris International, зокрема, за показником споживання води й енергії на одиницю продукції. «Світ розвивається дуже динамічно – щоб залишатися на місці, потрібно бігти з шаленою швидкістю», – зазначає Дар’я Задніпровська, фахівець відділу ефективного виробництва.
У компанію Дар'я, яка мріяла працювати в корпорації, прийшла після навчання за кар’єрною програмою для студентів вісім років тому. Спочатку на виробництві відповідала за роботу з персоналом, потім – працювала у відділі централізованого забезпечення та відділі продажів. Тепер Дар'я займається внутрішніми комунікаціями.
Дар'я розповідає, що ключові функції виробництва працюють за інтегрованою системою управління процесами. На практиці це означає, що процеси всередині робочої зміни відбуваються за чітким графіком – планування, перевірка якості, оцінка безпеки, контроль прогресу й навіть обід. А після передачі зміни цикл повторюється. «Якщо хтось із наших співробітників приїде на фабрику до Бразилії, він відразу ж зможе приступити до роботи – процеси на всіх фабриках, зокрема в тютюновому цеху, приблизно однакові», – пояснює Дар'я.
За станом тютюнового цеху на українській фабриці стежить Сергій Сидоренко, який прийшов у ПрАТ «Філіп Морріс Україна» ще у 2002 році слюсарем. До того, як стати керівником служби техобслуговування, Сергій був механіком, інженером і бригадиром з обслуговування в тютюновому цеху. Процес знає досконально, а головну задачу бачить у тому, щоб «усе відбувалося без збоїв і затримок». «Більшість процесів автоматизовані. Підготовлені листи сигаретного тютюну подаються на верстат, який здійснює його обробку і подрібнення до необхідних фракцій. Я забезпечую процес і при необхідності усуваю неполадки», – розповідає Сергій.
Корисність інвестованого капіталу
Сьогодні фабрика в Харкові, за словами Сергія Сидоренко, – зразкове виробництво, що працює за повним виробничим циклом – від первинної обробки тютюнової сировини до виробництва й упаковки сигарет. «Робота – налагоджений механізм, проте кожен день з'являються нові плани та виклики. Нудьга й рутина – це не про нас», – каже він.
Одна з цілей, які ставить перед собою «Філіп Морріс Україна», – мінімізувати вплив на навколишнє середовище, зокрема, за рахунок раціональних моделей споживання й виробництва. До 2030 року компанія взяла на себе зобов'язання знизити викиди вуглецю на 40%. Тому проєкти, спрямовані на ефективне використання води й енергоресурсів, модернізацію обладнання й удосконалення виробництва – процес нескінчений. Наразі загальний обсяг вкладених інвестицій в Україні перевищив $698 млн.

Станція з переробки відходів на Харківській фабриці
Сергій зізнається, що впровадження інновацій – професійний виклик. «Жодне нововведення, і я говорю не тільки про технічне оснащення, а й про глобальні ініціативи, неможливо здійснити без складнощів», – зазначає він. Секрет полягає в тому, що раціональна модель споживання та виробництва, зокрема ефективне використання води й енергоресурсів, спричинить зниження викидів СО₂.
Перші кроки вже зроблено. У 2019 році запущений твердопаливний котел, який дозволяє фабриці перейти з газу на поновлювані джерела енергії. Реалізація проєкту, вартість якого становить 63 млн грн, дозволила знизити викиди СО₂ від виробничого процесу на 11% порівняно з попереднім роком. Частка поновлюваних джерел енергії на сьогодні становить 21,5%. Поки котел функціонує на лушпинні соняшнику, але в компанії планують його модернізацію – «додати опцію» спалювання відходів виробництва з вимкненням енергії. «У такий спосіб ми суттєво зменшимо обсяги відходів, які передаємо на утилізацію», – пояснює Сергій Руссо.

На перероблення ПрАТ «Філіп Морріс Україна» передає 91% промислових відходів. Цей показник наближається до європейських стандартів, які існують у філіях Philip Morris International у Європі. А до 2022 року компанія має намір досягти Zero Landfill (нуль відходів на полігон).
Також у рамках глобальної стратегії Philip Morris International компанія планує до 2025 року до 50% зменшити обсяги пластикового сміття від продукції компанії. Чому це важливо? Як показало глобальне дослідження Kantar, кожен курець викурює по 11 сигарет на добу, і більшу частину – на вулиці. Чверть дорослих курців викидають недопалки на землю, а кожен восьмий не вважає, що це забруднює навколишнє середовище.
Серед інших досягнень з енергоефективності – реалізований у 2019 році проєкт використання стічних вод, який обійшовся у 8,19 млн грн. «Безліч проєктів, які ми робимо, приносять не тільки фінансову вигоду компанії, а й позитивно впливають на життя суспільства, частиною якого ми є», – говорить Сергій Руссо. Компанія, отримавши можливість повторного використання стічних вод для технічних потреб, знизила споживання міської води на 30% і зменшила скидання стічних вод приблизно на 25 000 куб. м на рік. Цього достатньо, щоб наповнити 10 олімпійських басейнів.
Стала воля
По тому, як компанія веде бізнес, як ставиться до співробітників, споживачів, суспільства та всієї планети, за словами Сергія Руссо, можна судити про те, наскільки стала її стратегія. «Це про цінності та про їхню реалізацію, поліпшення практик ведення бізнесу в усіх аспектах, що дозволить забезпечити розвиток суспільства в довгостроковій перспективі. Це win-win стратегія для бізнесу й суспільства», – наголошує він.
«Ми шукаємо та знаходимо можливості постійно створювати цінність і мінімізувати негативний вплив, який асоціюється з нашою діяльністю», – зазначає Сергій Руссо.
Такий підхід звільняє бізнес від необхідності обирати між прибутком та соціальним впливом. Масштабну трансформацію індустрії PMI почала у 2016 році. Першим кроком став випуск на ринок IQOS – продукту для повнолітніх курців, що працює завдяки інноваційній технології нагрівання тютюну. Його використання дозволяє скоротити негативний вплив на здоров’я, оскільки аерозоль пристрою виділяє до 95% менше шкідливих речовин порівняно з димом звичайних сигарет.
У перспективі PMI має намір зовсім припинити виробництво сигарет. Компанія вважає, що при заохоченні й підтримці з боку держави й суспільства у багатьох країнах це може відбутися протягом наступних 10–15 років. «Нам, як компанії, важливі не тільки фінансові показники, а й робота над удосконаленням світу, у якому ми всі живемо та працюємо», – зазначає Сергій Руссо.
Сергій виводить закономірність: «Інноваційна діяльність створює можливості для стабільного економічного зростання. Водночас проведення наукових досліджень і подальше впровадження нових технологій вимагають значних інвестицій». За останні 10 років PMI інвестувала в інноваційні розробки та дослідження понад $8 млрд. У 2019 році з $465 млн, виділених на R&D-напрям, 98% пішло на дослідження бездимної продукції.
«Сталий розвиток – розвиток, за якого задоволення потреб нинішніх поколінь здійснюється без шкоди для можливостей майбутніх поколінь». Це формулювання вперше прозвучало у 1987 році в доповіді ООН. Схоже, PMI розгадала секрет: сталий розвиток – у балансі. Об'єднавши різні покоління на різних континентах, компанія будує майбутнє для наступних поколінь вже сьогодні.