Ти вже залежний: як технологічний прогрес порушує наші права та робить нас іншими
Навіщо читати книжку «10 причин видалити акаунт із соцмереж просто зараз»

Бекґраунд: Книжка «10 причин видалити акаунт із соцмереж просто зараз» – це не перша спроба Джарона Ланьє донести світові, що великі інтернет-корпорації знають про нас надто багато. Відомий вчений у сфері інформатики та колишній працівник Microsoft Research не має акаунтів у твіттері, фейсбуці, інстаграмі тощо, адже вважає, що його приватність – недоторкана.
Джарон Ланьє – автор таких робіт, як: «Ви не гаджет: маніфест», «Кому належить майбутнє», а також один із перших лекторів TedTalk. У своїх роботах він закликає людей не міняти право на конфеденційність на зручність, що її дарують гаджети та соціальні мережі. Джарон певен, що люди стають агресивнішими в соціальних мережах, перетворюються на «гівнюків», адже стираються всі межі. У світі, де все тяжіє до діджиталізації, досить не звично чути такі слова від людини, яка перебуває в епіцентрі подій. Стає страшно: раптом правда? Давайте розбиратись.
Оригінальна назва: Ten Arguments For Deleting Your Social Media Accounts Right Now
Видавництво: Vivat
Наклад: 1500 примірників
Сюжет. Назва книжки дає нам досить чітке уявлення, про що ж йтиметься. Проте вона може злякати й викликати негативні почуття, як це сталося зі мною. Автор видає інформацію в дуже агресивній манері, чим може відлякати читача. Його слова здаються дещо гіперболізованими. На жаль, якщо поміркувати, то розумієш правоту автора.
У книжці справді рівно 10 причин, до кожної з яких є роз’яснення. Про одну з них ви чули неодноразово: за вами слідкують. Це неможливо не помітити, адже реклама – це найперше, що видає існування алгоритму, який збирає про вас інформацію. Поки ви читаєте цю статтю – він вираховує, з якою швидкістю ви це робите та міркує над тим, що вам запропонувати. Ви не станете сперечатись і з наступним твердженням: усі знають про це, але не задумуються. Адже стає боязно.
Ще одна причина, чому потрібно зникнути з радарів соцмереж – це легкість, з якою можна виражати свої думки. Усе частіше ці коментарі стають аж ніяк не позитивними, а навпаки – згустком негативу. Люди не бачать обличчя того, до кого звертаються, тож пишуть так, неначе кидають ці слова в повітря. Не відчуваючи відповідальності, користувачі навіть не намагаються усвідомити, що читати їхні виплески емоцій доведеться таким же живим людям. Автор звинувачує в усьому соцмережі, адже завдяки масштабним сваркам в інтернеті можна набрати більше підписників і стати популярнішим. Та щось підказує, що винні все-таки не платформи, а самі люди. Якщо вам потрібен наглядач, щоб ви не коїли жахливих речей, – справа не в наглядачі.
Дезінформація. Можливо, це одна з найбільших проблем всесвітнього павутиння, не тільки соціальних мереж. Мається на увазі виривання слів із контексту та використання так, як вигідно людині, яка знайшла ці цитати, політичні плітки, а також спроби уряду контролювати все, що відбувається в мережі. Серед нескінченної кількості інформації дуже складно стає знайти щось варте уваги. Інколи потрібно бути справді досвідченим користувачем, щоб зуміти відрізнити фейк від правдивої інформації. Автор переконує, що нам із вами контент «впихають прямо в горлянки», тож це як тягнути лотерейний квиток: що вхопиш – те й твоє.
Розгортайте книжку з впевненістю, що вам доведеться пролізати крізь шари різких висловлювань Джарона, якими він щедро приправив свій текст. Відчувши негатив – перетерпіть і спробуйте просунутися далі. Людині властиво закривати очі на правду. Навіть якщо ви не захочете видалити акаунт із соцмереж, то проаналізуєте свою поведінку там. Тоді ваші улюблені платформи стануть більш екологічним простором.
Вам сподобається, якщо: ви хочете почути «голу» правду, без красивої та м’якої обкладинки. Ви готові сприймати та аналізувати навіть доволі різкі та агресивні висловлювання, при цьому не впадаючи в паніку від отриманої інформації. Сміливо читайте, якщо стомилися від мережі та намагаєтеся зрозуміти чому.
Вам не сподобається, якщо: ви не готові позбутися рожевих окулярів та нарешті побачити, як саме гаджети й застосунки не тільки полегшують вам життя, а ще й постійно слідкують, збирають інформацію та вирішують замість вас, який контент вам споживати.
Головна причина прочитати: щоб дізнатися про інший бік усіх зручностей, що пропонують соцмережі та загалом весь інтернет.
У тому ж дусі:
«Інстамозок. Як екранна залежність призводить до стресів і депресії» Андерс Хансен
У книжці йдеться про соціальні мережі та їхній вплив на наш мозок. Автор детально змальовує, як страждає наш сон, розпорядок дня, спілкування з людьми від екранної залежності.
Так, вам не почулось, адже ви – залежний. Ну а бонусом у цій книжці слугують картини відомих художників, що прикрашають кожен розділ.
«Усі брешуть, але інтернет знає твої думки» Сет Стівенс-Давідовіц
Автор цієї книжки пояснює нам, як працюють не соцмережі, а пошукові системи, якими ми так само часто користуємося.
Стівенс-Давідовіц для написання своєї книжки проаналізував статистику пошукових запитів, що вже наштовхує на деякі думки.
Книжка зібрала велику кількість нагород, одна з яких «Книжка року за версією журналу Economist».
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.