Засновник ICOOLA.UA: «При виробництві одного нового смартфона в природу викидається близько 100 кг відходів»
Роман Крук – про те, чому в нас так популярні вживані iPhone і як на його бізнес вплине вихід Apple в Україну

«Ви купуєте телефон – ми садимо дерево», «Відновлення електроніки і система кругової економіки – одні з найефективніших способів позбавити Землю зайвих відходів» – так заманює клієнтів сайт львівської компанії ICOOLA.UA.
Чому її засновник ризикнув створити renew company? Чим ICOOLA.UA відрізняється від безлічі сервісів і продавців вживаних iPhone? Як інженери компанії вчилися відновлювати оригінальні екрани та материнські плати? Скільки дерев уже висадили? Чому вирішили сортувати сміття? Про це та багато іншого в інтерв'ю Mind розповів засновник ICOOLA.UA, резидент платформи відкритих інновацій Reactor Роман Крук.
– Як виникла ідея зайти в таку нестандартну нішу?
– Як такої ідеї спочатку не було. Вона народилася під час роботи. 2013 року побачили, що можна заробляти на ремонті пошкоджених телефонів: надавати їм товарного вигляду та знову продавати. Почали з В2В: першими нашими клієнтами були магазини, яким здавали відновлену техніку оптом.
– Де знаходили постачальників пошкоджених телефонів?
– В Україні це досить розвинений бізнес. Є величезна кількість магазинів, які за програмою Trade-In збирають пошкоджену техніку. Також є люди, які скуповують старі телефони на OLX та інших майданчиках і продають їх мініпартіями по 10–20 штук.
– Чому спочатку вирішили спеціалізуватися тільки на iPhone?
– По-перше, попит на телефони цього бренду в Україні дуже високий. Так, він не перший за кількістю споживачів, але точно перший за кількістю людей, які хотіли б купити iPhone. Просто не всі можуть собі це дозволити.
По-друге, продукція Apple легко піддається ремонту. В iPhone можна сміливо відкрутити елементи та поставити інші. Вони як автомобілі з великою кількістю запчастин. А телефони інших брендів часто зібрані на одній платі, тому їх складніше ремонтувати. На старті, коли ми ще не робили пайку плат, не могли їх відновлювати.
По-третє, система захисту в iPhone на порядок вища, ніж в аналогічних моделей інших брендів. Якщо на iPhone є iCloud, то він залочений під певного споживача. Його майже неможливо розблокувати. А моделі інших брендів досить легко зламати. Як наслідок, на ринку з'являється багато крадених телефонів. Їх крадуть по всьому світу, відновлюють на території Китаю, прошивають, знімають блокування та продають знову за дуже низькими цінами. Тому немає рації займатися іншими брендами: вкладаєш чималі гроші в закупівлю та ремонт, а вартість телефону буде вищою, ніж вкраденого й розблокованого.
– Комплектуючі добували за сервісною програмою Apple?
– Ні. Насправді програма AppleСare пропонує тільки два елементи: екран і батарею. Інших комплектуючих Apple не надає для ремонту. Тобто, якщо в телефоні зламався мікрофон або аудіокодек, з такими проблемами марно йти в сервісний центр Apple.

2015 року ми закупили спеціальне обладнання, методом проб і помилок вивчили технологію відновлення оригінального екрану. Це робиться під тиском із високою температурою. По суті, навчилися створювати новий екран зі старого, а не міняти його.
Потім стали пробувати ремонтувати і материнську плату. Найскладніше у відновленні телефону – зняти з материнської плати певну мікросхему та замінити її новою. Це звучить просто, а насправді там безліч нюансів. Починаючи з того, що потрібно зрозуміти, яка саме мікросхема вийшла з ладу, як її замінити, якою має бути температура тощо. Все робиться під мікроскопом. На одному квадратному сантиметрі може бути 20 мікросхем. Важливо не пошкодити сусідні та ін. Всьому цьому було складно навчитися. У підсумку ми-таки збудували технологічний процес і почали ремонтувати материнські плати.
Трохи пізніше освоїли косметичний ремонт корпусу на спеціальному обладнанні. Ось так крок за кроком і вчилися ремонтувати.
– Як знаходили фахівців на таку ювелірну роботу?
– Все було вистраждане на власному досвіді. Новий співробітник проходить повний комплекс навчання близько 3 місяців за своєю спеціалізацією. У нас кілька груп інженерів. Перша займається відновленням екранів, друга – модульним ремонтом: грубо кажучи, фахівці розбирають телефон на запчастини, замінюють пошкоджені деталі та складають заново. Третя група інженерів спеціалізується на паянні мікросхем. Це найскладніша робота.
– Скільки інженерів зараз працює в компанії?
– Близько 20. А загалом у нас 35 співробітників.
Зараз переходимо до того, що хотіли б набирати на роботу людей, що мають інженерні спеціальності та досвід у цій сфері. У нашій країні – величезний недооцінений інженерний потенціал ще з радянських часів. Є багато фахівців, які працюють на державних підприємствах, мають невелику зарплату.

Нещодавно ми запустили програму «ICOOLA академія», через яку будемо намагатися знаходити інженерів і на базі нашої компанії будувати школу. Туди станемо запрошувати студентів технічних спеціальностей на стажування.
– Давайте повернемося до історії компанії. Коли вирішили вийти у В2С і відкрити інтернет-магазин?
– Ми могли б запустити інтернет-магазин ще на старті. Але спочатку хотіли налагодити сервіс, створити повний цикл ремонту, а не просто продавати мобільні телефони. Десь 2 роки тому відчули, що готові пропонувати повноцінний продукт. Стали шукати контрагентів, які допоможуть нам зробити інтернет-магазин. Але із цим виникли проблеми: поміняли близько п'яти підрядчиків. Все-таки знайшли команду розробників, які поділяють наші інтереси та задовольняють за технічними характеристиками.
– Два роки тому в ніші інтернет-магазинів, які продають вживані iPhone, вже було десятки, якщо не сотні конкурентів. Чому вирішили ризикнути?
– Ми не розглядаємо їх як конкурентів. Ці компанії закуповують у нас відновлені телефони. А наш інтернет-магазин пропонує комплекс послуг: не лише продаж, а й ремонт, сервісне обслуговування.
Бачимо потенціал у тому, щоб розвивати сервіс по всій Україні. Хочемо, щоб клієнти могли передавати нам пошкоджені телефони службами доставки. Щоб вони знали, що відправляють свою техніку в професійну компанію, а не «шарашкину» контору, яка розташовується в найближчому торговельному центрі, де «на коліні» ремонтують техніку й можуть вкрасти розбитий оригінальний екран, замінивши його китайської копією, а розбитий продати. До речі, мало хто знає, що їхні розбиті оригінальні екрани коштують дорожче, ніж нові китайські.
– На вашому сайті сказано, що ви пропонуєте одні з найнижчих цін на телефони. За рахунок чого?
– Ми можемо собі це дозволити, оскільки займаємося В2В-бізнесом. У нас є можливість продавати в роздріб за закупівельними цінами конкурентів. Але ми не робимо цього, тому що не хочемо демпінгувати, ламати бізнес нашим партнерам.
Позиціонуємо себе як компанія, що продає відновлені телефони дешевше та з безкоштовною річною гарантією. Ще одна перевага: за кожен проданий телефон садимо дерево. Нещодавно висадили понад 4000 дерев.
– Тобто за останній час продали близько 4000 iPhone?
– Підраховувати точну кількість проданих телефонів почали тільки після повноцінного запуску сайту – з грудня 2020 року. За цей час продали близько 2000 телефонів. Навесні лісгосп запропонував нам більше дерев. Ми вирішили їх висадити в рахунок майбутніх продажів. (Сміється.)
– Ви так легко розповідаєте: «Запустили – продали». Напевно, найскладніше – розкрутити маховик продажів. Як все було?
– Нас рятує те, що зі старту в нас були вибудовані В2В-продажі. Вони й зараз залишаються, продовжуємо працювати з ключовими партнерами. А роздрібні продажі поки не такі, як треба. Але віримо, що вони зростатимуть. Споживачі в Україні поки що не завжди довіряють відновленій техніці.
Наша ж місія – скоротити кількість електронних відходів. Не всі знають, що при виробництві одного нового телефона будь-якого бренду – Apple, Samsung або Huawei – у природу викидається близько 100 кг сміття. Уявіть хоча б на секунду: 100 кг – це гора сміття розміром із людину.
– Якого сміття?
– Різного. У телефоні стоїть батарея з літію. Щоб його отримати, потрібно добути 20–30 кг породи. Її переробляють, дістають літій, а те, що залишається, викидають. Далі – скляний екран. Щоб зробити скло, знову-таки потрібно добути породу.
Також використовується величезна кількість кольорових металів. Наприклад, золота. Щорічно на виробництво мобільних телефонів йде 350–360 тонн – це основна маса золота, що добувається на планеті. Щоб отримати такий обсяг металу, уявіть собі, скільки потрібно дістати породи.

Ще на виробництві використовуються хімічні каталізатори, які поділяють породу й метал. Наприклад, для створення одного мобільного телефона потрібно 20 г ціаніду. Це отрута. Щорічно випускається близько 16 млрд телефонів. Якщо цю кількість помножити на 20 г, отримуємо десятки мільйонів кілограмів ціаніду, який викидається в природу.
– А ваші співробітники сортують відходи?
– Вже так. Ми найняли в команду менеджера з питань сталого розвитку, яка допомагає нам втілювати в життя ідею екоофісу й генерує sustainable-рішення для нашого бізнесу.
Також періодично проводимо лекції, чому важливо здійснювати сортування і як правильно це робити. Ще в нас є співробітник, який стежить за тим, щоб у відповідну урну викидали те, що треба.
Крім електронного сміття, зараз ми сортуємо папір, пластик, скло та органіку. Багато хто із співробітників почали таке саме сортування й у себе вдома. Ми більше не замовляємо обіди в контейнерах, які треба викидати кожен раз після прийому їжі. А домовилися з підрядчиком, щоб для нашої компанії він постачав контейнери багаторазового використання.
– Незабаром в Україні може заробити представництво Apple. Ця подія вплине на ваш бізнес?
– Думаю, повноцінний вихід Apple в Україну лише стимулюватиме користування телефонами цього бренду. Чим більше споживачів – тим більша кількість телефонів ламатиметься. Відповідно у нас буде більше роботи.
– Ймовірно, після виходу Apple знизить ціни на нові телефони приблизно на 15%.
– Щиро кажучи, таких низьких цін на iPhone, як в Україні, немає ніде у світі. І на нові теж. Ринок переповнений «сірими» телефонами, існують цілі мережі компаній, які завозять телефони в Україну.
– Ви самостійно поставили на ноги свій бізнес. Чому недавно вирішили приєднатися до платформи Reactor. ua?
– Вважаю, що ми практично нічого не знаємо про сучасний технологічний бізнес. Багато чому потрібно навчитися. Націлені запустити чимало інновацій. Дуже хочеться робити це з професіоналами, які не вперше проходять такий шлях і можуть підказати, як не допустити помилок, або порадити рішення, про які ти сам, можливо, ніколи б не дізнався. Чим вище рівень людей, з якими працюєш, – тим більшого можеш досягти.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].