Правила кіноробів: як Голлівуд і стримінгові сервіси взялися за збереження клімату
Чого коштує природі красива картинка на екрані та чим повернути цей борг
Вплив кіноіндустрії та стримінгових сервісів на зміну клімату не можна порівняти з традиційною промисловістю. Але навіть вони викидають в атмосферу мільйони тонн парникових газів, які там накопичуються, провокуючи глобальне потепління. За даними The Shift Project, енергоспоживання цифрової індустрії зростає з кожним роком на 9%, а це зі свого боку спричиняє зростання емісії парникових газів. Уже зараз відповідальність за 4% від глобальних викидів лежить саме на секторі цифрових технологій. Потокове онлайн-мовлення генерує 60% світового трафіку даних, це дає 300 млн тонн CO2 щорічно. Третина припадає на розважальні стримінгові сервіси, як-от Netflix і Amazon Prime. Mind вивчив, як виробники цифрового контенту мають намір переломити ситуацію та у який спосіб намагаються повернути природі те, що взяли в неї у борг.
Хто пішов «вуглецевим слідом»? За вуглецевим слідом дедалі пильніше стежать кіностудії в Голлівуді (Каліфорнія – лідер «зелених» ініціатив у США) і Великобританії. З ініціативи Британської академії кінематографічного та телемистецтва (BAFTA) було проведено перше дослідження про вплив на клімат кіновиробництва на всіх етапах. Звіт A Screen New Deal: Route Map to Sustainable Film Production презентували цього року напередодні вручення премії BAFTA.
Експерти підрахували, що викиди парникових газів при виробництві однієї телевізійної передачі обчислюються десятками тонн вуглекислого газу, а виробництво фільму із середнім бюджетом у $70 млн – це вже 2900 тонн еквівалента СО2.
При цьому значна частина парникових газів пов'язана з використанням транспорту для перевезення обладнання, акторів і знімальної групи. Решта викидів припадає на енергоспоживання, переважно електроенергії та природного газу.
Що можна зробити вже сьогодні? У цьому звіті також розглядаються системні зміни, які необхідні кіно- і телеіндустрії, щоб до 2050 року досягти кліматичної нейтральності. Перш за все йдеться про використання енергоефективних технологій та реалізацію принципів циркулярної економіки на всіх етапах виробництва та постпродакшену.
У зв'язку із цим закликають учасників ринку публікувати щорічні звіти про свою роботу за цими напрямами – щоб сприяти просуванню знань про сталий розвиток і корисні практики для бізнесу. Розрахунок робиться на те, що така інформація не тільки підтримуватиме інвестиційний імідж, а й змусить глядачів змінювати споживчі звички.

А яка ситуація в Україні? Українські кіновиробники поки не приділяють кліматичній проблемі значної уваги. Але все йде до того, що вони стануть переймати західні практики в цій сфері, щоб демонструвати прихильність однаковим цінностям із зарубіжними партнерами, які все частіше виявляють інтерес до України.
Стимули вже створюються на державному рівні. Уряд підтримує вітчизняне кіновиробництво й субсидує зарубіжні кінокомпанії, щоб залучити їх для зйомок на вітчизняних локаціях.
Торік найпопулярніша стримінгова компанія у світі Netflix зняла свій перший фільм в Україні – комедійний бойовик The Last Mercenary, у якому зіграв Жан-Клод Ван Дам.

А у березні цього року її назва фігурувала в перших рядках світових новин з іншого приводу – кліматичного. Фахівці Netflix вперше підрахували свій вуглецевий слід, щоб у подальшому його скоротити і зробити внесок у досягнення Паризької угоди з клімату.
За весь 2020 рік вуглецевий слід Netflix становив 1,1 млн тонн еквівалента СО2 (для порівняння: у YouTube ця цифра – 10 млн тонн на рік).
Половина викидів Netflix припадає безпосередньо на виробництво фільмів і серіалів під брендом компанії. Ще 45% викидів – на операційну діяльність: роботу офісу, маркетингові витрати та інше. 5%, що залишилися, – це хмарні технології, через які йде потокова передача контенту.
Вуглецевий слід однієї години онлайн-передачі відео на платформі Netflix становить трохи менше 100 г в CO2-еквіваленті.
Які кліматичні зобов'язання взяла на себе Netflix? До кінця 2022 року компанія планує вийти на нульові нетто-показники щодо викидів. Це означає, що вона повністю компенсуватиме ту емісію парникових газів, яка пов'язана з виробництвом і дистрибуцією контенту.
Щоб досягти мети декарбонізації, фахівці Netflix розробили програму Net Zero + Nature. «Її сенс – не реконструкція будівель, а відновлення людського життя», – йдеться в презентаційному відео програми.
Вона складається з трьох кроків:
Скорочення викидів. До 2030 року Netflix має намір зменшити свій вуглецевий слід на 45% за двома сферами охоплення (Scope 1 і 2), привівши їх у відповідність до мети Паризької угоди. До Scope 1 належить пряма емісія компанії, яку вона безпосередньо генерує під час своєї діяльності. Scope 2 – це викиди парникових газів від виробництва енергії (теплової або електричної) для потреб компанії.
Збереження наявних механізмів накопичення вуглецю. Йдеться про компенсацію викидів, які неможливо скоротити при виробництві фільмів і серіалів.
Повної компенсації своїх прямих викидів Netflix планує домогтися вже наприкінці 2021 року. Головний шлях – інвестиції в збереження природних територій, які є величезними природними сховищами вуглецю (наприклад, тропічні ліси).
Видалення вуглецю з атмосфери. Це компенсація непрямих викидів парникових газів, пов'язаних із діяльністю компанії через інвестиції у відновлення природних територій, як-от пасовища, мангрові хащі та деградовані ґрунти.
У Netflix розраховують, що заплановані заходи дозволять компанії домогтися повної вуглецевої нейтральності до кінця 2022 року. Але її топменеджери також визнають, що цей шлях не буде простим. Причина – споживання електроенергії, яке постійно зростає и заважає зупинити збільшення вуглецевого сліду.
Більше корисної інформації, новин та аналітики про світовий енергетичний ринок – на каналі Світлани Долінчук. Читайте тут про головні тренди в енергетиці та торгівлі енергоресурсами, нові технології в нафтогазовій галузі, енергопереході та декарбонізації.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.