Правила кіноробів: як Голлівуд і стримінгові сервіси взялися за збереження клімату

Правила кіноробів: як Голлівуд і стримінгові сервіси взялися за збереження клімату

Чого коштує природі красива картинка на екрані та чим повернути цей борг

Этот материал также доступен на русском языке
Правила кіноробів: як Голлівуд і стримінгові сервіси взялися за збереження клімату
Фото: depositphotos.com

Вплив кіноіндустрії та стримінгових сервісів на зміну клімату не можна порівняти з традиційною промисловістю. Але навіть вони викидають в атмосферу мільйони тонн парникових газів, які там накопичуються, провокуючи глобальне потепління. За даними The Shift Project, енергоспоживання цифрової індустрії зростає з кожним роком на 9%, а це зі свого боку спричиняє зростання емісії парникових газів. Уже зараз відповідальність за 4% від глобальних викидів лежить саме на секторі цифрових технологій. Потокове онлайн-мовлення генерує 60% світового трафіку даних, це дає 300 млн тонн CO2 щорічно. Третина припадає на розважальні стримінгові сервіси, як-от Netflix і Amazon Prime. Mind вивчив, як виробники цифрового контенту мають намір переломити ситуацію та у який спосіб намагаються повернути природі те, що взяли в неї у борг.

Хто пішов «вуглецевим слідом»? За вуглецевим слідом дедалі пильніше стежать кіностудії в Голлівуді (Каліфорнія – лідер «зелених» ініціатив у США) і Великобританії. З ініціативи Британської академії кінематографічного та телемистецтва (BAFTA) було проведено перше дослідження про вплив на клімат кіновиробництва на всіх етапах. Звіт A Screen New Deal: Route Map to Sustainable Film Production презентували  цього року напередодні вручення премії BAFTA. 

Експерти підрахували, що викиди парникових газів при виробництві однієї телевізійної передачі обчислюються десятками тонн вуглекислого газу, а виробництво фільму із середнім бюджетом у $70 млн – це вже 2900 тонн еквівалента СО2.

При цьому значна частина парникових газів пов'язана з використанням транспорту для перевезення обладнання, акторів і знімальної групи. Решта викидів припадає на енергоспоживання, переважно електроенергії та природного газу.

Що можна зробити вже сьогодні? У цьому звіті також розглядаються системні зміни, які необхідні кіно- і телеіндустрії, щоб до 2050 року досягти кліматичної нейтральності. Перш за все йдеться про використання енергоефективних технологій та реалізацію принципів циркулярної економіки на всіх етапах виробництва та постпродакшену.

У зв'язку із цим закликають учасників ринку публікувати щорічні звіти про свою роботу за цими напрямами – щоб сприяти просуванню знань про сталий розвиток і корисні практики для бізнесу. Розрахунок робиться на те, що така інформація не тільки підтримуватиме інвестиційний імідж, а й змусить глядачів змінювати споживчі звички.

Правила кіноробів: як Голлівуд і стримінгові сервіси взялися за збереження клімату

А яка ситуація в Україні? Українські кіновиробники поки не приділяють кліматичній проблемі значної уваги. Але все йде до того, що вони стануть переймати західні практики в цій сфері, щоб демонструвати прихильність однаковим цінностям із зарубіжними партнерами, які все частіше виявляють інтерес до України.

Стимули вже створюються на державному рівні. Уряд підтримує вітчизняне кіновиробництво й субсидує зарубіжні кінокомпанії, щоб залучити їх для зйомок на вітчизняних локаціях.

Торік найпопулярніша стримінгова компанія у світі Netflix зняла свій перший фільм в Україні – комедійний бойовик The Last Mercenary, у якому зіграв Жан-Клод Ван Дам. 

Правила киноделов: как Голливуд и стриминговые сервисы взялись за сохранение климата

А у березні цього року її назва фігурувала в перших рядках світових новин з іншого приводу – кліматичного. Фахівці Netflix вперше підрахували свій вуглецевий слід, щоб у подальшому його скоротити і зробити внесок у досягнення Паризької угоди з клімату.

За весь 2020 рік вуглецевий слід Netflix становив 1,1 млн тонн еквівалента СО2 (для порівняння: у YouTube ця цифра – 10 млн тонн на рік).

Половина викидів Netflix припадає безпосередньо на виробництво фільмів і серіалів під брендом компанії. Ще 45% викидів – на операційну діяльність: роботу офісу, маркетингові витрати та інше. 5%, що залишилися, – це хмарні технології, через які йде потокова передача контенту.

Вуглецевий слід однієї години онлайн-передачі відео на платформі Netflix становить трохи менше 100 г в CO2-еквіваленті.

Які кліматичні зобов'язання взяла на себе Netflix? До кінця 2022 року компанія планує вийти на нульові нетто-показники щодо викидів. Це означає, що вона повністю компенсуватиме ту емісію парникових газів, яка пов'язана з виробництвом і дистрибуцією контенту.

Щоб досягти мети декарбонізації, фахівці Netflix розробили програму Net Zero + Nature. «Її сенс – не реконструкція будівель, а відновлення людського життя», – йдеться в презентаційному відео програми.

Вона складається з трьох кроків:

Скорочення викидів. До 2030 року Netflix має намір зменшити свій вуглецевий слід на 45% за двома сферами охоплення (Scope 1 і 2), привівши їх у відповідність до мети Паризької угоди. До Scope 1 належить пряма емісія компанії, яку вона безпосередньо генерує під час своєї діяльності. Scope 2 – це викиди парникових газів від виробництва енергії (теплової або електричної) для потреб компанії.

Збереження наявних механізмів накопичення вуглецю. Йдеться про компенсацію викидів, які неможливо скоротити при виробництві фільмів і серіалів.

Повної компенсації своїх прямих викидів Netflix планує домогтися вже наприкінці 2021 року. Головний шлях – інвестиції в збереження природних територій, які є величезними природними сховищами вуглецю (наприклад, тропічні ліси).

Видалення вуглецю з атмосфери. Це компенсація непрямих викидів парникових газів, пов'язаних із діяльністю компанії через інвестиції у відновлення природних територій, як-от пасовища, мангрові хащі та деградовані ґрунти.

У Netflix розраховують, що заплановані заходи дозволять компанії домогтися повної вуглецевої нейтральності до кінця 2022 року. Але її топменеджери також визнають, що цей шлях не буде простим. Причина – споживання електроенергії, яке постійно зростає и заважає зупинити збільшення вуглецевого сліду.

Більше корисної інформації, новин та аналітики про світовий енергетичний ринок – на каналі Світлани Долінчук. Читайте тут про головні тренди в енергетиці та торгівлі енергоресурсами, нові технології в нафтогазовій галузі, енергопереході та декарбонізації.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті