IT-компанії на продаж: чому цьогоріч в Україні може бути закрито рекордну кількість угод
Як злетіли мультиплікатори та до чого тут дефіцит айтішників

До кінця року на ринку очікується 20–30 поглинань IT-компаній. Які чинники підігрівають ажіотаж? Хто покупці? Які компанії можуть «піти з молотка»? Який середній чек і мультиплікатори? Про це та багато іншого Mind розповіли засновники і топи IT-компаній на зустрічі асоціації IT Ukraine.
Причинно-наслідковий клубок. Рекордна кількість М&А може бути спровокована відразу кількома чинниками, пояснюють опитані виданням спікери.
Різкий зліт попиту на послуги. «Спочатку пандемії багато замовників заморозили бюджети. Наприкінці минулого року – на початку цього їх розморозили плюс «вкинули» нові бюджети. У підсумку ми отримали величезний сплеск. Докладна статистика буде до кінця 2021-го. Поки ж можу сказати: індустрія рухається в коридорі 20–25% зростання обороту», – пояснює CEO Alcor Дмитро Овчаренко.
За словами президента IT Ukraine, СEO Intellias Віталія Седлера, у першому півріччі спостерігалося дуже бурхливе зростання в індустрії. «Поки немає точних даних. За відчуттями, йдеться про 10–15% зростання тільки за пів року. Ми бачимо глобальний запит на трансформацію, цифрові рішення. Клієнти напружено шукають, де і як ці рішення імплементувати. За останні 30 років ми побудували сильний IT-бренд, тому зараз дуже багато замовлень приходить саме в Україну».
Співзасновник, член ради директорів SoftServe Тарас Кицмей доповнює, що з липня 2020 до липня 2021 року його компанія приросла приблизно на 40% як за виручкою, так і за кількістю співробітників, і зазначає: «Могли б зростати ще швидше, якби на ринку не було дефіциту підготовлених фахівців».
Сплеск витрат на розробників. Новий вал замовлень, природно, потрібно комусь обробляти. А ось із цим на ринку вже котрий рік біда. «Україна досягла своєї стелі. Щорічне зростання індустрії на 20–25% вимило ресурси. А система освіти так і не реформована: не випускає достатньої кількості фахівців. Сьогодні закрити вакансію Java-програміста з пропозицією в $6000 – вкрай складно. Java з двома-трьома роками досвіду викладає резюме й одразу отримує близько 100 пропозицій», – розповідає засновник, президент Miratech Микола Роєнко. За його словами, зараз оплата праці українських розробників уже дорівнює зарплатам в іспанському, польському, словацькому офісах компанії.
Седлер зазначає, що з початку року оплата праці в середньому зросла приблизно на 20%. Раніше цей показник зростав на 7–10% за рік.
Керуючий директор Luxoft Ukraine Олена Самборська зазначає, що найбільше зростання у Java-програмістів, для них пропозиції підскочили щонайменше на 30%, і доповнює: «Загалом же за останній час у нашій компанії відкрито понад 1000 вакансій, що говорить про зростання обороту й кількості клієнтів».
СEO Intellias планує до кінця року збільшити кількість фахівців на 60% – до 2300.
«Насправді для бізнесу – це класна динаміка. Якщо зростають зарплати – значить, у майбутньому все більше людей захочуть обрати IТ», – сміється Кицмей.
Невеликі аутсорсери починають «тонути». «Зараз індустрія – у червоному океані. Спостерігаємо дуже серйозну конкуренцію за таланти», – зазначає Самборська.
«Йде «висмоктування» розробників із маленьких компаній. Напевно, ринок незабаром переформатується», – уточнює Роєнко.
Аналогічні міркування в Седлера: «Гадаю, незабаром спостерігатимемо укрупнення ринку. Невеликим компаніям із простою моделлю бодишопінгу стає складніше зростати і конкурувати з більш технологічно розвиненими колегами, які продають експертизу, рішення тощо. Розробники переходитимуть у більш зрілі бізнеси».
Хто готовий продаватися? Опитані спікери не називають імен кандидатів до завершення угод. «Ще два роки тому не чув про охочих вийти з бізнесу. Зараз же в Україні вже чимало компаній, готових продаватися. На цьому хиткому ринку вони стали відчувати себе менш впевнено й почали приймати пропозиції. Думаю, незабаром буде чимало таких історій», – зазначає СEO Intellias.
За підрахунками Овчаренко, у найближчі три-чотири місяці може бути закрито 20–30 угод. Раніше такого ажіотажу не спостерігалося. «Подробиці розкривати не можу, поки угоди під NDA. Наведу обтічний приклад: канадський інвестор зайшов в Україну та відкрив понад 280 гарячих фінтех-вакансій. Незабаром з'ясувалося, що оперативно найняти таку кількість фахівців украй складно. Їм простіше купити компанію, у якій мінімум 200 розробників. А охочих продати актив зараз чимало. Проєкт досяг якогось рівня. Кілька років засновники намагалися зростати, але не вийшло з тих чи інших причин. І вони вже готові вийти з гри або з допомогою інвестора зробити ривок», – пояснює CEO Alcor.
Спікери припускають, що більшість угод буде укладено з невеликими компаніями, що співпрацюють зі 100–300 фахівцями. А повторення кейса GlobalLogic навряд чи варто очікувати (навесні цю – третю за величиною IT-компанію України – купила Hitachi Ltd за $9,6 млрд).
Співзасновник SoftServe (топ-2 в Україні) розповідає, що їм періодично приходять пропозиції про продаж, але... «Гроші – не кінцева мета. Вони лише проміжний етап. Якщо хочете отримати великі гроші, потрібно мати план, що з ними робити. Коли граєш у футбол, можна радіти, що твій клуб отримує величезні доходи. А можна насолоджуватися тим, як класно грає твоя команда. Нам Мессі подобається не тому, що він багато заробляє, а тому, що він класно грає. Нам подобається грати. Якщо класно граєш – потрібно насолоджуватися грою. Навіщо від цього відмовлятися, якщо можна й далі продовжувати?» – сміється Кицмей.
Хто покупці? Седлер розповідає, що чув про гравців з України, Польщі, Балтики, які думають про придбання. Наприклад, недавно Ciklum купив чеського аутсорсера CN Group.
«Угоди, про які знаю, – за участю інвесторів із США, Франції, Великобританії, Канади», – доповнює Овчаренко.
За словами співзасновника SoftServe, фахівці компанії постійно моніторять привабливі активи, але поки рано говорити про укладення договору. «По-перше, зараз ринок перегрітий, ціни дуже високі. По-друге, нас цікавлять компанії з унікальною експертизою, яка допоможе SoftServe зробити істотний ривок. А купувати активи з експертизою, яка в нас вже є, – поки не бачу сенсу. Навіть при виході на нові георинки. Зараз простіше й дешевше найняти і/або виростити фахівців нашого профілю», – пояснює Кицмей.
На його думку, ключовими покупцями українських активів, ймовірно, стануть фінансові компанії, у яких немає експертизи в розробці: «Зате в них легкий доступ до грошей, і вони готові вливати великі інвестиції».
Що з мультиплікаторами? Седлер розповідає, що в IT-індустрії немає єдиної методології, за якою оцінюються активи. «Вартість компанії може залежати від десятків факторів: обороту, маржинальності, спеціалізації, унікальності експертизи, зрізу клієнтів (компанія, якій 70% виручки приносить один замовник, буде оцінена дешевше) тощо», – пояснює СEO Intellias.
І уточнює, у середньому мінімальний мультиплікатор для більш-менш нормального активу – 6 ЕBITDA: «Крім того, часто невеликому активу вигідно влитися в більший і отримати частку».
За словами Овчаренка, останнім часом мультиплікатори різко підскочили за рахунок величезного дефіциту фахівців – до 6-9 ЕBITDA. «Імовірно, через рік-два ажіотаж знизиться. Але найближчим часом фактор «скаженості» може зіграти на руку продавцям. В оцінку закладаються не лише поточні показники, а й перспективи. А далі – чиста магія: як вдасться домовитися. Припускаю, що середній «чек» за угодами, про які знаю, буде близько $10 млн», – розповідає CEO Alcor.
Альтернативи купівлі активів. Поки на ринку перегрітий цінник, багато компаній шукають інші шляхи для залучення дефіцитних фахівців. «Ми бачимо вихід у найманні співробітників з інших країн. Зараз наймаємо розробників із Південної Африки, Туреччини, Філіппін, Аргентини. Miratech працює в 12 юрисдикціях», – пояснює Роєнко.
Кицмей розповідає, що SoftServe цікавить модель інвестицій у молоді таланти, які через рік-два стають гарними розробниками. «У Львові ми вкладаємо в програми дуальної освіти. Інвестуємо в студентів, починаючи з першого курсу; на кожен профільний предмет виділяємо свого експерта, який допомагає осучаснити програму, лекції; із третього курсу хочемо брати молодих людей на роботу. Нам важливо, щоб випускники отримали класну бакалаврську освіту, а не просто вміли кодити. Багато хто говорить: «Навіщо мучити нещасних студентів? Усе дуже швидко змінюється». Але закон Ома завжди буде законом Ома. Хто володіє фундаментальними знаннями, легко переходить із технології на технологію», – наголошує співзасновник SoftServe.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].