Невдала пластика супермоделі та ще 5 іміджевих скандалів за участю відомих брендів
У світі нової етики та надстрімкого поширення інформації можна в одну мить втратити напрацьовану роками репутацію

В індустрії краси вирує один із найгучніших скандалів десятиліття. Супермодель 1990-х Лінда Євангеліста у своєму інстаграмі поділилася трагічною історією про те, як невдала процедура корекції фігури назавжди змінила її зовнішність. Змінила не на краще: за твердженням моделі, процедура схуднення під назвою CoolSculpting, націлена на зменшення об’ємів, призвела до протилежного від заявленого ефекту – жирові клітини почали патологічно розмножуватися, тож тіло стало «деформованим».
Йдеться про кріоліполіз, який ще називають «ліпосакція холодом», – нехірургічну процедуру, під час якої використовується наднизька температура для зменшення жирових відкладень у проблемних зонах. Описаний Євангелістою випадок – дуже рідкісний побічний ефект, від якого найчастіше страждають чоловіки, але модель стала нещасливим винятком. У результаті вона втратила не лише красу, а й можливість працювати – саме зараз, в епоху діверсіті, коли триває бум на моделей старшого віку.
Інстаграм-сторінка Лінди Євангелісти налічує 906 000 підписників, тож протягом кількох хвилин після сенсаційного поста новина облетіла весь світ.
Немає сумнівів, що попит на CoolSculpting впаде щонайменше в короткостроковій перспективі. Відомості щодо грошового обороту цієї ніші відсутні, але розуміння масштабів проблеми дає оцінка всієї індустрії краси – $532,43 млрд у 2017 році з прогнозом зростання до $805,61 млрд у 2023-му. З них $129 млрд припадає на СПА-салони та салони краси станом на 2017 рік із перспективою до $190,81 млрд у 2024 році.
У Києві процедура кріоліполіза коштує в середньому $150/сеанс /зона – як правило, потрібно до п'яти сеансів для довгострокового ефекту.
Mind згадав ще п'ять іміджевих скандалів, що поховали або ледь не поховали залучений у них бізнес.
Модельєр Джон Гальяно й антисемітизм
Справжня іміджева катастрофа, апокаліпсис, який цілком міг поховати бренд Dior, але завдяки ефективній – і безжальній – стратегії менеджменту був нівельований.
У лютому 2011 року неабияк накачаний наркотиками, як він потім стверджував, креативний директор Будинку Діор Джон Гальяно зайшов до бару La Perle в Парижі і висловив кілька ксенофобських тез парі, що сиділа за сусіднім столиком. У його промові фігурував Гітлер, євреї та ностальгія за газовими камерами. 10 років тому мобільні телефони вже були оснащені непоганими камерами, тож цей монолог було зафільмовано та відправлено до ЗМІ.
Реакцію громадськості переказувати немає потреби. Але реакція бренду-роботодавця була зразковою. Незважаючи на безперечні заслуги Гальяно, який буквально воскресив консервативний бренд Dior, його відсторонили роботи на час проведення внутрішнього розслідування, а менш ніж за місяць звільнили остаточно. Бренд «Гальяно», права на який належали LVMH, також припинив своє існування.
Dior вистояв, зумівши блискавично відхреститися від поглядів співробітника. У самого модельєра попри титанічні зусилля (рехаб, промова-каяття в синагозі тощо) справи погіршили. Після декількох років остракізму він обійняв посаду креативного директора Maison Margiela, але колишньої слави та статусу йому вже не мати.
Кейт Мосс і кокаїн
Те, що у світі моди зловживають кокаїномЮ – секрет полішинеля. Але одна річ – підозрювати це, а інша – побачити на першій шпальті британського таблоїду. Світлина Кейт Мосс, однієї з найвідоміших моделей нульових, яка хвацько втягує доріжку, стала однією з найдорожчих в історії – фотограф продав її Daily Mirror за близько 750 000 фунтів стерлінгів, тобто майже мільйон доларів.
Це фото де-факто поклало край кар'єрі супермоделі. Дизайнери поспішили розірвати з нею контракти, на неї впала хвиля громадського осуду, та й сама модель перебувала не в найкращому психологічному стані. Показове прибуття до рехабу та публічне каяття в шкідливих звичках не змогли врятувати ситуацію – час було втрачено, і Мосс, якій на момент нещасливого знімка минув 31 рік, вибула із «золотого фонду» супермоделей, хоча й залишилася в історії високої моди. Зараз вона з’являється на публіці здебільшого як супутниця своєї красуні-дочки.
H&M і «мавпяче» худі
Шведський гігант H&M випустив чергову лінійку одягу для дітей/підлітків, серед яких було миле темно-зелене худі з написом Coolest Monkey in the Jungle – «найкрутіша мавпочка в джунглях». Все б нічого, але хлопчик, якого вбрали в цю модель у рекламі, був темношкірим.
Реакція користувачів нагадувала не те що бурю, а справжній ураган. Поп-зірки, задіяні в рекламі H&M, зокрема канадський музикант The Weeknd, репер King Push і та моделей публічно розірвали відносини з компанією. У ПАР почалися погроми торгових точок, користувачі масово бойкотували товари, онлайн-гігант eBay забанив усю лінійку злощасних худі.
H&M вжила безпрецедентних заходів для порятунку репутації. Компанія озвучила розлогі вибачення, зняла з продажу худі та вилучила його з магазинів, а також організувала інтерв'ю з мамою хлопчика-моделі, яка запевнила, що не має претензій до рекламодавця та не вбачає у світлині расизму. Було випущено масштабний маніфест We Are Listening, у якому шведи запевнили, що уважні до будь-якої критики, визнають помилку, а також наймають у команду менеджера з diversity. Скандал вщух, але про його ціну для компанії залишається лише здогадуватися.
Головний редактор «Vogue Україна» та плагіат
В Україні не розвинений інститут репутації, але іноді він працює.
У жовтні 2018 року телеграм-канал «Киёв Фешн Лавез» висловив публічне здивування змістом авторської колонки головного редактора української редакції журналу Vogue Ольги Сушко. Текст був талановитий, метафоричний, легко читався – і точнісінько повторював колонку головного редактора російського Harper's Bazaar Шахрі Амірханової, що була опублікована 2006 року.
У плагіаті не було жодних сумнівів – текст збігався аж до розділових знаків, але Сушко примудрилася погіршити і без того кепську ситуацію.
Задля свого виправдання вона заявила, що «слово редактора» готувала не вона, а стажер, який і скопіював текст. Після цього скандал перетворився на катастрофу – користувачі, навіть далекі від світу глянцю, справедливо запитували, у чому ж роль редакторки, якщо вона аутсорсить навіть власну колонку, тобто 3000 знаків на місяць. Також спливли ще кілька випадків плагіату в українському Vogue.
Condé Nast International і ТОВ «Медіа Група Україна» заявили, що розпочинають розслідування, але це була радше формальність – Сушко звільнили.
Пізніше вона розповідала, що поїхала до Парижу, припинила читати коментарі та віднайшла себе в сучасному мистецтві.
Ритейлер Fozzy Group і цинічний маркетолог
Почалося все з концерту російського репера Басти, якому в Києві патріотично налаштована громадськість організувала не найтепліший прийом.
Слава Баранський, маркетинг-директор одного зі стартапів компанії Fozzy Group (мережі «Сільпо», «Фора», тощо) у соцмережах написав, мовляв, репер – «красава» і «на сільську тупість і цінності треба класти болт». Носіння вишиванок він назвав «дивною» звичкою і поскаржився, що Україні дісталася лише «гідність», тоді як інші країни пост-СРСР, зокрема Азербайджан, активно розвиваються.
Усі висловлювання можна було б трактувати як свободу самовираження, якби не два нюанси. Перший – власники Fozzy Group відомі своєю непідробною патріотичною позицією, тож висловлені погляди їм явно не близькі. А другий – Барановський перетнув межу, насміхаючись над піснею «Пливе кача» («Навіщо Вам Моргерштерн, якщо є сільська «Пливе кача»), яка, як відомо, є негласним похоронним символом полеглих воїнів.
Барановський спробував пояснити свою позицію – причому доволі незграбно, пославшись на те, що сторіз були неправильно витлумачені та призначалися лише для друзів, але визнавши, що «перехопив через край».
Fozzy Group випустило реліз, у якому повідомило про розрив ділових відносин із Барановським.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].