«Нова Пошта» у цифрах: близько 20,5 млрд грн обороту, понад 200 роботів і два Boeing 757
Співвласники компанії – про експерименти з новими тарифами, форматами відділень та BDF-контейнерами

«Близько 10 років тому бізнес-консультант Ігор Таран здійснив експрес-аналіз «Нової Пошти». Замість сказати: «У вас повна херня», дипломатично зазначив, що в нас «дуже великий потенціал для поліпшення». Коли я приїхав приймати новий інноваційний термінал у Дніпрі, зрозумів, що в нас досі величезний потенціал для поліпшення», – пожартував співвласник компанії Володимир Поперешнюк на відкритті цього хаба.
Як перфекціонізм власників пришвидшує доставку? Чому вони «вплутуються» в ризикові проєкти? Навіщо компанії роботизовані візки? Чому НП заморозила авіадоставку Україною та вливає гроші в літаки, які доставлятимуть вантажі з Китаю, США та Європи? Про це та багато іншого розповіли співвласники НП на екскурсії новим терміналом. Mind вибрав найцікавіші факти та цитати.
Близько 20,5 млрд грн
Такою є виручка компанії за 2021 рік. «За минулий рік наш оборот зріс більш ніж на 20%», – повідомив співзасновник «Нової Пошти» Вячеслав Климов. 2020 рік компанія завершила з доходом 16,9 млрд грн і чистим прибутком 991,3 млн грн.
372 млн
Стільки посилок та вантажів НП доставила за 2021 рік. Їхня кількість зросла на 14%. Наприкінці грудня в компанії зафіксували новий рекорд – обробили 1,8 млн відправлень за добу. Різницю динаміки посилок і виручки Климов пояснив підвищенням тарифів.
5
Стільки інноваційних терміналів зараз має НП. У Київський хаб компанія вклала 15 млн євро, у Хмельницький – 10 млн євро. Термінал у Дніпрі запустила за 28,5 млн євро. У Львові та Харкові хаби для НП будували партнери за умови довгострокової оренди. У 2022 році компанія хоче запустити сортувальний термінал в Одесі, а в 2023-му – другий у Києві..

Співвласники НП раніше пояснювали Mind, навіщо вкладають чималі свої та позикові гроші в таку інфраструктуру. Крім інноваційних, у НП ще є 41 стандартний термінал та 91 депо.
1900
Стільки BDF-контейнерів зараз використовує НП. Ці «штуки» кріпляться на шасі авто й дозволяють швидко розвантажити/завантажити автомобіль, щоб той не простоював під час наповнення посилками або їхнього вилучення.
«Головна суть нашої логістики: уникаємо фур і переходимо на BDF-контейнери. Це було дуже ризиковане рішення: таких спеціалізованих машин немає в Україні. Але вони нам допомагають пришвидшувати доставку. Контейнери керуються з диспетчерського центру як літаки на аеродромі», – пояснює Поперешнюк.
BDF-контейнери для НП виробляють на трьох українських заводах у Черкаській області («СмілаМаш», «Мокавто» та «Інтеркарго»). 2022 року НП хоче закупити ще 700 контейнерів, а до 2025-го збільшити їхній парк до 4000.

Понад 200
Стільки роботизованих візків працює на інноваційних терміналах НП. Роботи здатні перевозити «на спині» до 300 кг вантажу і ще 1000 кг тягнути за собою. Вони рухаються терміналом зі швидкістю 2,5 км на годину. Ці «істоти» знають, куди відвезти вантаж і коли потрібно зарядитися. На зарядку прямують, коли немає пікового навантаження. На замовлення НП роботи розроблені та виробляються українською компанією SBR. «Технологія нам дуже подобається, але треба трохи доопрацювати», – наголосив перфекціоніст Поперешнюк.

225
Стільки посилок на годину загалом обробляє один співробітник на терміналі. «Наша найближча мета – 400 посилок на годину. У колег з Німеччини – 667 на особу за годину. Ми хочемо так само. Співпрацюємо з Lean Institute, запускаємо інструменти ощадливого виробництва. Наприклад, нам важливо знизити дві суперечливі втрати: пробіг і простій співробітника. І те, і інше – проблема не співробітника, а менеджера», – пояснює Поперешнюк.
2 хвилини
За цей час посилка має «пробігти» по сортувальних лініях і прибути на завантаження в контейнер. «Наша мета, щоб посилка була в терміналі не більше двох хвилин», – розповідав Поперешнюк на екскурсії та ввімкнув таймер. Вантаж «прилетів» за 1,5 хвилини.

Володимир Поперешнюк
23 години
Це середній час доставки посилки по Україні наприкінці 2021 року. У НП запевняють, що містом доставляють вантажі в середньому до 6 годин, між містами-мільйонниками – до 12 годин, обласними центрами – 24, невеликими та віддаленими один від одного населеними пунктами – 36.
На початку минулого року «середня температура по лікарні» була 36 годин. 2022-го компанія хоче ще на 20% знизити час доставки. «Ми зменшили швидкість обробки посилок в 1,5 раза не лише за рахунок контейнерів. У нас немає однієї універсальної «пігулки». Щоб бути успішним – потрібно за багатьма напрямками впроваджувати інновації», – зазначив Поперешнюк.
23 000
Стільки точок контакту з клієнтами зараз має НП (10 000 класичних відділень і 13 000 поштоматів). За словами Климова, 2022 року компанія хоче відкрити ще 1000 відділень та 12 000 поштоматів:
«Ми розробили власні поштомати touchless: вони «спілкуються» з клієнтом через мобільний застосунок. З квітня «навчаться» не лише видавати, а й надсилати посилки, знову ж таки за допомогою застосунку. Для нас важлива «капцева доступність», тому більшість поштоматів встановили в під'їздах. Стартували з одного із великих районів Києва – Позняків. Там тотально понаставляли, а потім пішли до інших районів і міст-мільйонників».

Вячеслав Климов
2000
Стільки пунктів отримання посилок до 5 кг НП хоче відкрити в ритейл-точках 2022 року. Це один із нестандартних форматів відділень, які тестує компанія. «Також експериментуємо з пунктами видачі великих і нестандартних вантажів. У 2022-му запустимо 63 відділення для вантажів до 150 кг та 20 пунктів для В2В. Цього вимагають наші клієнти, їх уже не влаштовують стандартні склади», – пояснює Климов.
35 грн
Такий тариф запустила НП на всі відправлення до поштоматів. «Буде єдина ціна для всіх посилок (не має значення, доставляється чашка чи смартфон). Втім, оцінна вартість вантажу не має перевищувати 6000 грн», – пояснив Поперешнюк, відповідаючи на запитання власника «Алло» Дмитра Деревицького.
Також компанія запускає нові тарифи для доставки містом. «Ми їх радикально спростили. Доставка посилок малого обсягу коштуватиме 40 грн, середнього – 60 грн, великого – 80 грн. Тариф на повернення – 15 грн. Для ритейлерів повернення – одне з ключових питань. Тому вирішили поекспериментувати і з цим тарифом», – розповідає Климов.
1 година
За цей час клієнти отримуватимуть компенсацію, якщо співробітники НП пошкодять вантаж, повідомив Климов.
2
Стільки вантажних літаків Boeing 757-200F взяла в лізинг нещодавно створена авіакомпанія Supernova. Климов сподівається, що перші польоти стартують восени 2022 року. Наразі компанія отримує необхідну документацію, зокрема й сертифікат експлуатанта.
«Ми дуже вдячні нашим партнерам, які зараз допомагають нам літаками доставляти посилки через океан. Але не зовсім задоволені якістю та швидкістю такої доставки. Тож вирішили запустити власну авіакомпанію. Лізинг одного борту коштуватиме нам приблизно $200 000 на місяць. Обидва літаки постійно використовуватимуться. Такий формат нам однозначно вигідніший, ніж замовлення на стороні. Втім, фінансовий бік проєкту – на другому місці. Для нас важливіша швидкість доставки», – пояснив Климов.
Він розраховує, що Supernova допоможе зменшити час доставки вантажів із Китаю до п'яти днів (зараз до двох тижнів), США – також до п'яти (поки посилки потрапляють в Україну за 7–8 днів). А вантажі з Європи доставлятимуться до трьох днів (зараз близько п'яти). Компанія планує співпрацювати з аеропортами Борисполя та Львова.
За словами Климова, після повноцінного запуску авіакомпанії тарифи на доставку з-за кордону не злетять.
10
Стільки вантажних мікроавтобусів (до 2 та 3 тонн) у партнерському автопарку НП. Вони замінили авіадоставку всередині України. «Мікроавтобуси переводять вантажі між найдальшими містами, наприклад Ужгородом і Сєверодонецьком. Автодоставка виявилася такою ж швидкою, як і авіа. Так, теж коштує недешево. Але це не комерційний, а ціннісний проєкт», – пояснив Поперешнюк.

875 400
Стільки ліків і медзасобів доставила НП 2021 року. «Віримо, що ця ніша зростатиме. Продовжуємо експериментувати в ній, зокрема і з температурним режимом», – розповідає Климов.
32 000
Стільки працівників у штаті НП. Ще близько 10 000 працює у франчайзингових партнерів компанії.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].