Штучний інтелект для бізнесу: які завдання здатен вирішувати та в яких галузях допомагає
І чи треба боятися його «надможливостей»
За даними IBM Global AI Adoption Index 2022, 35% компаній використовують штучний інтелект (ШІ) у бізнесі, а ще 42% досліджують можливості його застосування. Mind розібрався, де саме ШІ найкраще проявляє себе та як це допомагає розвивати власну справу.
Що таке штучний інтелект?
Штучний інтелект у бізнесі – реальність сьогодення, яку мало хто помічає. Відеоігри, безпілотні автівки, чат-боти, технології розпізнавання облич, голосові асистенти Alexa, Google Assistant, Siri й навіть реклама в соцмережах працюють на основі ШІ.
Уже сьогодні штучний інтелект вміє писати тексти та музику, створювати картини, розбирати юридичні справи, проводити складні медичні операції та керувати складними пристроями.
За даними американської консалтингової компанії Gartner, у 2018 році глобальна вартість бізнесу, пов'язаного зі штучним інтелектом, оцінювалась в $1,2 трлн. У 2022-му ця цифра збільшилась до $3,9 трлн.
Очікується, що до 2030 року внесок штучного інтелекту у світову економіку досягне $15,7 трлн.
Artificial intelligence (AI), або ж штучний інтелект, – це галузь комп'ютерних наук, що моделює процеси людського інтелекту.
Термін «штучний інтелект» з’явився в 1956 році завдяки Джону МакКарті – професору Дартмутського коледжу. Група науковців під керівництвом МакКарті досліджувала здатність комп’ютера навчатися.
Своєму розвитку ШІ завдячує збільшенню кількості даних. Згідно з Forbes, у період з 2010 до 2020 років обсяг створюваних і споживаних даних зріс на 5000%.
Штучний інтелект здатен аналізувати та навчатися набагато швидше, ніж людина. Тож не дивно, що в своїй спеціалізації він перевершує homo sapiens.
ШІ об’єднує всі технології, які працюють з базами даних та здатні до самонавчання, наприклад:
- Machine learning (ML) – вивчає методи побудови алгоритмів;
- Deep learning (DL) – фокусується на класифікації даних;
- Artificial neural networks (ANN) – відтворює роботу людського мозку;
- Natural language processing (NLP) – спеціалізується на технологіях розпізнавання мови.
Застосування штучного інтелекту в бізнесі
За даними консалтингової компанії Accenture, 84% топменеджерів вважають, що штучний інтелект сприяє зростанню компанії та оптимізує робочі процеси.
Уже сьогодні моделі ШІ вміють генерувати новий контент. Наприклад, Stability AI та Midjourney створюють нові зображення за текстовим запитом.
Українське «Видавництво Старого Лева» анонсувало вихід книги Марини Пономаренко «Книжка любові і люті», проілюстрованої за допомогою Midjourney.
Чат ChatCPT компанії OpenAI за лічені секунди створює будь-який текст, структуру статті та детально відповідає на запитання. Цей чат отримав власну рубрику в соцмережах Ощадбанку та генеруватиме для неї тексти й ілюстрації.
Завдяки технологіям машинного навчання Google збільшив обсяг онлайн-реклами та покращив результати пошуку. Також корпорація працює над проєктом LaMDA (Language Model for Dialogue Applications). Це система створення чат-ботів на кшталт ChatCPT.
Інтернет-гігант Amazon долучив ШІ до управління ланцюжками постачання.
Microsoft інтегрує штучний інтелект у пошуковий сервіс Bing та браузер Edge.
У київському кафе «Кантін» ШІ виконує функції касира. Щоб розрахуватися, клієнти ставлять таці з їжею в квадратні портали з камерами та за кілька секунд отримують чек.
У мережі супермаркетів «Сільпо» доступна «Вільнокаса» на основі ШІ. Завдяки цій опції можна просканувати штрихкод товару та розрахуватися за допомогою смартфону без потреби стояти в черзі на касі.
Meta використовує штучний інтелект для таргетування реклами. А компанія Megogo озвучує фільми за допомогою ШІ.
Також штучний інтелект виконує наступні функції:
- Взаємодіє з клієнтами: замість операторів кол-центрів та менеджерів на питання клієнтів відповідають чат-боти. Вони використовують алгоритми машинного навчання та NLP, здатні розпізнавати текст і надавати потрібну інформацію, і що найважливіше – роблять це швидше, ніж люди.
Штучний інтелект також обробляє запити клієнтів, на основі яких прогнозує попит та ймовірність покупки.
Згідно з дослідженням Harvard Business Review, компанії, які використовують штучний інтелект для продажів, можуть збільшити кількість потенційних клієнтів щонайменше на 50%, скоротити час дзвінків на 60–70% та зменшити витрати на 40–60%.
- Складає рекомендації: компанії використовують штучний інтелект, щоб рекомендувати продукти, які відповідатимуть інтересам клієнтів. Саме так працюють потокові сервіси YouTube та Netflix. Аналізуючи типи фільмів та шоу, які ви переглядаєте, платформи пропонують подібний контент.
- Сегментує аудиторію в маркетингових кампаніях: для ефективності маркетингових кампаній ШІ збирає та обробляє інформацію про користувачів. Це дозволяє сегментувати аудиторію та створювати індивідуальні пропозиції для кожного сегменту.
Дані, зібрані ШІ, також використовують для офлайн-продажів. Наприклад, завдяки ШІ можна контролювати запаси на полицях та перевіряти свіжість швидкопсувних товарів в супермаркетах.
- Оптимізує процеси виробництва: технології спрощують роботу та здатні виконувати повторювані операції краще від людей. Тож штучний інтелект використовують в бухгалтерії та логістиці, застосовують на виробництвах для контролю якості продукції.
Восени 2022 року виробник тракторів John Deere представив роботизований трактор. Шість камер трактора використовують штучний інтелект та дозволяють розпізнавати перешкоди й маневрувати, виявляти бур'яни серед посівів, витрачати менше посівного матеріалу.
- Вивчає лояльність клієнтів: за допомогою штучного інтелекту та машинного навчання компанії збирають дані про те, як потенційні клієнти сприймають бренд. Наприклад, ШІ вивчає публікації про бренд у соціальних мережах. Інформація, отримана в результаті цього аналізу, дозволяє компаніям вдосконалюватися.
- Убезпечує від шахрайства: у фінансовій галузі ШІ аналізує та ідентифікує підозрілі транзакції за допомогою алгоритмів машинного навчання. Коли виникає ризик шахрайства, програма зупиняє транзакцію та сповіщає про це.
- Підвищує гарантії безпеки на виробництві: будівельні компанії, комунальні підприємства, ферми, гірничодобувні підприємства та інші організації, робота на яких має ризик для життя людини, завдяки ШІ збирають та аналізують дані з камер, термометрів, детекторів руху та датчиків погоди. Зібрана інформація допомагає виявити проблемну поведінку або небезпечні умови та вчасно попередити про це.
- Допомагає в пошуковій оптимізації: алгоритми машинного навчання допомагають краще зрозуміти суть пошуку, здатні аналізувати SEO-стратегію конкурентів та знайти ключові запити, які не використовують конкуренти.
- Класифікує ризики: у страховій індустрії штучний інтелект використовується для обробки даних про поведінку за кермом, щоб передбачити ризики. Наприклад, їхати зі швидкістю 100 кілометрів на годину безпечно на шосе, але не в місті. У промисловому секторі ШІ здатен спрогнозувати, коли потрібно відремонтувати обладнання та запропонувати оптимальний для цього час.
- Вирішує судові справи: юристи знають закони, але ШІ здатен набагато швидше обробляти інформацію. Нещодавно колумбійський суддя Хуан Мануель Паділья у вирішенні справи скористався ChatGPT.
- Допомагає HR-спеціалістам: за допомогою штучного інтелекту менеджери з персоналу можуть проаналізувати попередній досвід роботи та інтереси потенційного кандидата, щоб знайти найкращу кандидатуру.
- Сприяє навчанню: багато організацій використовують штучний інтелект для навчання. ШІ дозволяє налаштувати навчальний план відповідно до унікальних потреб та рівня обізнаності в темі кожного учня.
Ще більше кейсів про застосування штучного інтелекту тут.
Негативні наслідки діяльності штучного інтелекту
Застосування штучного інтелекту має свої мінуси.
- Втрата роботи: очікується, що в період з 2020 до 2025 року через автоматизацію процесів 85 млн людей втратять роботу.
- Соціальна маніпуляція: філіппінський політик Фердинанд Маркос-молодший, який володіє ботофермою в TikTok, завдяки цьому переміг на виборах 2022 року.
Оскільки TikTok працює на основі штучного інтелекту, кожен користувач отримує контент за вподобаннями. Відфільтрувати шкідливий або неточний зміст алгоритм не здатен.
- Порушення прав людини: у Китаї вже кілька років застосовують технології розпізнавання облич в офісах, школах та інших громадських місцях. Тож китайський уряд може стежити за діяльністю, стосунками й політичними поглядами кожного громадянина.
- Автономна зброя на основі ШІ: на базі ШІ можна побудувати системи, які самостійно виявляють і знищують цілі. Небезпека полягає в тому, що така зброя може потрапити до рук терористів.
- Фінансові кризи через алгоритми ШІ: фінансова індустрія найчастіше залучає ШІ для вирішення багатьох питань. Тож експерти прогнозують, що можливі похибки в алгоритмах здатні спричинити фінансову кризу.
Чи може штучний інтелект вийти з під контролю людини?
«Розвиток штучного інтелекту може означати кінець людської раси», – вважав Стівен Гокінг.
«Штучний інтелект до біса мене лякає. Він здатний на значно більше, ніж ми уявляємо, і швидкість його самонавчання експоненціальна», – сказав засновник Tesla та SpaceX Ілон Маск на технічній конференції SXSW.
Колишній СЕО компанії Google Ерік Шмідт вважає, що застосування штучного інтелекту варто регулювати так само, як і застосування ядерної зброї.
Щоб відповісти на запитання, чи дійсно ШІ має руйнівну силу, потрібно розібратися в термінах. Розрізняють два види штучного інтелекту: слабкий (Narrow AI) та сильний (General AI). Слабкий перевершує людину лише в одній специфічній галузі і не може працювати автономно. Такий вид ШІ розповсюджений зараз.
Сильний штучний інтелект має свідомість та може працювати в будь-якій галузі, здатен навчатися та приймати рішення без допомоги людини. Але його ще не існує. Можливо, General AI з’явиться в найближчі 20 років.
Наостанок пропонуємо переглянути ролик про зародження Всесвіту та подальший розвиток життя на Землі, створений нейромережею Neural Synesthesia. У своєму історичному екскурсі ШІ також спробував передбачити майбутнє, а саме злиття людини та штучного інтелекту в одне ціле. Як вам така перспектива?
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].