Великі перемоги незалежного кіно: як студія А24 розриває шаблони та задає модні тренди в кіноіндустрії
Шлях від інді-стартапу до тріумфатора «Оскара» – дорогу здолає той, хто йде

Останнім часом студія А24 дедалі більше потрапляє в поле зору пересічного глядача. Тріумф на «Оскарі» та Netflix, залучення культових режисерів до співпраці, а також різноманітна палітра кіножанрів від соціальних драм до слешерів. Студія позиціонує себе, як новий бастіон незалежного кіно, де є місце для талановитих режисерів, сценаристів та інших причетних до світу кіно творців.
У свіжому матеріалі Mind розповідає більше про студію, а також про проєкти, варті вашої уваги.
Початок

На фото зліва направо: Девід Фенкель, Джон Ходжес і Деніел Катц.
У 2012 році Девід Фенкель, Джон Ходжес і Деніел Катц залишили свою роботу в кіновиробництві, щоб сформувати супергрупу під назвою «A24». Усі троє виросли, захоплюючись багатим світом незалежного кіно 1990-х, і помітили порожнечу в цьому сегменті у 2010-х.
Назва «A24» була натхненна італійською автострадою A24, якою їхав Катц, коли вирішив заснувати компанію. За збігом обставин автомагістраль також відома в історії італійського кіно як місце дії у невеликих містечках, використаних у фільмах неореалістів і сюрреалістів.
Восени 2012 року учасники A24 прибули на міжнародний кінофестиваль у Торонто з планом придбати кілька фільмів. А вже у 2013 році студія випустила свої перші п’ять фільмів: «Джинджер і Роза» Саллі Поттер, «Відв’язні канікули» Гармоні Коріна, «Елітне суспільство» Софії Копполи, «Неймовірний час» Джеймса Понсольдта та «Чудернацькі фантазії Чарлі Свона III» з Чарлі Шином у головній ролі.
A24 почала витрачати гроші та випустила 11 фільмів на другий рік роботи, серед яких «Ровер» Девіда Мішода з Робертом Паттінсоном у головній ролі, «Ворог» Дені Вільньова з Джейком Джилленголом і «Під шкірою» Джонатана Глейзера зі Скарлетт Йоханссон у головній ролі.
Зазвичай названі фільми не заробляли та вважалися провальними у прокаті.
Але Деніел Катц зазначив в інтерв'ю виданню Wall Street Journal, що команда покладається на інтуїцію під час ухвалення рішень: «Перше запитання, яке ми завжди ставимо: «Це круто?». Швидкий погляд на послужний список A24 демонструє смак засновників та їхнє бажання ризикувати.
Серйозні успіхи

Колаж: Володимир Зайончковський, Mind.
Команда А24 без жодних сумнівів проявила себе як така, що вміє працювати з незвичайним кіно, через що її порівнювали з іншою – Miramax, яка задавала тренди дистрибуції незалежного кінематографа у 1990-х. Однак, на відміну від братів Вайнштайнів, які прагнули успіху заради заробітку, А24 довели, що касові збори їх цікавлять якнайменше.
Прорив стався 2015 року, коли компанія взяла в розробку кілька фільмів, як-от трилер сай-фай «Ex Machina», документальну стрічку про співачку Емі Вайнгауз «Емі» та драму «Кімната» Ленні Абрагамсона. Ці стрічки були номіновані на премію «Оскар» у 7 категоріях і перемогли у трьох із них.
У 2016 році A24 розширили оригінальне виробництво, знявши стрічку «Місячне сяйво». Студія також випустила кілька своїх дивних і незвичайних фільмів: мікробюджетну сімейну драму Трея Едварда Шульца «Кріша»; сюрреалістичну трагікомедію «Людина – швейцарський ніж», де Деніел Редкліфф грає трупа; і романтичну трагедію Йоргоса Лантімоса «Лобстер».
Фільм жахів Роберта Еггерса «Відьма», який A24 купили на Sundance за $1 млн, заробив $40 млн і став найкасовішим фільмом компанії на той період.
Однак пізніше планка була підвищена переможцем «Оскара-2016» – фільмом «Місячне сяйво», а потім фільмом жахів Арі Астера під назвою «Спадковість» (фільм заробив $80 млн при бюджеті в $10 млн).
Станом на сьогодні найкасовішим фільмом студії стала стрічка-тріумфатор цьогорічної премії «Оскар» – «Все завжди і водночас», яка зібрала у світовому прокаті $136,8 млн при бюджеті у $14–25 млн (за різними оцінками).
Компанія активно працює і намагається видавати від 18 до 20 фільмів на рік, що є великим обсягом як для незалежної студії. Успіх, якого досягли А24, привабив видатних режисерів, серед яких Даррен Аронофскі, Джоел Коен, Софія Коппола та багато інших.
Компанія активно співпрацює зі стримінговими сервісами: зокрема, завдяки контракту з Apple TV+, користувачі стримінгу зможуть переглядати фільми студії, відзняті спеціально для останньої.
До того ж студія зацікавилася виробництвом не лише фільмів, а й серіалів. Стримінг НВО Мах транслює успішний серіал «Ейфорія» спільного виробництва з A24, у якому одну з головних ролей виконує Зендея. А, наприклад, Netflix викупив права на трансляцію кількох фільмів студії та має ексклюзивне право на показ серіалу «Сварка», створеного в копродукції з A24.
У чому секрет?
Ніхто насправді не знає, що стало головним фактором популярності та успішності студії. Безумовно, її фільми встигли набрати великий кредит довіри серед кінокритиків, але це все комплексна робота. За фільмом стоїть не тільки режисер та актори, а й велика команда людей, яка працює за кадром, – сценаристи, постановники, монтажери, оператори та багато інших.
Звичайно, що після успіху проєктів студії все більше іменитих творців цікавляться співпрацею з A24, бо тут основний акцент іде на мистецтво, а не на швидкий фаст-муві конвеєр студій-титанів, спрямований на безпосередній заробіток грошей. Софія Коппола, яка зняла два фільми з A24, сказала GQ у 2017 році: «Мені дуже подобаються ці хлопці. Вони не роблять із себе керівників у кіно».
До того ж виходить так, що студія намагається через дистриб’юторську роботу прищепити людям любов до авторського й фестивального кіно, що раніше вважалося дуже нішевою і мало кому потрібною історією.
За словами режисера Арі Астера з інтерв’ю для видання Independent, A24 шукає не «престижних фільмів», які претендують на «Оскар», а «людей із голосом».
NY Times пише, що замість традиційної реклами компанія витрачає приблизно 95% своїх маркетингових грошей в інтернеті, використовуючи соціальні мережі, як основу кампаній: щоб популяризувати дискусії про свої фільми, A24 використовує такі хитрощі, як створення настільної гри в стилі Dungeons & Dragons для драми «Зелений лицар» і фан-профілю Tinder для головної героїні фільму «Ex Machina», яку грає Алісія Вікандер.
«Ці тактики партизанського маркетингу примушують говорити про їхні фільми та розповсюджувати їх у соціальних мережах, щоб потім студії не довелося витрачати стільки грошей на рекламу, тому багато людей їм дуже заздрять», – сказав торік журналіст The Financial Times.
Зауважимо, що, крім стрічок-призерів та топових серіалів, в арсеналі A24 є і значна кількість слабких проєктів, які просто не доходили до масового глядача.
Тож за видимою обгорткою успіху та тріумфу дуже часто прихована велика кількість помилок і провалів.
Якщо ви вже встигли переглянути серіали студії, як-от «Сварка» у співпраці з Netflix або «Ейфорія» у співпраці з HBO, чи вже ознайомилися з «Китом» Даррена Аронофскі та оскароносним «Все завжди і водночас», Mind радить переглянути ще 7 фільмів, що створені за участі A24, – деякі з них скоро вийдуть у вітчизняний прокат.
7 фільмів від A24, які варто переглянути
«Усі страхи Бо» (2023)
Чоловік на ім'я Бо (Хоакін Фенікс) боїться майже усього. Кожен вихід за межі квартири несе в собі потенційну небезпеку. Наважитися на будь-яку, навіть найменшу подорож, – справжній подвиг для чоловіка. Його легко зрозуміти, адже світ сповнений неврівноваженими незнайомцями, а будь-яка машина й навіть пристрій чи техніка буквально прагнуть вбити Бо. Тільки матір повністю розуміє сина. Вони часто спілкуються телефоном. Настає момент, коли попри всі свої переживання Бо мусить вирушити в довгу подорож. Це буде не проста поїздка, а дивовижне переміщення в часі та просторі з непередбачуваним пунктом призначення.
В українському прокаті стрічка стартує з 27 квітня.
«Лобстер» (2015)
Девіда (Колін Фаррелл) щойно кинула дружина. Що ще гірше, чоловік живе в суспільстві, де самотні люди мають 45 днів, щоб знайти справжнє кохання, інакше їх перетворюють на тварину за їхнім вибором і відпускають у ліс. Девіда тримають у таємничому готелі, поки він шукає нову партнерку. Але він після кількох романтичних пригод вирішує зухвало втекти, щоб покинути цей світ. Врешті-решт він приєднується до повстанської фракції Самотники – групи, заснованої на повній відмові від романтики. Але, опинившись там, Девід зустрічає загадкову незнайомку (Рейчел Вайс), яка викликає в ньому несподівані та сильні почуття…
Ця драма режисера Йоргоса Лантімоса була високо оцінена кінокритиками та отримала низку нагород, зокрема Приз журі Каннського кінофестивалю у 2016 році.
«Леді-Птаха» (2017)
Крістін «Леді-Птаха» Макферсон (Сірша Ронан) бунтує проти матері-медсестри (Лорі Меткалф), яка невтомно працює, щоб утримати родину на плаву після того, як батько Крістін (Трейсі Леттс) втратив роботу.
«Леді-Птаха» – це погляд на стосунки, які формують нас, переконання, які визначають нас, і неперевершену красу місця, яке називають домом.
Фільм увійшов до десятки найкращих фільмів 2017 року Американського інституту кіномистецтва, журналу «Тайм» і Національної ради кінокритиків США. Стрічка отримала премію «Золотий глобус» у категоріях «Найкращий фільм – комедія або мюзикл», «Найкраща жіноча роль у комедії або мюзиклі» (Сірша Ронан), а також номінований у категоріях «Найкраща акторка другого плану» (Лорі Меткалф) та «Найкращий сценарій» (Ґрета Ґервіґ).
«Горе-творець» (2017)
У цьому фільмі Джеймс Франко розповідає трагікомічну реальну історію режисера-початківця та сумнозвісного аутсайдера Голлівуду Томмі Вайзо. Пристрасть режисера-аматора була щирою, але методи – сумнівними, тож вийшов легендарний найгірший фільм у світі «Кімната» («The Room»). Однак, замість чергового байопіка, Франко перетворює картину на свято дружби, художнього самовираження та мрій, які переслідують головних героїв і таки роблять їх знаменитими.
«Макбет» (2021)
Дензел Вашингтон і Френсіс Макдорманд зіграли в сміливій і лютій екранізації однойменної трагедії Вільяма Шекспіра від режисера Джоела Коена. Це історія про вбивство, божевілля, амбіції та підступну хитрість.
Бачення класичної шекспірівської трагедії вражає не тільки акторською грою, а й реалізацією задуму режисера. Весь фільм був знятий у чорно-білих тонах, включаючи костюми, декорації, а також візуальні ефекти. А додатковими особливостями стали гра світла, що межує між кінематографічною та театральною, і використання класичного «квадратного» кадру заради більшої виразності на великих планах.
Наразі стрічку можна переглянути на стримінговому сервісі Apple TV+.
«Людина – швейцарський ніж» (2016)
Генк (Пол Дано) опинився на безлюдному острові, втративши надію повернутися додому. Але одного дня все змінюється, коли на берег викидає труп на ім'я Менні (Деніел Редкліфф); обидва швидко стають друзями і зрештою вирушають в епічну пригоду, яка поверне Генка до жінки його мрії.
Фільм, який аж ніяк не нагадає вам Деніела Редкліффа часів Гаррі Поттера, а лише позбавить вас цієї згубної думки.
«Поява» (2022)
Скульпторка (Мішель Вільямс), яка готується до відкриття нової виставки, мусить збалансувати свої творче й особисте життя зі щоденними драмами в родинному колі. А також знайти натхнення у хаосі навколо неї.
Світова прем’єра фільму відбулася на торішньому Каннському кінофестивалі, однак у широкому прокаті стрічка з’явилася 7 квітня 2023 року.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].