Три кейси ведення бізнесу в різних країнах: досвід українок
Бізнес у Польщі, Іспанії та Україні: як жінки-підприємці перетворюють виклики на можливості

Польща, Іспанія, Україна – три різних досвіди ведення бізнесу під час війни. Які можливості для відкриття виробництва є у Польщі, що роблять підприємці для будування комунікації за кордоном та який сенс інвестувати в офлайн-простір в Україні. Відповіді на ці питання шукали з підприємицями міжнародна бізнес-спільнота Board.
Відкриття виробництва в Польщі: про що треба знати підприємцю
Олександра Самохіна, власниця виробництва столів із регулюванням TEHNOTABLE, з початку війни переїхала в Польщу. І вже в березні 2023 року відкрила виробництво нового напряму – платформи для реабілітації нижніх кінцівок AR Platform.
Рішення продовжити вести бізнес саме в Польщі було ухвалено на основі вибору країни як місця для життя та з урахуванням можливостей для бізнесу, наданих урядом:
- У процесі реєстрації компаній і за доступністю банківських рахунків Польща виграє майже за всіма показниками.
- Країна має розвинений сектор металообробки, що було особливо важливим для компанії TEHNOTABLE.
- Культурно та ментально українці схожі з поляками.
- Місто Люблін є слушним для розміщення віртуального офісу, як місце реєстрації компанії, оскільки цей регіон – привабливий з погляду грантових програм.
- Місто Ченстохово підходить для розміщення виробництва, задовольняє вимогам щодо розташування, вартості та стану.

«Успішному старту підприємства в іншій країні дуже сприяє консультаційна підтримка від місцевих бізнесів, – ділиться досвідом Олександра Самохіна. – Ми кілька разів зверталися за порадами в Польщі до знайомих, які готові поділитися своїм досвідом. Міжнародна бізнес-спільнота Board із робочими внутрішніми чатами підтримки надали нам цінну інформацію щодо документації та контактів, бо деякі учасники вже мали свої бізнеси в Польщі. Ми впевнені, що такий дух взаємодопомоги та спільної підтримки є однією з переваг бізнесу в цій країні».
Що варто врахувати й вивчити, перш ніж починати роботу на польському ринку:
- Опрацювання місцевого ринку. У Польщі безліч підприємств. Якщо ви впевнені, що ваш товар реально буде конкурентний у Європі, слід прораховувати собівартість, зважаючи на витрати вже на виробництві в новій країні.
- Відкриття та супроводження фірми. У Польщі компанії, які пропонують бухгалтерські послуги, займаються загалом тільки звітністю. Щоб вести склад і внутрішні переміщення, вам потрібна окрема людина в штат, яка контролюватиме та комунікуватиме з підрядниками по звітах. Або ці завдання може взяти на себе власник.
- Офіційне працевлаштування. Ніколи не беріть людину в штат одразу на умовах трудового договору (umowa o pracę). Спочатку варто оформити договір на випробувальний термін (umowa na okres próbny), потім – трудовий договір на визначений термін (umowa o pracę na czas określony). Пам’ятайте, що в Європі звільнити людину дуже важко. Крім того, кожен співробітник обов’язково повинен пройти медичне обстеження та прослухати курс із технічної безпеки – це все фіксується відповідними документами.
- Закупка товарів. Зазвичай на польських сайтах не зазначено ціни на промислові товари. Вихід: знайти тих, хто купує це та скооперуватися або відразу запитувати ціну від обсягу. Ціни на малосерійне виробництво набагато вище, ніж на замовлення серії.
- Грантові програми. У Польщі їх значно більше, ніж в Україні, а це чудовий шанс для підтримки та розвитку нових напрямів.
У співпраці з провідними ортопедами та реабілітологами України Олександра Самохіна розробила першу версію нового продукту – платформи для реабілітації стоп. Зараз у Польщі йде робота над другою ітерацією з розширеним функціоналом. Ці платформи вже використовуються в шести реабілітаційних центрах для військових. Далі планується продаж столів як фітнес-обладнання, а після отримання медичного сертифіката їх будуть пропонувати медичному сектору та домовлятися про співпрацю зі страховими компаніями.
Як ефективно будувати нові бізнес-зв’язки за кордоном, зберігаючи команду в Україні
Ірина Бєрющева, засновниця міжнародної бізнес-спільноти Board, півтора року тому переїхала до Іспанії. За останній рік спільнота Board, крім України, відкрилася ще в 7 країнах (Іспанія, Чехія, Польща, Туреччина, Канада, США, ОАЕ) – і в кожній з них будується бізнес-екосистема для розв’язання усіх питань, як ділових, так й особистих. У цьому й полягає цінність такої глобальної бізнес-платформи: поки підприємець вирішує, чи їхати йому в нову країну, і планує переїзд, на нього вже чекає готове оточення та практична допомога від однодумців. Під час війни такий «трамплін» став для українських бізнесменів ще актуальнішим, наявність спільноти в новій країні допомагає масштабуватися на нових ринках або навіть просто зберегти бізнес.
З огляду на власний досвід Ірина Бєрющева розповіла, як підприємцю будувати нове оточення в іншій країні:
- Досліджуйте місцевий бізнесовий ландшафт. Ознайомтеся з ринком, розвинутими галузями, конкуренцією та можливостями в новій країні. Вивчайте локальні економічні тенденції і законодавство, які стосуються конкретної сфери діяльності.
- Знаходьте локальні бізнес-спільноти. Долучайтеся до організацій, які об'єднують підприємців у новій країні, відвідуйте зустрічі, семінари та всі заходи. Це найпрактичніший інструмент, щоб знайти однодумців і побудувати нові зв'язки.
- Встановлюйте партнерські відносини з місцевими компаніями зі схожими цілями та цінностями. Створюйте партнерські заходи для нетворкінгу й обміну досвідом між українськими підприємствами та з іншої країни. Ви знайдете спільні проблемні зони й напрямки, у яких є сенс розвивати свій бізнес. Місцеві закордонні бізнесмени прагнуть нових енергійних підприємців зі свіжим баченням розв’язання проблем. Українці цей погляд мають і вміють масштабувати. Співпраця може виявитися вигідною для обох сторін і сприятиме розвитку вашого бізнесу в новій країні.
- Відвідуйте місцеві та міжнародні конференції, виставки й заходи, пов'язані з потрібною вам сферою діяльності. Такі події надають можливість зустріти нових людей, обмінятися ідеями й розширити мережу контактів.
- Використовуйте активно соціальні мережі та телеграм-чати. Стежте за місцевими інфлюєнсерами, створюйте чати підприємців за нішами. Надавайте один одному підтримку ідеями та інформацією, проводьте зустрічі за темою законодавства, податків і відкриттям нових компаній. Робіть покрокові інструкції для майбутніх учасників, тим самим надавайте цінність вашій діяльності.
А що робити підприємцям, бізнес і команда яких частково лишаються присутніми в Україні? У такому разі до питання побудови нового оточення додається ще утримання співробітників.
«Найголовніше – бути на зв’язку зі своєю командою і в контексті подій в Україні. Вам має бути не все одно, чим вони живуть, як почуваються, коли ви – у країні умовно мирного перебування, – наголошує Ірина. – Особистість людини повинна стояти на першому місці. Тримати контакт із колегами допомагає спілкування голосом замість письмових чатів і листів, щотижневі збори з увімкненими камерами й баченням їхніх облич. Війна показала, що бізнес – це перш за все особисті стосунки. І саме це нас скріплює і допомагає легше масштабуватися».

Інсайти 2022 року від Ірини Бєрющевої:
- Еміграція – це не страшно. Усе можливо: виїхати, вивчити нову мову, нові закони.
- Українські підприємці набагато сильніші та безстрашніші, ніж вони про себе думають.
- Змінився горизонт планування. Замість довгострокового планування на 5 років – реально ставити мету на 2–3 місяці. Але мріяти все ж дозволено.
Нестабільність як невіддільний атрибут сучасного життя
Наталія Біжко, власниця двох мовних центрів «Лінгва» в Ужгороді та Мукачеві, нещодавно відкрила простір своєї мовної школи – попри війну, нестабільність та нові події в Україні.
Чому?
Коли розпочалося вторгнення, її бізнес переживав турбулентні часи. Однак ще до війни Наталія планувала відкрити мовний центр офлайн. Вона розуміла: люди приходять не лише вивчати мови, вони знаходять острівець стабільності, спокою, невпинного розвитку – і це дає їм відчуття перспективи та надії.
«Ти або розвиваєш в собі антикрихкість і здатність щоразу реструктуризуватися внутрішньо у відповідь на зовнішній хаос, або ризикуєш втратити те, що здобула за багато років, – вважає Наталія Біжко. – Мені відкриття філії в Ужгороді дало нове джерело натхнення, викристалізувало моє бачення вектора розвитку. Ми не знаємо, що буде далі. Але те, що мені й моїй команді вдається робити сьогодні, примножує наш ресурс завтра».
Мовний центр «Лінгва» було засновано в Мукачеві 20 років тому. Він пропонує курси іноземних мов для дорослих та дітей, переклади, організовує розмовні клуби, спеціалізується на підготовці до міжнародних мовних іспитів. Плюс 13 років є авторизованим центром тестування міжнародного мовного іспиту PEIC (Pearson English International Certificate).
Сьогоденна нестабільність стала невіддільним атрибутом сучасного життя. За 2022 рік центр пережив різкий спад, за яким пішов період невпинного відновлення всіх видів діяльності та розширення спектра можливостей. Адже в інтелектуальному бізнесі головний актив – це люди.
Усі співробітники центру свідомо прийняли рішення залишитися в Україні. Вони були достатньо стресостійкими та готовими працювати понаднормово, за потреби на добровільних засадах, підтримувати, піклуватися та знаходити шляхи творчого пристосування в складних ситуаціях.
Багато учнів виїхали на початку війни за кордон, але співпраця з ними дистанційно продовжується. Потреба у вивченні нових мов у клієнтів, які опинилися в інших країнах, тільки збільшилася. Висока лінгвістична компетентність – навичка №1 для тих, хто прагне влаштувати своє життя в новому іншомовному середовищі.

«Добре продумані альянси можуть бути суттєвою опорою під час кризи й рушійною силою для розвитку, – говорить Наталія Біжко. – Саме тому в Ужгороді в нас з’явився партнер, який розділяє наші цінності та готовий взяти на себе частину відповідальності за організацію роботи. Міжнародна бізнес-спільнота Board, ментором якої я є зараз, стала для мене точкою стабільності та орієнтиром. Це середовище сильних самодостатніх підприємців, які підсилюють один одного й надихають».