Прем'єра тижня: фільм «Додому» з Ахтемом Сейтаблаєвим у головній ролі
Чому може навчити жорстка чоловіча драма про дорослішання як важкий шлях

7 листопада у вітчизняний прокат вийшов раніше широко анонсований фільм «Додому» – повнометражний дебют 26-річного українського режисера Нарімана Алієва з відомим актором і режисером Ахтемом Сейтаблаєвим («Хайтарма», «Кіборги») в головній ролі. Mind побував на показі і розповідає, яке враження справляє стрічка і на які історичні та кінематографічні паралелі наштовхує глядача.
Бекграунд. Стрічка цього року вже взяла низку трофеїв: отримала Гран-прі на 10-му Одеському кінофестивалі, стала кращим фільмом Міжнародного кінофестивалю в Бухаресті (BIFF), а також визнана кращою іноземною картиною 7-го Міжнародного Босфорської кінофестивалю, де був відзначений і Ахтем Сайтаблаев як виконавець кращої чоловічої ролі. «Додому» – перша українська картина, що потрапила в лонг-ліст премій «Оскар» і «Золотий глобус».
Сюжет. Кримський татарин Мустафа (Ахтем Сейтаблаєв) забрав тіло свого сина Назіма, який загинув у війні на Донбасі (в Пісках), і разом з молодшим сином Алімом (Ремзі Білялов) везе його на автомобілі до Криму. Поховати сина Мустафа обов'язково хоче саме там. Як казав їхній дід: «Крим – це наш Єрусалим». Для Мустафи це дія несе в собі певний сакральний сенс: віддати тіло землі потрібно обов'язково на батьківщині предків.

Алімові постійно телефонує дівчина Назіма. Вона твердить про Мустафу: «Він небезпечний». Мустафа емоційно реагує на ці розмови і намагається відібрати у сина мобільний телефон: «Не відповідай». Через це трапляється невелика аварія.
Цим пригоди не вичерпуються: місцеві бешкетники крадуть у хлопця сумку, де всі гроші і документи. Батько з сином по гарячих слідах знаходять цю ватагу. Мустафа виявляється «крутим бійцем». Він і сина навчив обходитися з холодною зброєю (Алім поцупив у господарів кухонний ніж), і той відбирає сумку у злодія, злегка поранивши йому долоню. Однак герої не встигли насолодитися перемогою – Мустафа раптово втрачає свідомість: він серйозно хворий, але намагається не звертати увагу на стан свого здоров'я.
Після конфлікту з українськими прикордонниками, де знову непогано себе проявляє Алім, вони потрапляють до дядька – брата Мустафи. Перепливають на човні Сиваш, щоб потрапити на півострів. Алім іде з батьком до кінця...
Алюзії та паралелі. Фільм Нарімана Алієва виглядає новим прочитанням картини «Повернення» (2003) – це був тріумфальний кінодебют відомого російського режисера Андрія Звягінцева, за який він отримав «Золотого лева» у Венеції. Там перед двома хлопцями з нізвідки раптом матеріалізується батько, якого вони ніколи не бачили – виховувала їх лише мама. Тато суворий і сильний. У картині напівнатяками дається зрозуміти, що він чи то спецпризначенець, то чи льотчик.

Кадр зі стрічки «Повернення» (2003)
Батько бере хлопців із собою в автомобільний похід, аби ближче пізнати один одного. На їхньому шляху трапляються хулігани, з якими батько жорстко розправився. Молодший син дедалі більше захоплюється батьком, а старший (підліток), навпаки, йде в опозицію. Батько вимагає беззаперечного підпорядкування, чим дратує старшого, а молодший – сильніше переймається батьківськими установками.
Конфлікт зі старшим досягає піку, коли той тікає на маяк. Хлопчина закривається нагорі і кричить, що кинеться донизу, якщо батько за ним полізе. Тато, намагаючись дістатися сина, сам зривається вниз і незабаром помирає від травми. На старшого лягає відповідальність за подальші дії, аж до того, що тіло батька доводиться тягти на собі.
У стрічці Нарімана Алієва дуже схожі події: тільки тут відбувається ініціація молодшого сина. Фільми «Повернення» і «Додому» перегукуються і назвами, і ключовими ідеями. Якщо останній широко трактувати – йдеться не лише про повернення на рідну для кримських татар землю, а й до призабутого чоловічого ідеалу воїна.

Переваги картини. Фільм має нормальний темп і яскраво знятий. Герої, атмосфера, інтрига – все відпрацьовано на гідному рівні. Красиво зроблені перевертні: наприклад, хлопчаки, що невинно пустують у річці – раптово обертаються загрозою для головних героїв.
Проглядаються і символи: стук по склу авто то поліцейських, то прикордонників, щоб, мовляв, швидше відкрили двері, щоразу неприємно звучить як стукіт важкої долі.
Прикрашають похмурий фільм кумедні епізоди – на зразок того, коли на бензозаправці дві маленькі дівчинки з сусіднього авто корчили пики Алімові, поки до них раптом не дійшло: хлопець аж надто серйозний. І ця його заклопотаність передалася їм – дівчатка принишкли. Ймовірно, такими епізодами наповнила фільм драматург Марися Нікітюк («Коли падають дерева») – вона разом з режисером тут виступила співавтором сценарію.
Для типажу Ахтема Сейтаблаєва роль Мустафи пасує ідеально: прямий, щирий, сильний, але дещо грубуватий і запальний. Таких персонажів він уже неодноразово грав, що військових – добровольця Татарина в телесеріалі «Гвардія» Олексія Шапарєва, льотчика, героя Радянського Союзу Аметхана Султана в «Хайтарма»; що цивільних – хірурга з «Центральної лікарні» або господаря готелю у «Сватах» «Кварталу 95». Ахтем і тут абсолютно переконливий і органічний.

Недоліки. У фільму важкий і відкритий фінал – він залишає по собі дещо песимістичне і двоїсте враження. А що стосується сюжету, то роуд-муві з трупом «на борту» вже багато разів використовувалося у світовому кінематографі різних жанрів: від чорних комедій до драм.
Враження Mind
Загалом – дуже гідний твір молодого режисера Алієва.
Відзначимо, що дійсно «чоловічих» картин в Україні мало. І до багатьох з них має пряме відношення Ахтем Сейтаблаєв: або як актор, або як режисер, або одразу в двох цих іпостасях – як було у фільмі «Хайтарма», де він знявся в головній ролі.
Прем'єра: 7 листопада
Жанр: драма, роуд-муві
Бюджет: 20 млн грн
Автори сценарію: Наріман Алієв, Марися Нікітюк
Режисер: Наріман Алієв
У ролях: Ахтем Сейтаблаєв, Ремзі Білялов, Віктор Жданов, Дар'я Баріхашвілі, Анатолій Маремпольський, Вероніка Лук'яненко, Акмаль Гурезов, Лариса Яценко
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].