Рада ухвалила за основу проєкт закону для проведення Україною переговорів з РФ щодо транспортування газу
Таке рішення парламенту має дозволити українській делегації наступного тижня їхати на переговори з росіянами з сильною позицією

Верховна Рада ухвалила в першому читанні в редакції уряду проєкт закону «Про внесення змін до деяких законів України у зв’язку з відокремленням діяльності з транспортування природного газу (2239-1). За таке рішення проголосували 286 народних депутатів, проти – 18, утримались – 19, не голосували – 60, передає кореспондент Mind.
«Ми зараз маємо контракт на транспортування газу з Росії в Європу. Це дає нам можливість мати дохід в розмірі приблизно $3 млрд. Це правда і це надзвичайно важливий актив, який ми не повинні втратити. У нас є ситуація, коли цей контракт закінчується в кінці цього року. Росіяни хочуть не продовжувати цей контракт на тривалий термін. Для цього, в тому числі, вони будують свої потоки, про які ви дуже добре знаєте. Це не економіка, це політичні дії Російської Федерації для того, щоб створити на нас тиск. Ми в Україні заінтересовані в тому, щоб отримати наступний довгостроковий контракт, гарантований. Для цього нам потрібна підтримка європейських партнерів тому що ми разом знаходимося в переговорах. Для цього ми повинні привести нашого регулятора цієї системи до європейських правил і починати укладати угоду з росіянами на європейських правилах. Це, як сказала Юлія Володимирівна, передбачає розподіл транспортування від видобування і від торгівлі. Про це законопроєкт і нам дуже важливо сьогодні ухвалити його в першому читанні для того, щоб на наступному тижні їхати на переговори з росіянами з сильною позицією», – повідомив депутатам прем’єр-міністр Олексій Гончарук.
За його словами, уряд обов’язково обговорить з депутатами усі правки, які буде необхідно внести до другого читання.
Гончарук окремо підкреслив що даний законопроєкт не містить норм про приватизацію, оренду, концесію газотранспортної системи. «Вона заборонена зараз законом про приватизацію і не йдеться про концесію, не йдеться про оренду газотранспортної системи … Йдеться про те, щоб завершити складні для нас переговори, без жодних гарантій, але завершити переговори і отримати довгостроковий контракт», – сказав прем'єр.
Він зазначив, що готовий надати депутатам інформацію про стратегію переговорів «але звичайно не з трибуни Верховної Ради.., можливо в трошки більш робочому режиму».
«Нам надзвичайно важливі в найближчі 10 днів до 1 листопада мати змінене законодавства, яке дозволить нам пройти сертифікацію нашого оператора до кінця року», – зазначив також прем’єр.
Зазначимо, що згідно з пояснювальною запискою до ухваленого законопроєкту, «суттю прийняття акту є внесення змін до законодавчих актів України з метою забезпечення реалізації вимоги відокремлення та незалежності оператора ГТС за моделлю ISO відповідно до закону «Про ринок природного газу», а також вимог щодо відокремлення та незалежності оператора системи передачі електроенергії згідно з законом «Про ринок електричної енергії» та Третього енергетичного пакету ЄС».
Основні зміни даним законопроєктом вносяться до Господарського кодексу щодо: усунення опосередкованого контролю над оператором ГТС або оператора системи передачі електроенергії з боку Уряду шляхом виключення вимоги щодо затвердження КМУ фінансового плану; надання Кабінету Міністрів чи відповідному уповноваженому суб’єкту управління майном можливості передати об’єкти державної власності (ГТС) або системи передачі в господарське відання оператору ГТС або оператору системи передачі електроенергії; визначення обсягу прав та обов’язків за моделлю ISO власника майна, переданого операторові ГТС на праві господарського відання, у частині щодо його контролю, використання та збереження згідно з вимогами закону «Про ринок природного газу»; надання можливості новому оператору ГТС або оператору системи передачі електроенергії використовувати державне майно на підставі права господарського відання незалежно від подальших змін його структури управління, у тому числі, у зв’язку із залученням іноземного партнера.
Зміни у Земельний кодекс пропонують забезпечити: передбачення можливості надання на праві постійного користування земельних ділянок новому оператору ГТС; забезпечення одночасного переходу речових прав на об’єкти ГТС (на праві господарського відання) до нового оператора ГТС та припинення права АТ «Укртрансгаз» постійного користування на ділянки під такими об’єктами.
«Таким чином буде забезпечена відсутність випадків, коли майном (земельними ділянками), яке необхідне для провадження діяльності з транспортування природного газу, буде продовжувати володіти і користуватися АТ «Укртрансгаз», – зазначають автори документа у пояснювальній записці.
Змінами до закону «Про трубопровідний транспорт» передбачене усунення термінологічної неузгодженості для уможливлення відчуження основних фондів АТ «Укртрансгаз», що не є об’єктами державної власності, але будуть використовуватися у процесі здійснення діяльності з транспортування природного газу.
А змінами до закону «Про управління об’єктами державної власності» – передбачене забезпечення обсягу прав оператора ГТС, що вимагається при сертифікації за обраною моделлю ISO для цілей успішної сертифікації.
При тому зміни у закон «Про ліцензування видів господарської діяльності» встановлять строк, протягом якого новий оператор повинен отримати відповідну ліцензію, зважаючи на практику та законодавчі вимоги щодо попередніх процедур (наприклад, проходження процедури сертифікації у випадку оператора ГТС, яка сама по собі займає до 6 місяців). Зміна стосується лише випадку передачі уповноваженим органом державного майна, тому не дозволить приватним ліцензіатам зловживати правом передавати наявну ліцензію іншим юридичним особам. «Зміни дозволять новому операторові ГТС на підставі частини шостої цієї статті надавати послуги з транспортування природного газу та мати статус ліцензіата до проходження власної процедури ліцензування. Аналогічні зміни у Законі України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», – зазначається в пояснювальній записці.
Змінами до закону «Про Кабінет Міністрів України» передбачене усунення проблемних питань для проходження успішної сертифікації щодо наявності повноважень прем’єр-міністра чи Кабінету Міністрів впливати на прийняття рішень міністерствами у процесі управління корпоративними правами держави в операторі ГТС або операторі системи передачі електроенергії та відповідно одночасно здійснювати опосередкований контроль над виробниками/постачальниками електроенергії чи природного газу.
До Закону «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» вносяться зміни з метою виконання вимог щодо обов’язків власника ГТС за моделлю відокремлення ISO.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].