Морські порти випереджають торішній показник перевалки вантажів на 36 млн тонн
Понад 61% вантажообігу становлять експортні аграрні вантажі

Морські порти України у січні – жовтні 2024 року, за оперативними даними, збільшили перевалку вантажів проти аналогічного періоду минулого року на 78,1%, або на 36 млн тонн – до 82,1 млн тонн. Відповідний показник наводить ДП «Адміністрація морських портів України» (АМПУ).
Відвантаження експортної аграрної продукції сягнуло 50,7 млн тонн, що становить 61,2% всього вантажопотоку. «Україна продовжує демонструвати свою стійкість і здатність підтримувати продовольчу безпеку», – йдеться в повідомленні.
Протягом періоду з 25 до 31 жовтня морпорти перевантажили 2,1 млн тонн вантажів, у тому числі 1,2 млн тонн експортної агропродукції.
Основний вантажопотік обробили порти Великої Одеси, порти Дунайського регіону залишаються альтернативним маршрутом українського експорту та критичного імпорту. «Попри постійні ворожі обстріли, вони забезпечують стабільне функціонування життєво важливих для економіки України логістичних маршрутів. Їх злагоджена робота забезпечує безперебійне постачання критично важливих вантажів для потреб держави та бізнесу», – зауважила АМПУ.
Українським морським коридором транспортовано понад 80 млн тонн вантажів, у тому числі – 53,5 млн тонн експортної агропродукції (66,9% усього вантажопотоку). Коридором пройшло 2985 суден, що доправляли українську продукцію до країн Африки, Азії, Європи та Америки.
«За даними Мінекономіки, у жовтні 2024 року Україна встановила річний рекорд з експорту товарів, поставивши продукції на $3,8 млрд, що на 18,7% більше показників вересня. Загальний експорт із початку року досяг $34,6 млрд. Зростання відбулося передусім завдяки збільшенню експорту агропродукції та ефективній роботі морського коридору», – зазначив голова ДП «АМПУ» Юрій Литвин.
Успішна робота Українського морського коридору та портової галузі сприяла високим фінансовим результатам ДП «АМПУ», однією із функцій якого є забезпечення функціонування морпортів. Держпідприємство за підсумками трьох кварталів 2024 року одержало дохід 5,2 млрд грн, чистий прибуток склав 2,2 млрд грн. У державний бюджет перераховано 3,1 млрд грн.
Як зазначає АМПУ, в рамках міжнародної співпраці вдалося залучити технічну допомогу на суму понад 1,56 млрд грн, це лоцманські катери, бони, скімери, будівельна техніка та генератори.
АМПУ також звітує про забезпечення всіх своїх філій альтернативними джерелами живлення, що гарантує безперебійну роботу портів. «Протягом 2023–2024 років, незважаючи на складну безпекову ситуацію, не було жодного випадку припинення роботи портів», – вказала адміністрація.
Минулого місяця країна-агресор посилила атаки по інфраструктурі морпортів. Було завдано декількох ударів по портах Великої Одеси, внаслідок яких загинули й дістали поранення люди. Зокрема, 9 жовтня під час обстрілу Чорноморська сталося влучання в контейнеровоз Shui Spirit, внаслідок атаки загинули восьмеро цивільних.
Наприкінці жовтня Міністерство розвитку громад та територій оголосило про впровадження додаткових заходів безпеки працівників у портах. «Ми робимо все можливе для їхнього захисту, зокрема через облаштування мобільних укриттів і посилення протиповітряної оборони», – наголосив міністр розвитку громад та територій Олексій Кулеба під час візиту до одеського порту 22 жовтня.
Нині перевалку вантажів здійснюють шість морських портів, зокрема порти Великої Одеси (Південний, Чорноморськ, Одеса) та порти Дунайського кластера (Ізмаїл, Рені, Усть-Дунайськ).
Відкриття Українського морського коридору в серпні 2023 року стало визначною подією в морській галузі. Судноплавний маршрут із портів Великої Одеси проходить територіальними водами Румунії, Болгарії та Туреччини до Босфору. Запуск коридору розблокував діяльність трьох глибоководних одеських портів. Завдяки цьому шість морпортів торік забезпечили понад 40% усього довоєнного вантажообігу – було оброблено майже 62 млн тонн вантажів проти 59 млн тонн у 2022 році.
Бекграунд. Морпорти від початку 2024 року станом на 25 жовтня пройшли 80-мільйонну позначку перевалки. Майже 62% вантажопотоку сформували зернові вантажі, обсяг перевалки яких становить 49,5 млн тонн.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].