Ані «чорного», ані «білого»: як вибрати між інхаус- і аутсорс-командою
У чому основні переваги та недоліки кожного з варіантів

Не лише у початківців, але й у досвідчених підприємців при формуванні штату співробітників часто виникає питання: «Що краще: створювати свою команду або скористатися послугами на аутсорсі?». Воно може з'явитися на будь-якому етапі життєдіяльності компанії: з моменту появи ідеї про власний бізнес до найактивнішого етапу розвитку. Хоча на кожному з цих етапів потреби різні. На це питання немає однозначної відповіді. Валерія Іонан, засновник і керуючий партнер групи компаній Quadrate 28 Corp., пояснює для Mind основні сильні і слабкі сторони кожної з організаційних моделей роботи.
На початковому етапі для компанії важливо, щоб їй правильно допомогли створити бізнес-план, а також – захистити його перед інвестором, розробити концепцію бізнесу і стратегію розвитку, маркетингу, продажів. А ще – сформувати команду з нуля, навчити її, щоб були поруч під час тестового запуску, допомогли знайти допущені помилки і розібратися в них, удосконалитися і «поїхати» далі.
У той час як вже у більш «дорослих» компаній запити зовсім інші – рано чи пізно приходить період інтенсивного зростання і масштабування. Власнику треба більше часу приділяти питанням стратегічного характеру і поступово відходити від операційної роботи, при цьому зробивши це так, щоб процеси не зруйнувалися, не постраждала якість продукту або послуг.
Це стосується всіх сфер діяльності: фінанси, маркетинг, продажі, юриспруденція. У деяких випадках – навіть виробництва.
Що ж вибрати і в чому різниця? Давайте розглянемо варіанти:
Варіант 1
Збирати інхаус-команду, починаючи з одного фахівця, поступово збільшуючи число співробітників і розподіляючи функціонал. Згодом передавати їм відповідальність за всю операційну діяльність напрямку.
Варіант 2
Віддавати частину роботи фрілансерам або запрошувати фахівців на проектну роботу.
Варіант 3
Знайти партнера на постійній основі на аутсорс.
Інхаус-послуги
Переваги:
команда, яка представляє тільки вашу компанію, і ви точно знаєте, що всі свої 40, а то і більше робочих годин на тиждень вона віддає саме вашій компанії;
ви самостійно приймаєте рішення про підключення кожного конкретного члена вашої команди (самі створюєте команду);
команда працює в офісі, і ви завжди можете контролювати процес;
маєте чіткі важелі впливу на кожного, самостійно встановлюючи рівень заробітної плати і визначаючи нефінансову мотивацію – тобто створюєте «правила гри» і організаційну культуру компанії.
Недоліки:
ви не завжди знаєте, як вибрати хорошого спеціаліста (маркетолога / фінансиста / бізнес-аналітика / рекрутера тощо) в компанію, як ставити завдання відділу, як контролювати і як насправді вимірювати його ефективність;
ви витратите понад півроку, а то й більше, на формування команди, і потім ще стільки ж на навчання та/або адаптацію;
велика команда інхаус – це завжди ризики для роботодавця.
Створити робочу групу, запрошуючи на проектну роботу фрілансерів:
Переваги:
можна «підключити» і «вимкнути», коли необхідно.
Недоліки:
складно контролювати;
немає повної впевненості в дотриманні дедлайнів і отриманні необхідного результату.
Аутсорс
Переваги:
не потрібно витрачати час на підбір команди, за вас уже подумали і зібрали пул фахівців (до речі, для того, щоб знайти людину на executive позицію, в середньому бізнесі витрачають від 1 до 3 місяців, потім ще 1,5 місяці на адаптацію і ще близько 6 місяців на формування команди);
команда вже готова і цінує свою репутацію, отже – зацікавлена в досягненні кращого можливого результату;
є історія досягнень вже цієї конкретної команди, не потрібно часу для того, щоб вона демонструвала згуртованість;
договір може бути розірваний практично в будь-який момент, що знижує ризики з боку клієнта;
вартість така ж або іноді навіть нижча, ніж утримання інхаус-команди.
Недоліки:
команда на постійному зв'язку, але віддалено.
Список не є вичерпним, і в кожному з варіантів можна знайти нескінченну кількість «плюсів» і «мінусів». При виборі будь-якого з них, дуже важливо ще раз порівняти свої реальні потреби і цілі, а також намагатися не завищувати свої очікування, адже навіть найкращі команди в світі теж припускаються помилок.
Головне – не наявність помилок, а те, як команда їх визнає і вирішує. Припускайте можливість впливу «людського фактора» і майте про запас плани «А», «Б» і «В».
Ваш вибір на користь інхаус-послуги або аутсорсингу повинен в першу чергу покривати ваш найголовніший запит і проблему – грамотний розподіл завдань/ресурсів і створення комфортних умов для розвитку вашого проекту.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.