Унюхати свою людину: чому запахи такі важливі
І чому тема впливу ароматів на людину сьогодні цікавить не лише вчених

Запах – найшвидший спосіб «достукатись» до нашого мозку. Сприйняття ароматів пов’язане з багатьма психофізіологічними процесами і досі активно вивчається. Найбільшим викликом є дослідження механізмів індивідуального сприйняття ароматів та зв’язку цих процесів із формуванням асоціацій, запам’ятовуванням, прийняттям рішень.
Дослідження молекулярних та клітинних механізмів сприйняття запахів було відмічено Нобелівською премією у 2004 році. Сьогодні тема запахів цікавить не лише вчених, а й усіх, хто мріє отримати «чарівну паличку» для впливу на людей. Існує багато цікавих наукових робіт про впливи окремих молекул, наприклад, складників ефірних олій, на емоційний стан, когнітивні здібності та інші параметри. Однак універсальний рецепт поки що важко втілити у життя через індивідуальні особливості сприйняття ароматів та відмінності у характеристиках сировини. Популяризатор та кандидат біологічних наук Ольга Маслова спеціально для Mind прочинила завісу тайни у світ запахів.
Чому нам так важливо нюхати людей. Запах – важливий інструмент у наших соціальних взаємодіях та комунікаціях і один з вирішальних біологічних факторів пошуку оптимального партнера для розмноження. У багатьох тварин саме запах є вирішальним при виборі партнера, але людина користується значно ширшим набором параметрів.
Однак навіть попри відсутність феромонів у класичному сенсі (як у тварин) та значно нижчу чутливість до ароматів, порівняно з багатьма іншими тваринами, люди все одно мають фізіологічні інструменти для вловлювання та оцінки запаха партнера. Причому ця оцінка, якщо не заглиблюватись у нейрофізіологію, «пролітає повз» проміжні етапи аналізу, а одразу сприймається як «зараховано» чи «незарах», як на заліку. І далі людина розглядає як оптимального сексуального партнера вже лише тих, хто отримав «зарах» на першому етапі. Пов’язано це з низкою механізмів, які еволюційно вигідні для отримання найбільш здорового потомства. Через складну біохімічну систему наш запах транслює інформацію про імунні характеристики та склад мікробіому (наших друзів-мікробів, що живуть всередині організму та на його поверхні).
Зазвичай для створення здорового потомства треба об’єднати максимально відмінні імунні комбінації та «подружити» мікрофлору, відповідно нам найбільше подобаються люди, які мають найвідмінніші від нас «невидимі характеристики». Варто відмітити, що це працює незалежно від того, чи хоче людина мати дітей зараз або взагалі.
Також важливо пам’ятати, що протягом менструального циклу відтінки запаху жінки можуть дещо відрізнятись, досягаючи піку «яскравості» у період овуляції. У той же час застосування оральних контрацептивів може дещо змінювати як запах самої жінки, так і її здатність реагувати на запахи партнера. Різка зміна запаху тіла може свідчити і про певні патологічні процеси в організмі.
Але, можливо, читач зараз замислився – але ж ми маємо стільки запахів навколо: приємних і неприємних, але у будь-якому разі таких, що маскують запах людського тіла. Більше того, хтось може навіть скривитись від думки про незамаскований зовнішніми факторами запах тіла. Насправді, тут досить складна ситуація. Існує навіть припущення, що деякі випадки безпліддя можуть бути пов’язані з тим, що партнери обрали один одного за сукупністю різних (теж, звісно, вкрай важливих) факторів, але не звертали увагу саме на власний запах.
Гігієна чи природність? Напевно, варто говорити про беззаперечну важливість особистої гігієни – щоденне миття та інші необхідні процедури, що сприяють чистоті та охайності тіла. Та при цьому розуміти, що миття не має перетворюватись на параноїдально-маніакальний акт, що винищує мікробіом шкіри. Наприклад, інколи радять при митті двічі на день один із разів не застосовувати активних мил та скрабів.
Більше того, існують напівгумористичні поради, не позбавлені, однак, і біологічної доцільності, із потенційно коханою людиною разом виконати якусь фізичну роботу, побігати чи зробити ще щось, що змусить спітніти, щоб відчути запах партнера крізь парфумерію та сторонні аромати. До речі, те, що закохані люди часто починають надмірно пітніти у присутності об’єкту почуттів може мати аналогічну функцію.
Цікаво також, що ставлення до запаху коханої людини часто важко описати – інколи говорять про чітке вподобання, інколи – про здатність вирізнити особливий запах партнера із поміж інших. Головне – цей запах не має дратувати та відштовхувати. І тут «ведмежу послугу» можуть вчинити косметичні засоби, що вирішують проблему локально, але таким чином дещо втручаються в еволюційні механізми.
І одна справа, коли вас дійсно не цікавить розмноження із конкретною людиною, тоді її можна помити та полити парфумами й насолоджуватись життям, а інша – коли ви обираєте партнера саме для реалізації репродуктивної функції. Тоді варто підійти до справи серйозно, набратись сміливості та «принюхатися» до людини у різних обставинах.
Запах – це не лише про кохання. Запахи можуть вплинути й на нашу ділову активність. Поки не існує рекомендацій з обрання бізнес-партнерів за запахом. Однак за допомогою запахів можна створити максимально комфортну для роботи та переговорів атмосферу та навіть вплинути на лояльність клієнтів. Тут, щоправда, варто розуміти, що універсальних стратегій не існує, як і «запаху успіху» чи «запаху для приваблювання грошей». Однак зробити свій бренд більш упізнаваним за допомогою аромату або створити певні асоціації зі своїм продуктом – цілком реально.
Отже, давайте не засмічувати ольфакторний (запаховий) простір навколо себе ігноруванням особистої гігієни та неадекватним застосуванням парфумів та ароматизаторів повітря, щоб усім було комфортно орієнтуватись у світі та знаходити найкращих партнерів.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.