Заробіток зі смаком: як розподілити фінанси в ресторанному бізнесі
І грамотно врахувати всі ризики

Будь-яка успішна справа починається, перш за все, з правильного плану. Дуже часто бажані показники дуже відрізняються від фактичних. Як не припуститися прикрої помилки під час запуску ресторану і не прорахуватися на порожньому місці? Як перестати боятися і без паніки реагувати на форс-мажор? Про способи фінансового планування, доходи, витрати, бізнес-моделі та рекламу Mind розповіла керуюча ресторану Veranda on the river Тетяна Авраменко.
Про поняття фінансового успіху. Фінансовий успіх для кожного інвестора – це індивідуальне поняття. Наприклад, європейські ресторани працюють з рентабельністю у 8% і вважають себе успішними. У київських ресторанах 10 років тому рентабельність у 30% вважалася непоганою. Сьогодні – по-різному, це дуже індивідуальне питання. Важко назвати у відсотках, що таке фінансовий успіх. Кожен інвестор ставить свої планки. Успіх – це коли твої очікування здійснюються.
Дохід vs витрати. У цьому поєднанні відображена вся фінансова діяльність підприємства. Чистий прибуток залежить від витрат і обороту. Це два показники, які не існують одне без одного. Я вважаю, що треба більше заробляти, а не заощаджувати. Коли ти можеш собі дозволити витратити гроші на артистів, цікавий посуд, якісну форму – ти в тренді. А коли оборот не дозволяє цього – стає складніше.
Про правильний фінансовий план. Грамотно складений фінансовий план – це план, що максимально наближений до реальних фінансових результатів. Чим більше різниця між планом і фактом, тим менш професійним виглядає фінансове прогнозування.
У ресторанному бізнесі потрібно враховувати сезонність, погоду, свята в країні. Максимально наближати оборот до реалій, бо видаткова частина максимально стабільна. Її потрібно вчасно контролювати.
Форс-мажор як частина успішного плану. У будь-якому фінансовому плані є така стаття, як форс-мажор. Завжди закладається певна сума, яка витрачається на непередбачені обставини. Її прописує керуючий. За правильної моделі планування ресурсів вона закладена в загальну систему прогнозування.
Що таке прибуток. Хтось оцінює прибуток в абсолютній цифрі, а хтось – у відсотку рентабельності закладу. Є заклади з високою рентабельністю, але низьким загальним валом, а є заклади з рентабельністю нижче 30%, але з великим валом. Не можна узагальнювати, бо для кожного закладу існує своя модель бізнесу. Є кафетерії, кафе, кондитерські, які працюють в одному форматі. А є заклади high-класу, де вище відсоток собівартості. Там додаються арт-групи і шоу-програми. Рентабельність у них менша, але оборот вищий. Є банкетні зали, які заробляють чистим прибутком, бо здаються в оренду. І вони будуть значно рентабельніші за ресторани, а сума вала буде значно нижче.
Куди йдуть гроші. Все має свою пропорцію. Витрати йдуть як на дизайн, так і на обладнання. Левова частка витрат вкладається в якісне обладнання. Гроші витрачаються також на ремонт, на зарплату персоналу. Адже команду потрібно утримувати і навчати. При відкритті ресторану необхідно заповнити полки на складах. Сюди можна віднести закупівлю товару, поповнення винних погребів.
Ідеальна модель започаткування бізнесу спланована з похибкою 5–7%. І взагалі це нелегка, важко прогнозована праця.
Про ефективний та небезпечний бізнес. Ефективний той бізнес, де окупність інвестицій становить максимум 2,5–3 роки. Якщо цей термін збільшено – це небезпечний бізнес. У нашій країні важко щось спланувати далеко наперед. Якщо це невеликі за вкладеннями заклади, націлені на великий потік людей із середнім чеком, то вони можуть окупитися і за рік. Це стосується, наприклад, невеликих точок – фаст-фуду.
Які заклади будуть у топі. Вигідно відкривати заклади, які не схожі на інші, які залучають гостьову публіку. Чи буде це кафе з хот-догами з крабом або бургерами як моно-продуктом, або ресторан high-класу, що отримає першу зірку Мішлен у країнах СНД? Тут питання в унікальності.
Як перестати нервувати і дати старт. Переймаються геть усі, тому що бізнес – це величезні фінансові ризики. Крім того, йдеться як про вкладені гроші, так і про репутацію. Будь-який бізнес у європейській країні прогнозується на 5–10 років вперед, де за три роки повертаються інвестиції, а з четвертого – починаються заробітки. Україна ж, на жаль, не може похвалитися такою стабільність та прогнозованістю. Але якщо боятися ризиків – то краще взагалі нічого не робити. Потрібно намагатися прогнозувати свій розвиток за європейськими мірками.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.