Майстерність молодих: як вигідно колекціонувати сучасне мистецтво
Спецпроект

МУХі 2019

Майстерність молодих: як вигідно колекціонувати сучасне мистецтво

Лайфхаки для художників та колекціонерів

Цей матеріал також доступний російською
Майстерність молодих: як вигідно колекціонувати сучасне мистецтво
Фото: pixabay

Останні десятиліття спостерігається стійка тенденція до зростання ставок інституцій, колекціонерів і меценатів на «молоде» мистецтво. Майже кожна розвинена країна запускає премію, конкурс, фестиваль, націлені на роботу з відкриття, розвитку і підтримки художників, що знаходяться на початку свого творчого шляху. Наприклад, нещодавно оприлюднив список фіналістів конкурс Молодих українських художників МУХі 2019. Про те, хто такі молоді художники та коли варто замислюватися над придбанням їх творів, Mind пояснила  Євгенія Буцикіна.

Хто такий молодий художник

Сьогодні низка художників намагаються реалізуватися поза інституціями або створити власні альтернативні. Але більшість після завершення навчання має на меті укласти контракт з галереєю, виставитися в музеї, взяти участь у кураторському проекті на бієнале і продавати свої роботи з надією, що вони дорожчатимуть з роками.

Проте інституційна система мистецтва вимагає чіткої структуризації художнього поля, розподілу художників за певними критеріями.

Так відбувся розподіл на художників, що виникають (emerging artist), художників на серединному етапі своєї кар’єри (mid-career artist) та визнаних митців (established artist).

Emerging artist. Сьогодні найчастіше поняттям «emerging» позначають тих художників, що тільки починають «формувати репутацію». Тобто вони вже привертають увагу кураторів, арт-критиків та навіть ЗМІ, але поки не мають міцної бази продажів чи представництва галереї.

Художником-початківцем може бути як молода людина, яка нещодавно отримала художню освіту, так і та, що присвятила своє життя мистецтву у більш старшому віці.

Mid-career artist. Серединний етап кар’єри передбачає наявність у митця значного доробку, набутого протягом багатьох років, отримання регіонального, національного або міжнародного визнання у вигляді низки публікацій, каталогів і виставок. Свідчить про цей статус кількість виставок на найбільших і найвагоміших майданчиках країни, виданих каталогів і книг, публікацій про нього в авторитетних і впливових ЗМІ.

Established artist. Визнаний художник – це той, що перебуває на зрілому етапі своєї кар’єри та має видатний доробок, що оцінюється як вагомий внесок у культуру регіону/країни/світу. Такий художник вважається найбільш «надійним» на ринку. Цінність його творів уже визначена за роки продажів та підтверджена на аукціонах.

За таких умов митці на ранньому етапі кар’єри, як зазначає історикиня мистецтва Ана Бамбіч Костов, є найбільш ризикованими для інвестування (адже ніколи не знаєш, чи не зрадить художник своєму покликанню). З іншого боку, їхнє мистецтво і коштує менше.

Як митці зростають у ціні

Дійсно, вирахування майбутнього успіху не має чіткого рецепту, але колекціонер все ж таки може розраховувати на вдалу інвестицію в молодого художника, якщо останній уже отримав увагу кураторів, інституцій, арткритиків та ЗМІ. Якщо митець потрапив до шорт-ліста національного або міжнародного конкурсу, це вже привід для зацікавлення, але ще не гарантує подальшу стабільну кар’єру.

Більш серйозним підтвердженням буде:

  • участь художника в кураторських виставках у поважних мистецьких інституціях;
  • наявність хоча б однієї персональної виставки в галереї з іменем, що працює понад 5 років;
  • наявність інтерв’ю та/або статті про творчість художника в спеціалізованих виданнях або вагомих і поважних медіаресурсах;
  • додатковим критерієм може бути вища художня освіта, але фактично сьогодні успішний молодий художник може мати якісну гуманітарну освіту або ж отримати додаткову та інтенсивну спеціалізовану освіту в приватних інституціях.

Як навчитися колекціонувати вигідно

Враховуючи всі задані критерії, колекціонер молодого мистецтва має обирати тих художників, до чиїх творів, по-перше, відчуває щире почуття естетичного задоволення, а по-друге – довіру, спираючись на сталий розвиток художника, його наполегливу і поступальну роботу, а також визнання з боку інституцій і професіоналів.

Галерист Джеймс Мей звертається до власного досвіду, щоб проілюструвати, як найкраще розпочати колекціонування:

  1. Потрібно любити мистецтво, яке купуєш. Ринок нестабільний, тому варто покластися на свій смак (принаймні там, де він перетинається із вподобаннями професіоналів);
  2. Приділяти час самоосвіті. Читайте книжки, дивіться фільми, обговорюйте враження від мистецтва з друзями та спеціалістами. Отримайте поради інших художників, мистецтвознавців, дизайнерів, колекціонерів чи галерей, які викликають у вас повагу;
  3. Виховувати смак. Відвідувати мистецькі події і музеї у своєму місті та за кордоном. Саме такі візити виховують смак, надаючи парадигму розуміння прекрасного, великого і сильного мистецтва. 

Якщо ж замислюєтесь про ризики, то варто згадати приклади колекціонерів, яким вдалося зібрати колекцію, почавши купувати відносно невідомі чи дешеві твори в юності, і які дочекались зростання їхньої вартості.

Одним із найвідоміших прикладів є Пітер Брант, засновник The Brant Foundation, який почав колекціонувати мистецтво в коледжі й випадково придбав твори тоді ще не дуже відомих Енді Воргола та Франца Кляйна.

Сьогодні його колекція вважається однією з найкращих колекцій Воргола у світі.

Так, потенційному колекціонеру сьогодні доступні безліч «інструментів» для пошуку творів – спілкування з митцями, як офлайн, так і онлайн, проведення моніторингу творів у мережі і не тільки, та багато інших.

Проте експерти перераховують і альтернативні мотиви для придбання мистецтва та початку формування колекції в молодому віці.

  1. Розширення власних горизонтів і формування нових знань.
  2. Відкриття нових талантів і їх зростання.
  3. Молодій людині легко знайти мистецтво, з яким вона ототожнює себе. Зокрема, відвідування різноманітних фестивалей сучасної культури, бієнале, ярмарків тощо. Молоді художники не бояться експериментувати з просторами, де можна себе презентувати публіці й потенційним покупцям.
  4. Легше встановити контакти та знайти мережі у світі мистецтв, які можуть виявитися безцінними в майбутньому. Мережі у світі мистецтв так само важливі, як і у світі бізнесу.
  5. Формування навіть невеликої колекції – це унікальне оповідання власної історії і нагадування про емоційні важливі моменти в житті.

Навіть якщо художник не виправдає сподівань і не стане суперзіркою в майбутньому, то вкладені в нього гроші все одно відіб’ються. Хоча б за рахунок того, що придбане мистецтво на початку кар’єри і художника, і колекціонера – вклад у власний розвиток, стиль і смак та в особистість загалом.

Конкурс молодих українських художників МУХі 2019 реалізується за підтримки Українського культурного фонду.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті