Спецзобов’язання ні до чого: що гальмує роздрібний ринок газу в Україні

Спецзобов’язання ні до чого: що гальмує роздрібний ринок газу в Україні

Якою є реальна причина відсутності конкуренції в цій сфері

Этот материал также доступен на русском языке
Спецзобов’язання ні до чого: що гальмує роздрібний ринок газу в Україні
Фото: pixabay

Багаторічна історія зі створенням конкурентного газового ринку в Україні не поспішає добігати кінця. Стимулом до ефективних дій для органів державної влади не змогли стати ані потрясіння у вітчизняній економіці через кризу у відносинах з Росією, ані зобов'язання щодо інтеграції з Євросоюзом. Лише в анбандлінгу «Нафтогазу» і створенні незалежного оператора газотранспортної системи останнім часом намітився значний прогрес, спровокований гострою потребою врегулювати відносини з «Газпромом» щодо транзиту газу з 2020 року.

Геть інакше йдуть справи в сегменті роздрібних поставок газу на внутрішньому ринку. Трейдери, як і раніше, стикаються з великими перешкодами, коли хочуть залучити нових клієнтів, хоча здатні запропонувати їм вигідні умови. Причини цього – у специфічних правилах, які визначає Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах  енергетики і комунальних послуг, а також – у політиці Кабінету Міністрів, який не поспішає обмежувати свій вплив на ринку. Досі на особливому рахунку залишаються компанії, задіяні в системі поставок газу за спеціальними зобов'язаннями, де використовуються кошти державного бюджету.

Про ризики для споживачів, пов'язані з неефективними рішеннями НКРЕКП і уряду з регулювання газового ринку, Mind розповів Володимир Шведкий, СЕО енергетичного провайдера ETG.UA.

Навіщо потрібне скасування спецзобов’язань?

Скасування ПСЗ (Положення про покладання спеціальних зобов'язань) на ринку газу очікують усі: і постачальники, і споживачі. Адже всім відомо, що ринок стає цивілізованим тоді, коли відповідає всім його головним критеріям – конкуренція і вільний вибір постачальника, зокрема – за ціновою пропозицією.

Усі вважають, що каменем спотикання для масштабного запуску роздрібного ринку є саме скасування ПСЗ. Але рекордно низька ціна природного газу за останні місяці говорить про зворотне – саме час активізуватися і залучати побутових споживачів тисячами, а то й сотнями тисяч.

Але перед тим слід отримати відповідь на декілька важливих питань. Наприклад: хто з комерційних або державних компаній готовий до постачань природного газу роздрібному споживачу? І у кого сьогодні є доступ до такого клієнта «на витягнутій руці»?

Відповідь очевидна – найбільш комфортним постачальником залишається компанія, на яку покладено роль ПСЗ.

Що заважає конкуренції?

Компанії, які займаються постачанням на роздрібному ринку, є абсолютними монополістами, і природа цієї монополії пов'язана з трансформацією ринку. Низка чинних правил регулювання ускладнює розвиток вільної конкуренції.

А саме – чинний порядок зміни постачальника. На сьогодні економія в ціні не варта витрат часу і сил на зміну постачальника. «Подавав сьогодні заяву на зміну постачальника, так таке враження, що з жінкою розлучався…», – так описав процедуру зміни постачальника один з наших потенційних споживачів.

Друга нагальна проблема – відсутність даних про споживачів. Покупці роздрібного ринку не знають свого IC-коду і профілю споживання, у них відсутні документи про приєднання. Без цієї інформації робота на роздрібному ринку для нового постачальника буде неефективною.

Як виправити ситуацію?

Розв’язанням проблеми може стати оптимізація процедур переходу, а саме – вилучення зі списку деяких обов’язкових документів, таких як довідка про відсутність заборгованості та акту звірки, а також необхідності особистої присутності споживача в попереднього постачальника.

Максимально спростить процес переходу і подальшого супроводу вільний доступ до даних споживачів. Цілком реально навіть перекласти процедуру переходу на нового постачальника, адже на будь-якому ринку комфорт споживача завжди стоїть на першому місці. У сучасному світі навіть банківські рахунки можна відкрити без присутності у відділенні банку.

Наявність перерахованих обмежуючих факторів консервує ринок і призводить до небажання інвестувати кошти і сили в реалізацію проєктів у сегменті роздрібного споживача. Такі проєкти вимагають чималих капіталовкладень у розвиток процесів, впровадження інновацій, маркетинг, розробку додаткових продуктів для продажу і обслуговування роздрібного клієнта.

У підсумку більшість українських трейдерів на сьогодні солідарні: роздрібний ринок газу можливий не лише при скасуванні ПСЗ, а, більшою мірою, за умови максимального спрощення процедур зі зміни постачальника.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті