Право в мережі: за що можуть подати в суд на власника інтернет-магазину
Про інтелектуальну власність в інтернеті і про те, як не наробити помилок

Наглядова рада Українського фонду стартапів ухвалила рішення про надання грантового фінансування восьми проектам, які нещодавно презентували свої ідеї на першому Pitch Day 25 січня. Перші вісім проектів отримають гранти від Українського фонду стартапів. Розмір Seed гранту становить 1,25 млн грн.
Серед переможців представлені інтернет-магазин, розробники рішень на базі безпілотників, нових технологій у різних сферах тощо.
Водночас експерти відзначають, що в будь-якому проєкті варто аналізувати не тільки користь від запровадженої ідеї, а й ризики.
Адвокат Валентина Марченко розповіла Mind на прикладі роботи звичайного інтернет-магазину, де можуть ховатись такі ризики, зокрема щодо порушень прав інтелектуальної власності третіх осіб.
Покупки в інтернеті стають все більше популярними, оскільки вони дозволяють заощадити час, сили та гроші. Перед покупцями відкривається широкий асортимент товару, 24-годинний доступ без перерв та вихідних із будь-якої точки світу із зручною формою оплати та доставки. Цей вид бізнесу є економічно вигідним і для власників інтернет-магазину. Водночас він має свої юридичні особливості, знання яких допоможе власнику раціонально та ефективно керувати інтернет-магазином та зменшити ризики виникнення юридичних проблем.
Якщо ви власник інтернет-магазину, або плануєте його відкриття, то потрібно знати нюанси щодо прав на результати інтелектуальної діяльності в інтернет-торгівлі, та як уникнути цих помилок.
Використання чужих фото
Фото – це один з головних критеріїв вибору товару покупцем в інтернет-магазині. Якісне представлення товару на фото є запорукою успішного продажу. Але потрібно пам’ятати, що фото є об’єктом авторського права, тому якщо на вашому сайті розміщені чужі фото, то може з’явитися їх реальний автор, у якого виникнуть претензії щодо порушення його авторських прав. Тому щоб не наражати себе на подібні ризики, ви можете попросити у автора письмовий дозвіл на використання фото; якщо на фото зображена людина, то окремо потрібний дозвіл і від неї.
Але найкраще зробити ці фото самостійно або залучити фотографа, робота з яким теж має свої юридичні особливості. Є декілька варіантів співпраці з фотографом:
- Укласти трудовий договір на виконання робіт, у якому обов’язково вказати, що фото потрібні для інтернет-магазину.
- Укласти договір авторського замовлення з фотографом-фрилансером, у якому потрібно передбачити, що після виконання замовлення всі права перейдуть від автора до вас.
Пам’ятайте, якщо ви власник інтернет-магазину і турбуєтеся про його ексклюзивність, то виставляючи власні фото на сайті, розмістить на ньому свій логотип та знак копірайту.
Неправомірне використання торговельної марки
У судовій практиці частими є позови щодо незаконного використання вже наявної торговельної марки.
Найпоширенішими є нанесення торговельної марки без дозволу власника. Якщо у своєму інтернет-магазині ви хочете використовувати торговельну марку, яка є зареєстрованою або має статус добре відомої, то вам потрібно отримати дозвіл від власника позначення на використання цієї торговельної марки на підставі ліцензійного договору, що передбачається Законом України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг».
Ще одним популярним порушенням у цій сфері є копіювання, імітація або незначні зміни назви відомої торговельної марки, наприклад, Adidas замінити на Abibas. Головною умовою є збереження впізнаваності, що дозволяє користуватися іміджем відомої торговельної марки.
Усі ці дії можна визнати фактом недобросовісної конкуренції, і як наслідок, власник торговельної марки може звернутися до суду з вимогою про визнання порушення його права, припинення правопорушення та відшкодування завданих збитків.
Законодавством передбачені випадки правомірного використання торговельної марки, до яких належать:
- некомерційне використання позначення;
- використання в усіх формах повідомлення новин та коментарів до новин за умови, що вони є правдивими та не вводять в оману споживачів;
- добросовісне використання імен та адрес та використання торговельної марки у порівняльній рекламі. Наприклад, з метою вирізнення товарів та послуг або підкреслення відмінностей між товарами.
Можливе також і комерційне використання торговельної марки за принципом вичерпання права власності, з якого слідує, що інтернет-магазину дозволяється використання торговельної марки для товару, під якою він введений у цивільний оборот для подальшої його реалізації. Тобто власник, продавши товар під торговельною маркою, вичерпує право забороняти вільно продавати його іншим.
Тому варто пам’ятати, що якщо у власника торговельної марки виникнуть претензії з цих питань, то вони є безпідставними та гарантуються законом.
Використання доменного імені
Доменне ім’я – це адреса сайту в інтернеті, за яким його можна знайти в пошуковій системі. З ним теж пов’язані правопорушення. Воно може дублювати вже наявну торговельну марку. Тому щоб уникнути такого виду правопорушення, перед тим як зареєструвати домен, потрібно перевірити наявність його в реєстрі наявних торговельних марок.
Отже, продаж товарів у інтернет-просторі є зручною та економічно вигідною тенденцією, в якій кожного дня збільшується пропозиція товарів і зростає конкуренція продавців, тому власникам інтернет-магазинів слід пам’ятати про права інтелектуальної власності в мережі інтернет та особливості користування цими об’єктами.
Це допоможе не тільки уникнути проблем з контролюючими органами, скаргами, судами та іншими ризиками, але й допоможе розвинути інтернет-магазин, підвищити рівень довіри покупців.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.