Публічні закупівлі: що змінилось у законодавстві

Публічні закупівлі: що змінилось у законодавстві

Як працюватимуть на практиці нові зміни у законодавство про публічні закупівлі

Этот текст также доступен на русском
Публічні закупівлі: що змінилось у законодавстві
Фото: pixabay

У вересні минулого року Верховна Рада ухвалила низку змін до закону України «Про публічні закупівлі». 19 квітня 2020 року вони набрали чинності.

Чи зроблять ці зміни процес більш прозорим та ефективним, а також про те, що очікує на учасників та замовників процедур закупівлі, розповів Mind керуючий партнер юридичної фірми «Антіка», д.ю.н. Олексій Кот.

Про те, що «забули» врегулювати законодавці у новому законі та до чого це призведе, читайте у матеріалі експерта «Правила закупівель: як нові «спрощення» ускладнять процес».

У новій редакції закону урядовці передбачили низку нововведень, що суттєво вплинуть на процедури, звичні для всіх учасників публічних закупівель. 

Зменшено допорогові закупівлі з 200 000 грн до 50 000 грн

Окрім цього, віднині замовник має публікувати на сайті ProZorro інформацію про укладені договори, незалежно від їх суми. Раніше, якщо сума угоди становила менше 50 000 грн, цього не потрібно було робити.

Спрощено процедуру для закупівель вартістю від 50 000 грн до 200 000 грн

Головною особливістю цієї процедури є зменшений строк закупівлі: оголошення публікується за шість робочих днів до дати подання пропозицій. Для закупівель менше 50 000 грн створюється система електронного каталогу – фактичних цінових пропозицій компаній на різні товари, які замовник може використовувати при закупівлі.
Нова процедура закупівлі – торги з обмеженою кількістю учасників.

Фактично це двоетапна процедура закупівлі, яка добре відома з процедур закупівлі міжнародних донорів. На першому етапі проводиться кваліфікаційний відбір учасників закупівлі. Крім того, щоб процедура відбулася, має бути не менше чотирьох учасників, котрі подали пропозиції.

До другого етапу має бути допущено щонайменше три учасники, що пройшли кваліфікацію на першому етапі. І тільки тоді проводиться безпосередня закупівля за процедурою відкритих торгів.

Зміни у процедурі відкритих торгів

Важливі нововведення стосуються також і самої процедури відкритих торгів. Так, замовники можуть використовувати новий додатковий критерій у вигляді фінансової спроможності учасників. При цьому мінімальний розмір не може бути більшим за очікувану вартість самої закупівлі.

Можливість усунення незначних недоліків в тендерній пропозиції переможця закупівлі

Раніше такої можливості не було. Тепер переможець закупівлі може зробити це протягом 24 годин з дати оголошення результату. Отже, замовник більше не зможе відхиляти учасників на формальних підставах у вигляді відсутності окремих сторінок документів чи наявності помилок у поданій пропозиції.

Введено новий термін – «аномально низька ціна закупівлі»

У випадку, якщо ціна найбільш економічно вигідної пропозиції за результатами аукціону є меншою на 40% і більше від середньоарифметичного значення ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та/або є меншою на 30% і більше від наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону, система автоматично позначає ціну учасника як аномально низьку.

У цьому випадку учасник обов’язково має надати обґрунтування своєї ціни, а замовник має відхилити пропозицію переможця, якщо таке обґрунтування не зможе підтвердити реальність наданої цінової пропозиції.

Введено додаткові умови для відхилення пропозиції учасника

Підставами для такого відхилення може стати наявність заборгованості зі сплати податків та зборів, а також негативний досвід роботи з учасником протягом останніх трьох років.

Підсумовуючи зміни, що були внесені в закон «Про публічні закупівлі», можна сказати, що загалом вони мають підвищити рівень контролю й прозорості процедури закупівель та усунути низку наявних критичних проблем, які раніше широко використовувались для зловживань.

Втім, щоб з упевненістю стверджувати про доцільність та ефективність нових процедур, має пройти певний час, що дозволить оцінити їх на практиці.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло