Коронавірус vs бізнес: як визнати COVID-19 форс-мажором у ЗЕД-контрактах

Коронавірус vs бізнес: як визнати COVID-19 форс-мажором у ЗЕД-контрактах

Як застосовується цей статус у Європі і як вносити застереження про форс-мажор у контракти з іноземними контрагентами

Этот текст также доступен на русском
Коронавірус vs бізнес: як визнати COVID-19 форс-мажором у ЗЕД-контрактах

Законом №530-IX (законопроект 3219) Верховна Рада офіційно надала COVID-19 статус форс-мажору. Як застосовується цей статус в Україні та що від цього можуть виграти підприємці, читайте в матеріалах «Що дає «законний» форс-мажор» і «Вірусні» закони: що ухвалив парламент для боротьби з інфекцією».

Тепер про те, як застосувати форс-мажор у зовнішньоекономічних контрактах.

Юрист Практики міжнародного бізнесу Juscutum Юлія Денисова розповіла Mind, як застосовується цей статус у Європі і, що варто включати в контракт щодо форс-мажору.

Європейська комісія інструктує, але не регулює

На законодавчому рівні Європа ще не кваліфікувала COVID-19 як форс-мажор, але все ж Європейська комісія опублікувала рекомендації у форматі питання-відповіді «Про тимчасовий вплив COVID-19 на договірні процедури». Окремий розділ Q&A присвячений непередбачуваним подіям, незалежним від волі сторін.

Головні принципи допомоги:

  • У разі сумнівів у кваліфікації ситуації замовник може в кожному конкретному випадку вимагати від виконавця доказів того, що обставини непереборної сили перешкоджають виконанню юридичного зобов'язання. Ці міркування застосовуються до всіх типів юридичних зобов'язань, які включають у себе договірні положення про форс-мажорі. Якщо ж застереження про форс-мажор не існувало, то і цей пункт не застосовується.
  • Кожна сторона повинна негайно повідомити про форс-мажор, що викликав призупинення виконання юридичних зобов'язань.
  • У результаті припинення через форс-мажорні обставини замовник не має права вимагати відшкодування збитків. Крім того, одержувач не має права отримувати відсотки за прострочені платежі, якщо такі затримки викликані форс-мажорними обставинами.

У рекомендаціях Комісія розібрала приклади, які можуть виправдати припинення виконання зобов'язань через форс-мажорні обставини:

  • пов'язані з COVID-19 умови в країні, регіоні, що ставлять під загрозу здоров'я персоналу;
  • недоступність персоналу і/або предметів постачання;
  • персонал не може подорожувати з метою виконання зобов'язань через закриті кордони, скасовані рейси та інші обмеження в пересуванні.

Яке формулювання може прирівнюватися до коронавірусу

Не варто поспішати з висновками, що все пропало, а краще ще раз перечитати пункт про форс-мажор. Які ж пункти у форс-мажорному застереженні можуть стати рятівними, навіть якщо прямим текстом не вписаний «коронавірус»?

  • Пандемія. Якщо була включена пандемія, то в даному випадку форс-мажор застосуємо в силу того, що ВООЗ визнала коронавірус пандемією.
  • Карантин. У більшості країн на законодавчому рівні запроваджено загальний карантин і це шлях до вирішення проблеми.
  • Відмова вищих постачальників. Є ймовірність, що постачальники відмовили з низки причин, зокрема й через вплив вірусу. Постачальники масово позбавлені можливості надати товар через логістичні обмеження і це лише вершина айсберга, на яку напоролися багато підрядників.

Також Міжнародна торгово-промислова палата адаптувала форс-мажорне застереження і відтепер варто приділяти особливу увагу до такого банального, на перший погляд, пункту форс-мажору з урахуванням рекомендацій.

Що передбачає Україна

Тим часом, коли європейські контрагенти лобіюють офіційне визнання COVID-19 форс-мажорною обставиною і направляють колективні листи на адресу Європейської комісії, в Україні вже внесли низку змін у законодавстві.

17 березня Верховна Рада ухвалила закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширення коронавірусної хвороби», чим внесла карантин до списку обставин, стосовно яких видається сертифікат Торгово-промисловою палатою України.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло