Платні автодороги: як ця ініціатива може працювати в Україні

Платні автодороги: як ця ініціатива може працювати в Україні

Про законодавче регулювання цієї ініціативи, плани та можливості з її впровадження

Этот текст также доступен на русском
Платні автодороги: як ця ініціатива може працювати в Україні
Фото: pixabay

Очільник Державного агентства автомобільних доріг («Укравтодор») Олександр Кубраков ще торік повідомляв, що перші платні дороги в Україні можуть з’явитися за три-чотири роки. 

Наразі, вже розроблено два законопроєкти №3544 та №3545, які мають врегулювати запровадження цієї ініціативи. Напередодні «Укравтодор», як один з розробників законопроєктів, виніс документи на громадське обговорення.

Що саме передбачено зазначеними документами, які нюанси впровадження плати за проїзд і як ця ініціатива може працювати в Україні розповів Mind голова ГО «Розвиток інфраструктури» Станіслав Гвоздіков.  

Народні депутати разом з Офісом підтримки реформ при Укравтодорі розробили законопроєкти №3544 та №3545 про зміни до Бюджетного кодексу та дорожнього законодавства, завдяки яким з’явиться нове джерело фінансування ремонту українських доріг. Документи передбачають запровадження в Україні збір з вантажівок за проїзд дорогами. В основі – міжнародний досвід та вимоги євроінтеграції.

Хто і скільки має платити за проїзд

Плата буде стягуватися не з усіх автомобілів, а лише з вантажівок вагою від 12 тон і більше. І не за проїзд усіма дорогами, а винятково шляхами, які перебувають у нормативному стані. Наразі таких доріг близько 12 000 км. Загалом в Україні приблизно 170 000 км доріг.

Тобто спрацьовуватиме принцип справедливості – ви сплачуєте збір за користування лише якісними дорогами.
А якщо держава захоче збільшити мережу доріг, за проїзд якими треба буде сплатите збір, то вона спочатку повинна модернізувати шляхи. Тобто уряд буде сам безпосередньо зацікавлений в збільшенні мережі якісних доріг.

В той же час бізнесу не треба хвилюватися. Очікується, що вартість проїзду складатиме орієнтовно 3 грн за 1 км. Це значно менше, ніж підприємці витрачають на ремонт власного транспорту у зв’язку з поганою якістю доріг. Точну вартість збору буде встановлювати Кабінет міністрів.

Крім того, спочатку цей збір треба буде сплачувати тільки іноземним перевізникам, які здійснюють транзитні перевезення територією України. Коли ця вимога буде розповсюджуватися на українських перевізників – визначатиметься через років 5, коли основна мережа доріг буде повністю оновлена.

А як буде стягуватися плата за користування дорогами?

Наразі це ще не вирішено. Розглядається декілька варіантів, які в майбутньому будуть аналізуватися на конкурсній основі.

Проте очікується, що буде як стаціонарне обладнання гармонізоване з комплексами Weigh-in-motion (зважування-в-русі), так і мобільні патрулі із дистанційним зчитуванням пристроїв нарахування плати.
За експертними підрахунками, повноцінний запуск нової ініціативи дозволить збільшити витрати держави на дороги майже на 9 млрд грн.

Плата за користування дорогами – це не наш винахід. Більшість держав-членів ЄС, а також країн-сусідів вже запровадили систему збору плати за користування дорогами. При чому в багатьох з них показник максимальної ваги знижується з 12 тон до 7,5 та 3,5 тон. В країнах ЄС вартість проїзду коливається в еквіваленті від 2,2 до 11 грн за км.

Мало того, для більшості країн плата за проїзд фактично стала основним джерелом наповнення фондів ремонту та будівництва доріг. У тій же Польщі після вступу до ЄС на розвиток інфраструктури було спрямовано більше 80 млрд євро. Більше половини – саме на відновлення автомобільних доріг. Тим не менше там не відмовилися від створення системи збору коштів за користування шляхами.

А що ж станеться із дорожнім фондом?

Багато хто може розкритикувати ініціативу, адже декілька років тому в Україні запрацював Державний дорожній фонд. Сюди надходять акцизи, які сплачуються при купівлі палива.

Тобто сплативши один раз, з нас попросять заплатити ще раз? Деяка частка справедливості в цьому є.

Проте не варто забувати про два «але»:

  1. Якщо ми будемо оперувати тільки акцизами, то ми ніколи в житті не побачимо добре розвиненої мережі українських доріг. На жаль, цього фінансування недостатньо для того, щоб швидко побудувати чи модернізувати наші шляхи. Так, темп дорожніх робіт активізувався останніми роками. Багато в чому це відбулося завдяки створенню фонду. Проте треба думати на перспективу.
  2. Ще більшою несправедливістю є те, що вантажівки вагою понад 12 тон набагато більше шкодять дорогам, ніж звичайні легкові автомобілі. Як не дивно, шкода від проїзду вантажівки перевищує збиток від легкового автомобіля в 50 000 разів. До того ж понад 80% доріг України розраховані на навантаження 6 тон на вісь. 

Чи надовго ще вистачить українських шляхів? Чи варто вже шукати чумаків?

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло