Грант на ідею: як отримати кошти на медійний проєкт

Грант на ідею: як отримати кошти на медійний проєкт

Де можна отримати фінансування і як правильно оформити заявку

Этот материал также доступен на русском языке
Грант на ідею: як отримати кошти на медійний проєкт
Фото: pixabay

Можливість отримати грант для медіа-продукту, багатьом представникам креативної індустрії здається недосяжною мрією і ідеєю, що вимагає особливих навичок, помножених на успіх і везіння. Проте, отримання гранту – досить проста і зрозуміла процедура. Де шукати грантові програми і як правильно подавати на них заявки розповіла Mind медіа-менеджерка, кіно і ТБ продюсерка Наталія Москаленко.

Кому потрібен грант

Почнемо з того, що гранти потрібні всім. Як молодим починаючим продакшнам, так і великим виробничим компаніям. І це особливо показав нам 2020 рік завдяки пандемії Covid-19.

Завдання і контекст у кожного різний, але мета одна – зробити якісний продукт і отримати сильний ресурс для створення і просування продукту. Часто своїх коштів не вистачає, а для залучення бізнесу потрібен пілот або готовий сценарій, на який потрібні фінанси.

Навіть для того, щоб пітчити продукт каналу, часто не достатньо просто синопсиса, і потрібен або сценарій, або пілот. А краще – обидва. Особливо актуально це для українського продукту, який, по-чесному, тільки починає ставати популярним і знаходити свого глядача.

З чого почати пошуки і підготовку

На подачу та розгляд грантової заявки часто виділяється від 3 місяців до півроку. За цей час можна встигнути ознайомитися з вимогами і зібрати необхідний пакет документів на подачу. При цьому важливо враховувати, що з 5 поданих заявок «вистрілює» як правило одна.

Робити ставку тільки на один проект – стратегічно неправильне рішення. Потрібно протягом року подати 5-7 заявок, розраховуючи на позитивну відповідь по одній або двом.

Медійникам завжди є сенс моніторити кілька українських проектів, які протягом року відкривають подачу заявок.  Міжнародних донорів теж досить багато і їх також варто вивчати і пробувати подавати заявки.

Ось основні з них:

Pitch.ua – це спільна програма USAID з Міністерством культури і інформаційної політики України.

УКФ (український культурний фонд) – тут велика різноманітність культурних програм: від театральних до інклюзивних проектів. Крім того, є навчальні стипендії та програми.

Є гранти також у «Держкіно» – у них іноді бувають труднощі з інформуванням про нові грантові програми, про точні терміни подачі заявок, про умови. Їх програми потрібно моніторити і перевіряти, звертатися зайвий раз з питаннями, щоб податися вчасно і коректно оформити заявку.

Окремо від Pitch.ua виділяють гранти ще Посольство США – у них класна колаборація з «Суспільне». І бонус – проєкти-фіналісти можуть розміщуватися на телеканалі «Суспільний».

Міжнародних донорських програм, в яких можуть взяти участь творчі команди з України, теж дуже багато. З ними можна активно практикувати копродакшн – спільне виробництво контенту. Частину знімати з їх допомогою і / або у них в країні. Як правило, в такому випадку вони компенсують близько 70% витрат проекту.

Ось деякі з них:

IDFA Bertha Fund –   грант найбільшого міжнародного документального кінофестивалю, де можна отримати кошти на документальний фільм.

Німеччина:
HessenFilm, The FFA funds, German Federal Film Fund (DFFF).

Нідерланди:
Netherlands Film Fund

Норвегія:
Norwegian Film Institute

Польща:
Polski Instytut Sztuki Filmowej

Важливий лайфхак для шукачів фінансування: існують платформи, які допомагають знайти гранти або коректно заповнити документи в заявці:

Що первинне –   ідея проекту або грант?

Завжди варто бути гнучким і вміти адаптувати свою ідею під запити грантодавця. Звичайно, класний задум важливий. Але потрібно бути готовим до того, що ідея може зазнати деяких змін в процесі пошуку на неї фінансів.

Будь-яка грантова програма має якусь мету, яка повинна бути досягнута. Тому найголовніше в пошуку фінансування – зрозуміти мету грантової програми і визначити, чи збігається вона з вашою. В іншому випадку, можна адаптувати проєкт під цілі гранту.

Важливий момент: більшість грантових програм хочуть фінансувати проект частково – від 20% до 60%. Це дає їм можливість розділити ризики.

Як зібрати команду?

У більшості випадків продюсер при подачі заявки на грант заявляє команду, чітко розуміючи, хто які функції виконує. Немає сенсу заявляти всю творчу групу – досить вказати ключових людей: режисера, головного оператора.

Залежно від формату проекту – кіно це, або телевізійний пілотний випуск програми, можуть виникати вимоги до учасників та складу команди.

Наприклад, якщо це фільм для Держкіно, то обов'язково повинен бути затверджений режисер. І його дуже важко буде замінити в процесі роботи над фільмом, на який виділені донорські гроші. А якщо це епізод для ТВ – тут ключова фігура це продюсер.

Як скласти заявку на грант

Форми заявок дуже об'ємні і трудомісткі. Часто доводиться заповнювати величезну кількість деталей: від опису техніки, бюджету та функціоналу команди, до докладного викладу ідеї фільму / відеопроекту. Саме на цьому етапі більшість пошуків грантів провалюються. На жаль, у нас немає окремих фахівців, які заповнюють заявки.

Насправді, питання в заявках, як правило, нескладні. Просто це вдумливі питання, на які потрібно дати вдумливі відповіді. І ніхто не заповнить їх краще людини, яка є автором ідеї проекту.

Будьте готові до того, що це складніше, ніж заповнити анкету в США. І навіть, ніж податкову декларацію. Це вимагає зосередженості і посидючості. Але 2-3 заповнені форми заявки допоможуть вам відточити цю майстерність.

Чи потрібна допомога консультанта

Існує міф, що коли ви заповнюєте анкету з консультантом, то шанси на отримання гранту збільшуються. На мою думку, шанси є абсолютно однаковими, якщо ви не будете лінуватися і зможете реально приділити час для пошуку та заповнення анкети. Є ряд компаній, які надають свої послуги, але важливо пам'ятати, що при цьому вони не гарантують результат, а гроші за заповнену заявку та відправлені документи не повертаються.

Як бути відповідальним грантоотримувачем

Насправді, відзвітувати за гранти і здати всю документацію в строк – це процес ще більш складний і трудомісткий, ніж подача заявок на грант. Крім того, отримання грантів часто історія послідовна. Будь-який грант, після всіх технічних відборів і перевірок, передбачає пітчинг. Це усна або візуальна презентація проекту.  І якщо ви не вірите в свій проект і не захоплені їм, то ризикуєте «завалитися» на цьому етапі.

Важливо пам'ятати, що існують гранти не тільки на виробництво відео контенту, а й на розвиток команди (тренінги і навчання персоналу), на рекламу, на дистрибуцію і багато іншого. Використовуйте їх, якщо потрібно підтягнути знання або промотувати готовий матеріал.

Якщо звіти і бюджети здані неправильно – в майбутньому претендентові це максимально ускладнить отримання грантів. Особливо це стосується іноземних грантодавців – вони дуже педантичні в плані ведення звітів і все перевіряють. Але зате, якщо ви успішно і вчасно здали звітність і захистили проект – у вас завжди будуть привілеї в отриманні наступних грантів.

До слова, донори теж бувають різні. Одного разу у мене був досвід подачі заявки на грант, яку схвалили і затвердили. Але коли дійшло питання до перерахування коштів, у них трапилася накладка з переказом по найбанальнішій причині. І вони не змогли перевести гроші на рахунок. Коли я почала розбиратися, зрозуміла, що я допустила помилку в реквізитах свого рахунку. Я сама виявилася винна в тому, що не отримала грант, при цьому потрапивши не просто в шорт-лист, а в список переможців.

Мораль цієї ситуації така: уважно перевіряйте кожну цифру, не лінуйтеся занурюватись в процес, приділяйте достатньо часу і все вийде!

Крім того, пам'ятайте, що завжди є сенс продумувати кілька заявок і подавати їх різним донорам. Потрібно завжди бути готовим як до отримання, так і до відмови. Тоді шанси на успішні реалізовані проекти виростають.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті