Учитись мріяти: чому сьогодні Україні потрібні нові освітні проєкти
І як навчити нове покоління втілювати свої задуми в життя

Усе, що нас оточує, колись було лише мрією. Часто такою, над якою сміялись, в яку не вірили. Але точно такою, над здійсненням якої добре попрацювали, продовжували вірити та перетворили у реальність. Як спонукати нове покоління до мрій і чому важливо створювати нові освітні проєкти, розповіла Mind засновниця мережі освітніх проєктів MRIYDIY Лідія Білас.
Французький прозаїк та лауреат Нобелівської премії Анатоль Франс казав, що мрія могутніша та вища за реальність, вона – душа сущого. Сумна тенденція свідчить, що зараз не лише дорослі з роками припиняють мріяти. Сучасні діти інколи навіть не починають цього робити, через що позбавляють себе яскравих кольорів та соковитих смаків життя.
А що, як місією освітньої інституції стане навчання дітей мріяти, а разом з тим і діяти, щоб зробити мрії реальністю? Чому це важливо в сучасному світі?
Чого потрібно навчати нове покоління?
Розвиток характеру та пошук талантів всередині себе стають важливішими за знання.
Роль знань у сучасному світі знецінюється, бо вони стають все доступнішими. Ви можете знайти тисячі безкоштовних підручників англійської, відео та аудіо, репетитора з Лондона або з Нью Йорка. Тож у дитини не виникне поваги до вчительки з англійської лише через те, що вона добре знає мову чи відмінно володіє граматикою.
Тепер захоплення вчителем може викликати його ентузіазм та активність, високі комунікативні навички, привітність і вміння зацікавити, пошук нових і доступних методів донесення теми і, звичайно, щира любов до дітей. Особисті якості характеру стають важливішими за академічні знання.
Освіта також має бути спрямована не лише на здобуття академічних знань, але й на розвиток характеру. Важливо навчити дитину бути цілеспрямованою та креативною, любити, розуміти та сприймати себе, швидко адаптуватись, знаходити спільну мову з іншими людьми тощо. Саме це допоможе в майбутньому стати хорошим працівником чи успішним керівником, бути чудовим чоловіком або дружиною, другом.
Кожну дитину чекає непередбачуваний світ, про який ми – дорослі – нічого не знаємо, крім того, що там цінується бажання пізнавати і розбиратись в новому, мріяти ширше за свої можливості, ставити цілі та досягати їх. Тому сьогодні це має стати важливою складовою навчального процесу. Важливо, щоб мрія була не мами або тата, не взята зі шкільної програми, а знайдена в серці.
Як працювати над розбудовою держави?
Уже зараз нам потрібно готувати дітей до майбутнього, в якому їм доведеться відбудовувати державу, враховуючи помилки минулого. Шляхом спільних мозкових штурмів уже незабаром нам потрібно буде відповідати на багато питань.
Як збудувати затишне бомбосховище в кожній школі та садочку? Як зробити онлайн-уроки ефективними? Як заохотити працьовитих та активних підприємців повернутись до України? Як зробити культуру прибутковою, а творців забезпечити гідною фінансовою підтримкою?
Для того щоб знайти відповіді на ці питання, учасникам brainstorm треба включити в собі опцію мрійника. Саме в цій позиції знаходяться найкращі, найбожевільніші, але й найрезультативніші ідеї.
Іншою важливою метою є позиція реаліста, який, надихнувшись натхненням мрійника, зможе створити чіткий та реалістичний план досягнення поставленої мети. Для цього важливі знання і вміння. Навчаючи наших дітей переключатись з позиції мрійника на позицію реаліста та бути максимально ефективними і там і там, ми готуємо їх до ефективної розбудови держави.
Як покращити якість життя?
Навчаючи дітей мріяти та пояснюючи, як можна досягнути цих мрій, ми можемо покращити їх якість життя. Адже можна помічати недоліки реальності, скиглити та жалітись, а можна розгледіти в кризі безліч шансів та звертати увагу на те, за що можна бути вдячним.
Саме оптимізм мрійників дозволяє переживати кризові моменти гідно та не губити себе у хвилях безнадії.
Такий підхід – через мрію до дії – направлений на те, щоб розгледіти в кожній дитині особистість та талант. І в садочку, і в таборі, і в школі діти не просто здобувають знання. Вони будують свою особистість та збільшують її масштаб з року в рік. А вчителі та ментори підтримують їх в цьому процесі. Саме масштаб особистості визначає те, якою буде її мрія.
На нове покоління українців чекає Україна, яку треба буде відновлювати і розвивати швидше, ніж можуть звичні й перевірені підходи. Потрібні сміливі люди зі сміливими ідеями і такими ж проектами. Тож мріяти і діяти – це виховувати особистостей, розширювати не лише розум, але й душі.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.