Відновлення розгляду скарг на суддів: Верховна Рада ухвалила закон
Деякі моменти залишились поза увагою законодавців – як це вплине на процедуру
Верховна Рада днями ухвалила законопроєкт №9483-2, яким розблоковується розгляд дисциплінарних скарг на суддів. Зазначена процедура не працювала вже більше двох років. Наразі закон очікує на підпис Президента. Як зміниться ситуація зі скаргами на суддів після прийняття нового документу, спеціально для Mind проаналізував адвокат Ігор Тетеря.
Вже понад два роки, а саме з 5 серпня 2021 року, Вища рада правосуддя (ВРП) не здійснює свою дисциплінарну функцію – розгляд скарг на суддів. Це пов’язано з прийняттям Верховною Радою України та набранням чинності відповідного Закону України від 14 липня 2021 року № 1635-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя та діяльності дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя», яким змінено порядок дисциплінарного провадження щодо суддів. Документ передбачає створення нової категорії учасників таких дисциплінарних проваджень – дисциплінарних інспекторів до повноважень яких, зокрема, віднесено проведення попередньої перевірки дисциплінарних скарг щодо судді тощо.
Однак, до цього часу, в тому числі у зв’язку з початком повномасштабної війни з російською федерацією, конкурс на зайняття посад дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя не оголошено. При цьому, без участі дисциплінарних інспекторів можливість розгляду дисциплінарних скарг на суддів діючим законодавством не передбачена. Верховна Рада ж з ухваленням Закону № 1635-IX запровадила нову процедуру розгляду скарг на суддів за участі дисциплінарних інспекторів, але не встановила порядок їх розгляду на перехідний період, поки дисциплінарні інспектори будуть обиратися.
Таким чином, розгляд дисциплінарних скарг на суддів було заблоковано і лишається таким вже понад два роки. З інформації розміщеної на сайті Вищої ради правосуддя, вбачається, що з 2021 року накопичилось і залишається нерозглянутими понад 9 000 дисциплінарних скарг.
Ухвалений 9 серпня 2023 року (та направлений 24 серпня 2023 року на підпис Президенту України) проект Закону № 9261 від 2 травня 2023 року «Про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення розгляду справ стосовно дисциплінарної відповідальності суддів та забезпечення роботи Служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя», покликаний вирішити проблему блокування розгляду скарг на суддів. У вказаному проєкті визначено, що тимчасово, до дня початку роботи служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя, повноваження дисциплінарного інспектора здійснює член Дисциплінарної палати Вищої ради правосуддя.
Разом з тим, у прикінцевих та перехідних положеннях вказаного законопроєкту вказано, що цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо зміни статусу та порядку формування служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя».
Отже, наразі розблокування розгляду скарг на суддів залежить від прийняття та набрання чинності проекту Закону «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо зміни статусу та порядку формування служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя», про який нижче.
Номер і дата реєстрації: 9483-2 від 25.07.2023
Автори: народні депутати Павліш Павло Васильович, Маслов Денис Вячеславович, Васюк Олександр Олександрович, Бабій Роман Вячеславович, Калаур Іван Романович, Ватрас Володимир Антонович
Альтернативи: відсутні
Етап: 6 вересня 2023 року вказаний законопроєкт ухвалено Верховною Радою України. Згодом його буде направлено на підпис Президенту України, та в разі його підписання останнім, він набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування, за виключенням певних положень.
Читайте також: Дистанційне судочинство: Кабмін пропонує розпочати процес
Ціна питання : Законопроєктом пропонується передбачити, що посадовий оклад керівника служби дисциплінарних інспекторів визначається у розмірі 40 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, встановленого на І січня календарного року, його заступника – у розмірі 35 прожиткових мінімумів, дисциплінарного інспектора (кількість яких налічуватиме 26 чоловік) – у розмірі 30 прожиткових мінімумів.
Відповідно зазначене потребуватиме додаткових витрат з бюджету. Тому в законопроекті викладено доручення Кабінету Міністрів України у проекті закону про Державний бюджет України на 2024 рік передбачити кошти, необхідні для забезпечення роботи служби дисциплінарних інспекторів.
Законопроектом також запроваджується нова категорія посад у Вищій раді правосуддя – помічник члена ВРП, однак, про можливість введення цієї категорії вплинути на витрати з бюджету, у документі не зазначено.
Читайте також: Ліквідація ОАСК: чому саме зараз Верховна Рада спромоглася це зробити
Зміст: Законопроектом усуваються недоліки та доповнюються прогалини у ряді Законів України щодо формування служби дисциплінарних інспекторів, які після їх призначення братимуть участь у процедурі розгляду скарг на суддів.
Так, зміни вносяться до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» стосовно визначення фінансового забезпечення керівника та заступника керівника служби дисциплінарних інспекторів, а також самих фінансових інспекторів. Зокрема, їм встановлено чіткі оклади та визначено, для усунення корупційних ризиків, що премії та стимулюючі виплати не нараховуватимуться.
У Законі України «Про запобігання корупції» керівника та заступника керівника служби дисциплінарних інспекторів, а також самих фінансових інспекторів ВРП віднесено до категорії службових осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище.
В Законі України «Про правовий режим воєнного стану» передбачено, що на відміну від інших осіб, що призначаються на посади державної служби в період дії воєнного стану, фінансові інспектори, керівник та заступник керівника служби дисциплінарних інспекторів, призначатимуться на посади на підставі конкурсу, подаватимуть декларації та щодо них проводитимуться спеціальні перевірки. Такі особливості в період дії воєнного стану покликані забезпечити максимальну довіру суспільства до цієї служби та прозорість її формування.
В Законі України «Про державну службу» внесено доповнення щодо нюансів проведення конкурсу на зайняття посади керівника служби дисциплінарних інспекторів ВРП. У Законі України «Про Вищу раду правосуддя» доповнено положеннями стосовно статусу та діяльності помічників членів ВРП.
Службі дисциплінарних інспекторів ВРП виділена окрема глава 6, де описано її правовий статус, а також статус дисциплінарних інспекторів, керівника служби дисциплінарних інспекторів та його заступника, порядок їх призначення, належні їм повноваження та обов’язки, а також порядок та умови проведення конкурсів на заміщення вказаних посад.
Зокрема, до повноважень дисциплінарних інспекторів належатиме: проведення попередньої перевірки дисциплінарних скарг та матеріалів справ та їх аналіз; збирання інформації, документів, інших матеріалів для проведення попередньої перевірки дисциплінарних скарг; підготовка проектів ухвал, рішень дисциплінарної палати та Вищої ради правосуддя у межах дисциплінарного провадження стосовно судді, висновків тощо; аналіз практики здійснення дисциплінарних проваджень стосовно судді та відповідних рішень за результатами таких проваджень.
Читайте також: Судочинство в смартфоні: які зміни пропонує Кабмін
Також змінюється порядок розгляду дисциплінарних скарг на суддів. Зокрема на дисциплінарного інспектора-доповідача у дисциплінарній справі після її відкриття покладатиметься:
- підготовка справи до розгляду дисциплінарною палатою,
- визначення свідків чи інших осіб, які підлягають виклику у засідання,
- вчинення інших дій, необхідних для розгляду справи дисциплінарною палатою,
- а також підготовка висновку по справі та передання його на розгляд дисциплінарній палаті.
При цьому розгляд дисциплінарної справи відбуватиметься у відкритому засіданні дисциплінарної палати, в якому братимуть участь дисциплінарний інспектор-доповідач, суддя, скаржник, їх представники.
Перебіг засідання транслюється в режимі реального часу. Однак, остання може не здійснюватися за відповідним рішенням дисциплінарної палати.
Загальна тривалість здійснення дисциплінарного провадження не може перевищувати 18 місяців з дня отримання ВРП відповідної дисциплінарної скарги, а в разі порушення зазначеного строку дисциплінарне провадження підлягає закриттю. Це положення не застосовуватиметься до дисциплінарних проваджень, розпочатих до дня початку роботи служби дисциплінарних інспекторів.
Передбачається, що підстави для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності вважають встановленими, якщо докази, наявні в матеріалах дисциплінарної справи, є чіткими та переконливими. А чіткими та переконливими, в свою чергу, вважаються докази, які з точки зору звичайної розсудливої людини у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин, що є підставою для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності.
В Законі також передбачається порядок утворення комісії, яка здійснюватиме відбір дисциплінарних інспекторів їх керівника та заступника. Вказано, що протягом семи років з дня набрання чинності аналізованого законопроекту комісія утворюватиметься ВРП у складі шести осіб, три з яких призначатимуться ВРП за пропозиціями міжнародних та іноземних організацій, які відповідно до міжнародних або міждержавних угод протягом останніх трьох років надають Україні міжнародну технічну допомогу у сфері судової реформи та/або запобігання і протидії корупції.
Конкурс з відбору дисциплінарних інспекторів, керівника служби та його заступника, має бути призначений ВРП протягом двох місяців з дня набрання чинності цим Законом.
Позиція юристів: Службі дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя та дисциплінарним інспекторам зокрема, законопроектом відводиться досить важлива функція в межах процедури дисциплінарних проваджень щодо суддів та надаються досить широкі повноваження.
Зокрема, саме дисциплінарний інспектор, якому буде розподілена відповідна скарга, первісно перевірятиме її на предмет прийнятності. Так, в передбачених випадках він повертатиме її скаржнику без розгляду, а в інших випадах готуватиме відповідний висновок для дисциплінарної палати Вищої ради правосуддя та братиме участь у розгляді дисциплінарної справи щодо судді.
Тому, від доброчесності та кваліфікації відібраних дисциплінарних інспекторів залежатиме і належний розгляд дисциплінарних справ щодо суддів.
Процедура відбору кандидатів, зокрема, в частині визначення їх рівня професійної компетентності має недоліки у повноті та деталізації прописаної процедури. Так, проведення відповідного тестування ставиться в залежність від рішення комісії про необхідність такого в кожному окремому випадку, що в результаті може мати негативні наслідки у зв’язку з різними підходами до визначення професійного рівня окремих кандидатів.
Також не достатньо детально прописано критерії доброчесності кандидатів на посади в службу дисциплінарних інспекторів, що надає досить широке поле для розсуду членів комісії у цій частині.
До змін у процедурі проведення дисциплінарного провадження щодо судді також є питання. Зокрема, передбачена можливість дисциплінарної палати своїм рішенням не проводити трансляцію засідання щодо розгляду скарги на суддю, однак не передбачено мотивів, з яких може бути прийнято таке рішення. Це може мати негативні наслідки у певних випадках – впливатиме на прозорість розгляду тих чи інших скарг на суддів.
Також, досить розмитими є критерії чіткості та переконливості доказів наявності підстав для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності, адже такими вважаються докази, якими наявність тих чи інших обставин встановлюється «з точки зору звичайної розсудливої людини».
Хто буде в плюсі: не дивлячись на наявність недоліків законопроекту, від нього залежить відновлення дисциплінарної функції ВРП. Тому в плюсі будуть громадяни та бізнес загалом, оскільки це позначиться на якості здійснення провосуддя в Україні.
Хто буде в мінусі: в мінусі будуть недобропорядні судді, які протягом двох років відсутності дисциплінарної функції ВРП звикли до такого стану і нехтують своїми обов’язками щодо дотримання строків та процедури розгляду справ, чим значно погіршується якість правосуддя та знижується і без того низький рівень верховенства права в Україні.
Висновки: для мене, як постійно практикуючого в судах адвоката, прийняття цього законопроекту в першу чергу має значення в контексті запуску дисциплінарної функції Вищої ради правосуддя. На власному досвіді бачив як погіршувалась ситуація зі здійсненням правосуддя окремими суддями, які, враховуючи те, що дисциплінарні скарги не розглядалися, нехтували строками та процедурою розгляду судових справ, проявляли неповагу до учасників процесу тощо. Впевнений, що відновлення розгляду скарг на суддів та вдосконалення процедури такого розгляду, що впроваджується аналізованим законопроектом, значно покращить якість правосуддя в нашій державі.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.