Прозорість і відкритість: як вимірювати ці величини в Україні

Прозорість і відкритість: як вимірювати ці величини в Україні

І чому це важливо для повоєнної відбудови

Прозорість і відкритість: як вимірювати ці величини в Україні
Фото: depositphotos

Повоєнна відбудова ставить перед країною немало викликів і можливостей. У контексті такого важливого періоду, де кожен крок має вирішальне значення, поняття «прозорість» посідає центральне місце у стратегії відновлення та розвитку. Здатність забезпечити прозорість у всіх сферах суспільного життя є необхідною передумовою для формування стратегії реконструкції. Від ефективного використання ресурсів до побудови довіри громадян до владних структур – це лише частина аспектів, де прозорість відіграє визначальну роль. Про визначення прозорості як ключового фактору у відбудові країни та створенні життєздатного і стійкого суспільства після військового конфлікту розповіла Mind комунікаційна менеджерка Інституту аналітики та адвокації Марія Мигаль.

Читайте також: Рейтинг тендерних чемпіонів – 2023: Хто і чому найбільше заробляє на держзакупівлях

Визначення прозорості в українському законодавстві

Українське законодавство не містить єдиного чіткого визначення поняття «прозорість». Водночас закони та нормативно-правові акти обґрунтовують його в різних аспектах:

  • Доступ до публічної інформації здійснюється на принципах прозорості та відкритості діяльності органів влади;
  • Одним з основних напрямів державної інформаційної політики є забезпечення відкритості та прозорості діяльності органів влади;
  • Закупівлі здійснюються, серед іншого, за принципом відкритості та прозорості на всіх стадіях;
  • У Законі України «Про державну службу» описано принцип прозорості як відкритість інформації про діяльність державного службовця;
  • Прозорість передбачає повне розкриття фінансової інформації щодо функціонування сектору безпеки та оборони з метою забезпечення ефективного використання фінансових ресурсів;
  • Бюджетна система України ґрунтується на принципі публічності та прозорості, що означає інформування громадськості з питань бюджетної політики, складання, розгляду, затвердження, виконання державного бюджету та місцевих бюджетів, а також контролю за їх виконанням;
  • Відкритість – це оприлюднення розпорядниками всієї публічної інформації у формі відкритих даних, яка перебуває в їх володінні, крім інформації, яка законом віднесена до інформації з обмеженим доступом, а також яка не підлягає оприлюдненню;
  • Принцип відкритості – забезпечення вільного доступу до інформації, що визначає державну регіональну політику і є у розпорядженні органів державної влади, органів влади АР Крим та органів місцевого самоврядування.
  • «Прозорий бюджет» передбачає впровадження кращих міжнародних рекомендацій Світового банку, МВФ та Міжнародного бюджетного партнерства (IBP).

Загалом українське законодавство ідентифікує поняття «прозорість» як необхідність дотримання принципів відкритості та підзвітності у різних сферах і в окремих випадках деталізує їх складові.

Читайте також: Чи існує «пігулка» від корупції у публічних закупівлях?

Національні інструменти прозорості

Щоб зрозуміти, який рівень прозорості органів влади в Україні та як витрачаються бюджетні кошти, потрібно знати про практичні способи, які вже діють. Один з основних способів – це запит на інформацію, коли ви просите у влади надати вам дані, які в них є. Цей процес регулюється законом, і влада повинна відповісти на ваш запит не пізніше, ніж через п'ять робочих днів (але іноді цей строк може бути збільшений).

Коли йдеться про прозорість, важливо, щоб органи влади самі публікували інформацію, а не лише відповідали на запити громадян. Законодавство визначає, що існують певні блоки інформації, які органи влади повинні обов'язково публікувати:

  • про організаційну структуру, місію, функції, повноваження, основні завдання, напрями діяльності та фінансові ресурси;
  • нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії, прийняті розпорядником, проєкти рішень;
  • плани проведення та порядок денний своїх відкритих засідань;
  • іншу інформацію про діяльність суб'єктів владних повноважень згідно із законом.
Прозорість

Єдиний державний реєстр декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування – це портал, де містяться декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;

Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення – це портал, де міститься інформація про всіх фізичних та юридичних осіб, які вчинили корупційні правопорушення;

Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань – це система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи;

Prozorro – це онлайн-платформа, де державні та комунальні замовники оголошують тендери на закупівлю товарів, робіт і послуг, а представники бізнесу змагаються на торгах за можливість поставити це державі;

Єдиний державний веб-портал відкритих даних – портал передбачає доступ до інформації органів влади з можливістю її наступного використання;

Є-data та його модулі (open budget, spending, proifi тощо) – це ресурс, на якому представлена інформація у форматі відкритих даних, а також доступний інструмент громадського контролю за плануванням і використанням публічних коштів;

Єдиний державний реєстр судових рішень – державна інформаційна система, яка забезпечує збирання, облік, накопичення, зберігання, захист, пошук і перегляд електронних копій судових рішень всіх інстанцій та за всіма підсудностями;

Єдиний реєстр звітності політичних партій POLITDATA – портал, на якому містяться фінансові дані політичних партій, що функціонують в Україні (Реєстр звітів політичних партій POLITDATA запустять до наступних виборів).

Прозорість корисна громадянам і цікава інвесторам

Після перемоги на Україну чекатиме найважливіше та найтриваліше завдання – відбудова. Ідеться не лише про фізичну реконструкцію знищених міст і сіл, а й про створення нової ефективної системи управління, демократичної легітимності влади та відновлення соціальної довіри. У цьому контексті поняття прозорості стає ключовим фактором, що визначає успіх цього процесу.

Зараз громадяни України як ніколи відчули потребу віри у владу й політичну систему, які б діяли на їхню користь. Прозорість в управлінні та владі є ключовим фактором у відновленні довіри українців. Забезпечення доступу до інформації про діяльність державних органів, розподіл бюджетних коштів, відкритість в ухваленні рішень, дозволяє громадянам бачити, що їхні інтереси на першому місці.

Прозорість також має велике значення для розвитку економіки після закінчення війни. Інвестори шукають стабільність і надійність у країнах, куди вони планують вкладати гроші. Підзвітність у бізнес-процесах, зокрема закупівлях та оподаткуванні створює сприятливий клімат для інвестицій і розвитку підприємництва.

Прозорість в управлінні та суспільстві загалом стає фундаментом успішної відбудови України. Вона вказує шлях до створення справедливого, ефективного й демократичного суспільства, яке має шанс стати прикладом для інших країн, які переживають подібні випробування.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло