Молоді та амбітні: хто драйвить сучасний український бізнес
Підприємці відкривають нові напрями попри війну
Згідно зі статистикою, від початку повномасштабного вторгнення рф в Україні зареєстровано понад 202 000 нових ФОПів. І їхня кількість зростає, адже українців не лякають труднощі, вони готові відкривати власну справу й розвивати нові напрями. Так, протягом місяця відкривається до 25 000 нових бізнесів. Які саме бізнеси й у яких сферах відкривають українці і хто ці підприємці, розповів Mind співзасновник Fibermix та Savex Minerals Віктор Андрухів.
Уже другий рік поспіль в Україні, попри війну, зростає підприємництво. Лише влітку 2023 року відкрили 102 000 нових бізнесів (переважно малих та середніх). І ці цифри б’ють довоєнні рекорди. Хто ті підприємці, що розпочинають справу у непрості воєнні часи? За моїми спостереженнями – це переважно молодь.
За дослідженням Rating Lab, у створенні власного бізнесу та самозайнятості зацікавлені 73% опитаних молодих українців. 8% респондентів уже започаткувати свою справу, 28% – роблять певні кроки та займаються плануванням, 59% – наразі тільки розглядають таку можливість.
З огляду на те, що до початку війни молодь становила близько чверті населення України, цифри вражають – маємо потужний пласт молодих підприємців. Найбільш привабливими сферами для ведення власної справи на сьогодні залишаються комерція та торгівля, IT та е-комерція, культура та дизайн.
Читайте також: Розвиток бізнесу: важкі часи не перепона, а рушій до змін
Навіщо молодь іде в бізнес?
Здебільшого сучасні молоді підприємці сприймають самозайнятість не лише як джерело доходу. Для них це насамперед важливий інструмент, щоб розвиватися й отримувати задоволення від втілення проєктів та ідей. Це можливість працювати, враховуючи власні інтереси й захоплення.
Окрім самореалізації, молодь також прагне бути корисною для суспільства. Нова генерація підприємців переймається проблемами довкілля та прагне зберегти цей світ для майбутніх поколінь. Під час війни для багатьох із них стала важливою підтримка свого регіону та країни.
Отже, чимало молодих підприємців працює над створенням стартапів і бізнесів, що можуть бути корисними для перемоги й відновлення України.
Читайте також: Бізнес під час кризи: змінюємо підхід до спілкування з клієнтами
Які вони – нові обличчя українського бізнесу?
Щороку в Україні оприлюднюють список успішних молодих українців до 30 років. Це звичайні хлопці та дівчата, які свого часу здебільшого починали з нуля. Зараз вони – лідери у своїй справі та власним прикладом надихають інших.
Допомагають армії
Наприклад, молодий підприємець Міша Рудомінський. Він у 23 роки координує розробку рацій, невразливих до РЕБ, а також розробляє легкі ракетоносії з двигуном, що спалює сам себе.
Або Вадим Мельник, 29 років. Він впровадив інноваційне рішення на ринку дронів.
Реалізують соціальні ініціативи
29-річна засновниця благодійного фонду Юлія Бігун навчає, як запобігати ризикам від вибухонебезпечних предметів, працевлаштовує жінок з інвалідністю та матерів дітей з інвалідністю.
Розвивають освіту та науку
Вадим Синжерецький – 30 років. Співзасновник маркетплейсу репетиторів і приватних вчителів. Його компанія потрапила до найкращих освітніх стартапів Європи.
Олена Скирта у 29 популяризує науку та проводить найбільші науково-популярні конференції в Україні.
Приклад стійкості та незламності
Підприємець Костянтин Дудченко, 27 років. Втративши кавовий бізнес у Херсоні, він з нуля створив новий в Івано-Франківську.
Власне, це лише кілька прізвищ із цілого покоління українців, які сьогодні будують майбутнє нашої країни.
Чого маємо в них повчитися?
З появою на ринку нових молодих амбітних гравців збільшується конкуренція. Адже вони вже випереджають багатьох із нас за результатами, амбіціями, мріями та метою. Таке активне суперництво не дозволяє релаксувати, а спонукає розвиватись і дотримуватися високих стандартів.
Тож які риси відрізняють покоління підпрємців-зумерів і в чому нам варто в них повчитися?
- Працьовитість і націленість на результат. Відсутність експертності та досвіду молодь компенсує максимальною самовіддачею і відданістю справі.
- Сміливість. Попри війну й обстріли вони ризикують та створюють нові проєкти.
- Розуміння важливості ділової репутації. Максимально активні в соцмережах і медіа. Співпрацюють із блогерами та лідерами думок. Завжди готові до діалогу зі споживачем.
- Чітко сформована стратегія. Спираючись на отримані знання, розуміння клієнта й аналітику ринку, достатньо реалістично прогнозують майбутні кроки розвитку бренду, продукту, ніші.
- Допитливість. Молодь постійно тестує власні версії, думки, концепції та випробовує щось нове.
- Відсутність внутрішніх бар'єрів. Швидко адаптуються до нових технологій. Мають нові неординарні ідеї та свіжий погляд.
Загалом потенціал нової генерації українського бізнесу – цінний ресурс, який варто підтримувати й розвивати, оскільки молоді підприємці разом із досвідченими бізнесменами відновлюватимуть Україну після перемоги.
Особисто ж для мене їхня творча енергія та відкритість до нового є поштовхом до змін. До розуміння, що треба вчитися все життя, долати внутрішні бар'єри, лінощі та застарілі стереотипи.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.