Реєстр спонсорів війни: що означає для бізнесу потрапити до переліку

Реєстр спонсорів війни: що означає для бізнесу потрапити до переліку

Чому не варто зволікати

Реєстр спонсорів війни: що означає для бізнесу потрапити до переліку
Фото: depositphotos.com

Наприкінці листопада НАЗК внесло бельгійського незалежного оператора газової системи Fluxys до переліку міжнародних спонсорів війни, через сприяння компанії експорту російського скрапленого природного газу. Раніше до цього переліку потрапив один з найбільших виробників будівельних сумішей – німецька компанія Knauf. Остання є найбільшим інвестором у будівельну галузь рф і протягом минулого року сплатила до бюджету держави-терориста майже $117 млн. Яка роль НАЗК у викритті спонсорів війни, що означає для цих та інших «помічників» рф поповнити лави цього міжнародного списку і як працює зазначений реєстр, розповів Mind партнер АО «Овчаров та Партнери» Олександр Горобець.

Читайте також: Чому міжнародні компанії продовжують працювати в росії. Кейси FM Logistic, Mars та JTI

Запобігання корупції та міжнародні санкції

Важлива роль НАЗК у підготовці пропозицій і реалізації міжнародної стратегії санкцій проти країни-агресора, фізичних осіб і компаній, що причетні або підтримують рф у війні проти України, – очевидна. Проте напевно постійно виникатимуть запитання від «пересічних» про невідповідність назви та суті антикорупційної діяльності цієї установи з формуванням, актуалізацією даних і поширенням інформації з порталу «Війна&Санкції», реєстру «Міжнародних спонсорів війни», а також інших баз даних, що викривають посібників рф у війні проти України.

У перші місяці повномасштабної збройної агресії рф, коли воїни ЗСУ, добровольці та всі свідомі громадяни зі зброєю в руках, волонтерством чи в інший спосіб надавали відсіч ворогу, поступово почав розгортатися і набирати обертів інший фронт спротиву агресору. Виявилося, що єдиним способом прискорити численні бюрократичні процедури в США, країнах ЄС, Великій Британії та інших країнах-партнерах для запровадження санкцій проти рф та білорусі буде діяльність міжнародного колективного робочого органу провідних експертів. Ці фахівці напрацьовуватимуть перелік документів, стратегій, дорожніх карт і планів для подальшого використання їх офіційними особами країн санкційної коаліції.

Так, за ініціативи Володимира Зеленського була створена Міжнародна робоча група з питання санкцій проти росії. Її очолив керівник Офісу Президента України Андрій Єрмак і колишній посол США у рф, професор Стенфордського університету Майкл Макфол. Уже 20 квітня 2022 року був опублікований План дій щодо посилення санкцій проти російської федерації.

Уперше про НАЗК Робоча група Єрмака – Макфола зазначила в документі «Дорожня карта індивідуальних санкцій: рекомендації щодо санкцій проти російської федерації» від 6 червня 2022. Згідно з документом, НАЗК за підтримки МЗС України має оприлюднювати списки осіб, які відповідають суворим критеріям для застосування санкцій офіційними особами або урядами країн – учасниць коаліції проти рф. Також наголошується, що станом на середину 2022 року НАЗК уже визначило 12 000 громадян і понад 3000 юридичних осіб, які підпадають під санкції.

Виявилося, що НАЗК, створене для забезпечення формування та реалізації державної антикорупційної політики, – єдина установа (до речі, центральний орган виконавчої влади), яка має у своєму складі фахівців-аналітиків, навчених відшукувати активи в різних юрисдикціях, вивчати спосіб життя фігурантів, аналізувати звітність і масиви даних, щоб збирати достатні та беззаперечні «пруфи» причетності фізичних осіб або компаній до війни рф проти України.

Читайте також: Гроші не пахнуть? Чому 90% іноземних компаній продовжують працювати у рф

Бази даних НАЗК: мета створення і статус відомостей

4 квітня 2022 року завдяки спільним зусиллям НАЗК та МЗС України запрацював портал «Війна&санкції», який на той момент дозволяв переглянути перелік осіб, на яких уже було накладено санкції з початку повномасштабної війни рф проти України, а також ознайомитися з кандидатами на потрапляння до санкційних списків. До запровадження порталу «Війна&санкції» і до створення Робочої групи Єрмака – Макфола, іншого механізму для НАЗК, окрім як доведення до відома Офісу Генерального прокурора та МЗС України у формі листів списків вказаних осіб, не було.

Головна мета порталу «Війна&санкції» – це поінформувати уряди країн – партнерів України та громадян про вже запроваджені санкції і закликати розширити санкційні списки особами, які підтримують війну, у тому числі фінансово та інформаційно. Це дасть змогу забезпечити максимальний тиск на співучасників війни й наблизити перемогу України.

Наприклад, окрім НАЗК, реєстри компаній, які згорнули або продовжують свій бізнес у рф, веде професор Джеффрі Зонненфельд і дослідницька група Єльського університету. Мета ведення цього реєстру – це репутаційний вплив на провідні компанії світу для залишення ринку рф.

У вересні 2022 року НАЗК повідомило, що всі відомості про компанії з реєстру міжнародних спонсорів війни, а також ті, що будуть додаватися до нього в майбутньому, вносяться до бази даних World-Check (міжнародної компанії LSEG, власників Refinitiv, яка є оператором бази World-Check), яка широко використовується аналітиками для збору даних та аналізу інформації про фінансові показники компаній у різних юрисдикціях, у тому числі про відносини їх бенефіціарів із владою конкретної країни.

Метою проєкту «Міжнародні спонсори війни» НАЗК заявлено:

  • скорочення ресурсів рф для ведення війни через позасанкційні інструменти (не залучаючи ресурси країн-союзників);
  • привертання уваги в глобальному медійному просторі до компанії, яку оголошено міжнародним спонсором війни, і до війни загалом;
  • припинення бойових дій і наближення перемоги України.

З’ясувалося, що аналітичні можливості НАЗК – це ресурс Робочої групи Єрмака – Макфола для ініціювання міжнародних санкцій із боку світової спільноти проти рф, а також фізичних осіб чи компаній, які підтримують війну проти України.

Відтепер стає зрозумілим, чому позначення «міжнародним спонсором війни» є лише репутаційним і будь-яких юридичних наслідків для компанії на території України не несе. Деякі критики цього проєкту зазначають, що відсутність юридичних наслідків або санкційних процедур – це результат «непрозорості» визначення критеріїв і відсутність нормативного регулювання для визнання особи / компанії міжнародним спонсором війни.

Обставини включення / виключення відомостей із реєстру НАЗК «Міжнародний спонсор війни» про деякі міжнародні компанії, що супроводжувалося суспільним резонансом, – також один із наслідків відсутності нормативно визначеного статусу цієї бази даних.

До речі, абсолютна більшість користувачів зазначають зручність та інформативність порталу «Війна&Санкції»;

можливість порівнювати запровадження санкцій у різних юрисдикціях; регулярне оновлення нформації. І головне, НАЗК постійно додає нові відомості, зокрема, «Компоненти у зброї», які можуть бути використані як підстава для застосування міжнародних санкцій щодо компаній, які співпрацюють із рф.

Читайте також: Гаманець чи життя: багато глобальних компаній досі працюють у росії. Як почуваються їхні українські «дочки» та хто швидше зреагує на тиск

НАЗК та інші бази даних у процедурах із негативних наслідків для компаній

Основним нормативно-правовим актом вважається Закон України «Про санкції», який регулює порядок застосування і види спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів. У ст. 5 закону НАЗК не вказано серед суб’єктів (Президент, ВРУ, КМУ, НБУ, СБУ АРМА), хто має право вносити пропозиції щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій перед РНБО.

Уведення в дію рішень РНБО про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) до фізичних і юридичних осіб відповідним указом здійснює Президент з подальшим оприлюдненням інформації про зміст санкцій на сайті його офіційного інтернет-представництва.

На виконання Закону Правлінням НБУ затверджено зміни до постанови «Про забезпечення реалізації і моніторингу ефективності персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів» від 01.10.2015 №654 (із змінами), яка забороняє банкам, зокрема:

  • встановлювати ділові контакти з підсанкційними особами за наявності санкції «заборона встановлення ділових контактів»;
  • здійснювати фінансові операції, якщо до клієнта / його контрагента застосовано санкцію «зупинення фінансових операцій»;
  • сприяти виведенню капіталу за межі України особами, якщо є санкція «запобігання виведенню капіталів за межі України, тощо.

Особам із санкційних списків (відомості НАЗК знову поза увагою) банки та інші небанківські фінансові установи зобов'язані відмовити в здійсненні переказу коштів і проведенні валютно-обмінних операцій.

Жодним чином НАЗК не задіяно і в процедурі розгляду чи виконанні стягнення в дохід держави активів, що належать фізичній або юридичній особі, а також активів, щодо яких така особа може прямо чи опосередковано вчиняти дії, тотожні праву розпорядження.

Так, 12 травня 2022 року ухвалено Закон України №2257-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності санкцій, пов’язаних з активами окремих осіб». Цей закон запроваджує новий вид санкцій – стягнення в дохід держави активів, що належать фізичній або юридичній особі, яке розглядає Вищий антикорупційний суд за участю з боку держави Мінюсту, АРМА, ФДМУ та Кабміну.

Крім санкцій РНБО, діють обмеження щодо діяльності осіб, включених до переліку осіб, пов'язаних із провадженням терористичної діяльності або стосовно яких запроваджено міжнародні санкції. Вимоги щодо роботи з переліком терористів встановлює Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».

Вказаний вище перелік жодним чином не пов’язаний із базами даних НАЗК, оскільки формується Держфінмоніторингом, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, та оприлюднюється на офіційному сайті Держфінмоніторингу.

Три причини стежити за реєстром НАЗК

Обов'язок заморозити активи й зупинити фінансові операції клієнтів, включених до цього переліку терористів (осіб, які діють від їх імені або стосовно яких застосовано міжнародні санкції), покладається на банки, небанківські фінансові установи та інших, визначених законом суб'єктів первинного фінансового моніторингу.

Оцінюючи ефективність НАЗК у реалізації санкційної політики щодо компаній, які прямо чи опосередковано підтримують рф у війні проти України, необхідно враховувати декілька важливих аспектів:

  • НАЗК – це центральний орган виконавчої влади зі спеціальним статусом, відповідальний за формування антикорупційної політики та запобігання корупції. Тобто нормативна база, мета створення, повноваження та функціонал цього органу не охоплюють діяльність пошуку підстав і запровадження санкційних процедур в Україні чи міжнародному просторі.
  • Допомога Робочій групі Єрмака – Макфола в поширенні інформації про осіб, які підтримують війну, у тому числі фінансово та інформаційно, інформуванні урядів країн – партнерів України та громадян про вже запроваджені санкції і спонукання до розширення санкційних списків – це те, для чого створено портал «Війна&Санкції».
  • Якщо НАЗК поки що процедурно не долучено до реалізації санкційної політики, а відомості з бази даних про міжнародних спонсорів війни мають інформативний статус, то все одно компаніям, які включено до баз НАЗК, не варто легковажно ставитися до вказаних фактів. Оскільки наполеглива робота над розширенням санкційного тиску на рф продовжується, то в будь-який момент до кінця війни відомості про компанію можуть потрапити до офіційних списків (баз, реєстрів) із подальшими негативними наслідками.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту editor@mind.ua
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло