Санкції працюють: російський проєкт «Арктик ЗПГ-2» під загрозою зупинення
Що передбачав цей проєкт, яка його подальша доля та чому тиск на рф потрібно лише посилювати

Проєкт «Арктик ЗПГ-2», що включає будівництво терміналу для зрідження природного газу в російській Арктиці, стоїть перед серйозними викликами через міжнародні санкції. Цей проєкт є частиною стратегії росії з метою збільшення своєї частки на світовому ринку ЗПГ. Однак із запровадженням санкцій із боку США та ЄС «Арктик ЗПГ-2» зіткнувся з проблемами, що ставлять під загрозу його реалізацію і подальшу експлуатацію. Як впливають санкції на цей проєкт рф та які ще перешкоди існують для його розвитку, розповіли Mind стратегічний радник Razom We Stand Олег Савицький і спеціаліст із комунікацій компанії Максим Гардус.
Читайте також: Санкції працюють: як Україна бореться за ембарго Європи на російський зріджений газ
Санкції запустили форс-мажор для «Арктик ЗПГ-2»
Проєкт «Арктик ЗПГ-2» розташований за Полярним колом на півострові Гидан і має прогнозовану потужність у 19,8 млн тонн ЗПГ на рік. Якщо всі три черги будівництва будуть завершені та введені в експлуатацію, проєкт може подвоїти експортні обсяги «Новатеку» (власника проєкту).
Проте санкції, запроваджені через військові дії росії в Україні, спонукали іноземних акціонерів проєкту «Арктик ЗПГ-2» до заморожування участі в ньому, а сам «Новатек» оголосив про форс-мажорні обставини. Виробництво ЗПГ було припинено, а перша технологічна лінія зупинена до кінця червня. Далася в знаки й критична нестача спеціалізованих танкерів.
Через припинення виробництва ЗПГ видобуток газу на суміжних родовищах також було зупинено, що поставило під загрозу плани росії нарощувати експорт газу морем.

Бетонна гравітаційна конструкція (ГБС) спільного підприємства «Арктик ЗПГ-2» будується в сухому доку центру будівництва ЗПГ біля населеного пункту Білокаменка, Мурманська область, росія, 26 липня 2022 року.
Читайте також: Санкції працюють: США добивають російський проєкт «Арктик ЗПГ-2
Немає транспорту – немає ЗПГ
Санкції США вразили сферу логістики ЗПГ і, зокрема, виробництво спеціалізованих льодових танкерів класу Arc7, здатних працювати в екстремальних арктичних умовах. Ці судна незамінні для транспортування ЗПГ через льоди Північного морського шляху. Проте через зазначені проблеми будівництво та передачу росії нових суден було зупинено. Нестача танкерів уже призвела до затримок комерційних постачань, що негативно позначилося на фінансових і стратегічних планах «Новатеку».
Танкери льодового класу мають унікальну конструкцію з подвійним корпусом для витримування тиску льоду та посилені гвинти, що робить їх незамінними для проєкту.
Згідно з планами «Новатеку», 15 танкерів льодового класу Arc7, здатних пробивати 2-метровий лід, мали бути збудовані на російській верфі «Звезда» на Далекому Сході для потреб «Арктик ЗПГ-2» із залученням південнокорейських компаній. Зрештою росії вдалося побудувати лише три таких судна: «Алексей Косыгин», «Петр Столыпин» і «Сергей Витте». Ще три виготовила компанія Hanwha Ocean на замовлення «Совкомфлоту», але контракти на їх продаж були анульовані через санкції.
Віцепрем'єр-міністр росії Александр Новак визнав, що головною проблемою є саме танкери, наголосивши на важливості розв'язання цього питання для успіху проєкту. За словами Рональда Сміта, старшого аналітика BCS, невизначеність щодо можливості отримання необхідних танкерів загалом ставить під питання майбутнє «Арктик ЗПГ-2».
Ситуація ускладнюється тим, що альтернативи забезпеченню доставки ЗПГ в умовах арктичних льодів обмежені. Компанія володіє лише трьома новими ЗПГ-танкерами, які зареєстровані під прапором рф і через санкції не зможуть заходити в порти ЄС. Це ставить під сумнів не лише короткострокові, а й довгострокові перспективи проєкту «Арктик ЗПГ-2».
У лютому цього року обсяг видобутку природного газу на родовищах, розроблених спеціально під проєкт ЗПГ-термінала, знизився через затримки в постачаннях ЗПГ до 83 млн кубометрів проти 425 млн кубометрів у грудні та 250 млн кубометрів у січні.
Читайте також: Німеччина отримуватиме зріджений газ у кредит. Як вдалося замінити торгові схеми колишньої Gazprom Germania?
Будівництво триває за допомогою Китаю та за невтручання Норвегії
Попри виклики, що стоять перед проєктом «Арктик ЗПГ-2», активність на будівельному майданчику в Арктиці свідчить про непохитну рішучість «Новатеку» продовжувати його втілення. Особливо примітною є підтримка з боку Китаю, який допомагає подолати обмеження, накладені міжнародними санкціями на постачання обладнання.
До верфі «Новатеку» на півночі росії (сел. Білокам'янка Мурманської обл.) наприкінці березня безперешкодно прибув останній модуль для другої виробничої лінії, доставлений великовантажним судном «Hunter Star» із Китаю. Ця подія стала можливою попри обмеження на передачу такого роду технологій до рф, а також через невтручання Норвегії, територіальними водами якої доставлявся критично важливий для «Новатеку» вантаж.
У міжнародній системі ідентифікації суден Hunter Star вказував кінцевим пунктом своєї подорожі норвезький порт Кіркенес, що могло використовуватися для обходу санкцій. Враховуючи, що зупинки російських ЗПГ танкерів мали місце в Норвегії в минулому, це підтверджує наявність пробілів у застосуванні санкцій проти рф.

Hunter Star прибуває на Білокам'янський суднобудівний завод із модулем TMS-005 31 березня 2024 року
Крім того, на майданчик із Китаю прибули сотні спеціалістів, які мають допомогти з встановленням у доставлений Hunter Star модуль 20 газових турбін CGT30 потужністю по 300 кВт кожна. Ці турбіни, поставлені компанією Harbin Guanghan Gas Turbine, відіграють ключову роль у забезпеченні енергією другої виробничої лінії ЗПГ, компресори якої працюватимуть на повністю електричному приводі згідно з китайською технологією. Таке технічне рішення може дозволити компенсувати відсутність турбін американського виробництва.

Тримісячна подорож Hunter Star із Пєнлаю, Китай, до Мурманська, росія.
Два інші модулі, TMS-003 і TMS-004, були доставлені до Білокам'янки на борту суден льодового класу «Audax» та «Pugnax» у супроводі атомних криголамів через заледенілі води Північного морського шляху. Вони подолали 2500 морських миль морським льодом приблизно за шість тижнів.
Це також підтверджує, що «Новатек» не втрачає надії на запуск постачань з «Арктик ЗПГ-2». Припинення виробництва ЗПГ, а також зниження обсягів видобутку природного газу свідчить лише про тимчасовий характер проблем, з якими стикнувся проєкт. З огляду на отриманий дозвіл від адміністрації Північного морського шляху на проходження суден нельодового класу влітку, компанія може шукати альтернативні шляхи для подальшої реалізації свого плану попри геополітичні та логістичні перешкоди.
Але санкції працюють
Зараз ЄС і США стоять перед низкою складних викликів, пов’язаних із загрозами енергетичній безпеці та стабільності цін на енергоносії. Для їх успішного розв'язання вони мають випрацювати спільну стратегію для скорочення залежності від викопного палива та протидії планам кремля.
Припинення проєкту «Арктик ЗПГ-2» через санкції може стати нищівним ударом по амбіціях росії здобути до 2030–2035 років п'яту частку світового ринку ЗПГ. На цей час країна посідає четверте місце серед світових виробників із річним експортом 32,6 млн метричних тонн зрідженого газу.
Хронологія санкцій
У вересні 2023 року США оголосили перші адресні санкції проти «Арктик ЗПГ-2», охопивши залучені російські компанії та їхні дочірні структури, а також фірми з третіх країн, зокрема з ОАЕ, що намагалися обійти обмеження. Ці дії спрямовані на скорочення майбутніх енергетичних можливостей росії. 14 вересня США запровадили санкції, а вже 2 листопада 2023 року заборонили діяльність самої компанії «Арктик ЗПГ-2».
Зазначений постійний тиск спонукав до зміни постачальників і методів виконання робіт. Зокрема, найбільш суттєвим було зміщення строків запуску проєкту через заборону Південною Кореєю постачання до рф критичних компонентів для будівництва танкерів у квітні 2023 року.
- Серпень 2022 року: «Новатек» укладає угоду з турецькою компанією про побудову плавучої електростанції через припинення Baker Hughes обслуговування російських ЗПГ-проєктів.
- Березень 2023 року: віцепрем'єр рф оголошує плани збільшити виробництво ЗПГ до 100 млн тонн попри дефіцит танкерного флоту.
- Квітень 2023 року: Південна Корея розширює перелік санкційних товарів включно з критичними компонентами для арктичних газовозів.
- Червень 2023 року: Японія заявляє про намір продовжувати співпрацю з росією у газовій сфері для забезпечення власної енергетичної безпеки.
- 14 вересня 2023 року: США вперше запроваджують санкції, спрямовані на обмеження розвитку енергетичних проєктів росії, зокрема «Арктик ЗПГ-2».
- Жовтень 2023 року: у міжнародних медіа з'являється інформація про постачання обладнання на суму $400 млн від компаній із Великої Британії, США та Італії, що дозволило запустити першу чергу «Арктик ЗПГ-2».
- 2 листопада 2023 року: Державний департамент США та OFAC оголошують про санкції проти ТОВ «Арктик ЗПГ-2» як безпосереднього оператора проєкту.
- Листопад 2023 року: США запроваджують комплексні санкції проти проєкту включно із забороною на закупівлю виробленого на ньому ЗПГ.
- Січень 2024 року: Total оголошує про форс-мажор, відмовляючись відвантажувати газ з «Арктик ЗПГ-2» і відповідно дотримуючись санкцій.
- Лютий 2024 року: перші відвантаження газу переносяться, «Новатек» отримує додаткове обладнання на $180 млн, але стикається з відсутністю танкерного флоту.
- Квітень 2024 року: рф підтверджує припинення виробництва ЗПГ на першій черзі проєкту через логістичні проблеми та відсутність нових танкерів льодового класу, що ускладнює реалізацію проєкту.
Як протистояти закінченню флагманського проєкту росії у сфері експорту газу?
Реалізація «Арктик ЗПГ-2» перебуває на критичному етапі, коли проєкт ще можна зупинити. Термінал, який є центральною частиною стратегії росії для посилення своєї присутності на глобальному ринку ЗПГ, планував досягти повної продуктивності у 20 млн тонн ЗПГ щороку до 2026-го. Основна проблема для «Новатеку» полягає, як зазначалося, у логістиці.
Подальші санкції проти суднобудівельної та енергетичної галузей рф мають вирішальне значення для зупинення планів кремля. Зараз залежність від російського ЗПГ являє собою ризик для геополітичного балансу в ЄС.
Для протидії цим викликам партнерам України потрібно:
- запровадити додаткові санкції для повного зупинення «Арктик ЗПГ-2», зокрема проти будь-яких суден, що беруть участь у логістиці проєкту;
- встановити обмеження на імпорт ЗПГ з діючого терміналу «Новатеку», «Ямал ЗПГ», до країн ЄС і повністю відмовитися від російського ЗПГ до 2025 року;
- запровадити санкції проти послуг, що підтримують експорт російського ЗПГ, включно з транспортуванням, страхуванням та фінансовими операціями;
- запровадити цільові санкції проти всіх танкерів, що використовуються для транспортування російського ЗПГ.
Ці заходи спрямовані на забезпечення енергетичної безпеки Європи та зменшення залежності від російських енергоресурсів, що є ключовим для стримування російської агресії та відновлення стабільності в регіоні.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.