«У нас такого не було – і нічого, нормальні виросли» або На що замінити шкідливі установки минулого

«У нас такого не було – і нічого, нормальні виросли» або На що замінити шкідливі установки минулого

І чим може допомогти дітям та їхнім батькам казковий онлайн-психолог Морквинка

«У нас такого не було – і нічого, нормальні виросли» або На що замінити шкідливі установки минулого
Фото: depositphotos

Українські діти на рівні з дорослими мають відповідати на виклики війни. Проте саме ця вразлива частина суспільства вміє якнайкраще маскувати власні психологічні переживання. Тому розпізнати останні вчасно – часто «задача із зірочкою» для батьків. Одним з очевидних рішень у таких питаннях може стати залучення психолога. А от як зробити таку терапію ефективною і доступною саме для дітей, розповіла Mind CEO і фаундерка Громадської організації «Можливості. Мотивація. Медіа» (Харків), авторка та керівниця проєктів із першим анімованим психологом Морквинкою, авторка методики наративного спілкування Анастасія Свобода.

Читайте також: Захистити дітей від війни. Як облаштувати у громаді центр психологічної підтримки школярів

Всі ми неодноразово чули фрази на кшталт «В нас такого не було, і нічого – нормальні виросли» та купу інших слів, коли йдеться про виховання і психологічну підтримку дітей. Але життєздатність цих висловів уже давно нівельована, а їх реальний вплив на людину психологи розібрали майже на атоми. Очікувано, що нічого корисного не знайшли. А де ж його шукати зараз?

Сьогодні фокус уваги більшості українців змістився на безпекові питання та адаптивність до нетипових і ненормальних умов щоденного життя – відсутність електрики, води, доступу до інтернету, а отже, і будь-якої стабільності в розв'язанні особистих і робочих проблем. Емоційний стан дорослої людини перебуває під сильним тиском обставин. Чи здатна людина, у якої відібрали елементарні точки опори, бути опорою для інших? Зокрема для дітей? І чи не потрапимо ми в пастку, коли замість старих і шкідливих парадигм у нас не буде сили закладати в покоління, що підростає, нові, здорові ментальні звички.

Що і як ми можемо зробити вже зараз, щоб виховати міцне, гуманне суспільство, яке поважає себе, інших, знає, що таке кордони і як їх дотримуватись, як розуміти свої емоції та що з ними робити, чому адекватні соціальні навички відкривають більше можливостей і що «терпи», «не плач», «мовчи» є не більш ніж шкідливими фантомами з минулого сторіччя?

За розв'язання цих проблем у межах своїх можливостей взялися в ГО «Можливості. Мотивація. Медіа». І саме повномасштабне вторгнення спонукало миттєво знаходити шляхи порятунку дитячої психіки й можливість бути надійним плечем для батьків.

Так ми з командою створили з нуля проєкт, який взяв на себе частину батьківських турбот і почав закладати фундамент для формування звички піклуватися про ментальне здоров'я на рівні «чищення зубів».

Що ми точно розуміли: «начинка» проєкту мала б враховувати воєнні реалії та водночас залишатися зрозумілою, ба більше, привабливою для дитини. Тому ми обрали за основу терапії гру*, а я провідника між психологом і дитиною обрали казкового персонажа Морквинку. 

Доступ до проєкту також відігравав важливу роль, оскільки внутрішні переміщення, виїзди за кордон мільйонів українців потребували адаптивності. Адже в матеріалі освітнього омбудсмена України від 26.12.2023 припускають, що за кордоном може перебувати понад 1 млн українських дітей шкільного віку.

Ця умова могла бути виконана виключно в онлайн-форматі. І він спрацював. Зрештою, віртуальне розв'язання багатьох питань для українців не стало чимось новим, адже період пандемії загартував людей і привчив до такої вимушеної гнучкості. Вона стала в пригоді й під час війни.

Читайте також: Діти війни: які психологічні проблеми потрібно долати

Казковий онлайн-психолог стає другом дитини

Поєднання цікавого дитині персонажу і його доступності з будь-якого куточка світу для українських дітей продемонструвало потрібність проєкту. Якщо наводити приклад Морквинки, то вона стала емоційним порятунком майже для 4000 учасників. Це переважно діти 4–9 років, їхні мами, татусі й навіть бабусі з дідусями.

Можливо, це є певним сигналом, що сучасне дитинство, як і весь світ навколо, потребують дійсно оригінальних і помітних рішень.

У нашому випадку процес терапії було перетворено для дитини на чарівну пригоду. Через мобільний застосунок MaPanda дитина отримує відеодзвінок від Морквинки. Її ж діями й голосом у реальному часі керує досвідчений психолог.

Тому спілкування стає не просто креативним, а й більш захопливим. Малюк отримує казкового друга й легше розкривається перед Морквинкою, ніж перед незнайомим психологом. А спеціаліст по іншу сторону екрана утримує увагу дитини не тільки яскравим сюжетом, а й вправами, які мають терапевтичну основу та пропонуються малюку залежно від проблеми, яка має бути розв'язана:

  • чи то дитина боїться темряви;
  • чи то соромиться знайомитися з іншими однолітками;
  • чи то втратила притаманні їй до війни радощі.

І це не вичерпний перелік запитів, з якими звертаються у проєкт батьки.

Читайте також: Розвиток емоційного інтелекту в дітей: методики, вправи, поради спеціалістів

Батьки отримують роль у терапії 

До речі, роль батьків у проєкті не просто споглядацька. Вони також запрошуються до дзвіночків, і часто це допомагає їм краще зрозуміти і дитину, і свої власні помилки у вихованні. Такий досвід спілкування вчасно демонструє дорослим, що деякі притаманні їм звички чи погляди можуть вести хибним шляхом або бути просто недієвими.

Можна припустити – якщо батьки приходять на проєкт, це вже є демонстрацією їхнього турботливого ставлення до дитини. Психологи просто вдосконалюють їх бачення та «прокладають світло» там, де певні речі не є очевидними. І це нормально.

Жодна людина не ідеальна й не може знати все. Але ніщо так не мотивує іншу частину суспільства, як чийсь конкретний вдалий приклад.

На щастя, після проєктів із Морквинкою батьки помічають зміни в поведінці дітей:

  • «Єлізавета змінила ставлення до брата та сестрички, стала добрішою та уважнішою….»,
  • «Богданчик змінювався на очах. Почав спілкуватися з дітками свого віку. Добре йде на контакт з дорослими…»,
  • «Для Саші й мене це багато значить, бо я не дуже вмію розмовляти про почуття, і звісно, що це відображається на дитині…».

Ментальне здоров'я дітей потребує особливої підтримки під час війни

Зробити нормою догляд за ментальним здоров’ям у родині – наша головна мета. І за її досягнення сьогодні взялися багато прекрасних проєктів підтримки, не тільки Морквинка. Бо зберігати психічне здоров'я в сучасному світі – це як намагатися залишатися спокійним у середмісті під час грози з одночасним нападом зомбі та розпродажем улюбленого магазину.

Важливість ментальних опор стає аксіомою. Побудувати їх в собі важко, дати дітям – ще складніше. При цьому темп життя, його стресовість тільки пришвидшується. І з якою внутрішньою базою в цей шалений світ йтимуть діти – відповідальність дорослих.

Тому психолог-Морквинка разом з іншими психологами мають попереду багато роботи й закликають дорослих не соромитися своєї слабкості чи необізнаності в емоційних сферах. Зрештою, вся стійкість нашої держави, без перебільшення, залежить від стійкості кожного з нас.

*Про корисність саме ігрового формату для роботи з дітьми є безліч спеціальної літератури та досліджень. Зокрема, Landreth, G. L. (2012). «Play Therapy: The Art of the Relationship» – книжка демонструє, як гра може бути ефективним засобом для роботи з дітьми, які мають психологічні проблеми, Axline, V. M. (1947). «Play Therapy» – Вірджинія Екслайн є однією з піонерів у галузі ігрової терапії. У цій книжці вона описує, як використання гри може допомогти дітям виразити свої емоції та розв'язати внутрішні конфлікти, Bratton, S. C., Ray, D., Rhine, T., & Jones, L. (2005). «The efficacy of play therapy with children: A meta-analytic review of treatment outcomes». Professional Psychology: Research and Practice – у цьому метааналізі зроблено висновок про ефективність ігрової терапії та її значну користь для дітей із різними психологічними проблемами.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло